Audi A6 C6 - otwierające

Bezpieczny, prestiżowy, bogato wyposażony, przestronny i mocny – do Audi A6 C6 można przypisać wiele pozytywnych przymiotników, a obecnie ten samochód jest w zasięgu finansowym coraz większej liczby zainteresowanych. Oto opinie o Audi A6 generacji C6, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Bez wątpienia Audi A6 C6 można okrzyknąć najprzestronniejszym autem ówczesnej klasy wyższej – przyczyniły się do tego nie tylko spora długość (nawet 493 cm) i rozstaw osi (285 cm), ale i umieszczenie silnika za przednią osią (w BMW i Mercedesie jest on cofnięty w głąb nadwozia), co też zaowocowało zwiększonym zwisem przednim utrudniającym codzienne manewrowanie przy krawężnikach. Ogromna popularność tego modelu z czasem obnażyła jego typowe usterki, a jest ich sporo z uwagi na całą plejadę siników 4-, 6-, 8- i 10-cylindrowych oraz licznych zaawansowanych elementów wyposażenia. Dzisiaj najtańsze A6 C6 są wystawiane za mniej niż 20 tys. zł, co niewątpliwie kusi coraz młodszych nabywców chętnych osobiście poznać zalety tego modelu. Uczulamy jednak, że wyeksploatowane egzemplarze niewiadomego pochodzenia to jeżdżące skarbonki, w które trzeba będzie drugie tyle „włożyć”, albo i więcej gdy natrafimy na najbardziej ryzykowną specyfikację A6. W dużym skrócie należy się wystrzegać aut z silnikami 4-cylindrowymi ze skrzynią Multitronic i zużytym wielowahaczowym zawieszeniem (jest z obu stron).

Audi A6 C6 - dynamiczne
Polscy odbiorcy pożądają niezwykle przestronnej odmiany kombi. Oferowano ją również w najmocniejszych wersjach A6 C6, czyli S6 i RS6.
Audi A6 C6 - dynamiczne
Lifting z 2008 roku tylko nieznacznie zmienił tył nadwozia kombi (sedana poznamy po zupełnie innym kształcie lamp). Wtedy też dokonano istotnych zmian w gamie silnikowej.

Używane Audi A6 C6 – deska rozdzielcza

W 2008 roku A6 C6 poddano delikatnej modernizacji, której w środku w zasadzie nie widać. Stonowany i elegancki design kokpitu okazuje się ponadczasowy, a świetnej jakości materiały sprawiają, że wnętrze faktycznie wygląda na przebieg dwukrotnie mniejszy niż jest w rzeczywistości (bardzo to ułatwia sprawę handlarzom wystawiającym starsze A6 C6, które „przejechały” mniej niż 300 tys. km). Bogate wyposażenie wcale nie jest sprawą oczywistą. Trafiają się auta m.in. z klimatyzacją manualną, malutkim ekranem centralnym lub z kierownicą bez funkcji sterowania radiem. Najczęściej braki w wyposażeniu dotyczą samochodów sprowadzonych, bo Polacy kupujący A6 w salonie przeważnie decydowali się na auta w lepszych specyfikacjach (trzeba tylko takie znaleźć!). Każde A6 ma za to system multimedialny MMI (Multi Media Interface) obsługiwany za pośrednictwem pokrętła w konsoli środkowej. Występowały cztery rodzaje: Basic i Basic Plus (wyświetlacz monochromatyczny), High 2G z kolorowych wyświetlaczem i nawigacją oraz High 3G ze slotem na karty pamięci lub nawet twardym dyskiem 40 GB. Rzadko bo rzadko, ale trafiają się A6 C6 z bardzo współczesnym wyposażeniem, np. z asystentem pasa ruchu, aktywnym tempomatem.

Audi A6 C6 - deska rozdzielcza
Elegancka i świetnie wykonana deska rozdzielcza pozostała w niemal niezmienionej formie przez cały okres produkcji. Po liftingu po lewej stronie pojawił się przycisk uruchamiania silnika (na zdjęciu kokpit przed modernizacją).
Audi A6 C6 - nawigacja
System MMI w bogatszych wersjach wyświetla nawigację na kolorowym, 7-calowym ekranie. Uboższe w tym miejsku mają 5-calowy, monochromatyczny o czerwonej barwie.

Używane Audi A6 C6 – wnętrze

Ponad 4,9-metrowe nadwozie kryje wnętrze zapewniające niemal królewskie warunki podróżowania dla 4 osób: piąta nie będzie miała gdzie ulokować nóg z uwagi na pokaźny tunel centralny kryjący wał napędowy w wersji quattro (ale jest też w wersjach z napędem na przód). Wszystkie A6 mają komfortowe i dobrze wyprofilowane fotele, a sporo także z pełną elektryczną regulacją i skórzaną tapicerką (te dwa elementy czasami nie idą ze sobą w parze). Jakość „skóry” – wysoka, wyciera się tylko na zewnętrznych poduszkach. Obie wersje nadwoziowe mają przepastne i miękko wykończone bagażniki o pojemności 555 l (sedan) i 565 l (kombi). W sedanie pod jego podłogą znalazło się jeszcze miejsce na akumulator i koło zapasowe.

Audi A6 C6 - skórzane fotele
Skórzana tapicerka przeważnie występuje z pełną elektryczną regulacją i wysuwaną przednią częścią siedziska.
Audi A6 C6 - przegroda
W A6 Avant (kombi) o utrzymanie bagażu w jednej pozycji dba poprzeczka przesuwana po szynach. Po złożeniu kanapy pojemność rośnie do 1660 l.

Redakcja poleca również: opinie o używanym Audi A4 B7 (2004-2008)

Używane Audi A6 C6 – silniki benzynowe

Gamę silnikową otwiera jedyna benzynowa jednostka czterocylindrowa – 2.0 TFSI/170 KM. Cieszy się umiarkowanym „wzięciem”, bo zbytnio nie pasuje do tak dużej limuzyny i z czasem zaczyna „brać” olej (słabe pierścienie tłokowe). Pośród silników V6 należy wymienić 2.4 MPI, 2.8 i 3.2 FSI (wtrysk bezpośredni) oraz 3.0 TFSI z kompresorem (wprowadzony po liftingu). Klienci najchętniej wybierają 2.4, bo nieźle wypada pod względem trwałości i toleruje LPG. Do założenia instalacji nadaje się również 8-cylindrowy 4.2 MPI, ale już w 2006 roku zastąpił go 4.2 FSI z mocą podniesioną do 350 KM. Ukoronowanie gamy stanowią wersje S6 i RS6 napędzane jednostkami V10 z wtryskiem bezpośrednim. 5,2-litrowe S6 nie ma turbodoładowania i rozwija 435 KM, a 5.0 biturbo w RS6 – oszałamiające 580 KM. Auto osiąga pierwsze 100 km/h już po upływie 4,5 sekundy (S6 – 5,2 s).

Audi RS6
Audi RS6 trafiają się w Polsce w pojedynczych egzemplarzach. Wersje: sedan i kombi. Ich ceny nierzadko przekraczają 100 tys. zł.

Używane Audi A6 C6 – silniki Diesla

Do A6 montowano jednostki 2.0 TDI powszechnie znane z Volkswagenów i innych marek koncernu VAG. 140-konna wersja jest obarczona licznymi problemami związanymi z pompowtryskiwaczami i wadliwą pompą oleju (wyciera się trzpień napędzający, regeneracja kosztuje ok. 2000 zł – czytaj więcej), w nowszych z common rail z kolei dochodzi do awarii pompy wysokiego ciśnienia paliwa, wskutek czego dostają się do niego opiłki metalu (obarczony tą przypadłością jest zwłaszcza silnik CAGB). W A6 montowano również widlaste, 6-cylindrowe diesle 2.7 i 3.0 TDI. Są bardzo poszukiwane na polskim rynku, ale i nie wolne od wad. Jednostki sprzed liftingu zmagają się z nietrwałym układem wtryskowym common rail i awariami łańcuchów rozrządu (są 4, umieszczone po stronie ściany grodziowej, co utrudnia ich wymianę i generuje koszty robocizny). Usterki wyeliminowano w zmodernizowanych jednostkach napędzających auta po liftingu (oznaczenie CDYA, CDYC).

Zobacz także: przewodnik po silnikach 2.0 TDI

Audi A6 C6 - silnik 3.0 TDI
Do diesli V6 „wchodzi” aż 8 litrów oleju. Najlepiej zmieniać go co 15 tys. km i nie zwracać uwagę na kwestię „long life” (dotyczy także odmian benzynowych).

Używane Audi A6 C6 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Napęd quattro daje niesamowitą pewność i trakcję. Idealnie współgra z precyzyjnym układem kierowniczym.”

„Wysoka jakość wykonania i masa przydatnych bajerów umilających podróż.”

„Doskonałe warunki na tylnej kanapie: mnóstwo miejsca, podłokietnik, osobne oświetlenie i przyciemniane szyby.”

„Automatyczna skrzynia biegów idealnie dobiera przełożenia do warunków jazdy.”

 Wady 

„W aucie siedzi się nisko i ma się ograniczoną widoczność, np. podczas pokonywania zakrętu.”

„Moje Audi ma manualną skrzynię. Trochę hałasuje (pewnie łożysko), a wrzucaniu 2. biegu towarzyszy zgrzytnięcie.”

„Uwaga na próby ukrycia problemów z rozrządem: niektórzy wymieniają tylko napinacze, a to pomaga najwyżej na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.”

Używane Audi A6 C6 – awaryjność, typowe usterki

Poza wymienionymi wyżej przypadłościami niektórych silników niemal w każdym używanym A6 C6 trzeba sprawdzić stan wielowahaczowego zawieszenia: to solidna konstrukcja, ale setki tysięcy kilometrów po polskich drogach zdążyły i na nim odcisnąć już swoje piętno. W uterenowionym A6 Allroad zastosowano zawieszenie pneumatyczne, w którym z czasem pojawiają się nieszczelności. Użytkownicy skarżą się na niską trwałość bezstopniowej skrzyni Multitronic, którą Audi montowało do A6 ze słabszymi silnikami bez napędu quattro: zawodzi w nich głównie sterownik. Z kolej do działania Tiptronica nikt nie ma większych zastrzeżeń, ale pamiętajmy w nich (i w Multitronic) o wymianach oleju co 80 tys. km. W najstarszych autach pojawiają się ogniska korozji na drzwiach i klapach (maskę i błotnik wykonano z aluminium), z kolei w poliftowych szybko przepalają się diodowe światła.

Audi A6 C6 - sterowanie MMI
Manualna skrzynia biegów nie sprawia użytkownikom zbyt wielu problemów. Pokrętłem po prawej stronie obsługuje się system MMI.

Używane Audi A6 C6 – sytuacja rynkowa

Po przefiltrowaniu ogłoszeń na „bezwypadkowy”, „nieuszkodzony” i „nie-anglik” pojawia się ok. 20-30 ogłoszeń dotyczących A6 C6 za mniej niż 20 tys. zł. Nie dajmy się zwieść: to dopiero początek wydatków na ten samochód. Ponad połowa z ok. 800 wystawionych aut kosztuje jednak mniej niż 30 tys. zł. Pierwsze 3.0 TDI godne uwagi zaczynają się od ok. 28-30 tys. zł, podobnie 4.2, z tym że jest ich bardzo mało. Rynek zdominowały A6 C6 z silnikami wysokoprężnymi (¾ ogłoszeń). Na „polifta” trzeba przeznaczyć od ok. 33 tys. zł, S6 – 50 tys. zł, a RS6 rządzi się zupełnie innymi prawami i „podchodzi” nawet pod sześciocyfrową kwotę.

Audi A6 C6 - dynamiczne
Po liftingu zupełnie zmienił się kształt tylnych świateł i zastosowano w nich technologię LED.

Używane Audi A6 C6 – podsumowanie

Nie ma co się porywać na tanie A6 C6 za mniej niż 20 tys. zł – lepiej odłożyć więcej na samochód z polecanym silnikiem albo z poprawionymi przypadłościami awaryjnej jednostki, np. naprawie pierścieni w 2.0 TFSI. Pamiętajmy, że najstarsze samochody mają 14 lat i raczej przez ten okres przejechały więcej niż często deklarowane 200-300 tys. km. Nie śpieszmy się zakupem i podejmijmy się znalezienia bogato wyposażonego A6 z polskiego salonu, nawet jeżeli będzie trochę droższe: to zadanie trudne, ale do wykonania.

Zobacz również opinie o innych używanych Audi:

Używane Audi A6 C6 – dane techniczne

Używane Audi A6 C6 – wymiary
Dł./szer./wys. 491-493/186/146 cm
Rozstaw osi 285 cm
Pojemność bagażnika sed 555 l, kmb 565-1660 l
Używane Audi A6 C6 – silniki benzynowe
Silnik 2.0 TFSI 2.4 V6 2.8 FSI 3.2 FSI 4.2 FSI
Pojemność 1984 cm³ 2393 cm³  2773 cm³  3123 cm³  4163 cm³ 
Paliwo turbo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 170 KM 177 KM 190 KM 255 KM 350 KM
Maks. moment 280 Nm 230 Nm 280 Nm 330 Nm 440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s 9,2 s 8,2 s 7,0 s 5,9 s
Prędkość maks. 228 km/h 236 km/h 238 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,5 l/100 km 9,7 l/100 km 8,2 l/100 km 9,7 l/100 km 10,2 l/100 km
Używane Audi A6 C6 – silniki Diesla
Silnik 2.0 TDI PD 2.0 TDI CR 2.7 TDI 3.0 TDI 3.0 TDI
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³ 2698 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 140 KM 170 KM 180 KM 225 KM 240 KM
Maks. moment 320 Nm 350 Nm 380 Nm 450 Nm 500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s 8,9 s 8,9 s 7,3 s 6,6 s
Prędkość maks. 208 km/h 228 km/h 228 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,3 l/100 km 5,9 l/100 km 7,0 l/100 km 7,2 l/100 km 7,1 l/100 km

Używane Audi A6 C6 – opinie użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Używane Audi A6 C6 – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 15 Średnia: 3.2]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here