Klimatyzacja to dla wielu wybawienie w gorące lub wilgotne dni. Ile kosztuje nabicie klimatyzacji? Co ile trzeba robić nabijanie klimatyzacji w samochodzie?
Obecny rynek samochodów używanych, nie mówiąc już o nowych, niemal całkowicie obfituje w samochody wyposażone w klimatyzację: nieliczne wyjątki stanowią tzw. auta za jedną pensję lub youngtimery/oldtimery. Niektórzy specjalnie poszukują aut bez „klimy”, kierując się zasadą „nie zepsuje się coś, czego nie ma”. Istotnie, jest w tym wiele racji, bowiem klimatyzacja, analogicznie do innych układów w samochodzie, wymaga stałej opieki i odpowiedniego traktowania oraz regularnego poświęcania pieniędzy na serwisowanie. Poza tym nieznacznie, ale jednak podwyższa średnie zużycie paliwa.
Nabicie klimatyzacji – co to jest?
Jeszcze kilka lat temu nikt specjalnie nie przejmował się kosztami potocznie nazywanego nabicia klimatyzacji, czyli uzupełniania krążącego po układzie czynnika chłodzącego. Zmieniło się to w 2017 roku wraz z oficjalnym wprowadzeniem do układów klimatyzacji w nowych autach środka R1234yf (w niektórych modelach stosowano go już od 2011 r.). Wiązało się to z obostrzeniami w zakresie obrotu gazami sprzyjającymi powstawaniu efektu cieplarnianego: indeks GWP dla czynnika R134a wynosił bowiem aż 1430, z dla R1234yf – zaledwie 4.
![Serwis klimatyzacji Serwis klimatyzacji](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/12/Serwis-klimatyzacji-03-1024x681.jpg)
Nabicie klimatyzacji – cena
Zarówno czynnik, jak i krążący wraz z nim środek smarujący, ulegają stopniowemu zużyciu. Odessanie starego płynu odbywa się poprzez podpięcie końcówek specjalnej maszyny do złączek w układzie klimatyzacji: urządzenie, zanim „wtłoczy” nową „mieszankę” płynów, sprawdzi przy tym szczelność całego układu. O nieszczelności można mówić w przypadku wykrycia ubytku czynnika większego niż 10% w ciągu roku. Jeśli ubyło go mniej niż 10%, deficyt mieści się w dopuszczalnych granicach wynikających z naturalnego ulatniania się czynnika chłodzącego.
Jak używać klimatyzacji, by szybko schłodzić wnętrze auta?
Ile kosztuje nabicie klimatyzacji?
Początkowo nowy czynnik, przynajmniej na tle od dawna obowiązującego R134a, był bardzo drogi (nawet o 1000%!), jednakże różnice w cenie stopniowo się zatarły z uwagi na coraz gorszą dostępność „starego” gazu, co odbiło się na jego cenach. Pierwsze 100 g czynnika R134a dzisiaj kosztuje ok. 120-150 zł, a R1234yf – 200-300 zł. Kolejne 100 g R134a oznacza wydatek 30-50 zł, natomiast R1234yf – 70-100 zł. Biorąc pod uwagę, że układ klimatyzacji w typowym samochodzie zmieści 500-600 gr czynnika chłodzącego, cena nabicia klimatyzacji w aucie z czynnikiem R134a wyniesie ok. 250-400 zł, natomiast w przypadku środka R134yf należy się nastawić na wydatek 500-700 zł.
![Serwis klimatyzacji Nabicie klimatyzacji](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/12/Serwis-klimatyzacji-12-1024x677.jpg)
Podwyżki dotknęły także same koszty nabicia klimatyzacji w warsztatach: właściciele uzupełniający nowy czynnik zapłacą ok. 100-200 zł więcej od użytkowników aut z klimatyzacją pracującą na czynniku R134a, a niekiedy różnice w ograniczają się tylko do dopłaty za droższy środek.
Wszystkie oznaczenia klimatyzacji w samochodzie
Nabijanie klimatyzacji – co ile robić?
Według producentów aut nabicie klimatyzacji warto przeprowadzać raz do roku, najlepiej przy okazji standardowego przeglądu klimatyzacji (kontroli ciśnienia w układzie, wymiany filtra kabinowego, odgrzybiania klimatyzacji). Jeśli wszystko pracuje w normie, nie są konieczne dalsze procedury serwisowe klimatyzacji. Niekiedy jednak podczas przeglądu wychodzą na jaw nieprawidłowości, a to już dobra okazja to przeprowadzenia pełnego serwisu klimatyzacji. Składa się na niego wiele czynników wymagających zastosowania specjalistycznych narzędzi (m.in. diagnoskopu, maszyny wymieniającej czynnik z olejem) lub zakupu nowych części.
![Serwis klimatyzacji Serwis klimatyzacji](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/12/Serwis-klimatyzacji-02-1024x683.jpg)
Serwis klimatyzacji samochodowej – jak wygląda?
Poniżej prezentujemy najistotniejsze czynności wchodzące w skład serwisu samochodowej klimatyzacji.
Diagnostyka klimatyzacji
Obsługę klimatyzacji rozpoczyna „wpięcie” interfejsu do gniazda diagnostycznego. Urządzenie nie tylko odczytuje błędy zapisane w pamięci sterownika klimatyzacji, ale i bieżące parametry układu (ciśnienie w obwodach, temperaturę). Dzięki temu już na wstępie wiemy, w czym najprawdopodobniej leży problem.
![Serwis klimatyzacji Serwis klimatyzacji](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/12/Serwis-klimatyzacji-15-1024x683.jpg)
Pomiar temperatury
Serwisanci nie zawsze wierzą w często subiektywne opinie właścicieli aut co do wydajności ich układów klimatyzacji, dlatego wolą sprawdzić ją we własnym zakresie. Mierzą wobec tego minimalną temperaturę, jak i czas potrzebny do jej osiągnięcia. W jaki sposób? Przykładając termometr do kratek nawiewu.
![Serwis klimatyzacji Serwis klimatyzacji](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/12/Serwis-klimatyzacji-07-1024x683.jpg)
Wymiana filtra kabinowego
To jedna z najtańszych, ale i najczęściej wymienianych części w samochodzie. Filtr kabinowy ma bowiem tendencję do szybkiego brudzenia się, ograniczając przepustowość powietrza. W efekcie spada jakość wentylacji i zaczynają parować szyby. Nowy filtr kosztuje nawet kilkanaście złotych lub kilkadziesiąt w przypadku skuteczniejszych filtrów węglowych. Trudność wymiany uzależniona jest od konkretnego modelu auta: czasami wystarczy zdjąć pokrywkę i włożyć nowy filtr, czasami nie obejdzie się bez rozbierania podszybia/części kokpitu lub odkręcania pedału gazu.
![Serwis klimatyzacji Serwis klimatyzacji](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/12/Serwis-klimatyzacji-06-1024x687.jpg)
Kontrola odpływu wody
Cieknąca spod silnika woda to naturalny objaw sprawnej klimatyzacji. Pochodzi ona z parownika, na którym skrapla się wilgoć. Woda ścieka na podstawkę, a następnie odpływem wylewa się pod samochód. Gdy odpływ jest zatkany, ciecz dostaje się w okolice podłogi, mocząc dywaniki. Drożność odpływu warto sprawdzić, gdy nie stwierdzimy pod naszym autem wycieków wody (mimo jazdy z włączoną klimatyzacją).
![Serwis klimatyzacji Serwis klimatyzacji](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/12/Serwis-klimatyzacji-14-1024x697.jpg)
Odgrzybianie klimatyzacji
Na poszczególnych elementach układu klimatyzacji „lubią” gromadzić się szkodliwe dla zdrowia bakterie i grzyby. Wnętrze można zdezynfekować na dwa sposoby: kupionymi na własną rękę preparatami lub, skuteczniej, zlecając ozonowanie obiegu powietrza. Przeznaczone do tego urządzenie – ozonator – pracuje na włączonej klimatyzacji przez 20-30 minut, oczyszczając wnętrze z wszelkich bakterii.
![Serwis klimatyzacji Serwis klimatyzacji](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/12/Serwis-klimatyzacji-09-1024x692.jpg)
Wymiana osuszacza klimatyzacji
Filtr-osuszacz wchłania wilgoć tworzącą się w układzie, nie dopuszczając do powstania korozji we wnętrzu kompresora klimatyzacji. Z uwagi na ograniczoną chłonność powinno się go wymienić przynajmniej raz na dwa lata. Operacja łącznie pochłonie ok. 400-600 zł.
![Serwis klimatyzacji Serwis klimatyzacji](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/12/Serwis-klimatyzacji-01-1024x709.jpg)