PoradyPoradyDlaczego samochód głośno chodzi? Hałas spod maski zwiastuje kłopoty!

Dlaczego samochód głośno chodzi? Hałas spod maski zwiastuje kłopoty!

Przyczyn podwyższonego hałasu silnika jest bardzo dużo, a niektóre ostrzegają przed poważnymi awariami. Dlaczego samochód głośno chodzi?

Silnik nie zawsze zaczyna głośniej pracować w sposób nagły. Niekiedy różnice w generowanych przez jednostkę napędową decybelach są naprawdę minimalne, lecz z czasem dochodzą do wartości, które wychwyci nawet mało zorientowany w „mechanice” właściciel auta. Zwiększenie hałaśliwości silnika nie jest niczym przyjemnym, ale nie powinno być też powodem do paniki. Jak się okazuje, istnieje bardzo dużo przyczyn głośniejszej pracy silnika. Nie wszystkie wiążą się z widmem poważnego uszkodzenia silnika, co jednak nie oznacza, że ryzyko w ogóle nie występuje. Jeśli będziemy bagatelizować narastającą hałaśliwość układu napędowego, raczej nie ustrzeżemy się przed dużymi wydatkami, nawet na remont silnika.

Dlaczego samochód głośno chodzi? Oto najczęstsze przyczyny problemu

Większość użytkowników aut za nadmierny hałas w pierwszej kolejności obwini defekt układu wydechowego. I słusznie, ponieważ to właśnie w nim przeważnie leży problem, a konkretniej w nieszczelnościach składających się na niego elementów: kolektora wydechowego, tłumika i rury wydechowej. Spaliny zaczynają uciekać m.in. przez dziury powstałe wskutek zaawansowanej korozji. Im jest ich więcej (lub im nieszczelność jest większa), tym hałas staje się bardziej natarczywy, a w końcu właściwie „nie do zniesienia”.

Samochód głośno chodzi
Powstanie dziur jest następstwem zaawansowanej korozji wydechu. W efekcie zaczyna on mocno hałasować.

Za uciążliwe odgłosy z jednostki napędowej może też odpowiadać olej silnikowy. Gdy jego poziom jest zbyt niski, silnik zaczyna postukiwać, a częstotliwość odgłosu nasila się wraz z wkręceniem go na obroty. To efekt stukania zaworów: powinien ustąpić, gdy dolejemy oleju do odpowiedniego poziomu. Ze środkiem smarnym wiąże się też głośna praca silnika w niskich temperaturach, gdy jest jeszcze zimny. To z kolei normalne zjawisko wynikające z faktu, że zimą gęstnieje olej i musi on nabrać temperatury, by stać się bardziej płynny i trafić do wszystkich elementów silnika. Jeśli niepożądane odgłosy nie ustępują po rozgrzaniu jednostki napędowej, prawdopodobnie awarii uległa pompa oleju.

Samochód głośno chodzi
Uporczywe postukiwania mogą świadczyć o niskim poziomie oleju silnikowego. Zwiększony hałas pojawi się także po wlaniu oleju rzadszego niż dotychczas.

Jeśli niepożądane dźwięki idą w parze z problemami ze smarowaniem silnika, mogą także zwiastować coś poważniejszego, tj. stukające panewki. Rozpoznamy je po tym, że odgłosy przeważnie dochodzą z okolic dołu silnika. Słyszalnych panewek nie można lekceważyć, bo z czasem się obrócą, a to przeważnie oznacza konieczność remontu silnika.

Głośna praca silnika czasami wynika z defektów turbosprężarki – przeważnie łączy się z pogorszeniem osiągów auta i niekiedy z dymieniem na czarno. Kierowca słyszy wtedy charakterystyczne syczenie, wynikające np. z nieszczelności układu dolotowego lub rur turbosprężarki. Z kolei gdy jednostka napędowa głośno klekocze (w przypadku diesla – o wiele głośniej niż dotychczas), może to być efekt rozregulowanych zaworów (w niektórych jednostkach trzeba je okresowo ustawiać ręcznie) lub uszkodzonego naciągacza łańcucha rozrządu.

Samochód głośno chodzi
Dochodzące z silnika syczenie może być efektem nieprawidłowości w pracy turbosprężarki.

Do innych możliwych przyczyn nadmiernego hałasu z silnika należy zaliczyć:

  1. Problemy z układem zapłonowym, głównie świecami lub cewkami zapłonowymi. Poza dziwnymi odgłosami czuć wtedy nadmierne wibracje silnika, wynikające m.in. z pracy na nie wszystkich cylindrach;
  2. Kłopoty z filtrem powietrza, a konkretnie źle zamontowaną obudową (lub uszkodzoną, np. z pęknięciami);
  3. Nieprawidłowości w pracy kompresora klimatyzacji (objaw: głośne piszczenie, wyraźnie słyszalne na wolnych obrotach);
  4. Przestawienie rozrządu lub niewłaściwy naciąg napędu rozrządu;
  5. Awarie innych podzespołów: przepustnicy, pompy wtryskowej, wtryskiwaczy, przepływomierza, sondy lambda.
Redakcja poleca:

Dlaczego samochód dużo pali? Powodów może być wiele!

Dlaczego samochód kopci na czarno? Przyczyny dymienia na czarno

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji