PoradyPoradyWypadanie zapłonu - napraw taką usterkę, bo zniszczysz sobie auto!

Wypadanie zapłonu – napraw taką usterkę, bo zniszczysz sobie auto!

Jednym z powodów nierównej pracy silnika jest tzw. wypadanie zapłonu. Usterkę warto szybko usunąć, bo może narobić sporych strat – ze zniszczeniem katalizatora włącznie.

Czynników, które sprawiają, że silnik pracuje równo jest wiele. Jednym z nich jest prawidłowo przebiegający proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Zdarza się, że jest zaburzony. Jeżeli okresowo pojawiają się problemy z zapłonem w wybranych cylindrach, mówimy o tzw. wypadaniu zapłonu.

To sytuacja, w której do cylindra trafia właściwa ilość powietrza i paliwa, jednak nie dochodzi do zapłonu mieszanki. Objawami wypadania zapłonu jest nierówna praca silnika i wyraźne drgania na biegu jałowym oraz podczas wkręcania silnika na obroty, a także błyskająca kontrolka silnika Check Engine. Wypadanie zapłonu może generować także kod błędu – jest to zwykle P0300, przy czym ostatnia cyfra może być zamieniona na 1, 2, 3 lub 4 – taki kod informuje wówczas, na którym z cylindrów elektronika zdiagnozowała problemy z zapłonem.

Wypadanie zaplonu - uszkodzenie cewki

Przyczyny wypadania zapłonu są różne. Jedną z częściej spotykanych jest „kończąca się” cewka lub kaseta zapłonowa, która niebawem może zupełnie odmówić posłuszeństwa. Zapłon może wypadać także z powodu uszkodzonych przewodów zapłonowych, uszkodzonych przewodów cewek, zużytych świec lub złego połączenia świecy z cewką lub przewodem zapłonowym.

Jeżeli chcemy dokonać samodzielnej diagnostyki, można obejrzeć przewody zapłonowe, sprawdzić, czy elementy są dobrze ze sobą połączone, a cewki zostały dobrze dokręcone. Po wyłączeniu silnika można także zamienić cewki miejscami. Jeżeli wypadanie zapłonu przeniesie się na inny cylinder, będziemy mieli odpowiedź na pytanie, która z cewek jest uszkodzona.

Redakcja poleca: Uszkodzona pompa wody: objawy awarii. Mogą mieć poważne konsekwencje!

Jeżeli nie znamy przebiegu, przy jakim ostatni raz były wymieniane świece, warto założyć nowe. W starszych autach można także wymienić kopułkę aparatu zapłonowego oraz przewody – warto stosować markowe zamienniki, bo żywotność najtańszych zwykle pozostawia dużo do życzenia. Zresztą najtańsze cewki zwykle trafiają do aut przeznaczonych na sprzedaż i stają się źródłem problemów. Jakość komponentów ma szczególnie duże znaczenie w przypadku samochodów zasilanych LPG.

Wypadanie zaplonu - uszkodzenie kasety zaplonowejZdarza się, że wypadanie zapłonu następuje w określonych sytuacjach – np. przy zimnym silniku czy podczas deszczu. O takich okolicznościach warto poinformować mechanika, co może mu ułatwić poszukiwanie np. uszkodzonych uszczelnień przewodów, które zakłócają proces zapłonu mieszanki.

Jeżeli stwierdzimy wypadanie zapłonu, należy szybko usunąć usterkę. Jeżeli proces spalania nie przebiega prawidłowo, paliwo trafia do układu wydechowego. Dopalając się w nim naraża na uszkodzenie turbosprężarkę, katalizator, sondy i inne kosztowne elementy.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji