PoradyPoradyIle kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą? Koszt wymiany UPG

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą? Koszt wymiany UPG

Awaria uszczelki pod głowicą wiąże się z wysokimi kosztami naprawy. Jaka jest cena wymiany uszczelki pod głowicą? Jakie są objawy UPG?

Uszczelka pod głowicą (nazywana też UPG) stała się elementem wielu motoryzacyjnych memów, jak i mitów nie zawsze pokrywających się z prawdą. Faktem jest jednak, że gdy mamy pewność co do usterki uszczelki pod głowicą, trzeba się nastawić na żmudną naprawę u mechanika, za którą z pewnością słono sobie policzy. To właśnie bowiem robocizna w tym wszystkim kosztuje najwięcej, bo ceny samych uszczelek pod głowicą z reguły oscylują w granicach od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. W dalszej części materiału wyjaśnimy, ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą w samochodzie.

Uszczelka pod głowicą – po co jest w silniku?

Niepozorna uszczelka pod głowicą pełni w jednostce napędowej niezwykle ważną rolę. Montowana jest między głowicą a blokiem silnika i tym samym chroni komorę spalania przed kontaktem z elementami/substancjami pochodzącymi z zewnątrz. Dzięki uszczelce pod głowicą silnik ma tym samym prawidłową kompresję. Ponadto UPG zapewnia szczelność układów chłodzenia i smarowania silnika, nie dopuszczając, przynajmniej jeśli nie jest zużyta, do wymieszania się oleju z płynem chłodniczym.

Uszczelka pod głowicą nie jest jedynie precyzyjnie wyciętym kawałkiem gumy. Z uwagi na konieczność pracy w trudnych warunkach (m.in. pod wysokim ciśnieniem i dużymi amplitudami temperatur), musi być wykonana z wytrzymałych materiałów. UPG przeważnie stanowi miks miękkich kompozytów z elementami metalowymi, z dodatkową warstwą środka uszczelniającego. Takie połączenie przeważnie jest skuteczne i uszczelki pod głowice potrafią wytrzymać duże przebiegi bez żadnej ingerencji.

Uszczelka pod głowicą

Problem pojawia się, gdy z jakiegoś powodu uszczelka nie jest w stanie wytrzymać zbyt dużego ciepła wydzielanego przez silnik i następuje przepalenie uszczelki pod głowicą. Wina nie musi bowiem leżeć w samej UPG (choć może, bo ona również ma określoną żywotność), a w innej części silnika, która spowodowała przegrzewanie się jednostki napędowej. Najczęściej odpowiedzialne za to są defekty w pracy układu chłodzącego (wycieki płynu, awaria pompy wody lub termostatu) albo nieprawidłowo pracujące wtryskiwacze lub źle wyregulowana instalacja gazowa.

Uszczelka pod głowicą – objawy

Uszkodzona uszczelka pod głowicą daje szereg niepokojących objawów, wokół których trudno przejść obojętnie nawet niedoświadczonemu kierowcy. Wynikają one głównie z wymieszania się płynu chłodniczego z olejem silnikowym lub kłopotów z utrzymaniem przez jednostkę napędową właściwej temperatury roboczej. Do najczęstszych objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą należą:

  • beżowa substancja („majonez”) pod korkiem wlewu oleju;
  • intensywne dymienie na biało z rury wydechowej;
  • ubywanie płynu chłodniczego ze zbiorniczka wyrównawczego;
  • tłuste osady w zbiorniczku wyrównawczym;
  • twardniejące węże układu chłodniczego;
  • rosnący poziom oleju silnikowego na bagnecie;
  • zbyt duża temperatura silnika;
  • kłopoty z uruchomieniem jednostki napędowej;
  • zapach spalin we wnętrzu;
  • nierówna praca silnika.
Uszczelka pod głowicą
Kremowa maź pod korkiem wlewu oleju lub w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego to typowy objaw uszkodzonej uszczelki pod głowicą.

Wymiana uszczelki pod głowicą – cena

Uszczelki pod głowicę do popularnych modeli z silnikami 4-cylindrowymi przeważnie kosztują od kilkudziesięciu do ok. 400 zł. Kupno dwóch uszczelek do silników 6-cylindrowych (lub z większą liczbą cylindrów) winduje koszt do tysiąca lub nawet dwóch tysięcy złotych.

To jednak dopiero początek wydatków, bo najwięcej zawsze pochłania robocizna. Wymiana uszczelki pod głowicą wymaga bowiem zdjęcia elementów w bliskim otoczeniu (m.in. kolektorów, napędu rozrządu), oczyszczenia głowicy i bloku silnika z zanieczyszczeń, poskładania wszystkiego z powrotem przy użyciu nowych śrub i zalania nowymi płynami eksploatacyjnymi. W zależności od silnika, łączne koszty wymiany uszczelki pod głowicą powinny się zamknąć w granicach 500-3000 zł lub więcej w przypadku większych i ciaśniej ulokowanych pod maską jednostek napędowych.

Przeczytaj także:

Jakie są przyczyny awarii uszczelki pod głowicą?

Więcej na temat objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji