PoradyPoradyNormy emisji spalin. Jak się zmieniały normy Euro?

Normy emisji spalin. Jak się zmieniały normy Euro?

Normy emisji spalin nakładane są na samochody od początku lat 90. Czym się różniły od siebie kolejne normy Euro? Jaka norma emisji spalin obecnie obowiązuje dla samochodów?

Normy emisji spalin od dłuższego czasu stanowią stały punkt w motoryzacji. Są bowiem ustalanymi przez Unię Europejską limitami emisji szkodliwych substancji w spalinach, nakładanymi na nowe samochody sprzedawane na terenie UE oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Powodów wprowadzania tych restrykcji nie trzeba długo szukać, bowiem mają one na celu ochronę środowiska i poprawę jakości powietrza wskutek systematycznego wprowadzania do obiegu coraz bardziej ekologicznych samochodów.

Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że historia norm emisji spalin sięga lat 80., gdy wprowadzono tzw. deklarację R49, która określała dozwolony skład substancji (tlenku węgla, tlenku azotu i węglowodorów) w spalinach emitowanych przez pojazdy. Pierwszą normę Euro 1 wprowadzono jednak nieco później, bo w 1993 roku i to od niej rozpoczęła się swego rodzaju walka producentów samochodów ze stale zwiększającymi się restrykcjami nakładanymi przez UE. Do dzisiaj byliśmy świadkami obowiązywania aż sześciu norm emisji spalin Euro, z czego jedna była bardziej rygorystyczna od drugiej, a w późniejszym czasie przeniosła się m.in. na silniki wysokoprężne i inne pojazdy niż samochody osobowe.

Kiedy wprowadzano kolejne normy Euro i na jakie pojazdy były nakładane? Przyjrzyjmy się historii europejskich norm emisji spalin.

Euro 1

Pierwszą normę Euro 1 przyjęto w 1992 roku, a zaczęła obowiązywać od początku 1993 roku dla samochodów osobowych i lekkich aut ciężarowych (do 3,5 t). Wówczas była bardzo rygorystyczna, ponieważ wymagała od producentów samochodów zmniejszenia emisji tlenków azotu i węglowodorów aż o 98%, cząsteczek stałych o 97% i tlenków węgla o 89%. Większości producentów udawało się ją spełnić, montując do samochodów katalizatory.

Euro 2

Z początkiem 1997 roku rozpoczął się okres obowiązywania normy Euro 2, która dodatkowo wprowadziła ograniczenia w emisji cząsteczek stałych. Zwiększono także restrykcje dla aut z silnikami Diesla – emisja tlenków węgla musiała być o 65% mniejsza niż przy normie Euro 1. Ponadto włączono do niej pojazdy dwu- i trójkołowe, czyli głównie motocykle.

Euro 3

Normę Euro 3 wprowadzono 1 stycznia 2001 roku. Była pierwszą z różnymi limitami emisji spalin dla silników benzynowych i silników Diesla. W jej ramach zwiększono restrykcje odnośnie wydzielania tlenków węgla, zmniejszono natomiast ograniczenia dotyczące tlenków azotów. Obowiązywała dla wszystkich innych pojazdów z silnikami spalinowymi.

Normy emisji spalin Euro
Wraz z normą Euro 3 pojawił się podział dopuszczanych parametrów emisji spalin dla silników benzynowych i wysokoprężnych.

Euro 4

Czwarta norma weszła w życie w 2006 roku. Była „łaskawa” dla pojazdów z silnikami benzynowymi, bo zwalniała je z limitów dotyczących emisji cząstek stałych. Dwukrotnie zmniejszyła za do dopuszczalną emisję tlenków węgla.

Euro 5

Obowiązująca od 2011 r. norma Euro 5 wprowadziła drastyczne ograniczenia w emisji cząstek stałych dla silników Diesla – od tej pory mogły ich emitować 5-krotnie mniej. Wskutek tej normy we wszystkich nowych autach z silnikami wysokoprężnymi pojawiły się filtry cząstek stałych (DPF).

Euro 6

To aktualnie obowiązująca norma emisji spalin, którą wprowadzono w 2014 roku i „łapią” się na nią samochody zarejestrowane po 1 września 2015 r. Wówczas drastycznie obniżyła dopuszczalny poziom emisji tlenków azotu (o 80%) oraz cząstek stałych (o 66%). Norma Euro 6 doczekała się kilku modyfikacji:

  • Euro 6c (od 1 września 2018 r.), która wprowadzała nową procedurę pomiarową emisji spalin – WLTP (wcześniej: NEDC);
  • Euro 6d-temp (od 1 września 2019 r.), będąca przejściową normą na czas przygotowania samochodów przez producentów do nowego pomiaru emisji spalin;
  • Euro 6d (od 1 września 2021 r.), czyli dotąd ostatnia modyfikacja nakładająca na producentów obowiązek średniej emisji dwutlenku węgla na poziomie mniejszym niż 95 g/km w obrębie całej gamy modelowej.
Normy emisji spalin Euro – daty wprowadzania
Norma emisji spalin Homologacja nowych modeli Pierwsza rejestracja na terenie UE
Euro 1 1.07.1992 r. 1.01.1993 r.
Euro 2 1.01.1996 r. 1.01.1997 r.
Euro 3 1.01.2000 r. 1.01.2001 r.
Euro 4 1.01.2005 r. 1.01.2006 r.
Euro 5 1.09.2009 r. 1.01.2011 r.
Euro 6 1.09.2014 r. 1.09.2015 r.
Euro 6c 1.09.2017 r. 1.09.2018 r.
Euro 6d-temp 1.09.2017 r. 1.09.2019 r.
Euro 6d 1.01.2020 r. 1.09.2021 r.

Zapewne kwestią czasu pozostaje wprowadzenie nowej normy emisji spalin – Euro 7. Planowana jest na początek 2025 roku, ale wciąż nie są znane jej finalne wytyczne. Mają zostać przedstawione najwcześniej w 2023 roku.

Jak sprawdzić, którą normę Euro spełnia nasz samochód?

Informacja na temat spełnianej przez samochód normy emisji spalin powinna znaleźć się w:

  • dowodzie rejestracyjnym;
  • karcie pojazdu;
  • wyciągu ze świadectwa homologacji pojazdu;
  • odpisie decyzji zwalniającej pojazd z homologacji;
  • dokumencie wystawionym przez producenta pojazdu lub autoryzowanego przedstawiciela producenta;
  • zaświadczeniu o zgodności CE;
  • kopii wcześniejszego dowodu rejestracyjnego o tym samym numerze VIN.

Można jej także poszukać na naklejce znajdującej się w otworze drzwiowym przy fotelu kierowcy. Warto już teraz dowiedzieć się, jaką normę emisji spalin spełnia nasz samochód, bo za niecałe dwa lata wchodzi w życie obowiązywanie strefy czystego transportu w Krakowie. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, odsyłamy do artykułu pod tym linkiem.

Polecamy także:

Jakie znaczenie mają normy emisji spalin?

Czy nowe normy emisji spalin wpływają na osiągi auta?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji