PoradyPoradyCzyszczenie przepustnicy. Jak to zrobić? Ile kosztuje w serwisie?

Czyszczenie przepustnicy. Jak to zrobić? Ile kosztuje w serwisie?

Przepustnica reguluje ilość powietrza trafiającego do cylindrów. Jest trwała, ale z czasem się brudzi i wymaga czyszczenia. Można to zrobić samodzielnie.

Jednym z najważniejszych elementów układu dolotowego jest przepustnica. Mimo że znajduje się za filtrem powietrza, po kilkunastu latach eksploatacji może być pokryta osadami. Dlaczego? Wynika to z konstrukcji dolotu – przed przepustnicą jest do niego wprowadzona odma, czyli przewód odpowietrzający skrzynię korbową, którym do układu dolotowego przedostają się opary oleju. W silnikach turbodoładowanych niewielkie ilości oleju może uwalniać także uszczelnienie wirnika turbosprężarki.

Skraplające się opary osadzają się na przepustnicy, co może pogarszać przepływ powietrza, ograniczać ruchomość klapy przepustnicy czy uniemożliwiać jej pełne zamknięcie. Efektem są nieprawidłowości w pracy silnika – objawy zanieczyszczonej przepustnicy to m.in. falowanie obrotów na biegu jałowym, opóźniona reakcja na gaz, szarpanie czy gaśnięcie silnika.

Nim poprosimy mechanika o skomplikowaną diagnostykę czy drogie czynności serwisowe, warto zacząć od wyczyszczenia przepustnicy (zwłaszcza, jeżeli nie wiemy, czy w naszym aucie ktokolwiek dokonał tej czynności). W wielu silnikach wyjęcie przepustnicy nie jest trudne. Trzeba odpiąć kostkę elektryczną, wężyk lub wężyki, zdjąć przewód dolotowy i odkręcić cztery śruby. Uważajmy, żeby niczego nie połamać, a śruby dokręćmy przy montażu z wyczuciem – i najlepiej kluczem dynamometrycznym. Przed rozpoczęciem pracy warto kupić nową uszczelkę przepustnicy. Kosztuje kilkanaście złotych, a stara może być sparciała i rozerwać się lub rozciągnąć w trakcie zdejmowania przepustnicy.

W internecie nie brakuje wideo-poradników dotyczących czyszczenia przepustnicy w popularnych modelach samochodów. Kto nie czuje się na siłach, może zlecić pracę mechanikowi, który nie powinien skasować za zabieg więcej niż 100-200 zł (wyjątkiem są jedynie auta z ciasno zabudowaną przestrzenią w komorze silnika).

Na rynku dostępne są specjalne środki do czyszczenia przepustnic. Czy trzeba ich używać? Z naszych doświadczeń wynika, że nie – do usunięcia brudu może wystarczyć to, co znajdziemy na warsztatowej półce, a więc np. preparaty do czyszczenia tarcz hamulcowych, aceton, benzyna ekstrakcyjna czy preparaty wielofunkcyjne typu WD-40. Wystarczy nanieść je na szmatkę lub papierowy ręcznik, a następnie sukcesywnie zmywać osady.

Warto wiedzieć: Zawór EGR. Jakie są objawy zapchania EGR? Czyszczenie zaworu EGR

Czyszczenie przepustnicy bez demontażu jest możliwe. W tym celu w okolice przepustnicy – zgodnie z instrukcją obsługi preparatu czyszczącego – podaje się służącą do tego chemię. Kto chciałby mieć jednak całkowitą pewność, że dobrze wyczyścił przepustnicę, powinien ją wyjąć z auta lub pokusić się o ręczne czyszczenie, tyle że bez demontażu. „Bezdotykowe” czyszczenie może być natomiast świetną profilaktyką dla podtrzymania efektu czystości przepustnicy, gdy wcześniej na stole uporamy się z poważniejszymi zabrudzeniami i czystą przepustnicę zamontujemy do auta.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji