Awaria uszczelki pod głowicą wiąże się z wysokimi kosztami naprawy. Jaka jest cena wymiany uszczelki pod głowicą? Jakie są objawy UPG?
Uszczelka pod głowicą (nazywana też UPG) stała się elementem wielu motoryzacyjnych memów, jak i mitów nie zawsze pokrywających się z prawdą. Faktem jest jednak, że gdy mamy pewność co do usterki uszczelki pod głowicą, trzeba się nastawić na żmudną naprawę u mechanika, za którą z pewnością słono sobie policzy. To właśnie bowiem robocizna w tym wszystkim kosztuje najwięcej, bo ceny samych uszczelek pod głowicą z reguły oscylują w granicach od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. W dalszej części materiału wyjaśnimy, ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą w samochodzie.
Uszczelka pod głowicą – po co jest w silniku?
Niepozorna uszczelka pod głowicą pełni w jednostce napędowej niezwykle ważną rolę. Montowana jest między głowicą a blokiem silnika i tym samym chroni komorę spalania przed kontaktem z elementami/substancjami pochodzącymi z zewnątrz. Dzięki uszczelce pod głowicą silnik ma tym samym prawidłową kompresję. Ponadto UPG zapewnia szczelność układów chłodzenia i smarowania silnika, nie dopuszczając, przynajmniej jeśli nie jest zużyta, do wymieszania się oleju z płynem chłodniczym.
Uszczelka pod głowicą nie jest jedynie precyzyjnie wyciętym kawałkiem gumy. Z uwagi na konieczność pracy w trudnych warunkach (m.in. pod wysokim ciśnieniem i dużymi amplitudami temperatur), musi być wykonana z wytrzymałych materiałów. UPG przeważnie stanowi miks miękkich kompozytów z elementami metalowymi, z dodatkową warstwą środka uszczelniającego. Takie połączenie przeważnie jest skuteczne i uszczelki pod głowice potrafią wytrzymać duże przebiegi bez żadnej ingerencji.
Problem pojawia się, gdy z jakiegoś powodu uszczelka nie jest w stanie wytrzymać zbyt dużego ciepła wydzielanego przez silnik i następuje przepalenie uszczelki pod głowicą. Wina nie musi bowiem leżeć w samej UPG (choć może, bo ona również ma określoną żywotność), a w innej części silnika, która spowodowała przegrzewanie się jednostki napędowej. Najczęściej odpowiedzialne za to są defekty w pracy układu chłodzącego (wycieki płynu, awaria pompy wody lub termostatu) albo nieprawidłowo pracujące wtryskiwacze lub źle wyregulowana instalacja gazowa.
Uszczelka pod głowicą – objawy
Uszkodzona uszczelka pod głowicą daje szereg niepokojących objawów, wokół których trudno przejść obojętnie nawet niedoświadczonemu kierowcy. Wynikają one głównie z wymieszania się płynu chłodniczego z olejem silnikowym lub kłopotów z utrzymaniem przez jednostkę napędową właściwej temperatury roboczej. Do najczęstszych objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą należą:
- beżowa substancja („majonez”) pod korkiem wlewu oleju;
- intensywne dymienie na biało z rury wydechowej;
- ubywanie płynu chłodniczego ze zbiorniczka wyrównawczego;
- tłuste osady w zbiorniczku wyrównawczym;
- twardniejące węże układu chłodniczego;
- rosnący poziom oleju silnikowego na bagnecie;
- zbyt duża temperatura silnika;
- kłopoty z uruchomieniem jednostki napędowej;
- zapach spalin we wnętrzu;
- nierówna praca silnika.
Wymiana uszczelki pod głowicą – cena
Uszczelki pod głowicę do popularnych modeli z silnikami 4-cylindrowymi przeważnie kosztują od kilkudziesięciu do ok. 400 zł. Kupno dwóch uszczelek do silników 6-cylindrowych (lub z większą liczbą cylindrów) winduje koszt do tysiąca lub nawet dwóch tysięcy złotych.
To jednak dopiero początek wydatków, bo najwięcej zawsze pochłania robocizna. Wymiana uszczelki pod głowicą wymaga bowiem zdjęcia elementów w bliskim otoczeniu (m.in. kolektorów, napędu rozrządu), oczyszczenia głowicy i bloku silnika z zanieczyszczeń, poskładania wszystkiego z powrotem przy użyciu nowych śrub i zalania nowymi płynami eksploatacyjnymi. W zależności od silnika, łączne koszty wymiany uszczelki pod głowicą powinny się zamknąć w granicach 500-3000 zł lub więcej w przypadku większych i ciaśniej ulokowanych pod maską jednostek napędowych.