Kontrolka ESP

Podczas jazdy zapala się kontrolka ESP? Warto szybko zdiagnozować ten problem, bo awaria ESP może być niebezpieczna. To może być również zwiastun innej awarii. Co zrobić, gdy pojawi się podczas jazdy?

System ESP odpowiada za kontrolę toru jazdy. W ramach swoich możliwości i praw fizyki przywraca stabilność auta podczas wykonywania gwałtownych manewrów np. omijania przeszkody. System ten współpracuje z innymi układami w aucie m.in. z systemem ABS (przeciwdziała blokowaniu kół podczas hamowania) czy też ASR (ogranicza buksowanie kół podczas przyspieszania). Podczas działania układ ESP wpływa na wiele parametrów i systemów auta m.in. obniża moc silnika, wyhamowuje poszczególne koła, a wszystko po to, aby auto szybko wróciło na obrany przez kierowcę tor jazdy. O działaniu ESP lub jego awarii informuje specjalna kontrolka na desce rozdzielczej. Jej zapalenie, miganie lub obecność w parze z inną kontrolką może oznaczać różne problemy, awarie lub zwykłe działanie. Za naturalny stan rzeczy można natomiast uznać krótkie włączenie kontrolki ESP po przekręceniu kluczyka w stacyjce lub wciśnięciu przycisku rozrusznika oraz jej równie szybkie zgaśnięcie – procedura w tym zakresie jest uzależniona od modelu samochodów.

Migająca lub zapalona kontrolka ESP podczas jazdy

Jeśli ikonka ESP, która najczęściej przedstawia obrazek samochodu z dwoma śladami (czasami z podpisem ESP) zaczyna migać, oznacza to że system w danej chwili działa i stabilizuje auto. Zazwyczaj kierowca w takiej chwili nie ma możliwości zauważenia tego komunikatu, gdyż skupia się na jeździe. Ale jeśli podczas jazdy po bardzo śliskiej nawierzchni ikonka zaczyna migać, może to oznaczać, że auto zaczyna całkowicie tracić przyczepność i system ingeruje w jego stabilność lub ogranicza buksowanie kół. Gdy ikonka przestaje migać i jest wygaszona, system ESP wchodzi w bierną fazę swojego działania – cały czas monitoruje przyczepność poszczególnych kół i jest gotowy do interwencji.

Pompa ESP
Pompa odpowiadająca za regulację ciśnienia w układzie hamulcowym obsługuje systemy ABS, ASR i ESP. Ich awarie są zwykle połączone, bo wszystkie korzystają też z podobnych czujników.

Gdy kontrolka ESP cały czas jest zapalona, system ESP jest nieaktywny. Układ ten można wyłączyć samodzielnie naciskając dedykowany przycisk (zazwyczaj z napisem ESP OFF), ewentualnie odszukując odpowiednią opcję w menu systemu pokładowego. Jeśli kontrolka ESP świeci się, a kierowca celowo nie wyłączył systemu ESP samodzielnie, może to oznaczać awarię układu. Przy okazji warto pamiętać, że system ESP to nazwa uniwersalna i niektórzy producenci stosują własne nazewnictwo np. DSC w BMW czy PSM w Porsche.

Redakcja poleca: Kontrolka oleju. Co może oznaczać czerwona lub żółta ikona oliwiarki?

Awaria układu ESP nie wpływa w żaden sposób na działanie silnika, układu hamulcowego, skrzyni biegów itp. i gdyby nie paląca się kontrolka, trudno byłoby zauważyć jakikolwiek problem w tym układzie. Niestety jego awarię kierowca zauważa zazwyczaj wtedy, gdy jest już za późno tj. po wpadnięciu w poślizg. Brak wsparcia ze strony systemu ESP może skutkować utratą kontroli nad autem. Pojawienie się kontrolki ESP może być wywołane m.in. przez problemy z instalacją łączącą komputer ESP z poszczególnymi czujnikami, jak również uszkodzeniem samego czujnika. Winowajcą może być także korozja złączy elektrycznych czy też wahania napięcia w instalacji. Bardzo często awarii ulegają czujniki prędkości obrotowej koła, które są wykorzystywane również przez ABS.

Kontrolka ESP w parze z check engine?

Kontrolka ESP może się również pojawić w parze z check engine np. podczas normalnej, spokojnej jazdy. Co to oznacza? O ile kontrolka check engine pojawia się stosunkowo często i może oznaczać drobną usterkę lub błędy z czujników, tak pojawienie się pomarańczowej ikonki silnika wraz z kontrolką ESP wywołuje zazwyczaj usterka komputera sterującego jednostką napędową (ECU). Należy pamiętać, że za prawidłowe działanie układu ESP odpowiada nie tylko układ hamulcowy, a konkretniej ABS, ale również silnik, a dokładniej możliwość obniżenia mocy podczas uślizgu kół. Usterka, która zakłóca działanie jednej ze składowych układu ESP, zawsze wywoła pojawienie się odpowiedniej kontrolki, w tym przypadku w parze z check engine.

1 KOMENTARZ

  1. Wszystkie systemy bezpieczeństwa w samochodzie znaczą tyle, że wcześniej autami bez tych systemów można było jeździć szybciej po drogach publicznych niż obecnie. Im więcej bajerów w samochodach tym więcej ograniczeń na drogach, a w zasadzie powinno być odwrotnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj