PoradyPoradyCzy można jeździć z uszkodzonym EGR? Wielu ma wątpliwości

Czy można jeździć z uszkodzonym EGR? Wielu ma wątpliwości

W samochodzie może dojść do awarii układu EGR. Czy usterka zaworu EGR na dobre unieruchomi samochód? Czy można jeździć z uszkodzonym EGR?

W wielu nawet już wiekowych, bo ponad 20-letnich samochodach spotkamy rozwiązania techniczne mające na celu uczynienie ich bardziej przyjaznymi środowisku. Poza w większości znanymi katalizatorami i filtrami cząstek stałych, do takich urządzeń zaliczają się też zawory EGR. Stanowią one część rozbudowanego układu EGR, który ma za zadanie obniżać emisję szkodliwych substancji będących efektem pracy silnika spalinowego. Niestety, podobnie jak w przypadku innych innowacji w autach, także układy EGR z czasem się psują i narażają właściciela na koszty napraw. Wielu kierowców, chcąc nieco zaoszczędzić, zadaje sobie wobec tego pytanie, czy można jeździć z uszkodzonym EGR. Poniżej odpowiemy na to pytanie.

EGR – co to? Po co w aucie jest zawór EGR?

Nim przejdziemy do kwestii jazdy z zepsutym EGR, warto jeszcze przypomnieć, co to za układ w samochodzie i jaką w nim pełni funkcję. EGR to skrót od angielskiego terminu Exhausted Gas Recirculation, oznaczającego „układ recurkulacji spalin”. Ma on za zadanie wprowadzać z powrotem spaliny do układu dolotowego. W jakim celu? By obniżyć temperaturę spalania i spowolnić ten proces, co sprzyja zmniejszaniu emitowania do atmosfery niesprzyjających środowisku tlenków azotu. Układ EGR nie dostarcza jednak takiej samej ilości spalin w każdych warunkach pracy silnika. Dzięki kontrolującej wszystko elektronice robi to tylko w odpowiednim zakresie obrotów: nie kieruje ich do komory spalania zarówno podczas pracy na wolnych obrotach, jak i wtedy, gdy silnik pracuje pod dużym obciążeniem.

Zawór EGR

W układzie EGR bardzo istotną rolę pełni zawór EGR, który reguluje dopływ spalin do kolektora dolotowego. Współpracuje on ze sterownikiem silnika, określającym dawki gazów w konkretnym zakresie obrotów. Układ EGR składa się jeszcze z chłodnicy EGR (która, jak sama nazwa wskazuje, wychładza kierowane z powrotem spaliny) i przewodu tworzącego połączenie między kolektorem wydechowym i dolotowym.

EGR – objawy. Po czym poznać, że zawór EGR jest zepsuty?

Zawory EGR w samochodach z czasem pokrywają się nagarem blokującym je w pozycji otwartej, zamkniętej lub częściowo otwartej. Jeśli zabrudzony zawór zablokuje się w położeniu zamkniętym, kierowca może nie odczuwać żadnych niepokojących objawów, a wręcz ucieszyć się, że samochód zyskał więcej mocy (stało się to wskutek zwiększenia ilości tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej). Niestety, narażamy się wtedy na mandat za nieprawidłowości w zakresie norm emisji spalin.

Więcej na temat awarii EGR i czyszczenia zaworu EGR

Czy EGR ma wpływ na pracę silnika?

Wszelkie niedogodności w działaniu układu EGR mogą się odbijać na prawidłowości pracy silnika. Gdy zanieczyszczony zawór EGR pozostanie otwarty lub częściowo otwarty, objawy usterki będą już wyraźnie odczuwalne. Zaliczają się do nich m.in. pogorszenie mocy, nierówna praca silnika, gaśnięcie na wolnych obrotach, trudności z uruchomieniem jednostki napędowej, zapach paliwa we wnętrzu, postukiwanie silnika podczas przyspieszania, zapalenie się kontrolki check engine lub ciemny dym z rury wydechowej (głównie w dieslach).

Zawór EGR
Zabrudzonego zaworu EGR nie trzeba od razu wymieniać. Do pełnej sprawności niekiedy przywraca go gruntowne czyszczenie.

Czy można jeździć z uszkodzonym EGR?

Biorąc pod uwagę występowanie ewentualnych objawów, nie jest wskazane kontynuowanie jazdy z uszkodzonym EGR – szczególnie, gdy zablokuje się on w pozycji otwartej lub pół-otwartej. Awaria EGR wyraźnie obniży komfort podróżowania, a nawet źle przełoży się na bezpieczeństwo. Przykładów nie trzeba daleko szukać. Auto z zepsutym EGR może np. zgasnąć na ruchliwym skrzyżowaniu, albo może mu zabraknąć mocy do przeprowadzenia sprawnego manewru wyprzedzania. Pozytywnie na nasze zdrowie z pewnością nie wpłynie też jazda w samochodzie, w którym wyraźnie czuć spaliny.

Czym grozi jazda z uszkodzonym zaworem EGR?

Bagatelizowanie objawów uszkodzonego zaworu EGR negatywnie odbije się także na kondycji osprzętu silnika (np. akumulatora i rozrusznika), jak i samej jednostki napędowej (np. prędzej dojdzie do uszkodzenia kolektora dolotowego). Poza tym najprawdopodobniej czekają nas wtedy podwyższone rachunki za paliwo. Inna sprawa, że kolejną konsekwencją będą trudności z zaliczeniem badania technicznego – zawiera bowiem w sobie kontrolę czystości spalin. Mogą ją też przeprowadzić mundurowi podczas kontroli. Wykrycie nieprawidłowości w zakresie emisji spalin skończy się nałożeniem mandatu.

Zawór EGR
Nadmiernie dymiące auto z pewnością zwróci uwagę funkcjonariuszy. Ci nie będą mieli oporów przed sprawdzeniem składu emitowanych spalin.

Polecamy również:

Jak dbać o EGR? Dzięki tym czynnościom zaoszczędzisz tysiące złotych

Dlaczego nie warto usuwać zaworu EGR?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji