Jazda samochodem z szarpiącym silnikiem jest nieprzyjemna, a w dodatku niebezpieczna. Oto najczęstsze przyczyny szarpania przy przyspieszaniu (także w dieslu i silniku z LPG).
Szarpanie silnika zalicza się do najbardziej irytujących objawów nieprawidłowej pracy jednostki napędowej. Jazda poszarpującym samochodem frustruje kierowcę i naraża na wiele niebezpiecznych sytuacji. Wraz z szarpaniem w parze idzie również spadek mocy silnika i gorsza reakcja na wciśnięcie gazu, bo nie pozwala m.in. sprawnie włączyć się do ruchu lub wyprzedzić. To już diametralnie skraca drogę do powstania kolizji, dlaczego nie można lekceważyć szarpania przy przyspieszaniu. Jakie są najczęstsze przyczyny tej przypadłości? Dlaczego silnik szarpie przy dodaniu gazu?
Szarpanie przy przyspieszaniu (silnik benzynowy i diesel) – skąd się bierze?
Często za taki stan rzeczy w silnikach benzynowych odpowiadają niedomagania układu zapłonowego – z reguły zużycie eksploatacyjne świec lub ich zabrudzenie. Winne mogą być również przewody zapłonowe lub nawet uszkodzona cewka zapłonowa. Te usterki przyczyniają się do powstawania nieprawidłowego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Możliwa jest również praca silnika nie na wszystkich cylindrach.
Innym możliwym „winowajcą” pozostaje układ paliwowy. Tam już uszkodzeniu może ulec wiele komponentów, czego następstwem jest właśnie szarpanie przy przyspieszaniu. W pierwszej kolejności warto zweryfikować, kiedy w naszym aucie wymieniano filtr paliwa – wielu kierowców bagatelizuję tę czynność, skupiając się jedynie na regularnej wymianie filtra oleju, ewentualnie filtra powietrza. Tymczasem filtr paliwa również powinien być zmieniany, gdyż w sposób naturalny zapycha się wieloma zanieczyszczeniami (parafiną, innymi brudami) i nie jest w stanie przepuścić do silnika właściwej ilości paliwa. W efekcie jednostka napędowa zaczyna poszarpywać przy większym zapotrzebowaniu na nie (a więc podczas przyspieszania). Niewykluczone, że nasz samochód zacznie poszarpywać akurat w momencie, gdy z jakiegoś powodu zatankujemy paliwo na innej stacji, szczególnie takiej nie budzącej zaufania. Na takich placówkach wciąż może być serwowane paliwo niskiej jakości.
Z większymi kosztami naprawy należy się liczyć, gdy dojdzie do awarii pompy paliwowej. Poza omawianym w tym materiale poszarpywaniem, daje ona inne objawy ułatwiające identyfikację usterki – przede wszystkim ją słychać (charakterystycznie wyje), a samochód zdaje się być żwawszy na niskich obrotach i niż na wyższych. W grę mogą wchodzić także zużyte wtryskiwacze, szczególnie w silnikach Diesla. Poszarpywanie bierze się z nieprawidłowego dawkowania paliwa (musi być bardzo precyzyjne) i mogą mu towarzyszyć inne objawy, typu czarny dym z wydechu. Regeneracja wtryskiwaczy, lub tym bardziej zakup nowych (w przypadku wtrysków piezoelektrycznych nie ma innej opcji) to już jedne z najdroższych wydatków na naprawę samochodu.
Szarpanie przy przyspieszaniu (LPG) – przyczyny
Jeśli szarpanie pojawia się w samochodzie z instalacją gazową, może ono wynikać ze zbyt szybkiego przełączenia zasilania z benzyny na LPG. Nie należy tego robić bezpośrednio po uruchomieniu silnika, a po przejechaniu, w przybliżeniu, 1-2 kilometrów, by ciecz chłodząca nabrała temperatury. Jeśli poziom nagrzania jednostki napędowej nie ma wpływu na szarpanie auta z LPG, przyczyna może leżeć w rozkalibrowaniu sterowników wskutek odłączenia akumulatora. Winne mogą być również wtryskiwacze, filtry lub reduktor LPG.
Do innych przyczyn szarpania przy przyspieszaniu zaliczają się także:
- zabrudzony filtr powietrza;
- uszkodzony czujnik przepływu powietrza;
- zanieczyszczony zawór EGR;
- cieknące przewody paliwowe;
- uszkodzony katalizator;
- wilgoć w pokrywie rozdzielacza.