NowościPremieryNowe Volvo EX90 z bliska – pierwsze wrażenia

Nowe Volvo EX90 z bliska – pierwsze wrażenia

W minionym tygodniu odbyła się polska premiera nowego Volvo EX90. Poznaj nasze wrażenia po pierwszym spotkaniu z tym modelem i dowiedz się więcej na jego temat.

Volvo EX90 ujrzało światło dzienne w listopadzie 2022 roku, a w ubiegłym tygodniu polski oddział marki zorganizował prezentację tego modelu w naszym kraju. To dla Szwedów przełomowy model, ponieważ jest pierwszym przedstawicielem nowej gamy aut elektrycznej, do której w międzyczasie dołączyło EX30. Pierwsze egzemplarze tego flagowego SUV-a wyjadą na drogi dopiero w przyszłym roku, ale my już teraz wiemy, czego spodziewać się po tym aucie. Oto nasze wrażenia.

Volvo EX30 - Volvo EX90
Wraz z Volvo EX90 zaprezentowane zostało mniejsze EX30. Poświęciliśmy temu autu osobny artykuł.

Nowe Volvo EX90 – nadwozie, wymiary

Volvo EX90 mierzy 503,7 cm długości, 196,4 cm szerokości (211,3 cm z lusterkami) i 174,4 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 298,5 cm. Opisywany model jest o ok. 8 cm dłuższy, o ok. 4 cm szerszy i o ok. 3 cm niższy w porównaniu z XC90, za to odległość między osiami w obu autach jest w zasadzie identyczna.

Spore gabaryty i masywna sylwetka Volvo EX90 sprawiają, że zaparkowane przy nim EX30 wygląda niemal jak zabawka. Nie ma przy tym też wątpliwości, że oba SUV-y pochodzą z tego samego koncernu, bowiem są spójne pod względem stylistycznym i stanowią kolejny etap ewolucji designu marki. Projektanci zadbali o to, aby nadwozie EX90 było jak najbardziej opływowe i dzięki takim zabiegom jak np. zastosowanie chowanych klamek drzwi udało im się uzyskać współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0,29. To tylko nieznacznie słabszy wynik niż w przypadku mniejszego EX30.

Nowe Volvo EX90 – wnętrze, bagażnik

Nowym Volvo EX90 może podróżować nawet 7 osób. Pomimo niemal identycznego rozstawu osi co w XC90, kabina elektrycznego SUV-a wydaje się przestronniejsza. To zasługa m.in. mniej rozbudowanej konsoli oraz niskiego tunelu środkowego, dzięki czemu pasażerowie podróżujący w 2. rzędzie siedzeń mają więcej miejsca na nogi. Fotele w ostatnim rzędzie trudno uznać za pełnowymiarowe, ale dla dzieci powinny być w pełni wystarczające.

Podobnie jak w EX30, także w prezentowanym modelu skandynawski minimalizm wchodzi na kolejny poziom. Próżno szukać tu panelu klimatyzacji czy klasycznej dźwigni zmiany biegów. Do zarządzania wszystkimi funkcjami auta służy 14,5-calowy ekran dotykowy. Kierunek jazdy wybiera się z kolei za pomocą manetki z prawej strony kolumny kierownicy, a tą z lewej obsługuje się wycieraczki, kierunkowskazy i światła. Kierowca ma przed sobą cyfrowy zestaw wskaźników z niewielkim wyświetlaczem.

Pozytywne wrażenie sprawia również bagażnik, którego pojemność jest porównywalna z tym, co oferuje XC90. W bazowej konfiguracji, z kompletem pasażerów na pokładzie, do dyspozycji jest 310 litrów. Po złożeniu 3. rzędu siedzeń objętość kufra rośnie do 655 l, a maksymalnie można uzyskać 1915 l. Do tego dochodzi jeszcze 37-litrowy schowek pod przednią maską.

Volvo EX90 - bagażnik

Nowe Volvo EX90 – systemy bezpieczeństwa

Volvo EX90 wyznacza nowe standardy w dziedzinie ochrony kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu, a sam producent określa je mianem najbezpieczniejszego auta w swojej historii. Szwedzki SUV został wyposażony w niewidzialną tarczę bezpieczeństwa, którą tworzy szereg czujników, takich jak kamery, radary i lidary. Długa lista dostępnych systemów wsparcia kierowcy zawiera m.in. aktywny tempomat, układ Pilot Assist ze wspomaganiem kierowania podczas zmiany pasa ruchu oraz funkcję omijania pieszych i rowerzystów poprzez interwencję układu kierowniczego.

Volvo EX90 - flaga Szwecji
Choć detale podkreślają szwedzkie korzenie Volvo EX90, to będzie to jednak model globalny, produkowany w USA i Chinach.

Nowe Volvo EX90 – silniki

W polskiej gamie Volvo EX90 znajdziemy dwie wersje silnikowe. Każda z nich jest wyposażona w dwa silniki elektryczne (po jednym przy każdej osi) i zapewnia fenomenalne jak na tak dużego SUV-a osiągi. Dzięki baterii o pojemności 111 kWh oba warianty mogą przejechać blisko 600 km w cyklu mieszanym.

  • Twin Motor (408 KM, 770 Nm) z akumulatorem o pojemności 111 kWh i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,9 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, średnie zużycie energii: 20,9 kWh/100 km, zasięg: do 585 km
  • Twin Motor Performance (517 KM, 910 Nm) z akumulatorem o pojemności 111 kWh i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,9 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, średnie zużycie energii: 21,1 kWh/100 km, zasięg: do 580 km

Volvo EX90 - tył

Nowe Volvo EX90 – cena, wersje

Flagowy SUV Volvo z napędem elektrycznym jest dostępny tylko w jednej, ale za to bardzo bogato wyposażonej wersji Ultra. Ceny zaczynają się od 479 900 zł za wariant Twin Motor (408 KM). Dopłata do odmiany Performance (517 KM) wynosi 20 000 zł. Standardowa specyfikacja EX90 obejmuje m.in. 21-calowe felgi ze stopów lekkich, aktywne zawieszenie pneumatyczne, 4-strefową klimatyzację, pełny pakiet systemów bezpieczeństwa, elektrycznie regulowane fotele przednie z funkcją masażu, wyświetlacz HUD oraz nagłośnienie Bose Premium.

Sprawdź szczegółowy cennik nowego Volvo EX90:

Volvo EX90 – opis wersji i cennik

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji