Wizja uszkodzenia uszczelki pod głowicą spędza sen z powiek wielu kierowców. Podpowiadamy, jak znaleźć prawdziwą przyczynę awarii i podajemy orientacyjne koszty naprawy UPG.
Postawiona przez mechanika diagnoza „uszczelka pod głowicą” (niektórzy stosują w slangu określenie UPG) oznacza dla właściciela samochodu jedno – wydatki. Nie bez powodu – by wymienić uszczelkę, należy zdjąć całą głowicę, a to jest czasochłonne i kosztowne. Uszczelka pod głowicą ma jednak kluczowe znaczenie – chroni silnik podczas nagłego wzrostu temperatury. W takiej sytuacji unieruchamia go i sama się przepala, nie dopuszczając do większych zniszczeń samej jednostki. Nie każdy jednak potrafi odpowiednio zidentyfikować powstały problem, a rzadko on wynika z wady fabrycznej uszczelki. Rozpoznanie przyczyny jest istotne, ponieważ wielu mechaników po prostu wymienia uszczelkę bez określenia powodu jej przepalenia. Wtedy problem po jakimś czasie powróci.
Jakie są symptomy przepalenia uszczelki pod głowicą?
Pierwszym objawem mogącym, ale nie koniecznie oznaczającym awarię uszczelki, jest charakterystyczny szlam o konsystencji musztardy, który osadza się na korku wlewu oleju. Jeśli jednak użytkujemy nasz samochód na krótkich dystansach, takie zjawisko jest normalne i zniknie po dłuższej jeździe. Podobnie jest w przypadku wydostawania się pary wodnej z układu wydechowego – potencjalne przepalenie uszczelki można podejrzewać dopiero wtedy, ten defekt nie ustąpi wraz z przejechanymi kilometrami. Gdy silnik ma natomiast wysoką temperaturę, uszczelka może go „obronić” i sama się przepalić. Symptomem może być także zmieniająca się wartość temperatury w zależności od obciążenia silnika.
Najczęstsze przyczyny przepalenia uszczelki pod głowicą
Istnieją cztery najważniejsze przyczyny wypalenia uszczelki pod głowicą:
- Nieprawidłowo działający układ chłodzenia
Najczęściej winne są sparciałe węże i nie zapewniające szczelności cybanty. Warto też skontrolować, czy nie cieknie pompa cieczy chłodzącej.
- Termostat, pozostający na stałe w jednej pozycji
Może być albo częściowo, albo całkowicie zamknięty. Gdy kierowca nie zareaguje w porę, dojdzie do przegrzania silnika i awarii uszczelki.
Jakie są objawy uszkodzonego termostatu?
- Wtryskiwacze w silnikach Diesla
Jeśli są zużyte, przelewają zbyt dużą ilość oleju napędowego, przez co wzrasta temperatura w cylindrach i przegrzewają się komory spalania.
- Instalacja gazowa
Tutaj sytuacja jest odwrotna niż w dieslach i przegrzanie następuje w wyniku zbyt ubogiego dawkowania paliwa. W kryzysowych przypadkach kończy się to wypalaniem gniazd zaworowych, a nawet wypaleniem dziury w tłoku.
Lubryfikacja zaworów – na czym polega? Dlaczego jest dobra do aut z LPG?
Ile wydamy na naprawę uszczelki pod głowicą?
Jeśli dobrze zdiagnozujemy przyczynę, problem możemy rozwiązać już nawet za kilkadziesiąt złotych, wymieniając węże i cybanty. Termostat jest niewiele droższy, bo kosztuje ok. 20-100 złotych, natomiast wtryskiwacze w dieslu to już inny pułap – zregenerujemy je za 500-700 złotych od sztuki, a nowy kosztuje nawet 2000 złotych. Wymiana wtryskiwaczy gazu jest już nieco tańsza, bo ok. 300-400 złotych za wszystkie. Koszty całkowitej wymiany uszczelki oscylują w granicach 700-2000 złotych. Najdroższy z tego jest demontaż głowicy i zakup kompletu uszczelek. Konieczne jest także jej planowanie (kilkaset złotych), jak również zalanie nowym płynem chłodzącym i olejem.
Sprawdź łatwo stan uszczelki pod głowicą
Przed podjęciem decyzji o wymianie uszczelki można w łatwy i szybki sposób skontrolować jej stan za pomocą tzw. testera uszczelki pod głowicą. Powstało wiele specjalnych preparatów, które pozwalają zweryfikować szczelność układu chłodzenia. W tym celu trzeba w zbiorniczku umieścić specjalny adapter (wraz z rurką fermentacyjną) i wlać dołączony do zestawu preparat. Jeżeli po pewnym czasie pracy rozgrzanego silnika (ok. 10 minut) kolor płynu w rurce się zmienił, potwierdza to przedostawanie się do układu spalin, czyli uszkodzenie uszczelki pod głowicą.
Polecamy również:
Silnik się przegrzewa? Nie panikuj i znajdź przyczynę!
Objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą. UPG, czyli poważny problem!