Serwis klimatyzacji

Klimatyzacja to dla wielu wybawienie w gorące lub wilgotne dni. Ile kosztuje nabicie klimatyzacji? Co ile trzeba robić nabijanie klimatyzacji w samochodzie?

Obecny rynek samochodów używanych, nie mówiąc już o nowych, niemal całkowicie obfituje w samochody wyposażone w klimatyzację: nieliczne wyjątki stanowią tzw. auta za jedną pensję lub youngtimery/oldtimery. Niektórzy specjalnie poszukują aut bez „klimy”, kierując się zasadą „nie zepsuje się coś, czego nie ma”. Istotnie, jest w tym wiele racji, bowiem klimatyzacja, analogicznie do innych układów w samochodzie, wymaga stałej opieki i odpowiedniego traktowania oraz regularnego poświęcania pieniędzy na serwisowanie. Poza tym nieznacznie, ale jednak podwyższa średnie zużycie paliwa.

Nabicie klimatyzacji – co to jest?

Jeszcze kilka lat temu nikt specjalnie nie przejmował się kosztami potocznie nazywanego nabicia klimatyzacji, czyli uzupełniania krążącego po układzie czynnika chłodzącego. Zmieniło się to w 2017 roku wraz z oficjalnym wprowadzeniem do układów klimatyzacji w nowych autach środka R1234yf (w niektórych modelach stosowano go już od 2011 r.). Wiązało się to z obostrzeniami w zakresie obrotu gazami sprzyjającymi powstawaniu efektu cieplarnianego: indeks GWP dla czynnika R134a wynosił bowiem aż 1430, z dla R1234yf – zaledwie 4.

Serwis klimatyzacji
Zanim udamy się do zakładu serwisującego na nabicie klimatyzacji, sprawdźmy, jaki czynnik krąży w układzie naszego auta. Różnice mogą się tyczyć nawet w przypadku jednego modelu auta z identycznego rocznika. Przykład: Mazda CX-5 z okresu do maja 2012 r. ma klimatyzację z czynnikiem R-134a, zaś nowsze egzemplarze – już R-1234yf.

Nabicie klimatyzacji – cena

Zarówno czynnik, jak i krążący wraz z nim środek smarujący, ulegają stopniowemu zużyciu. Odessanie starego płynu odbywa się poprzez podpięcie końcówek specjalnej maszyny do złączek w układzie klimatyzacji: urządzenie, zanim „wtłoczy” nową „mieszankę” płynów, sprawdzi przy tym szczelność całego układu. O nieszczelności można mówić w przypadku wykrycia ubytku czynnika większego niż 10% w ciągu roku. Jeśli ubyło go mniej niż 10%, deficyt mieści się w dopuszczalnych granicach wynikających z naturalnego ulatniania się czynnika chłodzącego.

Początkowo nowy czynnik, przynajmniej na tle od dawna obowiązującego R134a, był bardzo drogi (nawet o 1000%!), jednakże różnice w cenie stopniowo się zatarły z uwagi na coraz gorszą dostępność „starego” gazu, co odbiło się na jego cenach. Pierwsze 100 g czynnika R134a dzisiaj kosztuje ok. 120-180 zł, a R1234yf – 200-250 zł. Kolejne 100 g R134a oznacza wydatek 30-50 zł, natomiast R1234yf – 70-100 zł. Biorąc pod uwagę, że układ klimatyzacji w typowym samochodzie zmieści 500-600 gr czynnika chłodzącego, cena nabicia klimatyzacji w aucie z czynnikiem R134a wyniesie ok. 250-400 zł, natomiast w przypadku środka R134yf należy się nastawić na wydatek 500-700 zł.

Nabicie klimatyzacji
Wymianę czynnika chłodzącego wraz ze środkiem smarnym warto zlecić bezpośrednio po zakupie używanego auta. Pozwoli to monitorować działanie układu, wiedząc nabicie klimatyzacji zostało przeprowadzone właściwie.

Podwyżki dotknęły także same koszty nabicia klimatyzacji w warsztatach: właściciele uzupełniający nowy czynnik zapłacą ok. 100-200 zł więcej od użytkowników aut z klimatyzacją pracującą na czynniku R134a, a niekiedy różnice w ograniczają się tylko do dopłaty za droższy środek.

Nabijanie klimatyzacji – co ile robić?

Według producentów aut nabicie klimatyzacji warto przeprowadzać raz do roku, najlepiej przy okazji standardowego przeglądu klimatyzacji (kontroli ciśnienia w układzie, wymiany filtra kabinowego, odgrzybiania klimatyzacji). Jeśli wszystko pracuje w normie, nie są konieczne dalsze procedury serwisowe klimatyzacji. Niekiedy jednak podczas przeglądu wychodzą na jaw nieprawidłowości, a to już dobra okazja to przeprowadzenia pełnego serwisu klimatyzacji. Składa się na niego wiele czynników wymagających zastosowania specjalistycznych narzędzi (m.in. diagnoskopu, maszyny wymieniającej czynnik z olejem) lub zakupu nowych części.

Serwis klimatyzacji
O kondycję klimatyzacji możemy zadbać sami, np. aplikując do układu ogólnodostępne preparaty odgrzybiające.

Serwis klimatyzacji samochodowej – jak wygląda?

Poniżej prezentujemy najistotniejsze czynności wchodzące w skład serwisu samochodowej klimatyzacji.

Diagnostyka klimatyzacji

Obsługę klimatyzacji rozpoczyna „wpięcie” interfejsu do gniazda diagnostycznego. Urządzenie nie tylko odczytuje błędy zapisane w pamięci sterownika klimatyzacji, ale i bieżące parametry układu (ciśnienie w obwodach, temperaturę). Dzięki temu już na wstępie wiemy, w czym najprawdopodobniej leży problem.

Serwis klimatyzacji
Odczytanie błędów ze sterownika klimatyzacji pozwoli szybko „wychwycić” nieprawidłowości w pracy układu.

Pomiar temperatury

Serwisanci nie zawsze wierzą w często subiektywne opinie właścicieli aut co do wydajności ich układów klimatyzacji, dlatego wolą sprawdzić ją we własnym zakresie. Mierzą wobec tego minimalną temperaturę, jak i czas potrzebny do jej osiągnięcia. W jaki sposób? Przykładając termometr do kratek nawiewu.

Serwis klimatyzacji
Taki pomiar możemy wykonać sami. Wystarczy wyposażyć swój domowy warsztat w elektroniczny termometr (kosztują już od kilkunastu złotych).

Wymiana filtra kabinowego

To jedna z najtańszych, ale i najczęściej wymienianych części w samochodzie. Filtr kabinowy ma bowiem tendencję do szybkiego brudzenia się, ograniczając przepustowość powietrza. W efekcie spada jakość wentylacji i zaczynają parować szyby. Nowy filtr kosztuje nawet kilkanaście złotych lub kilkadziesiąt w przypadku skuteczniejszych filtrów węglowych. Trudność wymiany uzależniona jest od konkretnego modelu auta: czasami wystarczy zdjąć pokrywkę i włożyć nowy filtr, czasami nie obejdzie się bez rozbierania podszybia/części kokpitu lub odkręcania pedału gazu.

Serwis klimatyzacji
Filtr kabinowy najczęściej jest ukryty w okolicach przedniego schowka (fot.) lub w podszybiu.

Kontrola odpływu wody

Cieknąca spod silnika woda to naturalny objaw sprawnej klimatyzacji. Pochodzi ona z parownika, na którym skrapla się wilgoć. Woda ścieka na podstawkę, a następnie odpływem wylewa się pod samochód. Gdy odpływ jest zatkany, ciecz dostaje się w okolice podłogi, mocząc dywaniki. Drożność odpływu warto sprawdzić, gdy nie stwierdzimy pod naszym autem wycieków wody (mimo jazdy z włączoną klimatyzacją).

Serwis klimatyzacji
Drożność odpływu wody z klimatyzacji warto sprawdzać przy okazji każdych oględzin podwozia samochodu.

Odgrzybianie klimatyzacji

Na poszczególnych elementach układu klimatyzacji „lubią” gromadzić się szkodliwe dla zdrowia bakterie i grzyby. Wnętrze można zdezynfekować na dwa sposoby: kupionymi na własną rękę preparatami lub, skuteczniej, zlecając ozonowanie obiegu powietrza. Przeznaczone do tego urządzenie – ozonator – pracuje na włączonej klimatyzacji przez 20-30 minut, oczyszczając wnętrze z wszelkich bakterii.

Serwis klimatyzacji
Ozonowanie najskuteczniej zwalczy wszelkie bakterie krążące we wnętrzu i wyeliminuje przykry zapach wydobywający się z nawiewów.

Wymiana osuszacza klimatyzacji

Filtr-osuszacz wchłania wilgoć tworzącą się w układzie, nie dopuszczając do powstania korozji we wnętrzu kompresora klimatyzacji. Z uwagi na ograniczoną chłonność powinno się go wymienić przynajmniej raz na dwa lata. Operacja łącznie pochłonie ok. 400-600 zł.

Serwis klimatyzacji
Wymianę osuszacza klimatyzacji zleca się firmom specjalizującym się w obsłudze samochodowych klimatyzacji.
Polecamy także:

Czy zimą można używać klimatyzacji w samochodzie?

Jakie są objawy zepsutego kompresora klimatyzacji?

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj