Przykład leciwych silników TDI pokazuje, że zmieniając olej na przystosowany do pracy w ciężarówkach można ograniczyć spalanie środka smarnego. Metoda sprawdza się w jednostkach napędowych wyposażonych w pompowtryskiwacze.
Volkswagenowskie TDI to jedna z najpopularniejszych serii silnikowych w historii motoryzacji. Niemiecki koncern montuje je od wielu lat w samochodach swoich marek, czyli nie tylko w Volkswagenach, ale i w Audi, Skodach i Seatach. Początkowe wersje tych silników uchodzą za solidne i długowieczne. Mimo tego pewnych problemów nie da się „przeskoczyć”: leciwe już jednostki TDI z reguły przejechały setki tysięcy kilometrów i często spalają olej. Mowa tu zwłaszcza o silnikach ze stosowanymi od 2000 roku pompowtryskiwaczami. Dopiero w 2007 roku pojawiły się nowe wersje TDI z układem zasilania common rail.
Zmiana oleju nie pomoże
Niestety, w silnikach TDI z pompowtryskiwaczami zamiana zalecanego oleju na bardziej lepki (np. 5W30 na 10W40) nie będzie skutecznym rozwiązaniem. Volkswagen nakazuje stosować oleje silnikowe o oznaczeniach VW505.01 lub VW506.01. Nie robi tego bez powodu, ponieważ właśnie takie zapewniają właściwą ochronę przy wysokich naciskach jednostkowych, jakie występują w tych silnikach. Zalanie niewłaściwego środka smarnego stwarza ryzyko zatarcia mechanizmu napędu pompowtryskiwaczy (tzw. rolek) na styku z krzywką wałka rozrządu. Sam pompowtryskiwacz wytwarza z kolei ogromne, sięgające 2000 barów ciśnienie, stąd jego precyzyjna współpraca z napędem jest szczególnie istotna.


Przeczytaj również: jaki olej silnikowy wybrać do swojego auta?
Układ pompowtryskiwaczy występuje nie tylko w samochodach osobowych. To rozwiązanie można znaleźć w silnikach napędzających auta dostawcze, autobusy i ciężarówki, np. marek Volvo, Renault, Iveco czy New Holland, ale również w pojazdach producentów powiązanych z koncernem Volkswagena – MAN-ach oraz w Scaniach. Na rynku można wobec tego kupić wiele olejów przystosowanych do tzw. silników komercyjnych, czyli montowanych w pojazdach roboczych. Najbardziej znanym takim olejem jest Mobil Delvac. Jego odmianę XHP Extra 10W40 rekomendują Scania i MAN, podkreślając że polecają stosowanie tego środka smarnego w jednostkach napędowych wyposażonych w pompowtryskiwacze.
Modele, w których montowano silniki TDI z pompowtryskiwaczami:
- Audi A3, Audi A4, Audi A6
- Ford Galaxy
- Land Rover Discovery
- Seat Ibiza, Seat Leon
- Skoda Fabia, Skoda Octavia
- Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Volkswagen Sharan
Olej Mobil Delvac – także do silników TDI
Ile silnik przejedzie bez oleju? Zobacz!
Zanim zdecydujemy się zmienić rodzaj oleju, pamiętajmy, że środki smarne do ciężarówek nie są przeznaczone do pracy w wysokich temperaturach, stąd przejście na Mobil Delvac jest możliwe tylko pod warunkiem umiarkowanego traktowania silnika (bez wykorzystywania całego potencjału). Nie rekomendujemy stosowania go w jednostkach TDI poddanych chiptuningowi.
Ja zawsze wymieniam na olej z delfi, lepsza jakość za normalne pieniądze.