PoradyPoradyWoda z rury wydechowej budzi niepokój u kierowców. Czy słusznie?

Woda z rury wydechowej budzi niepokój u kierowców. Czy słusznie?

Niektórzy właściciele aut zauważają, że z wydechu cieknie woda. Czy to zwiastun poważnej usterki silnika? Oto wszystko na temat wody z rury wydechowej.

Nowoczesne auta przyzwyczaiły nas do tego, że z reguły mają czystą końcówkę wydechu. Już dawno minęły czasy kopcących samochodów (np. z silnikami dwusuwowymi), w których dym i pewne zanieczyszczenia wydechu były zupełnie naturalnym zjawiskiem. Niektórzy kierowcy nadal jednak zauważają, że z rury wydechowej samochodu potrafi wyciekać woda. Dzieje się to nawet w autach napędzanych silnikami wyposażonych w rozwiązania technologiczne mające obniżać emisję spalin. Nic zatem dziwnego, że woda z rury wydechowej nowego (ale i starego) auta wzbudza u właściciela niepokój.

Czy z rury samochodowej leci woda?

Tak, z rury samochodowej może lecieć woda. Jak się jednak okazuje, większość obaw użytkowników aut co do jej obecności w wydechu jest mocno przesadzona. Kapanie wody z wydechu często jest naturalnym zjawiskiem, choć powstaje ono przy spełnieniu kilku warunków. Oczywiście może być to też symptom awarii silnika, niemniej taka sytuacja zdarza się stosunkowo rzadko. Zobaczmy zatem, dlaczego z rury wydechowej kapie woda i co możemy zrobić, by się jej pozbyć.

Woda z rury wydechowej
Kapiąca woda jest absolutnie naturalnym zjawiskiem (niezależnie od warunków pogodowych i intensywności użytkowania) w samochodach na wodór, m.in. w Toyocie Mirai. Mało tego – „produkowana” przez taki samochód woda nadaje się do picia!

Skąd się bierze woda w układzie wydechowym?

Woda z rury wydechowej jest poniekąd efektem ubocznym pracy silnika spalinowego. Jak bowiem wiadomo, poza paliwem do pracy potrzebuje on powietrza, które zawsze ma w sobie cząstkę wilgoci. Podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej dochodzi do reakcji, wskutek której powstaje dwutlenek węgla oraz szereg innych związków, takich jak tlenek węgla, tlenek azotu i węglowodory. Wśród nich jest jeszcze woda, która nie ma gdzie „uciec” z układu wydechowego: nie jest bowiem na nią przewidziany np. osobny zbiornik. W efekcie opuszcza ona układ dopiero w ostatniej części układu, czyli końcówką rury wydechowej.

Biorąc to wszystko pod uwagę, z wydechu auta powinna nieustannie wydobywać się woda. Dlaczego zatem tak nie jest? Gdy układ wydechowy nagrzeje się, po prostu wyparowuje i nie ma po niej śladu. Dlaczego wobec tego zdarza się, że kapie ona z wydechu? Dzieje się tak w momencie, gdy układ nie zdołał osiągnąć wysokiej temperatury i woda nie zdążyła odparować. Zatem woda zwykle kapie z rury wydechowej samochodu, który jest użytkowany na krótkich dystansach (jego silnik nie osiąga temperatury roboczej lub robi to na krótki czas). Powstawaniu tego procesu sprzyja niska temperatura otoczenia, ponieważ powietrze zazwyczaj zawiera wtedy w sobie dużo wilgoci.

Woda z rury wydechowej
Woda przeważnie cieknie z rur wydechowych samochodów używanych na krótkich dystansach jesienią i zimą.

Jak pozbyć się wody z układu wydechowego?

Wody z wydechu najprościej można się pozbyć, po prostu udając się samochodem na dłuższą przejażdżkę – taką, aby układ wydechowy nabrał temperatury i umożliwił wyparowanie z niego wody. Zazwyczaj wystarczy w tym celu przejechać kilka kilometrów, choć dla pewności warto ich robić np. kilkanaście. Po zakończeniu jazdy woda z wydechu powinna zniknąć, a z rury powinny wydobywać się wyłącznie spaliny w formie lotnej.

Woda z rury wydechowej. Co jeszcze może oznaczać?

Jeśli tak się nie stanie, woda w układzie wydechowym faktycznie jest symptomem poważniejszej usterki jednostki napędowej. Zwykle wtedy towarzyszą jej inne objawy, takie jak nadmierne dymienie z wydechu czy budzący podejrzenie zapach (np. spalenizny). Mogą być one efektem spalania oleju przez silnik lub uszkodzenia uszczelki pod głowicą, która powoduje przedostawanie się do komory spalania płynu chłodniczego. Woda może również kapać z układu wydechowego w miejscu połączenia tłumika z katalizatorem (gdy dojdzie do zniszczenia umieszczonej tam uszczelki).

Polecamy również:

Dlaczego samochód kopci na biało?

Jak jeździ samochód na wodór (na przykładzie Toyoty Mirai)?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji