PoradyPoradyJak sprawdzić, czy dwumasa jest sprawna?

Jak sprawdzić, czy dwumasa jest sprawna?

Dwumasowe koło zamachowe należy do najdroższych elementów pojazdu. Jeżeli nie występuje w formie zamiennika, jego wymiana może pochłonąć nawet kilka tysięcy złotych. Warto więc wiedzieć, jak sprawdzić dwumasę.

Coraz więcej nowoczesnych aut ma na wyposażeniu dwumasowe koła zamachowe. Wbrew pozorom dotyczy to nie tylko diesli. Dwumasy są montowane do wysilonych (co nie znaczy – mocnych, bo czasem i trzycylindrowych) silników benzynowych, a także dwusprzęgłowych skrzyń biegów.

Problem z diagnostyką dwumasowych kół zamachowych jest taki, że nie można do nich w prosty sposób „zajrzeć” – wymaga to bowiem rozpięcia silnika i skrzyni biegów. Czysto mechaniczny element nie wygeneruje też błędów elektronicznych. Pozostaje więc sprawdzenie podczas jazdy. O sprawności dwumasy świadczy… brak typowych objawów zużycia. Warto mieć również na uwadze, że jeżeli koło zamachowe znajduje się na granicy zużycia, ewentualny test może sprawić, że… zaczną występować. Lepiej, żeby sprawność używanego auta prezentował więc jego właściciel.

Jak sprawdzić dwumasowe koło zamachowe?

Jedną z najlepszych metod na sprawdzenie stanu dwumasy jest próba przyspieszania od najniższych obrotów na najwyższym biegu. W tym czasie należy zwracać uwagę, czy nie pojawiają się wibracje lub hałasy. Jeżeli dwumas jest uszkodzony, będą pojawiały się hałasy, metaliczne klekotanie lub terkotanie, a barwa dźwięku zmieni się w momencie wysprzęglenia. W teorii najlepsze byłoby porównywanie dwóch identycznych pojazdów. Niektóre dźwięki są typowe dla danego modelu czy silnika. Warto również zwracać na dźwięki towarzyszące odpalaniu i gaszeniu silnika – metaliczne uderzenia mogą świadczyć o defekcie dwumasy.

Ważnym elementem kontroli dwumasowego koła zamachowego są próby obciążeniowe. Jedną wykonuje się na piątym biegu, który należy włączyć przy takiej prędkości, by obroty silnika spadły do niecałych 1200 obr./min. (niektóre źródła polecają nawet 1000 obr./min). Następnie należy wcisnąć pedał gazu do podłogi. Jeżeli DKZ jest sprawne, silnik powinien zwiększać obroty bez szarpnięć czy wibracji.

Kolejną próbę wykonuje się na trzecim biegu, przy wysokich obrotach (np. rzędu 3000 obr./min). Należy wówczas wymusić zmianę obciążenia dwumasy poprzez kilkukrotne gwałtowne naciśnięcie i zwolnienie pedału gazu. Przy sprawnym kole dwumasowym nie powinny wystąpić żadne hałasy lub silne wibracje.

Warto wiedzieć: Jak wydłużyć życie dwumasy? 7 praktycznych porad na zwiększenie trwałości koła dwumasowego

Nie zawsze wymienione obawy muszą świadczyć o defekcie dwumasy. Czasami źródłem hałasów bywają np. zużyte poduszki zespołu napędowego, silnik czy skrzynia uderzające w osłony termiczne, problemy z automatyczną skrzynią czy nawet niesprawności świec żarowych, które sprawiają, że po odpaleniu diesel pracuje nierówno i głośno. Dlatego zawsze warto rozważyć zlecenie ewentualnej kontroli pojazdu mechanikowi.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji