PoradyPoradyCzy można wlać wodę zamiast płynu do chłodnic?

Czy można wlać wodę zamiast płynu do chłodnic?

Kierowcy nieraz zastanawiają się, czy do układu chłodzenia można wlać wodę do zamiast płynu chłodniczego. Czy woda zamiast płynu do chłodnic nie zaszkodzi silnikowi?

Kiedyś, w dobie słabej dostępności płynów chłodniczych, wlewanie do chłodnic zwykłej wody było powszechnym działaniem. Być może z powodu dawnych nawyków zastępowanie dedykowanego chłodziwa wodą u niektórych kierowców nadal jest czymś normalnym i praktykowanym na co dzień. Ale czy wlewanie wody zamiast płynu chłodniczego do układu chłodzenia jest w dzisiejszych czasach wskazane, nawet użytkownikom aut chcących jak najbardziej ograniczyć koszty eksploatacji samochodu? Czy takie postępowanie nie zaszkodzi silnikowi? Rozwiewamy wątpliwości na temat tego, czy zamiast płynu do chłodnic można wlać wodę.

Płyn do chłodnic. Jakie ma właściwości, których nie posiada woda?

Płyn chłodzący nie jest po prostu zabarwioną na określony kolor (czerwony, różowy itp.) wodą. To unikalna ciecz wytwarzana na bazie glikolu, która zawiera mnóstwo dodatków uszlachetniających. Skład chłodziwa czyni z niego idealne rozwiązanie do stosowania w układzie chłodzenia auta, wyróżniające się szeregiem zalet i w zasadzie nie posiadające wad – może poza wyższą ceną względem zwykłej wody.

Kluczową, z punktu widzenia użytkownika, właściwością płynu chłodniczego jest niska temperatura zamarzania (nawet poniżej 30°C) oraz wysoka temperatura wrzenia (ok. 110-130°C). Pierwszą z nich rzecz jasna odczuwamy zimą, gdyż zwykła woda zamarza już przy temperaturze 0°C, a o taką (lub niższą) w polskim klimacie nietrudno, i to przez znaczną część roku. Latem z kolei zalana do układu chłodniczego woda szybko zaczyna wrzeć, doprowadzając do tego, że silnik jest nieustannie przegrzany.

Czy można wlać wodę do chłodnicy 02
Stosowanie płynu chłodniczego wiąże się z wieloma korzyściami, których nie jest w stanie zapewnić zwykła woda.

Płyn chłodniczy, poza utrzymywaniem właściwej temperatury jednostki napędowej, ma również za zadanie zapobiegać powstawaniu korozji układu chłodzenia, odkładaniu się w nim osadów (mogących się pojawiać przy stosowaniu czystej wody) i nie dopuszczać do pojawiania się zjawiska erozji kawitacyjnej, czyli niszczenia układu wskutek zmian stanu skupienia chłodziwa (nie dopuszczają do tego wchodzące w skład płynu chłodniczego środki antypienne).

Czy do chłodnicy można wlać wodę zamiast płynu chłodniczego?

Wbrew wielu obiegowym opiniom podkreślającym słuszność zalewania układu chłodniczego zwykłą wodą, nie jest ona w stanie zastąpić dedykowanego chłodziwa. Stosowanie wody może nie od razu, ale na dłuższą metę z pewnością przyniesie użytkownikowi więcej szkód niż korzyści, szczególnie że za takie postępowanie może nawet przypłacić remontem silnika. Dlatego nie powinno się do chłodnicy wlewać wody, zwłaszcza czystej, nie wymieszanej z płynem chłodniczym lub koncentratem płynu do chłodnic.

Co się stanie, gdy zamiast płynu chłodniczego użyjemy wody?

Wlewanie wody do chłodnicy nie przyniesie korzyści zarówno latem, jak i zimą. W ciepłą porę roku nieustannie będzie dochodziło do wrzenia wody i tym samym trudności z odprowadzaniem ciepła z silnika, wskutek czego będzie się często przegrzewał. Długotrwała praca pod wysoką temperaturą może doprowadzić m.in. do zniszczenia głowicy. Z kolei zimą (przy temperaturach na minusie) woda zwyczajnie zamarznie i zwiększy tym samym swoją objętość, rozsadzając elementy układu chłodzącego (najczęściej chłodnicę), a nawet blok silnika. Inna sprawa, że w niskich temperaturach woda może częściowo przemienić się w kawałki lodu, które znacznie zmniejszą przepustowość układu chłodzenia i także przyczynią się do przegrzania silnika (czyli np. awarii uszczelki pod głowicą).

Oprócz tego, stosowanie wody w układzie zamiast chłodziwa szybko doprowadzi do osadzania się w nim kamienia, powstającego wskutek wytrącania się z wody minerałów. Z czasem będą się nawarstwiać i stopniowo ograniczać przepustowość kanałów doprowadzających chłodziwo. Woda spowoduje również szybsze zatarcie pompy wody (nie ma tak dobrych właściwości smarujących jak płyn chłodniczy) i przyczyni się do powstawania w układzie chłodzenia korozji.

Woda w chłodnicy. Kiedy awaryjnie można wlać wodę do układu chłodzenia silnika?

Chociaż nie zaleca się wlewania wody zamiast płynu chłodniczego, w niektórych przypadkach warunkowo można ją zastosować. Najczęściej są to sytuacje awaryjne, np. gdy pod ręką nie ma butelki z płynem chłodzącym (lub koncentratem płynu), a ze zbiorniczka wyrównawczego wyciekła duża ilość płynu. Wtedy wyjątkowo można dolać wody, ale zamiast zwykłej „kranówki” najlepiej uzupełniać poziom wodą demineralizowaną – ona przynajmniej nie przyczyni się do odkładania w układzie kamienia. Jeśli sytuacja zmusi nas do użycia czystej wody (lub gdy dolaliśmy wody demineralizowanej, ale w dużej ilości), przy pierwszej możliwej okazji zlećmy wymianę chłodziwa na dedykowane do auta. Nie praktykujmy długotrwałego jeżdżenia z płynem rozcieńczonym wodą (oczywiście wyłączając koncentrat płynu do chłodnic), a tym bardziej na „samej” wodzie.

Czy można wlać wodę do chłodnicy 02
Jeśli nie mamy pod ręką zapasowego płynu chłodzącego, poziom w zbiorniczku można ewentualnie uzupełnić wodą demineralizowaną.
Redakcja poleca:

Czy można mieszać płyny chłodnicze?

Co wybrać – płyn chłodniczy czy koncentrat płynu do chłodnic?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji