Zawór EGR

Zawór EGR znajduje się we wszystkich nowoczesnych silnikach. To część podlegająca eksploatacyjnemu zużyciu. Prostymi sposobami można jednak zwiększyć jej żywotność!

Układ EGR (od Exhaust Gas Recirculation) ma na celu ograniczenie zawartości tlenków azotu w spalinach. Reakcja prowadząca do powstania tlenków azotu zachodzi pod wpływem temperatury, ciśnienia i odpowiedniej ilości tlenu. Konstruktorzy silników wpadli więc na pomysł dostarczenia do układu dolotowego określonej ilości spalin. Mieszają się one z zasysanym powietrzem, co zmniejsza ilość tlenu trafiającego do komór spalania. Zawór EGR jest uchylany, gdy silnik pracuje pod niskim lub umiarkowanym obciążeniem. Niestety sadza zawarta w gazach spalinowych z biegiem czasu odkłada się w przewodach i zaworze EGR – najpierw zmniejszając ich drożność, a ostatecznie powodując poważniejsze problemy, które skutkują zapalaniem się kontroli check engine.

Jak dbać o układ EGR?

Istnieją jednak sposoby na wydłużenie czasu pracy elementów układu EGR. Kluczowa jest dbałość o stan techniczny samochodu. Trzeba pamiętać, że sprawny silnik nie emituje zbyt dużej ilości sadzy, która jest największym wrogiem zaworu EGR.
Ilość nagaru odkładającego się w układzie wydechowym szybko rośnie, gdy silnik ma problem ze spalaniem oleju, zużytymi wtryskiwaczami czy uszkodzoną turbosprężarką, która zaczyna przepuszczać olej. Powodem może być też niewłaściwie wykonany chiptuning, który powoduje kopcenie. Korzystne dla DPF może być więc okresowe używanie płukanek do silników, które przeciwdziałają blokowaniu się pierścieni tłokowych, a także preparatów do czyszczenia wtryskiwaczy. W przypadku zapalenia się kontroli check engine nie należy zwlekać z naprawą, tylko możliwie szybko usunąć problem.
Jeżeli samochód jest użytkowany głównie w mieście, nie zaszkodzi okresowe zabieranie go na autostradę czy drogę ekspresową. Zwiększony strumień spalin i ich wyższa temperatura sprzyja wypalaniu się osadów z początkowego odcinka wydechu czy samego zaworu EGR. Przypominamy jednak, że nie chodzi tu o jazdę z gazem w podłodze – zawór EGR uchyla się, gdy silnik pracuje pod niskim lub umiarkowanym obciążeniem. Taka procedura to bardziej profilaktyka niż leczenie. Jeżeli zawór jest już mocno zalepiony sadzą, pomóc może tylko czyszczenie.
Jeżeli nasz samochód ma zamontowany boks tuningowy lub został wykonany chiptuning przez mało znaną firmę, można pokusić się o usunięcie „pudełka mocy” czy wgranie seryjnej mapy. Zlecając tuning warto natomiast poprosić o takie ustawienie parametrów, które zminimalizuje powstawanie sadzy (także w dieslach bez DPF) – wpłynie to na żywotność EGR.

Czy-warto-usunac-EGR
Czyszczenie EGR bez demontażu

Najlepsze efekty przynosi mechaniczno-chemiczne czyszczenie zaworu EGR. Nie każdy jednak czuje się na siłach, by przeprowadzić taką operację we własnym zakresie. Warto pamiętać, że na rynku są dostępne także środki chemiczne, które podaje się do dolotu pracującego silnika. Jeżeli pojawią się pierwsze symptomy awarii EGR, czyli nierówna praca silnika (zwłaszcza na biegu jałowym), trudności z rozruchem, spadek dynamiki czy pojawiająca się kontrolka silnika, można spróbować podania ich do dolotu. Pamiętajmy, że wymiana zaworu EGR dla serwisu jest dość prostą czynnością, ale obciąży naszą kieszeń (zawór kosztuje przynajmniej kilkaset złotych). Powinna być to więc ostateczność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj