PoradyPoradyLPG w samochodzie: rodzaje, przykłady instalacji, koszty

LPG w samochodzie: rodzaje, przykłady instalacji, koszty

Współczesny rynek dysponuje już tak wieloma rodzajami instalacji gazowych, że w zasadzie każdy wybierze najodpowiedniejszą do swojego samochodu. Przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje instalacji LPG i podajemy przykłady systemów zasilania gazem dla konkretnych aut.

Instalację gazową zawsze utożsamiano z niższymi wydatkami na paliwo. Co prawda kiedyś auta z przestarzałymi instalacjami mieszalnikowymi spalały o wiele więcej LPG niż tradycyjnej benzyny, ale gaz był tak tani, że jazda na nim zwyczajnie się opłacała. Późniejsze podwyżki cen paliw dotknęły również LPG, ale stopniowo zaczęły się pojawiać instalacje nowych generacji, przystosowane do zmieniających się od strony technicznej silników. Ich główną zaletą jest nie tylko możliwość pracy na jednostkach, które do tej pory nie mogły być przerabiane na LPG: zwykle są to systemy na tyle dopracowane, że praca instalacji jest nieodczuwalna dla użytkownika, a spalanie i osiągi identyczne jak przed przeróbką. Niestety, za komfort i oszczędności na paliwie trzeba najpierw zapłacić, i to nawet kilkanaście tysięcy złotych w przypadku najnowocześniejszych instalacji lub tych przeznaczonych do mocnych/nietypowych silników. Uspokajamy: do większości aut na polskich drogach wystarczy ok. 3000 zł na typową instalację. Tej kwoty nigdy jednak nie należy uznawać za ostateczną.

Od czego zależą koszty instalacji gazowej?

Kwota jaką trzeba będzie wydać na montaż instalacji gazowej zależy od wielu czynników, mających swoje podłoże w konstrukcji silnika, renomie producenta instalacji LPG, a także warsztatu zajmującego się jej montażem. Można przyjąć, że „zwykła instalacja do zwykłego samochodu”, tj. sekwencyjny, pośredni wtrysk LPG do czterocylindrowego, wolnossącego silnika oznacza wydatek rzędu 2800-3200 zł. Koszty błyskawicznie rosną, gdy gaz chcemy założyć np. do auta z silnikiem turbodoładowanym. Wtedy niezbędny jest zakup zaawansowanego parownika, który nadąży za szybko zmieniającymi się parametrami w układzie dolotowym i wtryskiwaczami. W jednostkach z delikatną głowicą lub brakiem hydrauliki zaworowej z kolei konieczny będzie montaż systemu lubryfikacji gniazd zaworowych, dostępnego tylko dla droższych instalacji: unikniemy wtedy zjawiska ich wypalenia. Koszty montażu LPG rosną wraz z liczbą cylindrów, a co za tym idzie – wtryskiwaczy. W silnikach o nietypowej konstrukcji (V6 lub boxer) nie unikniemy zastosowania dwóch listew wtryskowych lub drogich, oddzielnych wtryskiwaczy gazu (jeden na każdy cylinder). Jeśli silnik ma wtrysk bezpośredni, pozostaje rozejrzenie się za instalacją V generacji, za którą zapłacimy nawet ok. 10 tys. zł.

Opel Astra - fabryczne LPG
Osobom nie chcącym samodzielnie montować instalacji gazowej polecamy rozejrzenie się za używanymi autami z fabrycznym LPG. Kilka takich modeli oferował m.in. Opel (Astra IV, Meriva II, Insignia I), Dacia (Logan) i Skoda (Citigo, Fabia, Rapid).

Czy warto wybierać droższe instalacje?

Odpowiedź jest jednoznaczna: tak, jeśli zależy nam na długiej, bezproblemowej eksploatacji przy zauważalnie niższych rachunkach za paliwo. Droższe instalacje mają wysokiej jakości komponenty, które można zamówić również do podstawowych, tańszych typów instalacji. Inwestycja w lepsze części oznacza względny „spokój” na ok. 80-120 tys. km: najtańsze instalacje wytrzymują „bez dotykania” nawet dwukrotnie krócej. Odradzamy szukanie części na własną rękę w celu skompletowania najlepszej dla siebie instalacji. Polska jest jednym z najbardziej rozwiniętych rynków LPG w Europie i montażyści mają dostęp do bogatego zaplecza kompletnych instalacji od uznanych producentów, dzięki czemu niemal mamy gwarancję, że dobierzemy idealny zestaw do swojego auta.

Wtryskiwacze gazu
Poszukiwanie konkretnych części ma sens tylko wtedy, gdy producent instalacji dopuszcza możliwość konfigurowania zestawów, np. zastosowania innych wtryskiwaczy.

Poniżej podajemy listę wiodących marek oraz nazwy najpopularniejszych oferowanych przez nie instalacji. Na stronach internetowych zapoznamy się nie tylko z ofertą producenta, ale również znajdziemy autoryzowany warsztat montażowy.

Marka instalacjiAdres internetowyPrzykładowe nazwy popularnych modeli współcześnie montowanych instalacji
AC S.A.www.ac.com.plSTAG GO Fast, STAG QBOX PLUS, STAG QMAX BASIC, STAG QMAX PLUS
BRCwww.brc.itSequent 32 OBD, Sequent Plug & Drive, Sequent ALBA 32, Sequent ALBA +, SDI 2.0
ELPIGAZwww.elpigaz.comEXTRAline, EXCLUSIVEline, COMFORTline, POPULARline
KMEwww.kme.euNEVO, Diego G3
Landirenzo Polskawww.landi.plOMEGAS OBD, EVO
LOVATOwww.lovatogas.comSMART, EASY FAST C-OBD, EASY FAST DI, E-GO
PRINSwww.prinsautogas.comVSI-DI
TARTARINI AUTOwww.autogaz.com.plTartarini EV001
ZAVOLIwww.czakram.plZavoli Winner, Zavoli Bora 32, Direct Injection Alisei

Do których droższych elementów instalacji warto dopłacać?

Praktyka pokazuje, że w zasadzie jedyną nieopłacalną inwestycją przy montażu instalacji LPG jest zakup drogiego zbiornika na gaz (dopłata ok. 300 zł) – nie są one ani pojemniejsze, ani trwalsze, a i tak do większości aut stosuje się zbiorniki w kształcie wnęki na koło zapasowe. Jeśli komuś zależy na estetyce, zapewne wybierze opcję ukrycia zaworu do tankowania gazu pod fabryczną klapką wlewu paliwa (dopłata ok. 100 zł): to nie tylko wygodne rozwiązanie, ale i chroniące zawór przed brudem. Za niewielką dopłatą (ok. 50 zł) można samodzielnie zlokalizować przełącznik zmiany rodzaju zasilania we wnętrzu: warto umieścić go w wymiennym elemencie deski, by jej nie uszkodzić. W przypadku komponentów samej instalacji (sterownik, wtryskiwacze, reduktor) nie musimy koniecznie upierać się przy najdroższych elementach – z reguły produkty ze średniej półki cenowej zapewnią już wystarczający poziom trwałości i korzystnie wpłyną na pracę samej instalacji. Za wymienione części dopłacimy odpowiednio 300, 250 i 400 zł.

Butla gazowa
Nie dopłacajmy do droższych zbiorników LPG: nie będą one ani pojemniejsze ani trwalsze, a i tak będziemy musieli wymienić go po 10 latach.

Rodzaje instalacji LPG

Najstarszym typem instalacji jest mieszalnikowa (III generacji), przeznaczona do samochodów z zasilaniem gaźnikowym lub poprzez wtrysk jednopunktowy. Jest co prawda tania i bardzo łatwa w montażu, ale jej użytkownik musi zaakceptować negatywny wpływ na pracę silnika (pogorszenie osiągów, podwyższenie spalania, strzelanie) i fakt, że dość trudno ją wyregulować. Dzisiaj po polskich drogach nie jeździ już tak wiele aut z tym rodzajem instalacji. Coraz częściej spotyka się wtryskowe (IV generacji), dostosowane do silników z wielopunktowym, sekwencyjnym, pośrednim wtryskiem paliwa. Co prawda zużycie gazu wciąż jest większe niż benzyny, ale nie aż w takim stopniu, a kierowca w zasadzie nie odczuwa obecności instalacji w swoim samochodzie: gaz nie strzela i nie ma wpływu na osiągi. Najnowszym (i najdroższym) typem LPG jest instalacja do samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa (V generacji). Co prawda otworzyła ona furtkę do montażu instalacji w silnikach, w których do tej pory nie było mowy o zasilaniu LPG, ale kosztuje krocie (nawet kilkanaście tysięcy złotych) i nie jest wolna od wad: niektóre wersje trapią problemy jednoczesnego zużywania gazu i benzyny.

Przykłady instalacji gazowych do różnych silników

1. BRC Blitz

Cena: 1700 zł

Leciwa już instalacja mieszalnikowa, która znajduje zastosowanie w silnikach gaźnikowych lub z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Jej główną zaleta jest cena montażu i zakupu/regeneracji poszczególnych części, a także ich niezła trwałość. Ze strzelaniem i sporym spalaniem gazu trzeba jakoś żyć. Obecnie rzadko się już ją montuje do jakichkolwiek aut, bo powoli wykruszają się one z rynku i przestaje się to opłacać.

FSO Polonez
Przykładowy model: FSO Polonez 1.6 z 1998 r.

2. BRC SQ 32

Cena 2900 zł

Propozycja dla czterocylindrowego silnika z wielopunktowym, sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Obecnie to najpopularniejszy i najkorzystniejszy typ instalacji: dobrze współpracuje z elektroniką silnika, nie pogarsza osiągów, a na rynku można przebierać w zestawach wielu uznanych producentów, np. Lovato Smart, KME NEVO, STAG QBOX.

Chevrolet Cruze 1.6
Przykładowy model: Chevrolet Cruze 1.6 z 2012 r.

3. KME NEVO

Cena: 3000 zł

Instalacja przeznaczona do silników typu boxer ma jedną listwę rozdzielającą oraz cztery długie przewody zakończone wtryskiwaczami, po dwa z każdej strony silnika. W zasadzie nie ma wad: pracuje bezawaryjnie, nie ogranicza osiągów, a cenowo wychodzi podobnie jak LPG do standardowego silnika czterocylindrowego. Alternatywą do instalacji KME są zestawy firm BRC Boxer, Lovato Smart, STAG 4, STAG QBOX.

Subaru Forester 2.0
Przykładowy model: Subaru Forester 2.0 z 2005 r.

4. STAG 300-8

Cena: 4400 zł

Instalacja technicznie podobna do tych do silników czterocylindrowych, z tym że ma wydajniejszy, dostosowany do większej mocy reduktor oraz odpowiadającą liczbie cylindrów większą ilość wtryskiwaczy. Dopiero w tak dużych silnikach widać, jak bardzo instalacja obniża wydatki na paliwo, ale trzeba się liczyć z kosztownym montażem i ewentualnymi drogimi naprawami. Polecamy zaawansowane instalacje BRC Sequent Plug & Drive 8, KME NEVO 8, Landirenzo Omegas z bardzo dobrymi sterownikami.

Audi A8 4.2 V8
Przykładowy model: Audi A8 4.2 V8

5. Zavoli Direct Alisei

Cena: 6300 zł

Jedna z droższych instalacji, przystosowana do silników 6-cylindrowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. System dostarcza gaz do kolektora ssącego, co pozwala na zminimalizowanie dawek paliwa podawanego przez wtryskiwacze benzynowe. Cenowo wychodzi taniej niż w przypadku bezpośredniego wtrysku LPG, ale trzeba się pogodzić z tym, że silnik będzie też spalał niewielkie ilości benzyny. Inne polecane firmy: Prins VSI 2.0 DI, BRC SDI 2.0, Landirenzo Direct.

Audi Q7 3.6 FSI
Przykładowy model: Audi Q7 3.6 FSI z 2007 r.

6. Prins LDM

Cena: 9300 zł

Najnowszy i najbardziej zaawansowany typ instalacji, wyposażony we wtrysk gazu, który podaje go w fazie ciekłej bezpośrednio do cylindrów poprzez oryginalne wtryskiwacze benzynowe. To rozwiązanie wyeliminowało konieczność montażu parownika i wtryskiwaczy gazu i umożliwia ciągłą pracę na gazie, włącznie z zimnym rozruchem. Niestety, to wciąż droga propozycja. Instalacja do 3-cylindrowego silnika z bezpośrednim wtryskiem kosztuje ponad 9 tys. zł, a do większych – nawet 12-15 tys. zł. Oprócz prekursora systemów wtrysku ciekłego gazu LPG (firmy Prins) podobne instalacje oferuje BRC LDI.

Ford Focus 1.0 EcoBoost
Przykładowy model: Ford Focus 1.0 EcoBoost z 2015 r.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji