Kontrolka cisnienia oleju czerwona

Wielu kierowców uważa, że kontrolka oleju oznacza jego zbyt niski poziom. To tylko jeden z wielu powodów pojawienia się charakterystycznej ikony olejarki. Jakie mogą być inne przyczyny i co należy zrobić?

Olejarka, konewka, sosierka, lampa alladyna – istnieje wiele określeń opisujących kontrolkę oleju. Jedno jest pewne – gdy się pojawi, nie należy tego bagatelizować. Oczywiście podczas uruchamiania silnika i/lub po włączeniu zapłonu, kontrolka oleju zapala się na desce rozdzielczej, ale tuż po uruchomieniu silnika, powinna zniknąć. Sygnałem ostrzegawczym jest już utrzymywanie się włączonej kontrolki przez kilka sekund po rozruchu silnika – może to oznaczać problemy ze smarowaniem (dosyć powszechne np. w Oplach z dieslami 1.6/2.0 CDTI). Podczas jazdy kontrolka oleju w ogóle nie powinna się pojawiać, zaś jej występowanie, czy to na chwilę, czy na stałe, to zazwyczaj zwiastun poważnego problemu. Jakie mogą być przyczyny i co zrobić, gdy się pojawi?

Kontrolki

Niskie ciśnienie oleju i nie tylko

Najczęstszym powodem pojawienia się kontrolki oleju jest niskie ciśnienie w układzie smarowania. Kontrolka pojawia się także tuż po uruchomieniu silnika, gdy ciśnienie nie jest jeszcze ustabilizowane i czujniki przez moment wskazują na problem. Kontrolka powinna zgasnąć praktycznie po sekundzie, gdy tylko jednostka napędowa ustabilizuje obroty, a pompa oleju zacznie pracować. Bywa że zimą kontrolka pali się odrobinę dłużej, ale gdy długo nie gaśnie, może to być pierwszy objaw problemu. Sygnał o zbyt niskim ciśnieniu oleju pojawia się, gdy jego wartość w układzie spada poniżej założonego poziomu tj. 35 kPa. Co zrobić, gdy kontrolka nie gaśnie?

Cisnienie oleju

Przede wszystkim należy niezwłocznie wyłączyć silnik i po kilku minutach sprawdzić poziom oleju w silniku. Gdy jest go zbyt mało, należy sprawdzić, czy nie ma widocznych wycieków. Jeśli silnik nie jest zaplamiony olejem, pod autem nie ma żadnych śladów, należy uzupełnić poziom oleju. Winowajcą może być także zapchany lub wadliwy filtr oleju, jak również zużyty olej. Zbyt długie interwały wymiany oleju mogą generować poważne problemy. Jeśli poziom oleju jest odpowiedni, nie ma wycieków, zaś olej wymieniany był niedawno, przyczyn może być więcej.

Redakcja poleca: Trójkąt z wykrzyknikiem. Co oznacza ta żółta kontrolka?

Oprócz wspomnianego wcześniej wadliwego lub nieodpowiedniego filtra oleju (jeśli był niedawno wymieniany), zapalająca się kontrolka oleju może zwiastować awarię czujnika ciśnienia oleju – by ją potwierdzić, najlepiej dokonać pomiaru ciśnienia w magistrali. Awaria czujnika jest jedną z najprostszych przyczyn, której wyeliminowanie nie będzie specjalnie kosztowne. Nieco więcej kłopotów może przynieść zapchanie wlotu oleju do smoka, pompy, przewodu lub któregoś kanału olejowego w silniku. Zlokalizowanie problemu i jego wyeliminowanie może być pracochłonne i nieco droższe. Może się również zdarzyć, że zawór przelewowy regulujący ciśnienie oleju w układzie zablokował się w pozycji otwartej.

Kontrolka zapala się w czasie jazdy lub… w ogóle?

Gdy kontrolka oleju zapala się w czasie jazdy należy niezwłocznie zatrzymać się, bowiem dalsza podróż może spowodować poważne uszkodzenie jednostki napędowej. Problemem może być zbyt niski poziom oleju, ale również awaria układu smarowania. Jeśli poziom oleju jest prawidłowy, a kontrolka nie gaśnie, lepiej od razu wzywać lawetę. Koszt holowania do warsztatu i wyeliminowanie usterki może być zdecydowanie niższy niż generalny remont zatartego silnika.

kontrolka cisnienia oleju

Gdy kontrolka nie zapala się w ogóle, nawet przy uruchamianiu silnika lub po włączeniu zapłonu, to również powód do niepokoju. Może to oznaczać przepaloną żarówkę, uszkodzoną wiązkę lub czujnik. Należy to jak najszybciej naprawić, bowiem w przypadku wystąpienia poważnej awarii układu smarowania, komputer pokładowy nie będzie w stanie o tym poinformować.

Żółta kontrolka oleju – co oznacza?

W niektórych autach, np. koncernu Volkswagena, kontrolka oleju może być wyświetlona także w kolorze żółtym. Nie oznacza ona problemów ze smarowaniem, tylko osiągniecie przez olej minimalnego poziomu na bagnecie (jeżeli w danym modelu występuje). W takiej sytuacji silnik trzeba traktować delikatnie, unikając wprowadzania go na wysokie obroty, głębokiego wciskania gazu czy dynamicznego pokonywania zakrętów. Olej należy uzupełnić tak szybko, jak będzie to możliwe. Zwykle przejście z minimalnego do maksymalnego poziomu wymaga dolania litra oleju.]

fot. otwierające – Newspress

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj