Świece żarowe

Świece żarowe w silnikach Diesla znacznie różnią się od standardowych świec zapłonowych w jednostkach benzynowych. Jakie są objawy awarii świec żarowych? Ile kosztuje wymiana?

Choć świece spotkamy w obydwu podstawowych rodzajach silników spalinowych, w każdym z nim pełnią one nieco inną rolę. W jednostce benzynowej świeca zapłonowa odpowiada za wytworzenie iskry, za pośrednictwem której dojdzie do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. W silnikach Diesla zapłon następuje samoczynnie w wyniku reakcji mocno sprężonego powietrza z paliwem, przez co bywają one nazywane silnikami wysokoprężnymi lub z zapłonem samoczynnym. Stosowane w dieslach świece żarowe pełnią zatem inną funkcję – mają wspomóc ten proces poprzez zwiększenie temperatury w komorze spalania.

Jak działa świeca żarowa?

Świece żarowe (4)
Tak wygląda kontrolka świec żarowych. Zapala się po przekręceniu kluczyka i powinna zgasnąć po kilku sekundach.

Podobnie jak świece zapłonowe, także żarowe instalowane są w głowicy silnika. Jej głównym elementem jest grzałka, która pobiera energię z akumulatora. W zależności od rodzaju świecy, jest ona w stanie nagrzać się do ok. 800-900, a nawet ponad 1000 stopni Celsjusza w ciągu kilkunastu lub kilku sekund. Świeca rozpoczyna „pracę” po przekręceniu kluczyka, o czym informuje świecąca się przez chwilę kontrolka świec żarowych. Tym samym wstępnie rozgrzewa komorę spalania, wspomagając proces rozruchu silnika wysokoprężnego w niższych temperaturach otoczenia (niekiedy uniemożliwiających bezproblemowe uruchomienie jednostki napędowej).

Taką rolę świece żarowe pełniły od zawsze i nadal pełnią, z tym że we współczesnych silnikach wysokoprężnych przewidziano dla nich również inne zadania. Po domontowaniu czujników kontrolujących przebieg procesów w komorze spalania, świece żarowe potrafią korygować pracę silnika na niskich obrotach i zmniejszyć emisję spalin podczas nabierania temperatury przez jednostkę napędową. Jak można się domyślać, pociągnęło to za sobą skomplikowanie tego prostego niegdyś elementu, w dodatku świece żarowe stawały się coraz mniejsze z uwagi na ograniczoną ilość miejsca w silniku. Dodatkowo biorąc pod uwagę wręcz ekstremalne warunki, w jakich przyszło im pracować (ogromne amplitudy temperatur, oddziaływanie czynników zewnętrznych) trudno nastawiać się na zupełną bezawaryjność świec żarowych w samochodzie.

Objawy uszkodzonych świec żarowych

Temat świec żarowych bywa zupełnie bagatelizowany przez właścicieli aut z silnikami Diesla w cieplejszych porach roku, tj. od wiosny do jesieni. Dopóki mowa o temperaturach przekraczających 10 stopni Celsjusza, jednostka wysokoprężna mogłaby sobie poradzić bez nich, choć narażając się na większe obciążenia. Nowoczesne wtryski common rail dawkują bowiem paliwo pod na tyle wysokim ciśnieniem, by umożliwić „samodzielny” rozruch (bez świec żarowych) nawet w niewielkich mrozach. Jeśli jednak zauważymy zmiany w uruchamianiu i pracy silnika wysokoprężnego podczas niskich temperatur, najprawdopodobniej trzeba skontrolować świece żarowe. Do najpopularniejszych objawów ich uszkodzenia zaliczamy:

  • podwyższone wibracje „na zimnym”;
  • szarpanie podczas nabierania prędkości;
  • odczuwalny spadek mocy;
  • dymienie z rury wydechowej;
  • zwiększone spalanie paliwa.

Oprócz tego awarię może zwiastować zapalenie kontrolki check engine, a już na pewno długotrwałe zapalenie kontrolki świec żarowych (w normalnych warunkach powinna zgasnąć po kilku sekundach od włączenia zapłonu kluczykiem).

Świece żarowe

Co ile wymieniać świece żarowe?

Producenci zalecają kontrolę świec żarowych co 80-100 tys. km. Rzadko się jednak zdarza, by wymagały one interwencji przy takim przebiegu – bardziej w okolicach 150 tys. km. Dla ułatwienia warto zlecać mechanikowi sprawdzenie świec żarowych np. co trzecią wymianę oleju silnikowego lub co dwa lata. Może się odbyć drogą elektroniczną (poprzez podpięcie pod gniazdo diagnostyczne lub badanie specjalistycznym testerem) lub manualną, tj. po wyjęciu świecy. Demontaż warto systematycznie przeprowadzać też z innego powodu: długo niewyjmowana świeca zapieka się i dochodzi do jej zerwania. Wtedy nie zostaje nic innego jak zdjęcie głowicy i usunięcie z niej fragmentu świecy, a to wydatek rzędu 1500 zł. Z tego też powodu nie warto podejmować się samodzielnej kontroli/wymiany świec żarowych, zwłaszcza w nowoczesnym silniku, w których są one mniejsze i ciaśniej zabudowane.

Ile kosztują świece żarowe?

Na tle świec zapłonowych z silników benzynowych, świece żarowe nie są tanie – kosztują od kilkudziesięciu do ok. 150 zł za sztukę, a nie można zapominać, że na każdy cylinder przypada jedna świeca. Zaleca się wymianę wszystkich naraz, gdyż po objawach awarii ciężko stwierdzić, która konkretnie uległa uszkodzeniu. Najdroższe świece z wbudowanym czujnikiem ciśnienia oznaczają wydatek nawet kilkuset złotych za sztukę.

Redakcja poleca:

Jak skasować kontrolkę check engine?

Jak wydłużyć trwałość akumulatora? 6 prostych kroków

10 usterek spowodowanych przez mrozy. Powinny ustąpić po ociepleniu!

1 KOMENTARZ

  1. Witam .A ja mam problem wymieniłem nowe świece w silniku 2 0 hdi i przy temperaturze ponad nawet 30 stopni na plusie za każdym przekręceniem kluczyka nawet jak ciepły silnik zapala się kontrolka świec żarowych na parę sekund i gaśnie czy to normalne jak by za każdym razem podgrzewało świece i nie bardzo płynnie zapala a zimą bardzo ciężko czy to nie wina czujnika temperatury przekaźnik ok.W silniku 1 7 dti przy temperaturze na plusie ponad 5 stopni już kontrolka się nie zapala podgrzewania świec żarowych i zapala super . Nie wiem co robić z tym hdi

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here