Wielu kierowców zmienia świece zapłonowe dopiero przy wystąpieniu objawów ich zużycia. Tymczasem podlegają one okresowej wymianie. Co ile wymieniać świece w samochodzie?
Systematyczna wymiana świec zapłonowych była kluczem do prawidłowej eksploatacji starszych samochodów, uznawanych dzisiaj za klasyczne. Producenci na bieżąco udoskonalali układy zapłonowe swoich aut, czyniąc je w większej mierze bezobsługowymi. Podobnie stało się z jednymi z najistotniejszych elementów zapłonu, czyli świecami zapłonowymi – zaczęły wytrzymywać większe przebiegi i kierowcy zwyczajnie przestawali pamiętać o ich wymianie. A jest ona konieczna nawet w przypadku samochodów z nowoczesnymi silnikami.
Świece zapłonowe – co to takiego?
Świecą nazywamy podłużny element wkręcany bezpośrednio w blok silnika. W samochodach z silnikami benzynowymi montowane są świece zapłonowe, natomiast w dieslach świece żarowe. W tym materiale skupimy się na tych pierwszych. Świeca zapłonowa ma za zadanie wytworzyć iskrę niezbędną do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli zainicjowania pracy silnika. Jedna końcówka świecy umieszczona jest zatem w komorze spalania, a druga na zewnątrz, z podłączonymi kablami wysokiego napięcia. Świece mogą się między sobą różnić budową, m.in. ilością elektrod bocznych, lub materiałem, z którego wykonano elektrodę środkową. Biorąc pod uwagę to ostatnie, wyróżniamy kilka rodzajów świec zapłonowych – niklowo-jonowe, irydowe oraz platynowe. Każda ma określoną, mocno zróżnicowaną żywotność.
Jakie są objawy uszkodzonych świec zapłonowych?
Wyeksploatowanie świec daje szereg objawów obniżających przyjemność z jazdy samochodem lub mocno utrudniających eksploatację. W samochodzie z niesprawnymi świecami zapłonowymi:
- silnik ma problem z oddawaniem mocy;
- występują kłopoty z uruchomieniem jednostki napędowej (lub w ogóle nie da się jej odpalić);
- następuje wzrost zużycia paliwa;
- silnik zaczyna nierówno pracować;
- pojawia się dym z rury wydechowej;
- karoseria wpada w ponadprzeciętne wibracje (charakterystyczny objaw pracy na nie wszystkich cylindrach).
Powyższe symptomy z reguły wynikają z defektów powstałych na elektrodzie świecy – jej zaolejenia, odkształcenia lub uszkodzenia mechanicznego. Oczywiście mogą być także następstwem ponadnormatywnego zużycia świec, stąd nie można zapominać o ich systematycznej wymianie. Ani też o tym, by wymieniać je kompletami, a nie pojedynczo.
Co ile wymiana świec?
Nie ma konkretnego terminu wymiany świec zapłonowych dla wszystkich silników o zapłonie iskrowym. Każdy producent samochodu zawiera taką informację w instrukcji obsługi lub książce serwisowej, stąd powinny być one pierwszym źródłem wiedzy na ten temat. Gdy napotkamy problemy z dotarciem do tych informacji, najlepiej ustalić sobie terminy wymian świec zapłonowych:
- co 30 tys. km w przypadku świec niklowo-litowych;
- co 60 tys. km w przypadku świec irydowych;
- co 100 tys. km w przypadku świec platynowych.
W samochodach wyposażonych w instalację LPG warto skrócić przebiegi między wymianami świec do 15 tys. km, ewentualnie 30 tys. km, gdy w silniku zamontowane są świece irydowe albo platynowe.
Wymiana świec zapłonowych – czy można samemu?
Mimo iż świece zapłonowe znajdują się w łatwo dostępnym miejscu, warto się dwa razy zastanowić przed ich samodzielną wymianą, zwłaszcza gdy nie mamy w tym doświadczenia. Trzeba bowiem bardzo uważać podczas ich wykręcania i wkręcania nowych: wymaga to dużej precyzji i wyczucia. Pół biedy, gdy „po drodze” uszkodzimy nową świecę lub silnik po zamontowaniu nowych elementów zacznie nieprawidłowo pracować. Nieumiejętne dokręcenie świecy może się skończyć uszkodzeniem gwintu w głowicy, a to już katastrofa finansowa. Dobrze też poświęcić chwilę na dobór świec pasujących do silnika naszego auta. Zwracajmy uwagę na rodzaj gwintu, liczbę elektrod i ich rozmieszczenie, typ uszczelnienia i wartość cieplną świecy.
Przeczytaj także:
Świece żarowe: objawy zużycia, koszty wymiany
Kontrolka świec żarowych. Co oznacza, gdy miga lub długo nie gaśnie?