Renault Arkana

Wielu zmotoryzowanych krytykuje unijne decyzje w zakresie norm toksyczności spalin czy metodologii badania emisji dwutlenku węgla. Zmiany mają jednak także dobre strony, o których mało kto pamięta!

Świat motoryzacji stale ewoluuje. Jednym z kół napędowych rozwoju są systematycznie zaostrzane normy toksyczności i emisji spalin. Wymuszają one na koncernach motoryzacyjnych stałe udoskonalanie silników. Nie wystarczą przy tym same prace nad konstrukcją mechaniczną motoru. Obecnie konieczne jest rozbudowywanie osprzętu – nie tylko o elementy oczyszczające spaliny, ale również komponenty elektryczne, które dzięki odzyskiwaniu energii i używaniu jej w fazie rozpędzania pojazdu do wspomagania silnika tłokowego pozwalają na zmniejszenie zużycia.

Redakcja poleca: Jak zmniejszyć spalanie? 10 prostych, ale skutecznych metod

Dużą rewolucją były obowiązujące od września 2017 r. wytyczne procedury testowej WLTP (skrót od Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Zastąpiła ona obowiązujący od 1992 r. cykl NEDC. Celem było lepsze szacowanie rzeczywistego spalania. W tym celu wydłużono długość próby (z 11 km i 20 min do 23 km i 30 min), zwiększono obciążenie silnika, średnią prędkość (z 33 do 47 km/h) i prędkość maksymalną (ze 120 do 130 km/h).

Arkana - zuzycie paliwaCzy WLTP przekłada się na rzeczywistość? W przypadku Renault Arkana w hybrydowej wersji E-Tech 145 odpowiedź okazała się twierdząca. Francuski koncern deklaruje, że spalinowo-elektryczny SUV powinien zużywać 4,9-5,0 l/100 km. My zmierzyliśmy spalanie na dystansie znacznie dłuższym od 23 km w ramach WLTP. Arkana przejechała 3305,6 km ze średnią prędkością 47,9 km/h (niemal identyczną jak w normie WLTP, co także potwierdza słuszność przyjęcia takiej wartości w cyklu pomiarowym) po autostradach, drogach ekspresowych, górskich serpentynach, gąszczu miejskich ulic, wiejskich arteriach czy wreszcie szutrowych odcinkach. Przemieszczaliśmy się z dozwolonymi prędkościami, jednak bez specjalnego nastawienia na wynik – gdy poczuliśmy potrzebę żwawszego odjechania z zakrętu czy sprawnego wyprzedzenia innego pojazdu, głęboko wciskaliśmy gaz. Cała wyprawa zakończyła się wynikiem 4,4 l/100 km (Arkana zużywała do tego 4,8 kWh/100 km prądu odzyskanego podczas hamowania lub zarządzanego przez komputer ładowania akumulatora). Z jednej strony potwierdza to wysoką sprawność hybrydowego napędu Renault, z drugiej dowodzi, że dzięki normie WTLP wyniki zużycia paliwa przestały być oderwane od rzeczywistości. Jeżeli mamy problem ze zbliżeniem się do nich, problem może nie tkwić już w samochodzie, a naszym nadmiernie agresywnym stylu jazdy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here