AUDI A5 I 3.0TDI V6 240KM 6MT Quattro PO968FA 08-2007

Piękna linia nadwozia i doskonały napęd quattro zachęcają do zakupu sportowego modelu Audi. Jak pierwszą generację A5 oceniają użytkownicy? Poznajmy ich opinie.

Wejście na rynek Audi A4 generacji B8 przyniosło jednocześnie światu nowy sportowy model marki. W tym samym roku premierę miało Audi A5, bezpośrednio bazujące na popularnym modelu klasy średniej. Samochód otrzymał dwudrzwiowe, nieco krótsze od A4 nadwozie, którego rysy są powielane przez producenta do dnia dzisiejszego. Sportowy charakter auta podkreślają szyby boczne pozbawione ramek okiennych. Deskę rozdzielczą niemal w całości przejęto z A4, a to oznacza wzorową ergonomię i świetne wykończenie. Sukces rynkowy modelu skłonił producenta do zaprezentowania pięciodrzwiowego liftbacka o nazwie Sportback i kabrioleta, dostępnego również w topowych odmianach S5 i RS5 (jako jedyne napędzane silnikami V8). Jego wewnętrzne oznaczenie to 8F, a coupe – 8T. W 2011 roku samochód przeszedł lifting, który objął głównie przednią część nadwozia (pojawiły się nowe reflektory i atrapa chłodnicy).

AUDI A5 I 3.0TDI V6 240KM 6MT Quattro PO890EX 07-2007
Tradycyjnie dla Audi, zawieszenie A5 to nic innego jak skomplikowana, wykonana ze stopów lekkich konstrukcja wielowahaczowa. Naprawa opiera się na kosztownej wymianie kompletów wahaczy. Wydatki w pewnym stopniu rekompensują doskonałe właściwości jezdne tego bądź co bądź ciężkiego samochodu (1,5-1,6 t).

Audi A5 bez wątpienia można zaliczyć do grona aut kupowanych „oczami”. Opływowa, stonowana stylistyka do dzisiaj przykuwa uwagę na ulicy. Wiele samochodów do dzisiaj zresztą wyglądają jak nowe: Audi nie rdzewieje, a jego wnętrze dzielnie opiera się kolejnym tysiącom kilometrów. Czy w tym modelu występują te same problemy co w innych konstrukcjach Audi? Zobaczmy, co się może zepsuć w kilkunastoletnim Audi A5.

AUDI A5 I FL S-Line 2.0TFSI 211KM 7AT S-tronic Quattro PO101SY 11-2011
Silne pokrewieństwo z Audi A4 B8 wpływa tylko na korzyść dynamicznie stylizowanego Audi A5. Niestety, pasujące do niego mocne silniki nie grzeszą trwałością lub są wyjątkowo paliwożerne.

Używane Audi A5 I – wnętrze

Kokpit A5 do złudzenia przypomina deskę rozdzielczą z Audi A4 B8. Przejął zatem wszystko, co najlepsze u producenta z Ingolstadt: wzorową czytelność i ergonomię, wolno starzejący się design i starannie dobrane materiały wykończeniowe, którymi obito nawet trudno dostępne, niewidoczne na co dzień miejsca (wnęki, schowki). Jak przystało na niemiecki samochód premium, po śladach użytkowania trudno określić przebieg używanego Audi A5. Nawet po setkach tysięcy kilometrów wnętrze wygląda, jakby samochód przejechał przynajmniej kilka razy mniej. Kolorystykę uzależniono od wersji wyposażeniowej lub specjalnej. W usportowionej S-Line (fot. poniżej) dominują ciemne barwy, w innych spotkamy konfiguracje z beżowymi lub kolorowymi tapicerkami (np. pomarańczowymi) lub drewnopodobnymi okleinami.

AUDI A5 I FL S-Line 2.0TFSI 211KM 7AT S-tronic Quattro PO101SY 11-2011
Obsługa multimediów odbywa się przy użyciu kontrolera przy dźwigni skrzyni biegów. Kokpit względem deski z A4 różni się tylko drobnymi szczegółami.

Trudno od tego samochodu oczekiwać nadzwyczajnej funkcjonalności, ale przecież nie został do tego zaprojektowany. Mimo długości ponad 4,5 metra, z tyłu nie da się wygodnie jechać: mowa oczywiście o wersji dwudrzwiowej. Nisko schodząca linia dachu ogranicza miejsce nad głową, choć jest i tak o niebo lepiej niż w innym sportowym Audi – TT. Sportback to pod tym względem zupełnie inna liga. Od biedy można go traktować nawet jako samochód rodzinny, z tym że nie należy zapominać o ograniczonej, na tle Audi A4, funkcjonalności. Przednie fotele A5 stanowią doskonały pomost pomiędzy komfortem podróżowania a trzymaniem ciała w zakrętach. Bagażniki obu wersji są zaskakująco pojemne i ustawne (455 l w coupe, 480 l w liftbacku), chociaż wygodny dostęp do niego to raczej domena Sportbacka. Do kabrioleta zmieści się zaledwie 320 l.

Używane Audi A5 I – silniki benzynowe

Jak przystało na Audi, w A5 na przestrzeni lat montowano mnóstwo silników. Odnośnie gamy wersji benzynowych producent postawił wyłącznie na jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Paletę otwierają owiane złą sławą silniki 1.8 TFSI (144-177 KM) i 2.0 TFSI (180-230 KM). To jedyne w ofercie benzynowe konstrukcje 4-cylindrowe, wyposażone w turbosprężarkę. Początkowe serie tych jednostek trapiły masowe problemy z nadmierną konsumpcją oleju silnikowego. Dopiero silniki po modernizacji z 2011 roku można uznać za polecane, bo producent przekonstruował w nich tłoki i pierścienie, a zużycie środka smarnego zostało zminimalizowane. Silniki V6 w A5 mają minimum 3 litry pojemności. Początkowo oferowano wolnossącego 3.2 FSI (265 KM), lecz w 2011 r. zastąpił go doładowany kompresorem 3.0 TFSI (272 KM). Co ciekawe, w gamie pojawił się już 2 lata wcześniej pod maską… Audi S5 Sportback, i tam rozwijał 333 KM. Z kolei Audi S5 z nadwoziem coupe otrzymało 4,2-litrową jednostkę V8 o mocy 354 KM. Trafiła ona również do przedstawionego w 2010 r. Audi RS5 (450 KM).

AUDI A5 I FL S-Line 2.0TFSI 211KM 7AT S-tronic Quattro PO101SY 11-2011
Prawie wszystkie wystawione na sprzedaż Audi A5 napędzane są wydajnymi i względnie oszczędnymi jednostkami TFSI (1.8/2.0). Po pewnym czasie wymagają one niemałych inwestycji z uwagi na uporczywe pobieranie oleju silnikowego.

Używane Audi A5 I – silniki Diesla

Podstawowe diesle pochodzą z Volkswagenów i innych aut koncernu VAG. 2.0 TDI montowane w A5 to na szczęście poprawione jednostki z zasilaniem common rail, które nie sprawiają już takich problemów jak wcześniejsze z pompowtryskiwaczami. Rozwijają od 136 do 190 KM. To dobry wybór dla osób oczekujących oszczędności nawet w tego typu aucie. Kolejne pozycje w gamie to widlaste, sześciocylindrowe 2.7 i 3.0 TDI. Druga z nich dysponuje niesamowitym momentem obrotowym, wynoszącym nawet 500 Nm. Mimo względnie niedużej mocy jej osiągi są więcej niż zadowalające. Tym silnikiem warto się zainteresować, ale ważne jest, by miał udokumentowaną historię serwisową. I, najlepiej, wymieniony rozrząd – zastosowane w nim łańcuchy (do 2010 roku cztery, później dwa) wytrzymują ok. 200 tys. km, a koszt wymiany wyniesie nawet 6 tys. zł. Jednostka 2.7 to ta sama konstrukcja, dlatego ewentualne naprawy wcale nie będą tańsze. A osiągi ma zauważalnie gorsze.

AUDI A5 I Cabriolet S-Line 3.0TDI V6 240KM 7AT S-tronic Quattro PO663LC 06-2009
Mając okazję kupna Audi A5 3.0 TDI z udokumentowaną wymianą rozrządu, nie należy się zastanawiać – silnik zachwyca brzmieniem, wydajnością i umiarkowanym apetytem na paliwo.

Używane Audi A5 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Skrzynia dostosowuje się do stylu jazdy. Biegi zmienia komfortowo i zawsze znajdzie optymalne przełożenie”

„Napęd quattro sprawia, że tym samochodem ciężko wypaść z zakrętu. Przydaje się też zimą”

„W środku jest bardzo cicho, można rozmawiać nawet przy 200 km/h”

„Z przodu wręcz idealnie – sportowe fotele nie męczą w długiej trasie, a ergonomia zasługuje na piątkę”

 Wady 

„Spalanie mocnych silników ścina z nóg. Mały zbiornik paliwa nie zapewnia dużego zasięgu”

„A5 Sportback wg mnie nie spełnia roli. Z tyłu i tak nie jest za dużo miejsca, nie wygląda też tak okazale jak coupe”

„Silniki TFSI od nowości miały problem z zużyciem oleju – nawet 1 l/1000 km.”

„Za przywrócenie A5 do stanu używalności mógłbym spokojnie kupić drugi samochód”

Używane Audi A5 I – awaryjność, typowe usterki

W słabszych wersjach A5 stosowano napęd na przód. W mocniejszych można liczyć na dumę marki, czyli niezawodny napęd quattro. Spisuje się doskonale zwłaszcza w połączeniu z dieslem V6 – potrafi nieco ujarzmić jego niesamowitą moc i tym samym zapewnić bezpieczną jazdę. Audi montowało do tego modelu aż cztery rodzaje skrzyń biegów: ręczną 6-biegową, 7-biegową dwusprzęgłową S tronic, Multitronic (bezstopniowa, z napędem na przód) i, w niektórych wersjach, Tiptronic. W używanych A5 często znajdziemy S tronic i jeśli samochód przejechał więcej niż 200 tys. km, może już zacząć wymagać pierwszych napraw. Niestety, oscylujących w tysiące złotych. Jak to w Audi, nadwozie A5 jest doskonale zabezpieczone przed korozją i mimo, że najstarsze auta mają kilkanaście lat, rdza się na nich nie pojawia. Zawieszenie to konstrukcja wielowahaczowa wykonana ze stopów lekkich. Przy dużym przebiegu nie unikniemy jego naturalnego zużycia, a gdy przyjdzie czas napraw, kompleksowy remont pochłonie kilka tysięcy złotych (zawieszenia właściwie się nie naprawia, a wymienia jego kompletne elementy/zestawy). Poza tym pokrewieństwo z A4 daje gwarancję szerokiego wyboru części, także w rozsądnych cenach.

Audi A5 15
Trwałością nie grzeszą dwa typy skrzyń automatycznych Audi: Multitronic (bezstopniowa) i S tronic (dwusprzęgłowa). Najbezpieczniejszy wybór? Przekładnia ręczna.

Używane Audi A5 I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wytłoczono na wzmocnieniu bocznym prawym, w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

AUDI A5 Sportback I FL 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro 2013r. DD - ZMIANA TABLIC

Używane Audi A5 I – sytuacja rynkowa

Oferty używanych A5 są liczone w setkach, ale spora część z nich to samochody po wypadkach i sprowadzone, także „angliki”. Da się kupić ten samochód za mniej niż 30 tys. zł, ale będzie to wysłużony 1.8/2.0 TFSI z początku produkcji, czyli auto obarczone kiepską opinią. Oczywiście mówimy o wariancie dwudrzwiowym. Sportbacki ze względu na młodszy wiek i bardziej użytkowy charakter wyceniane są za minimum 38 tys. zł. Co ciekawe, jest ich niemal dwa razy więcej od klasycznych coupe. Najmłodsze auta mają zaledwie cztery lata i trzeba za nie zapłacić nawet 6-cyfrową kwotę. Odmiany V6 i V8 stanowią ok. 20% wszystkich ofert. Kabriolety są prawdziwymi rodzynkami.

Używane Audi A5 I – podsumowanie

Jeśli komuś nie przeszkadza ciasnota na tylnej kanapie, a ceni osiągi i ponadczasowy wygląd, A5 będzie dla niego idealnym autem. Przestrzegamy przed okazyjnymi ofertami, zwłaszcza jeśli mają silnik obarczony problemem zużycia oleju. Polecamy odmiany V6 z napędem quattro (najlepiej doinwestowane), a na co dzień diesla 2.0. A dla hobbysty nie zwracającego uwagi na spalanie: 4.2 V8.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Audi:

Używane Audi A1 (2010-2018) – opinie

Używane Audi A3 II (2003-2012) – opinie

Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie

Używane Audi A4 B8 (2008-2015) – opinie

Używane Audi A6 C6 (2004-2011) – opinie

Używane Audi A8 D3 (2002-2009) – opinie

Używane Audi TT I (1998-2006) – opinie

Używane Audi Q3 I (2011-2018) – opinie

Używane Audi Q5 I (2008-2016) – opinie

AUDI A5 Sportback I 2.0TFSI 211KM 7AT S-tronic Quattro PO421LV 10-2009

Audi A5 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.464-471/185/137-138 cm
Rozstaw osi275-281 cm
Pojemność bagażnika455 l (coupe), 480 l (Sportback), 320 l (kabriolet)
Audi A5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik1.8 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI3.0 TFSI3.2 FSI
Pojemność1798 cm³1984 cm³1984 cm³2995 cm³3197 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., kompr.benz.
Maks. moc160 KM180 KM211 KM272 KM265 KM
Maks. moment250 Nm320 Nm350 Nm400 Nm330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s7,8 s6,9 s6,0 s6,6 s
Prędkość maks.226 km/h236 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,5 l/100 km7,4 l/100 km7,7 l/100 km8,5 l/100 km9,5 l/100 km
Audi A5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik3.0 TFSI (S5)4.2 V8 FSI (S5)4.2 V8 FSI (RS5)
Pojemność2995 cm³4163 cm³4163 cm³
Paliwobenz., kompr.benz.benz.
Maks. moc333 KM354 KM450 KM
Maks. moment440 Nm440 Nm430 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h4,9 s5,1 s4,5 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa9,7 l/100 km12,4 l/100 km10,7 l/100 km
Audi A5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik2.0 TDI2.0 TDI2.7 TDI3.0 TDI3.0 TDI
Pojemność1968 cm³1968 cm³2698 cm³2967 cm³2967 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc150 KM170 KM190 KM204 KM240 KM
Maks. moment320 Nm350 Nm400 Nm400 Nm500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s8,3 s7,9 s7,1 s5,9 s
Prędkość maks.212 km/h230 km/h239 km/h244 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km5,3 l/100 km6,0 l/100 km5,2 l/100 km6,6 l/100 km

Audi A5 I – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 28 Średnia: 3.4]

3 KOMENTARZE

  1. Zastanawiam się nad A5 z lat 2012 wzwyż. Na razie różnie wyglądają, po za jednym ciekawym egzemplarzem.

  2. Zastanawiam się nad A5 z lat 2012 wzwyż. Na razie różnie wyglądają, po za jednym ciekawym egzemplarzem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here