Po wylaniu oleju korkiem spustowym spora jego część nadal pozostaje w skrzyni. Nowa, tzw. dynamiczna metoda daje pewność, że cały olej zostanie wymieniony na nowy.
Regularna wymiana oleju to klucz do bezproblemowej eksploatacji automatycznej skrzyni biegów. W tych kwestiach nie ma co opierać się na zaleceniach producentów. Niektórzy znacznie wydłużają okresy wymiany, niektórzy nawet nie przewidują wykonywania takich czynności. Tymczasem naturalnym zjawiskiem jest wytwarzanie się z czasem mikroopiłków, powstających w skrzyni w wyniku procesu tarcia. Trafiają one bezpośrednio do znajdującego się w środku oleju i zaczynają krążyć po całym mechanizmie, uszkadzając elementy przekładni.
„Wypompować” stary olej i wlać nowy
Czasami nawet dobre chęci nie przyniosą oczekiwanego efektu. Wymieniając olej tradycyjną metodą, tj. spuszczając go od dołu korkiem, nawet połowa zawartości wciąż może pozostać w środku m.in. w kanałach wewnętrznych, w przekładni hydrokinetycznej lub chłodnicy. Wlanie potem nowego oleju tylko zmniejszy ilość „pływających” opiłków i zalegających nagarów, a nie usunie ich całkowicie. Na szczęście i z tym można sobie poradzić, wykonując tzw. dynamiczną wymianę oleju w skrzyni automatycznej. Najprościej mówiąc, polega ona na odsysaniu starego oleju przewodami i jednocześnie wtłaczaniu w jego miejsce nowego. W ten sposób pozbywa się wszystkich nagarów i zanieczyszczeń z układu smarowania i ma się pewność, że olej jest czysty.
Krok po kroku, jak to działa
Dynamiczna metoda wymiany nie jest ani skomplikowana, ani przesadnie droga – płaci się tylko za większą ilość oleju, która jest potrzebna do przetłoczenia przez układ starej cieczy. Wymaga zastosowania odpowiedniej maszyny tłocząco-ssącej, dlatego operację wykonamy tylko w warsztacie. Oto czynności, które się wykonuje.
1 Podłączenie do układu smarowania
Na samym początku wymagane jest podłączenie przewodów maszyny do układu smarowania skrzyni biegów. Wykorzystuje się do tego złącza przewodów prowadzących olej do chłodnicy. W zależności od auta są one w mniej lub bardziej dostępnych miejscach.


2 Działanie środka czyszczącego
Następnie do skrzyni aplikuje się środek czyszczący, mający za zadanie rozpuścić zalegające osady. Krąży po obiegu przez ok. 10 minut od uruchomienia auta.
3 Usunięcie starego oleju
Maszyna wypompowuje stary olej zmieszany z zanieczyszczeniami i preparatem czyszczącym. Wtedy wymienia się też filtr oleju.


4 Zalanie nowym olejem
Nowy olej jest przepompowywany aż do momentu wypłukania wszystkich zanieczyszczeń, czyli osiągnięcia przezroczystego koloru w przewodzie (zdj. poniżej). Zwykle zużywa się go 2 razy więcej niż podczas tradycyjnej wymiany.
Pewność udanej operacji
Dynamiczna metoda wymiany oleju daje pewność, że wszystkie osady i opiłki zostały usunięte z układu, a skrzynia „kąpie się” w całkowicie nowym oleju. Warto przeprowadzić ten zabieg, nawet jeśli jest trochę droższy od tradycyjnej wymiany.
Przykładowe koszty wymiany
Statycznie | Dynamicznie | |
Olej | 250 zł | 450 zł |
Filtr | 450 zł | 450 zł |
Wymiana | 350 zł | 400 zł |
Suma | 1 050 zł | 1 300 zł |
Oprócz metody statycznej jest też dynamiczna wymiana oleju. W automatach też warto wymieniać olej