PoradyPoradySamochód kopci na niebiesko: najczęstsze przyczyny niebieskiego dymu z auta

Samochód kopci na niebiesko: najczęstsze przyczyny niebieskiego dymu z auta

Niebieski to, po czarnym, białym i szarym, jeden z niepożądanych kolorów spalin wydobywających się z rury wydechowej auta. Dlaczego samochód kopci na niebiesko? Czym to grozi?

O ile czarny dym z wydechu samochodu przeważnie nie daje powodów do obaw (chyba, że kopci na ten kolor silnik benzynowy lub nowoczesny diesel), kłęby niebieskiego dymu ciągnące się za autem niemal zawsze oznaczają usterkę silnika lub jego komponentów. Z tego powodu nie warto zwlekać z odstawieniem kopcącego na niebiesko auta do mechanika, szczególnie że taka jazda wywołuje niemały dyskomfort i na dłuższą metę może mieć fatalne skutki. Niebieski kolor spalin zazwyczaj oznacza nieprawidłowości w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, spowodowane przedostawaniem się do komory spalania niepożądanych substancji. Jakich? Poznajmy najczęstsze przyczyny dymienia samochodu na niebiesko.

Awaria turbosprężarki

Najczęściej auto dymi na niebiesko, gdy do komory spalania przedostaje się olej silnikowy. Dzieje się tak za sprawą nieszczelności powstałych w wyniku wyeksploatowania turbosprężarki – przepuszcza bowiem olej smarujący jej łożyska do układu dolotowego. Gdy kopceniu na niebiesko towarzyszy ubywanie środka smarnego (zmniejsza się poziom na bagnecie), mamy pewność, że właśnie w tym leży problem. Nie lekceważmy go, zwłaszcza w turbodieslach, gdzie olej w komorze spalania może doprowadzić do niebezpiecznego i destrukcyjnego dla jednostki napędowej zjawiska rozbiegania silnika.

Objawy uszkodzonej turbosprężarki. Jak rozpoznać jej awarię?

Zużyte pierścienie tłokowe

Pierścienie podlegają naturalnemu zużyciu, ale i potrafią się zapiekać (inaczej, zakleić w rowkach wskutek pokrywania nimi nagaru) wskutek stosowania oleju niskiej jakości lub wydłużania terminów jego wymiany. Wina w pierścieniach z reguły leży w intensywnym dymieniu na niebiesko podczas dynamicznej jazdy lub na niskich obrotach.

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Uszkodzone uszczelniacze zaworowe

Stare uszczelniacze zazwyczaj odpowiadają za niebieski dym pojawiający się w momencie zmniejszania prędkości obrotowej silnika (czyli, krótko mówiąc, podczas zwalniania). O ich wyeksploatowaniu może też świadczyć krótkotrwałe dymienie na niebiesko bezpośrednio po uruchomieniu jednostki napędowej.

Olej z turbosprężarki
Silnik zazwyczaj dymi na niebiesko z powodu oleju przedostającego się do komory spalania wskutek np. nieszczelności turbosprężarki.

Jak wyeliminować dymienie na niebiesko?

Przed podjęciem decyzji o regeneracji turbosprężarki lub wymianie pierścieni tłokowych czy uszczelniaczy zaworowych, można spróbować zastosować różnego rodzaju dedykowane preparaty. Niektóre poprawiają szczelność uszczelniaczy zaworowych (regenerują gumę, przywracając jej miękkość), inne czyszczą miejsca pracy pierścieni tłokowych, jeszcze niektóre „ratują turbosprężarkę”, eliminując jej nieszczelności. Nie mamy jednak gwarancji, że taka doraźna naprawa sprawdzi się na dłuższą metę. Mimo wszystko warto podjechać dymiącym samochodem do mechanika i zlecić szczegółową diagnozę problemu.

Redakcja poleca również:

Dlaczego samochód dymi na czarno? Najczęstsze powody

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji