Awaria cewki zapłonowej 04

Problemy z cewkami zapłonowymi znane są głównie właścicielom starszych aut. Tymczasem cewka może „siąść” nawet w nowoczesnym samochodzie. Jakie są objawy niesprawnej cewki zapłonowej?

Cewki zapłonowe często spędzały sen z powiek osobom użytkującym samochody dzisiaj uznawane za oldtimery lub co najmniej youngtimery. By wyeliminować (albo chociaż zredukować) skalę awarii i zwiększyć ich wydajność, cewki zapłonowe przechodziły stopniową ewolucję. Najpierw tradycyjne cewki z przerywaczem zastąpiono układem bez rozdzielacza (sterowanym elektronicznie) z tzw. cewkami dwuiskrowymi (po jednej na parę cylindrów), a w najnowszych konstrukcjach stosuje się cewki jednoiskrowe, z czego każda „obsługuje” po jednym cylindrze.

Za co odpowiada cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa ma jedno proste zadanie: musi zamienić prąd z akumulatora (o niskim napięciu, ok. 12 V) na prąd potrzebny do wytworzenia, przez świecę zapłonową, iskry. Potrzebne jest do tego napięcie wahające się najczęściej w granicach 25000-40000 V. Powstała iskra powoduje zapłon mieszanki paliwowej w cylindrze. Jeśli zatem jedna cewka ma za zadanie wytworzyć energię dla wszystkich cylindrów, istnieje większe ryzyko zmniejszenia wydolności, a w końcu awarii cewki. Właśnie to przytrafiało się samochodom starszej daty, a szukanie awarii odbywało się metodą prób i błędów: winna była albo cewka, albo któryś z kooperujących z nią elementów (przewody zapłonowe, świece, rozdzielacz). Właściciele nowszych aut mają komfort w postaci wyświetlanego na desce rozdzielczej odpowiedniego komunikatu. Najczęściej o awarii cewki zapłonowej informuje kontrolka check engine, stosowne ostrzeżenie o nieprawidłowościach w pracy układu zapłonowego otrzymamy również od systemów nadzorujących skład spalin.

Fiat 126p
Cewki zapłonowe dają się we znaki głównie właścicielom samochodów starszej daty. Kolejne ewolucje podniosły niezawodność tych elementów, ale nie wyeliminowały usterek do końca.

Jakie są objawy awarii cewki zapłonowej?

O zużywającej się cewce zapłonowej może świadczyć wiele objawów, choć często są one przyczyną defektu innego elementu układu zapłonowego, np. przewodów czy świec. Awarię cewki najczęściej zwiastują:

  • problemy z uruchomieniem silnika
  • nierówna praca silnika na biegu jałowym
  • szarpanie podczas przyspieszania, spadek mocy (zwykle pod rozgrzaniu jednostki napędowej)
  • podwyższone zużycie paliwa

Dlaczego cewki się psują?

Powyższe objawy zwiastują zjawisko tzw. wypadania zapłonów albo zupełnego braku iskry na którymś z cylindrów. Na słabą wydolność cewki zapłonowej składa się wiele elementów. Często winne są zużyte przewody zapłonowe, przez które cewka nie jest w stanie dostarczyć do świecy prądu potrzebnego do powstania iskry. Zwykle problem tkwi w stykach, w których zbierają się zanieczyszczenia lub powstaje w nich korozja. Inną przyczyną może być słaby akumulator bądź niesprawny układ ładowania. Zbyt niskie napięcie dostarczane do cewki nie zaowocuje powstaniem niezbędnej do funkcjonowania silnika iskry. Żywotność cewek nie raz skraca nieprzemyślane umieszczenie ich w komorze silnika (np. bezpośrednio przy cylindrze, gdzie panują wysokie temperatury: typowe dla cewek jednoiskrowych) albo zwykły błąd ludzki, np. schlapanie ich wodą podczas mycia.

Nie zawsze winna jest cewka!

Zanim zdecydujemy się na wymianę cewki, obejrzyjmy dokładnie współpracujące z nią elementy: może się okazać, że dawno nie wymienialiśmy świec lub przewodów zapłonowych, a nawet akumulatora, i to w nich leży problem. Trzeba jednak zaznaczyć, że niektóre modele aut problemy z cewkami mają w „genach”. Mowa np. o używanych modelach Renault z silnikami benzynowymi (Clio III, Megane II).

Renault Megane II
Rozległe kłopoty z układem zapłonowym negatywnie wpłynęły na reputację takich aut jak Renault Megane II. Choć, patrząc na spektakularne awarie diesli w tym modelu, problemy z cewkami miały raczej wymiar drugoplanowy.
Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 4.2]

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here