PoradyPoradyNierówna praca i szarpanie silnika: najczęstsze przyczyny awarii

Nierówna praca i szarpanie silnika: najczęstsze przyczyny awarii

Z szarpaniem lub nierówną pracą na „luzie” spotkało się wielu kierowców. Jakie są tego przyczyny w silnikach benzynowych, dieslach i zasilanych LPG?

Przerywanie silnika podczas jazdy lub nierówna praca na biegu jałowym jest efektem powstawania przerw w cyklu jego pracy na jednym lub kilku cylindrach. Problem może być chwilowy i powracający lub stały. Lekceważenie objawów nie zlikwiduje defektu. Czasami potrzeba naprawdę niewiele, by wrócić silnikowi pełną sprawność i płynne rozwijanie mocy. Przyczyny szarpania są różne w zależności od rodzaju zasilania. Niektóre są wspólne dla wszystkich silników. Może być to np. zapchany filtr paliwa lub usterka wtryskiwaczy. Jeśli nasz samochód ma LPG, warto zwrócić uwagę, czy przerywa tylko „na gazie”, czy też na benzynie.

Poniżej podajemy prawdopodobnych „winowajców” denerwującego szarpania silnika lub jego nierównej pracy.

Silniki benzynowe

  • Niesprawne świece zapłonowe

Niewielka przerwa na elektrodach zużytych świec (nawet 1 mm) utrudnia wytworzenie iskry w komorze spalania i może spowodować wypadanie zapłonów. Świece należy wymieniać profilaktycznie co 30 tysięcy kilometrów. Irydowe lub platynowe wytrzymują nawet 100 tys. km.

Świece żarowe. Objawy zużycia, koszt wymiany świec żarowych

Benzynowe - świece zapłonowe

  • Zużyte przewody zapłonowe

Z zepsutych przewodów może uchodzić prąd, co w konsekwencji objawia się wypadaniem zapłonów. Dodatkowo w przypadku uszkodzenia utrudniają one przeskoczenie iskry na świecy. Przewody powinno się wymieniać co 4 lata.

Benzynowe - przewody zapłonowe

  • Uszkodzone cewki zapłonowe

Te elementy psują się właściwie w każdym aucie. Winne temu jest osadzenie w gorącej głowicy, na świecach. Problem dotyczy zwłaszcza aut wyposażonymi w indywidualne cewki zapłonowe.

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej

Cewka zapłonowa

  • Niesprawna pompa paliwowa lub zabrudzony filtr paliwa

W silnikach benzynowych szarpanie często powstaje w wyniku usterki układu paliwowego. Zapchany filtr paliwa daje o sobie znać przy bardzo dużym przebiegu i często jest elementem „nieruszanym” w samochodzie. Objaw zużytej pompy to przerywanie podczas gwałtownego przyspieszania. To oznaka pogorszenia wydajności jej pracy.

Czy to normalne, że samochód zimą więcej pali?

  • Zużyte wtryskiwacze

Wtryskiwacze dają o sobie znać szarpaniem na niskich obrotach. Jeśli się zużyją, zaczynają „lać”. Innymi problemami są błędne wskazania czujników lub zabrudzony korpus przepustnicy.

Naprawa wtryskiwaczy. Tania metoda, ale czy skuteczna?

Wtryskiwacze

 

Silniki wysokoprężne

  • Zużyte wtryskiwacze i ich podkładki

Wystarczy niewielka nieszczelność, by silnik stracił kompresję i przestał równo pracować. Za utratę ciśnienia w jednostkach z common rail mogą odpowiadać nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami. Nie wystarczy ich wymienić: wymagane jest wyrównanie gniazd w głowicy odpowiednim frezem. Diagnostyką samych wtryskiwaczy zajmie się odpowiedni warsztat, czyli sprawdzi jego przelewy, dokona korekt, podłączy pod tester. Jeśli znajdzie w nich nieszczelności, mamy przyczynę szarpania silnikiem.

Czy preparat do czyszczenia wtryskiwaczy jest skuteczny?

Test wtryskiwaczy

  • Usterki układu paliwowego

Skład oleju napędowego jest mniej jednorodny niż benzyny. To paliwo z mniejszymi właściwościami czyszczącymi i mające tendencję do wytrącania faz stałych (np. parafiny) wraz ze spadkiem temperatury. Filtr paliwa w dieslach ma utrudnione zadanie, dlatego należy częściej kontrolować jego stan – po roku może się bardziej zapchać niż w silniku benzynowym po 10 latach. Zdarza się, że olej napędowy zawiera w sobie zanieczyszczenia. Cierpi na tym pompa elektryczna w baku. Jeśli straci wydajność, auto przerywa na wysokich obrotach.

Filtr paliwa

 

Silniki zasilane LPG

  • Zużyte filtry, świece, przewody

Filtry fazy lotnej powinno się wymieniać przy okazji przeglądów, ale często kierowcy o tym zapominają. Ich zapchanie może być powodem szarpania samochodu, jeśli nie występuje ono na czystej benzynie. Obecność instalacji nie wpływa korzystnie na kondycję m.in. świec, przewodów zapłonowych lub sondy lambda. Te elementy szybciej reagują na niesprawności właśnie „na gazie”.

Montaż instalacji LPG w samochodzie. Najczęściej zadawane pytania

  • Niesprawny osprzęt instalacji LPG

Gumowe przewody z czasem pękają i nic na to nie poradzimy. Szczególnie ważne jest skontrolowanie stanu przewodów doprowadzających gaz do wtryskiwaczy i przewodów instalacji gazowej. Montaż LPG wymaga ingerencji w oryginalną instalację elektryczną auta, a to na dłuższą metę przysporzy problemów, zwłaszcza jeśli przeróbkę wykonano nieudolnie przy użyciu tanich wtyczek i przewodów.

LPG w samochodzie. Rodzaje. przykłady instalacji, koszty

 

Podsumowanie

Czasami denerwujące szarpanie silnika samochodu zlikwiduje nawet wymiana filtra za kilka złotych. W przypadku usterek wtryskiwaczy (szczególnie w dieslach) niezbędna będzie wizyta u mechanika. W autach z LPG kluczowa jest jakość założonej instalacji gazowej i kontrolowanie jej komponentów.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji