LPG - rodzaje instalacji, przykłady - otwierające

Montaż instalacji gazowej to recepta na tańszą jazdę, którą praktykuje się już od wielu lat. Kierowcy jednak nadal mają sporo pytań co do instalacji LPG. Wyjaśniamy je, odpowiadając na ich najczęstsze pytania.

Polska jest na drugim miejscu w Europie pod względem zarejestrowanych samochodów z instalacją gazową. W naszym kraju jeździ ich prawie 3 miliony i pod tym względem wyprzedza nas tylko Turcja (4,2 mln aut, zobacz więcej). Nic dziwnego: jazda z LPG jest nie tylko dużo tańsza, ale i niewymagająca w zasadzie żadnych wyrzeczeń ze względu na bardzo rozwiniętą sieć stacji, gdzie można zatankować gaz. Pomimo że Polacy od dawna „gazują” auta i nadal to robią z wykorzystaniem najnowszych technologii, często montażowi instalacji towarzyszą nurtujące pytania, na które kierowca nie zna jednoznacznej odpowiedzi. Na szczęście doświadczenie polskich gazowników pozwala rozwiać wszelkie wątpliwości i w tym przypadku trudniej natrafić na oszustów. Montażyści w obawie przed reklamacjami związanymi z instalacjami marnej jakości polecają produkty uznanych producentów, w których zresztą można przebierać. Inwestując w systemy z górnej półki musimy przygotować się na większe koszty, które mogą zależeć nawet od regionu Polski – wynika to z odmiennych lokalizacji importerów i producentów. By mieć klarowny obraz spodziewanego kosztorysu, warto poprosić montażystę o rozpisanie i podliczenie wszystkich propozycji dotyczących montażu instalacji do posiadanego samochodu, ewentualnie doboru wysokiej jakości komponentów.

Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania, na które warto znać odpowiedzi zanim udamy się z wizytą do warsztatu zajmującego się montażem instalacji gazowych.

1. Jaką wybrać markę i model instalacji gazowej? Zwykle polecanych jest kilka marek, które nieznacznie różnią się od siebie ceną.

Na polskim rynku, obfitym w samochody z instalacją gazową, istnieje wiele porządnych firm oferujących systemy wysokiej jakości, np. KME, BRC, Zavoli, AC, Prins. Adresy do ich stron oraz innych polecanych marek znajdziemy w tabelce w tym artykule. Gazownicy zwykle dobrze wiedzą, jakie instalacje sprawiają najmniej problemów użytkownikom i jakie nadają się do poszczególnych rodzajów silników, np. z turbo lub bez, z zasilaniem gaźnikiem lub wtryskiem pośrednim/bezpośrednim, z nietypowym układem cylindrów (boxer, układ V). Mechanicy śmiało je polecają, bo udzielają na nie gwarancji i chcą ograniczyć do minimum ilość składanych później reklamacji.

LPG - rodzaje instalacji, przykłady
Montażyście trzeba dać jasny przekaz – bierze odpowiedzialność za pracę i udziela gwarancji, więc niech montuje to, na czym można polegać.
2. Gdzie umieścić przełącznik gaz/benzyna? Ma być widoczny na desce rozdzielczej czy ukryty np. w schowku lub popielniczce?

Przełącznik jest połączony z instalacją długim i cienkim przewodem i często jest wyposażony w diodki informujące o poziomie LPG w baku, dlatego lepszym rozwiązaniem jest umieszczenie go na zewnątrz, a nie w zamykanym schowku. Optymalne miejsce to np. tunel środkowy lub przestrzeń pod deską rozdzielczą. Najlepiej poszukać wymiennego elementu kokpitu: unikniemy wtedy jego zniszczenia.

Przełącznik
Najlepiej, jeśli przełącznik widzimy z miejsca kierowcy. Usługa montażu go w upatrzonym dla siebie miejscu jest dodatkowo płatna (20-100 zł).
3. Gdzie umieścić zawór do tankowania LPG? Montażysta zazwyczaj proponuje lokalizację w zderzaku, pod zderzakiem lub pod klapką wlewu do baku.

Nie radzimy montować zaworu pod zderzakiem – zależnie od pory roku będzie się przy nim gromadził śnieg/brud/błoto, co mocno utrudni dostęp do zaworu. Najwygodniejszym rozwiązaniem jest montaż w zderzaku, a jeśli komuś dodatkowo zależy na estetyce, powinien rozważyć umieszczenie go pod klapką wlewu paliwa. W tym przypadku musimy pamiętać o wożeniu ze sobą małej przejściówki, którą przed tankowaniem trzeba wkręcić w otwór.

Zawór pod klapką wlewu
Zawór pod klapką wlewu paliwa jest mniej narażony na zanieczyszczenia drogowe. Poza tym wygląda bardzo estetycznie.
4. Gdzie zamontować zbiornik i jaką wersję zbiornika wybrać? Co jest ważniejsze – zasięg czy funkcjonalność bagażnika?

Jeśli auto ma wnękę na koło zapasowe pod podłogą bagażnika, wykorzystajmy ją do montażu butli z gazem. Wtedy jednak pojawia się problem z umiejscowieniem „zapasu” i najczęściej ląduje on w bagażniku. W samochodach bez wnęki pozostaje montaż tradycyjnego zbiornika za tylną kanapą. Jeśli zdarza nam się ją składać w jednej części, uprzedźmy o tym montażystę.

Butla gazowa
Typowe pojemności zbiorników LPG to 30-50 l.
5. Montażysta zapewnia mnie, że instalacja będzie szybko przełączać się na LPG. Jeżdżę głównie w mieście. Czy rzeczywiście to zda egzamin?

Przełączanie zasilania zależy m.in. od temperatury silnika. Gdy jest ciepło, tj. w okresie wiosenno-letnio-jesiennym wystarczy zaledwie kilkaset metrów, by samochód „przeszedł” z benzyny na gaz. W zimę silnik dłużej się rozgrzewa, dlatego ten dystans wydłuża się do ok. kilometra. Instalacja będzie działać, nawet gdy w mieście będziemy przejeżdżać 3-4 km.

Jazda po mieście
Oszczędności na LPG odczujemy nawet poruszając się na krótkich, miejskich dystansach.
6. Montażysta proponuje mi założenie systemu lubryfikacji gniazd zaworowych. Czy warto za to dopłacić?

Prawidłowo zamontowana lubryfikacja gniazd zaworowych na pewno nie zaszkodzi silnikowi, ale użytkownik musi pamiętać o uzupełnianiu płynu w jej zbiorniczku. O tym, czy nasz silnik jej potrzebuje, najlepiej dowiedzieć się od wyspecjalizowanych warsztatów. Warto również zasięgnąć rady, jaki wybrać rodzaj lubryfikacji (podciśnieniową, wtryskową).

Lubryfikacja
Lubryfikacja gniazd zaworowych jest niemal konieczna w silnikach z delikatną głowicą lub brakiem hydrauliki zaworowej.
7. Jaki założyć reduktor? Montażyści często pytają o to tak, jak gdyby myśleli, że klienci mają w tym temacie rozeznanie.

Reduktor powinien być właściwie dopasowany do mocy i pojemności silnika i to właśnie gazownik ma za zadanie dobrać odpowiedni dla naszego samochodu. Jeśli mamy wybór między tańszym a droższym, lepiej zapłacić więcej za trwalszą część.

Reduktor
Reduktor wysokiej jakości powinien wytrzymać nawet 100 tys. km. To jedna z kilku części instalacji, na którym nie warto oszczędzać.
8. W internecie wyczytałem, że najlepsze wtryskiwacze robi firma X. Montażysta uważa, że firm Y. Skąd biorą się takie rozbieżności?

Zasada jest prosta – ilu fachowców, tyle opinii. Każdy montażysta ma jednak na tyle doświadczenia, że potrafi wymienić producentów, którzy produkują tanie, przeciętne i bardzo dobre instalacje oraz ich komponenty. Dyskusja o przewadze jednych nad drugimi w obrębie poszczególnych klas mija się z celem.

Wtryskiwacze gazu
Do rewelacji z internetu lepiej podchodzić z dystansem. Większość gazowników z pewnością poleci te części, z którymi przez wiele lat nie mieli problemów.
9. Czy check engine po montażu instalacji musi się świecić? Instalator twierdzi, że tak ma być.

Nie powinien się świecić. Paląca się kontrolka check engine najczęściej oznacza problem z samochodem lub instalacją, np. związany ze złym składem mieszanki, co w konsekwencji może doprowadzić do wypalenia gniazd zaworowych. Jeśli lampka zapala się podczas przyspieszania, instalacja ewidentnie dostarcza za mało gazu.

Check engine
Check engine nigdy nie zapala się bez przyczyny. W aucie z LPG może sugerować np. konieczność wyregulowania instalacji.
10. Montażysta ma w zakładzie reklamy jednego z producentów gazu i namawia mnie właśnie na ten system. Chce dodatkowo zarobić?

W takiej sytuacji warsztat otrzymuje prowizję od każdej zamontowanej instalacji reklamowanego producenta. Ale nie chodzi tutaj tylko o pieniądze – jeśli montażysta poleca daną firmę, to oznacza, że ma z nią same dobre doświadczenia. Jeśli ktoś marzy o konkretnej instalacji, powinien poszukać w internecie centralę dystrybutora i tam zdobyć adres najbliższego montażysty.

Reklamowany producent
Montażystom najczęściej nie zależy tylko na pieniądzach, ale i na zadowoleniu klienta. Dlatego nie reklamują firm, do których nie mają zaufania.

Zobacz także: co musisz wiedzieć, kupując używane auto z LPG?