wypalona uszczelka pod głowicą

Wizja uszkodzenia uszczelki pod głowicą spędza sen z powiek wielu kierowców. Podpowiadamy, jak znaleźć prawdziwą przyczynę awarii i podajemy orientacyjne koszty naprawy UPG.

Postawiona przez mechanika diagnoza „uszczelka pod głowicą” (niektórzy stosują w slangu określenie UPG) oznacza dla właściciela samochodu jedno – wydatki. Nie bez powodu – by wymienić uszczelkę, należy zdjąć całą głowicę, a to jest czasochłonne i kosztowne. Uszczelka pod głowicą ma jednak kluczowe znaczenie – chroni silnik podczas nagłego wzrostu temperatury. W takiej sytuacji unieruchamia go i sama się przepala, nie dopuszczając do większych zniszczeń samej jednostki. Nie każdy jednak potrafi odpowiednio zidentyfikować powstały problem, a rzadko on wynika z wady fabrycznej uszczelki. Rozpoznanie przyczyny jest istotne, ponieważ wielu mechaników po prostu wymienia uszczelkę bez określenia powodu jej przepalenia. Wtedy problem po jakimś czasie powróci.

Głowica i uszczelka
Tak wygląda blok silnika z głowicą (na górze) i uszczelka pod głowicą (na dole). Ma ona dość specyficzną budowę, mianowicie nie wykonano jej z gumy, a… blachy (z domieszką specyficznych, odpornych na wysokie temperatury kompozytów).

Jakie są symptomy przepalenia uszczelki pod głowicą?

Pierwszym objawem mogącym, ale nie koniecznie oznaczającym awarię uszczelki, jest charakterystyczny szlam o konsystencji musztardy, który osadza się na korku wlewu oleju. Jeśli jednak użytkujemy nasz samochód na krótkich dystansach, takie zjawisko jest normalne i zniknie po dłuższej jeździe. Podobnie jest w przypadku wydostawania się pary wodnej z układu wydechowego – potencjalne przepalenie uszczelki można podejrzewać dopiero wtedy, ten defekt nie ustąpi wraz z przejechanymi kilometrami. Gdy silnik ma natomiast wysoką temperaturę, uszczelka może go „obronić” i sama się przepalić. Symptomem może być także zmieniająca się wartość temperatury w zależności od obciążenia silnika.

Szlam
Tzw. majonez pod korkiem oleju to jeden z najczęstszych (ale nie definitywnych) objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą.

Najczęstsze przyczyny przepalenia uszczelki pod głowicą

Istnieją cztery najważniejsze przyczyny wypalenia uszczelki pod głowicą:

  • Nieprawidłowo działający układ chłodzenia

Najczęściej winne są sparciałe węże i nie zapewniające szczelności cybanty. Warto też skontrolować, czy nie cieknie pompa cieczy chłodzącej.

  • Termostat, pozostający na stałe w jednej pozycji

Może być albo częściowo, albo całkowicie zamknięty. Gdy kierowca nie zareaguje w porę, dojdzie do przegrzania silnika i awarii uszczelki.

Jakie są objawy uszkodzonego termostatu?

  • Wtryskiwacze w silnikach Diesla

Jeśli są zużyte, przelewają zbyt dużą ilość oleju napędowego, przez co wzrasta temperatura w cylindrach i przegrzewają się komory spalania.

  • Instalacja gazowa

Tutaj sytuacja jest odwrotna niż w dieslach i przegrzanie następuje w wyniku zbyt ubogiego dawkowania paliwa. W kryzysowych przypadkach kończy się to wypalaniem gniazd zaworowych, a nawet wypaleniem dziury w tłoku.

Lubryfikacja zaworów – na czym polega? Dlaczego jest dobra do aut z LPG?

Ile wydamy na naprawę uszczelki pod głowicą?

Jeśli dobrze zdiagnozujemy przyczynę, problem możemy rozwiązać już nawet za kilkadziesiąt złotych, wymieniając węże i cybanty. Termostat jest niewiele droższy, bo kosztuje ok. 20-100 złotych, natomiast wtryskiwacze w dieslu to już inny pułap – zregenerujemy je za 500-700 złotych od sztuki, a nowy kosztuje nawet 2000 złotych. Wymiana wtryskiwaczy gazu jest już nieco tańsza, bo ok. 300-400 złotych za wszystkie. Koszty całkowitej wymiany uszczelki oscylują w granicach 700-2000 złotych. Najdroższy z tego jest demontaż głowicy i zakup kompletu uszczelek. Konieczne jest także jej planowanie (kilkaset złotych), jak również zalanie nowym płynem chłodzącym i olejem.

Sprawdź łatwo stan uszczelki pod głowicą

Przed podjęciem decyzji o wymianie uszczelki można w łatwy i szybki sposób skontrolować jej stan za pomocą tzw. testera uszczelki pod głowicą. Powstało wiele specjalnych preparatów, które pozwalają zweryfikować szczelność układu chłodzenia. W tym celu trzeba w zbiorniczku umieścić specjalny adapter (wraz z rurką fermentacyjną) i wlać dołączony do zestawu preparat. Jeżeli po pewnym czasie pracy rozgrzanego silnika (ok. 10 minut) kolor płynu w rurce się zmienił, potwierdza to przedostawanie się do układu spalin, czyli uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

Preparat do sprawdzania szczelności uszczelki pod głowicą
Testery uszczelek pod głowicą kosztują ok. 20-30 zł, a pozwalają łatwo i szybko uzyskać odpowiedź na temat sprawności UPG w naszym samochodzie.
Polecamy również:

Silnik się przegrzewa? Nie panikuj i znajdź przyczynę!

Objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą. UPG, czyli poważny problem!