PoradyPoradyCo ile wymiana oleju? Jak często wymieniać olej silnikowy?

Co ile wymiana oleju? Jak często wymieniać olej silnikowy?

Jak często należy wymienić olej silnikowy w samochodzie? Oto wskazówki i informacje dotyczące tego, co ile wymieniać olej silnikowy.

Jeszcze kilkanaście lat temu nie było żadnych wątpliwości – standardowym interwałem wymiany oleju w zdecydowanej większości aut było 10-15 tys. km. Z czasem producenci zaczęli stosować tzw. wydłużone okresy międzyprzeglądowe, obejmujące m.in. zwiększenie dystansu pokonywanego na jednym oleju do 30 tys. km. Za taki stan rzeczy odpowiadają nie tylko ekolodzy, tłumaczący słuszność tej decyzji bardzo szkodliwym wpływem zużytego oleju na środowisko. Rzadsze wizyty na przeglądach to doskonały chwyt marketingowy: klient otrzymuje samochód, którego będzie rzadziej serwisował, a zatem zaoszczędzi na typowych czynnościach eksploatacyjnych, nie tracąc na trwałości auta. Czas pokazał, że przy takim zagraniu o oszczędnościach nie ma mowy, a wydłużone terminy wymiany oleju nie zawsze mają wiarygodne uzasadnienie.

Kiedy wymienić olej w silniku? Elektronika podpowie

By rzadsze odstępy między wymianami oleju nie pogorszyły kondycji silnika, firmy produkujące oleje opracowały tzw. produkty Long Life, mające zachować swoje właściwości aż do 30 tys. km. Producenci aut stosują natomiast specjalne czujniki na bieżąco badające kondycję oleju oraz opracowali procedury zliczające warunki pracy, tj. ilość zimnych rozruchów, temperaturę oleju albo obroty pracy silnika. Niestety, nie każda firma motoryzacyjna zadbała o to, by elektronika stale kontrolowała właściwości oleju: część producentów całkowicie pominęło ocenę stopnia degradacji oleju i podało wydłużony interwał bez żadnego uzasadnienia. W praktyce skazało to silnik na liczne awarie z końcowym zatarciem włącznie.

Co ile wymieniać olej - komunikat
Niektóre współczesne samochody same kontrolują właściwości oleju silnikowego i podają przybliżony okres jego wymiany. Przy większych przebiegach warto samodzielnie wyznaczyć optymalną granicę (np. co 15 tys. km) i się jej trzymać.

Konsekwencje jazdy na zużytym oleju silnikowym

Zużyty olej traci swoje właściwości smarne i lepkość, spada jego liczba zasadowa oraz zmniejsza się ilość dodatków uszlachetniających. W dodatku gromadzi się w nim sadza. Pierwszym elementem, który „padnie” w wyniku zbyt rzadkiej wymiany oleju, jest napęd rozrządu – napinacz przestaje prawidłowo pracować, powodując przeskoczenie łańcucha i kolizję zaworów z tłokami. Potem może dojść do uszkodzenia łożyskowania turbosprężarki, a na końcu do zatarcia wału korbowego lub tłoków. Naprawy wszystkich wymienionych awarii liczy się w tysiącach złotych. Nie doszłoby do nich tak szybko, gdybyśmy już na wstępie skrócili interwały wymiany oleju silnikowego.

Co ile wymieniać olej - zatarty tłok
Zatarcie tłoka lub wału korbowego to najgorsza z możliwych opcji. W tym przypadku koszt naprawy sięgnie nawet 5000 zł.

Jak często należy wymieniać olej silnikowy w samochodzie?

Niektórzy producenci (Suzuki, Toyota) wciąż „trzymają się” starych terminów wymiany oleju, tj. co 15 tysięcy kilometrów. Takiego interwału można przestrzegać, jeśli samochód jeździ na oleju syntetycznym lub na pół-syntetyku, ale z przewagą eksploatacji pozamiejskiej. Gdy auto użytkujemy w mieście (na pół-syntetyku) lub stosujemy olej mineralny, warto skrócić dystans do 10 tys. km. W autach premium (Audi, BMW, Mercedes) i koncernu VAG terminami wymiany oleju steruje komputer, określający jego kondycję z pomocą elektroniki.

Odpowiedź na pytanie, jak często wymieniać olej silnikowy, w dużej mierze uzależniona jest też od przebiegu auta. Jeśli samochód przekroczy 100 tys. km, olej silnikowy należy wymienić co 15 tys. km, niezależnie od tego, co mówi komputer. Taki interwał stosujmy także w autach z wydłużonymi okresami do 20-30 tys. km, i to najlepiej od pierwszego przeglądu – nie spowoduje to utraty gwarancji, a będziemy mieli pewność, że silnik ma zapewnione odpowiednie warunki pracy.

Czy konieczna jest wymiana oleju co rok?

Kierowcy zazwyczaj określają częstotliwość wymiany oleju silnikowego wyłącznie na podstawie przebiegów, jakie silnik powinien pokonać na jednym” oleju silnikowym. Tymczasem nie powinien być to jedyny wyznacznik terminu, w jakim należy wymienić olej silnikowy. Środek smarny z czasem ulega stopniowej degradacji i traci swoje właściwości smarujące. Ponadto po tysiącach kilometrów eksploatacji trafia do niego coraz więcej zanieczyszczeń (np. pyłów, osadów, opiłków metali) które wybitnie nie służą kondycji jednostki napędowej. Dlatego przyjmuje się, że jeśli autem niedużo jeździmy (np. kilka tysięcy kilometrów rocznie), olej silnikowy powinien być wymieniany co roku. Tylko wtedy mamy pewność, że nie wystawiamy żywotności silnika na próbę i pojazd (głównie samochód) będzie eksploatowany w zgodzie ze sztuką”.

Co ile wymieniać olej - otwierające
Reasumując: w większości aut z przebiegami przekraczającymi 100 tys. km warto zmieniać olej co 15 tys. km. W starszych i bardziej zużytych silnikach warto zmniejszyć interwał do 10 tys. km.

Wymiana oleju silnikowego. Oto najczęstsze pytania dotyczące wymiany oleju

Na koniec odpowiemy na typowe pytania, które zadają sobie kierowcy odnośnie wymiany oleju oraz zweryfikujemy mity krążące na ten temat w internecie.

  • „Skoro silnik bierze olej i co chwilę go dolewam, nie muszę wymieniać oleju okresowo, bo jest wymieniany na bieżąco.”

Jeśli mamy takie podejście, narażamy silnik na pracę ze starym, zużytym filtrem oleju. W konsekwencji zalegająca sadza i paliwo szybko oddziałują na świeżą porcję nowego oleju, obniżając jego dodatki uszlachetniające.

  • „W TIR-ach olej wymienia się co 100 tys. km, a więc wystarczy zastosować taki olej w aucie osobowym i wymieniać go rzadziej.”

Oleje do ciężarówek „rządzą się swoimi prawami” – mają m.in. inne wymagania temperaturowe oraz skład chemiczny i w samochodach osobowych ulegają przyspieszonemu zużyciu. Ich stosowanie nie pomoże ani silnikowi, ani naszemu portfelowi.

  • „Olej syntetyczny nie jest wart swojej ceny – lepiej stosować mineralny lub najwyżej półsyntetyczny.”

Olej syntetyczny powstaje z cząsteczek gazu (etylenu), dlatego jest drogi w zakupie. Cechuje się jednak lepszą trwałością i stabilnością od innych olejów, stąd warto go stosować w mało zużytych silnikach.

  • „Wystarczy zastosować olej Long Life, aby można było wydłużyć okresy między wymianami.”

Silnik musi zostać odpowiednio przystosowany do dłuższych okresów wymiany oleju – sam olej tego typu nie przyniesie tu wymiernych korzyści.

Co ile wymieniać olej - wymiana filtra oleju
Każda wymiana oleju powinna iść w parze z wymianą filtra. Gdy jedynie dolewamy olej, brudny filtr zanieczyszcza go i ten szybko traci swoje właściwości.
Redakcja poleca również:

Jak samodzielnie wymienić olej silnikowy? Ile to kosztuje?

Co zrobić ze starym olejem? Gdzie oddać zużyty olej?

Dlaczego silnik bierze olej? Jakie są przyczyny spalania oleju przez silniki?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

13 KOMENTARZE

  1. z tym olejem to różnie, chyba każdy ma inną szkołe. zaprzyjaźniony mechanior i dobry w swojej robocie twierdzi że najlepiej co 10 tysiec km wymieniać i potwierdzam – mam audi które super sie sprawuje przy takiej częstotoliwości. nie mam zatarć, przegrzania, a nawet paliwo ekonomiczniej schodzi

  2. Wymiana oleju do indywidualna sprawa i zależy od wielu czynników. Inaczej będzie się miała wymiana oleju małym dieslu który porusza się głównie po mieście a silnikiem benzynowym który jeździ głównie w trasach. Optymalny przebieg to 12 do 15 tys km. Są diesle z filtrem cząstek stałych w których olej jest rozcieńczany przy wypalaniu filtra i w takich autach wymiana wskazana jest nawet poniżej 10 tys km. Są pewne widełki ale wymiana oleju to indywidualna sprawa , na pewno nie pomaga nam producent aut który wydłuża serwis bo taka jest moda i oszczędności ale to tylko pozornie . Lepiej wymienić częściej niż za rzadko. To naprawdę niewielkie koszty a mamy nowy środek smarno czyszczący w silniku. Nie bujmy się też płukanek silnika które czyszczą nie tylko silnik ale co najważniejsze drobne kanaliki i przewody układu silnika. Podsumowując wymieniać olej według rozsądku , niedogrzany silnik , ruch miejski częstsza wymiana , długie trasy można przeciągnąć interwały ale nie więcej niż 15 tys km.

  3. Wszyscy piszecie o ilości km, które silnik przeżył, a co z czasem ? Dlaczego co rok, a nie np. co 3 lata, jesli ktoś robi 3 tys km rocznie?

  4. Wymieniałem w Skodzie fabii 2.4 16v 2005 olej co 3 lata mniej więcej co 30 tyś (odkąd skończyła przeglądy gwarancyjne) . Auto ma obecnie 17 lat i śmiga w dodatku na LPG. Zero problemów związanych z olejem.
    Drugie auto scenic 2.0 ph2 2007. Podobnie używam. Zero problemów. Dla mnie wymiana co rok czy 19 tyś to paranoja

  5. Ja wymieniam w octavi II 1.9 TDI r.2008 co 50 tys (4 lata). Jeździ lux. Kolega wymieniał co 10k i zatarł panewki BXE czy jakoś tak brzmiące (doszło do zerwania filmu olejowego). Jedyne co usprawniłem to w kanał dolotowy wchodzi rurka od dobudowanego koncentratora tlenu – takiego małego z ali, medycznego i nie mam spalin, a zatem syfów, sadzy no i spalanie 3.8 średnie na trasie 80 km/h. Było wcześniej 4.3. Acha, tlen to oko 30 %, a nie 90+% jakby ktoś myślał, tak ustawiłem na analizatorze by pracować przy max BEP i 1,8-1,9 rpm. Polecam i nie zmieniajcie za często jak macie czysto w układzie paliwowym i pełne chemiczne spalanie. Nie ma to sensu..

  6. W mojej hondzie crv wymieniam olej co 30-35 tys. i tak już od blisko 15 lat, a na liczniku blisko 400 tys. i za nic nie chcec sie popsuć. Silnik 2.2 diesel.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji