PoradyPoradyObjawy uszkodzonej cewki zapłonowej. Jak rozpoznać awarię cewki?

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej. Jak rozpoznać awarię cewki?

Problemy z cewkami zapłonowymi znane są głównie właścicielom starszych aut. Tymczasem cewka może „siąść” nawet w nowoczesnym samochodzie. Jakie są objawy niesprawnej cewki zapłonowej?

Cewki zapłonowe często spędzały sen z powiek osobom użytkującym samochody dzisiaj uznawane za oldtimery lub co najmniej youngtimery. By wyeliminować (albo chociaż zredukować) skalę awarii i zwiększyć ich wydajność, cewki zapłonowe przechodziły stopniową ewolucję. Najpierw tradycyjne cewki z przerywaczem zastąpiono układem bez rozdzielacza (sterowanym elektronicznie) z tzw. cewkami dwuiskrowymi (po jednej na parę cylindrów), a w najnowszych konstrukcjach stosuje się cewki jednoiskrowe, z czego każda „obsługuje” po jednym cylindrze.

Za co odpowiada cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa ma jedno proste zadanie: musi zamienić prąd z akumulatora (o niskim napięciu, ok. 12 V) na prąd potrzebny do wytworzenia, przez świecę zapłonową, iskry. Potrzebne jest do tego napięcie wahające się najczęściej w granicach 25000-40000 V. Powstała iskra powoduje zapłon mieszanki paliwowej w cylindrze.

Jeśli zatem jedna cewka ma za zadanie wytworzyć energię dla wszystkich cylindrów, istnieje większe ryzyko zmniejszenia wydolności, a w końcu awarii cewki. Właśnie to przytrafiało się samochodom starszej daty, a szukanie awarii odbywało się metodą prób i błędów: winna była albo cewka, albo któryś z kooperujących z nią elementów (przewody zapłonowe, świece, rozdzielacz). Właściciele nowszych aut mają komfort w postaci wyświetlanego na desce rozdzielczej odpowiedniego komunikatu. Najczęściej o awarii cewki zapłonowej informuje kontrolka check engine, stosowne ostrzeżenie o nieprawidłowościach w pracy układu zapłonowego otrzymamy również od systemów nadzorujących skład spalin.

Fiat 126p
Cewki zapłonowe dają się we znaki głównie właścicielom samochodów starszej daty. Kolejne ewolucje podniosły niezawodność tych elementów, ale nie wyeliminowały usterek do końca.

Jakie są objawy awarii cewki zapłonowej?

O zużywającej się cewce zapłonowej może świadczyć wiele objawów, choć często są one przyczyną defektu innego elementu układu zapłonowego, np. przewodów czy świec. Awarię cewki najczęściej zwiastują:

  • problemy z uruchomieniem silnika;
  • nierówna praca silnika na biegu jałowym;
  • szarpanie podczas przyspieszania, spadek mocy (zwykle pod rozgrzaniu jednostki napędowej);
  • podwyższone zużycie paliwa.

Dlaczego cewki zapłonowe się psują?

Powyższe objawy zwiastują zjawisko tzw. wypadania zapłonów albo zupełnego braku iskry na którymś z cylindrów. Na słabą wydolność cewki zapłonowej składa się wiele elementów. Często winne są zużyte przewody zapłonowe, przez które cewka nie jest w stanie dostarczyć do świecy prądu potrzebnego do powstania iskry. Zwykle problem tkwi w stykach, w których zbierają się zanieczyszczenia lub powstaje w nich korozja. Inną przyczyną może być słaby akumulator bądź niesprawny układ ładowania. Zbyt niskie napięcie dostarczane do cewki nie zaowocuje powstaniem niezbędnej do funkcjonowania silnika iskry. Żywotność cewek nie raz skraca nieprzemyślane umieszczenie ich w komorze silnika (np. bezpośrednio przy cylindrze, gdzie panują wysokie temperatury: typowe dla cewek jednoiskrowych) albo zwykły błąd ludzki, np. schlapanie ich wodą podczas mycia.

Nie zawsze winna jest cewka zapłonowa!

Zanim zdecydujemy się na wymianę cewki, obejrzyjmy dokładnie współpracujące z nią elementy: może się okazać, że dawno nie wymienialiśmy świec lub przewodów zapłonowych, a nawet akumulatora, i to w nich leży problem. Trzeba jednak zaznaczyć, że niektóre modele aut problemy z cewkami mają w „genach”. Mowa np. o używanych modelach Renault z silnikami benzynowymi (Clio III, Megane II).

Renault Megane II
Rozległe kłopoty z układem zapłonowym negatywnie wpłynęły na reputację takich aut jak Renault Megane II. Choć, patrząc na spektakularne awarie diesli w tym modelu, problemy z cewkami i tak miały raczej wymiar drugoplanowy.
***
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na GOOGLE NEWS

11 KOMENTARZE

  1. Bardzo przydatne, szukałam pomocy u różnych mechaników, jeden kazał ignorować kontrolkę (!), drugi wymienił świece, trzeci usunął kontrolkę z błędem po prostu odłączając kontrolkę (!!!) i stwierdził, że naprawił, ale czwarty, trochę bardziej ogarnięty znalazł problem, tylko że stwierdził, że nie zaszkodzi wymienić również uszczelki pod głowicą i alternatora. Na szczęście, nie dałam się już nabrać i poszłam ostatecznie do piątego mechanika, który wymienił cewkę zapłonową jak należy, po względnie niskiej cenie. Morał z tego taki, że jak się nie znasz, to masz prze****ne, bo każdy tylko kosi pieniądze za robotę, której nie widać.

    • to samo było u mnie , podejrzenie różnych czujników, regulacji lgp, przewody, świece( różne rodzaje) no i cewka … jakby ręką odjął

  2. Witam. Nissan – w ciągu ostatnich 2 tygodni wymieniona 3 razy ta sama cewka, ostatnim razem wymieniona też świeca. Cewka b.dobrej jakości. Wytrzymała 10 km. Pali za kazdym razem. Co może być przyczyną. Ktoś ? Coś? zaliczam czwarty warsztat. Wymiana świec czy cewki nic nie daje.

  3. Taką wymianę cewki powinno się robić przy odłączonym akumulatorze.Sama wymiana jest prosta-a co jak po wymianie nie wykasuje się błedu i kontrolka dalej będzie świecić? nie każdy ma komputer a za wykasowanie mechanik też może trochę zaśpiewać?

  4. Miałam problem z kontrolką silnika i EPC. Silnik strasznie przerywał i szarpał. Po wizycie u elektryka okazało się, że był jakis błąd na pierwszym cylindrze. Facet wymienił mi świece i ściągnął kupę kasy. Zlikwidował błąd. Po wyjeździe od mechanika po 5 min znowu to samo. Tym razem gorzej. Szarpie cały czas i kontrolka silnika zgasła. Po zapoznaniu się smama z problemem wzięłam się sama za naprawę i wymieniłam przewody zapłonowe. I tutaj znalazłam sedno sprawy. Jeden przewód był strasznie zapieczony. Po użyciu siły urwał się bolec przy cewce (był tam jakiś dziwny pył). Wyczyściłam środek otworu w cewce i założyłam przewód. Kontrolki zgasły, silnik nie szarpie jak ręka odiął. Czy przy urwanym jednym bolcu przy cewce może tam nie dochodzić prąd od jednej świecy? Przeszkadza to w użytkowaniu? Czy koniecznie trzeba wymienić cewkę na nową aby były 4 bolce sprawne?

  5. No oczywiście że muszą być wszystkie bolce sprawne jeżeli uwalony Bolec można tam wsadzić gwóźdź lub jakiś drut znaczy drut Raczej nie ale gwóźdź najlepiej wbić czy coś takiego Bo jednak oryginalna cewka to oryginalna a nie jakieś podrabiane badziewie które wytrzyma ledwo 2 lata

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji