NowościAktualnościKlamka zapadła. Polskie miasto zamyka się dla aut!

Klamka zapadła. Polskie miasto zamyka się dla aut!

Kraków, jako pierwsze miasto w Polsce, wprowadza strefę czystego transportu. W praktyce oznacza to zakaz wjazdu dla wielu aut. Kiedy zmiany zaczną obowiązywać?

Przewidywania stały się faktem. Władze Krakowa przyjęli uchwałę o utworzeniu tzw. SCT, czyli strefy czystego transportu mającej na celu poprawę jakości powietrza, a co za tym idzie – zadbania o zdrowie mieszkańców miasta. Będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce i w tej części Europy. Obecnie na Starym Kontynencie działa ponad 300 podobnych stref, a kolejne 200 jest w przygotowaniu.

Strefa czystego transportu w Krakowie – gdzie będzie obowiązywała?

Według radnych Krakowa, dopiero tak radykalne kroki mają szansę „oczyścić” powietrze w mieście, które od lat zmaga się z katastrofalnymi pomiarami stężenia pyłów PM10, PM2,5 i m.in. tlenków azotu. Dowód mają stanowić wyniki badań jakości powietrza informujące o tym, że problem smogu nie zniknął nawet po wymianie pieców na terenie miasta. Z tego też powodu SCT obejmie od razu teren niemal całego miasta, tj. będzie obowiązywać w zasadzie w granicach administracyjnych Krakowa. Ma to zwiększyć efektywność tego rozwiązania, a także szybciej przynieść wymierne korzyści.

Jakie auta nie wjadą do Krakowa?

Strefa czystego transportu w Krakowie ma zostać wprowadzona dwuetapowo. Pierwszy, planowany na lipiec 2024 roku, ma dotknąć właścicieli leciwych aut, tj. blisko i ponad 30-letnich. Na jego mocy:

  • w przypadku pojazdów zarejestrowanych po raz ostatni przed 1.01.2023 r. na teren strefy wjadą samochody benzynowe (także z LPG) spełniające normę minimum Euro 1 oraz auta z silnikami Diesla „łapiące się” na normę minimum Euro 2;
  • w przypadku pojazdów zarejestrowanych po 1.03.2023 r. akceptowana będzie norma Euro 3 (samochody benzynowe i z LPG) oraz Euro 5 dla aut z silnikami Diesla.

Drugi etap, który wejdzie w życie w lipcu 2026 r., zakaże już wjazdu na teren strefy samochodom ponad 26-letnim (z silnikami benzynowymi) i 16-letnim (napędzanych dieslami). Akceptowalna będzie minimum norma Euro 3 (auta benzynowe) oraz Euro 5 dla aut z jednostkami wysokoprężnymi. Ograniczenia będą nakładane także dla auta spoza Polski.

Kogo nie będą obowiązywały ograniczenia wjazdowe do Krakowa?

Wymogi strefy czystego transportu nie dotkną niektórych starszych kierowców – konkretnie pojazdów zarejestrowanych przed 1.03 2023 r., które prowadzą i których właścicielami są osoby, które ukończyły co najmniej 70 lat najpóźniej 1.03.2023 r. Na teren strefy będą mogły wjechać pojazdy osób niepełnosprawnych (z odpowiednim oznaczeniem) oraz auta służb mundurowych, służb ratowniczych, pojazdy specjalne (np. koparki) i food trucki.

Jakie będą korzyści z wprowadzenia strefy czystego transportu?

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie obliczył, że norm nakładanych w pierwszym etapie wprowadzania strefy czystego transportu w 2024 r. nie spełniłoby zaledwie 2% samochodów, które jeździły po Krakowie pod koniec 2021 r. Z kolei na wymogi drugiego etapu (czyli w 2026 r.) „nie załapałoby się” ok. 20-25% aut. Eksperci podkreślają jednak, że te statystyki najprawdopodobniej w 2026 r. spadną, ponieważ kierowcy regularnie zmieniają auta na nowsze.

Natomiast główny problem, czyli zanieczyszczenie powietrza, po 1 lipca 2026 r. ma się wyraźnie zmniejszyć – stężenie tlenków azotu może spaść nawet o połowę względem 2019 roku. Jeszcze bardziej spadnie ilość pyłów: szacuje się, że nawet o 82%.

Polecamy także:

Nowa naklejka na szybę. Za jej brak grozi mandat?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

  1. To ile pyłów i tlenków azotu generuję auto napędzane LPG?
    Nawet najnowsze auta napędzane benzyną nie będą równie ekologiczne, co nawet stare auta napędzane LPG!
    Więc gdzie logika ustawodawcy?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji