Tłumik końcowy

Rolą tłumika końcowego jest wyciszenie dźwięków, które powoduje układ wydechowy i praca silnika. To element, który dla wielu kierowców ma także duże znaczenie estetyczne.

Właściciele pojazdów nierzadko chcą maksymalnie uwydatnić tę część, decydując się na wydech większej długości czy szerokości, oraz taki, który generuje większy hałas.

Droga od silnika do katalizatora – rola tłumika końcowego

Tłumik końcowy to element układu wydechowego, który pełni podwójną funkcję: wpływa na dźwięk wydawany przez samochód oraz na wygląd tylnej części pojazdu. Wybierając zatem odpowiedni model na stronie https://deler.pl/c/uklad-wydechowy/tlumik-koncowy zadbamy o komfort akustyczny podczas jazdy oraz walory wizualne naszego pojazdu.

Instalacja układu wydechowego składa się również z wielu innych części, których działanie jest od siebie mocno uzależnione, na przykład kolektora. Część ta jest umieszczona bezpośrednio na bloku silnika, a jej zadanie polega na zbieraniu niezwykle gorących gazów spalinowych z cylindrów, które charakteryzują się również wysokim ciśnieniem.

Kolektor wydechowy – jaką pełni funkcję?

Działanie kolektora wydechowego polega na tym, że prowadzi gazy prosto do tzw. rury Y. Nazwa oznaczona tą literą alfabetu nie jest przypadkowa – rura swoją konstrukcją przypomina właśnie ten kształt. Z dwóch odnóg rury Y, spaliny odprowadzane są do katalizatora. Dzieje się tak w przypadku silników benzynowych. Natomiast katalizator filtruje i usuwa toksyny z przetransportowanego gazu – właśnie dlatego w katalizatorze znajduje się specjalnie powlekany i przepuszczalny blok ceramiczny.

Dzięki temu szkodliwe substancje nie przedostają się do środowiska – ilość węglowodorów i azotu w spalinach jest znacznie zredukowana. Warto zauważyć, że katalizatory w nowych autach odpowiadają również za redukcję fal dźwiękowych, emitowanych wskutek pracy silnika.

Katalizator w silnikach diesla – system działania

Wcześniej wspomniano o katalizatorach, które umieszczone są w silnikach benzynowych. Jednak jak prezentuje się działanie tych elementów w jednostkach napędzających diesla? W nowoczesnych pojazdach z takim silnikiem, za katalizatorem umieszcza się filtr cząstek sadzy. Warto zaznaczyć, że rozwiązanie to jest wdrażane w nowych autach. Można je jednak zamontować również w starszych samochodach.

Za co odpowiada filtr cząstek stałych w silniku diesla? Jego funkcja jest podobna do zadań pełnionych przez katalizator. Różni się jednak tym, że nie przekształca zanieczyszczeń, ale je całkowicie zatrzymuje. Znacznie redukuje to emisję szkodliwych substancji do środowiska. Warto jednak pamiętać o konieczności regularnego czyszczenia „wypalania” filtra, ponieważ może się zatkać.

Katalizator w samochodzie

Droga od katalizatora do tłumika środkowego i końcowego

Spaliny przefiltrowane przez katalizator lub przez katalizator i filtr cząstek stałych transportowane są do tłumika przedniego albo środkowego. Warto jednak zauważyć, że tłumik przedni nie jest już stosowany w nowych modelach aut.

Jak skonstruowany jest tłumik środkowy? Jego konstrukcja swoim wyglądem przypomina lufę. Przechodzi przez nią rura wydechowa a przestrzeń pomiędzy rurą a zewnętrzną ścianką tłumika, wypełniona jest specjalnym materiałem, który zapewnia izolację. Są to zazwyczaj włókna bazaltowe lub wełna stalowa. Dzięki strukturze oraz izolacji przepływ spalin jest wolniejszy i dodatkowo zredukowane są wibracje, będące skutkiem działania całej jednostki napędowej.

Przedostatni etap – tłumik tylny

Zanim spaliny opuszczą układ wydechowy, muszą przedostać się przez jeszcze jedną stację, którą jest tłumik tylny. Element ten składa się zazwyczaj z kilku komór, a jego zadaniem jest redukcja hałasu emitowanego przez silnik. Warto zaznaczyć, że kształt oraz przekrój tłumika może mieć wpływ na brzmienie całego układu wydechowego, a także na osiągi jednostki napędzającej.

Końcowa część układu odprowadzającego spaliny – rura wydechowa

Przez tłumik końcowy spaliny wydostają się na zewnątrz. Nieraz zdarza się, że w zależności od pojazdu, w samochodzie znajduje się nie jedna, a kilka rur wydechowych – na przykład w samochodach sportowych. Ważnym aspektem w przypadku rury wydechowej jest to, żeby odpowiednio doprowadzała spaliny i charakteryzowała się wysoką jakością wykonania. Dzięki temu cały układ odprowadzający spaliny będzie działał prawidłowo od początku do samego końca.

Budowa tłumika końcowego

Skoro wiadomo już, jak prezentuje się praktycznie cały układ wydechowy, a także jaką funkcję pełni w nich tłumik końcowy, warto przejść do tego, jak jest skonstruowany ten element. Tłumiki końcowe są zazwyczaj wykonane w ten sposób, aby bezpiecznie odprowadzać spaliny i jednocześnie możliwie najbardziej redukować hałas.

Tym sposobem, pierwszym elementem, łączącym tłumiki końcowe z pozostałymi partiami instalacji wydechowej, jest rura łącząca. Transportowane przez nią spaliny przechodzą przez rurę perforowaną, która jest otoczona watą stalową nierdzewną, a także włóknem szklanym lub silikatowym. Obudowa, która kryje te części i jednocześnie sprawia, że tłumiki końcowe mają charakterystyczny, obły wygląd, wykonana jest zazwyczaj ze stali nierdzewnej.

Wymiana tłumika końcowego

Układ wydechowy odpowiada za usuwanie spalin z silnika, a także redukowanie hałasu emitowanego poprzez pracę silnika. Jeżeli z tymi aspektami pojawiają się problemy, być może konieczna jest wymiana tłumika końcowego. Niekiedy, nawet dobrze działający tłumik końcowy, nie odpowiada właścicielowi pojazdu swoim wyglądem. Dlatego i ta kwestia, może czasem zaważyć o wymianie tego komponentu.

Do dwóch najczęściej wybieranych odmian, należy tłumik końcowy przelotowy i tłumik końcowy sportowy. Pierwsza z nich jest wybierana w momencie, kiedy kierowcę prawdopodobnie nie zadowalają osiągi jednostki napędzającej. Tłumik końcowy przelotowy zapewnia szybsze odprowadzanie spalin poza system wydechowy. Oprócz tego dźwięk wydawany przez pojazd może zmienić się na przyjemniejszy dla ucha.

W przypadku tłumika końcowego sportowego mamy do czynienia zarówno z przebudową mechaniczną, jak i dodatkiem do stylizacji auta. Ten rodzaj rury wydechowej – podobnie jak odmiana przelotowa – sprawia, że odprowadzanie spalin jest szybsze i wpływa na wzrost mocy silnika. Kolejnym aspektem są atuty wizualne, jakimi charakteryzuje się tłumik końcowy sportowy. Zazwyczaj jego średnica jest większa niż w przypadku standardowych odmian produktów. Oprócz tego producenci mogą dodawać różne modyfikacje, na przykład zmieniając kolor czy kształt.