PoradyPoradyNadmiar oleju w silniku - więcej szkód, niż pożytku!

Nadmiar oleju w silniku – więcej szkód, niż pożytku!

Olej odpowiada za smarowanie i chłodzenie silnika. Jeżeli jest go zbyt mało – motor może ulec zniszczeniu. Warto pamiętać, że korzystny nie jest też nadmiar oleju!

W silniku każdego auta krąży kilka litrów oleju. Smaruje on współpracujące ze sobą elementy, odbiera sporą ilość ciepła, a także usuwa zanieczyszczenia, które są wiązane w oleju, a większe z nich osiadają na wkładzie filtra oleju.

Zasada im więcej, tym lepiej nie obowiązuje w przypadku poziomu oleju. Na bagnetach do pomiaru poziomu oleju czy w elektronicznych miarkach producenci oznaczają poziomy MIN oraz MAX. Poziom oleju między nimi jest dopuszczalny, aczkolwiek dla dobra silnika warto utrzymywać stan oleju jak najbliżej maksymalnego dozwolonego.

Przy dolewaniu oleju lub samodzielnej wymianie warto uważać, żeby nie nalać środka smarnego ponad stan. Najlepszą metodą jest wlewanie mniejszych objętości i kontrola poziomu.

Jak usunac nadmiar oleju
Jeżeli oleju jest zbyt dużo, to można go odciągnąć – wysysarką, a nawet strzykawką z długim wężykiem. Ale uwaga! Można to zrobić jedynie, gdy wiemy, że nalaliśmy zbyt dużo oleju. Jego poziom może podnosić się także, gdy silnik próbuje wypalić filtr DPF – w takiej sytuacji olej silnikowy miesza się z niespalonym paliwem. Trzeba go możliwie szybko wymienić!

Maksymalnego poziomu oleju nie należy jednak przekraczać. Dlaczego? Powód jest prosty – nadmiar oleju też jest szkodliwy, o czym nierzadko przypominają napisy na korkach wlewu oleju. W przypadku jazdy z nadmiarem oleju w silniku jednym z gorszych scenariuszy jest zniszczenie katalizatora. Dzieje się tak, bo nadmiar oleju poprzez odmę, a zdarza się też, że innymi drogami, przenika do komór spalania. Olej nie pali się jednak równie dobrze, jak benzyna czy olej napędowy. Powstają przy tym duże ilości dymu, a zdarza się, że i popiołu. Wszystko to może szybko zakleić katalizator czy filtr cząstek stałych. Koszty naprawy będą wówczas liczone w tysiącach złotych. Spaliny z dużą ilością sadzy mogą także uszkodzić zawory EGR i sam układ recyrkulacji spalin, jak również turbosprężarki o zmiennej geometrii. Im nowocześniejszy samochód, tym stara reguła, że nadmiar oleju to nie problem, bo silnik go po prostu spali, nie obowiązuje.

Redakcja poleca: Jak sprawdzić poziom oleju w silniku? Czy można polegać na czujniku?

Skąd bierze się problem? Olej wewnątrz silnika nie jest zawieszony w próżni. Wręcz przeciwnie – nad miską olejową pracują tłoki, wał korbowy i korbowody, co powoduje zmiany ciśnienia. Swoje robi także rozgrzewanie się silnika i samego oleju, czemu towarzyszą zmiany objętości środka smarnego. Jeżeli oleju wewnątrz silnika jest zbyt dużo, ciśnienie wewnątrz skrzyni korbowej może wzrosnąć ponad wartości przewidziane przez konstruktorów pojazdu. To z kolei powoduje wypychanie oleju – w stronę odmy, a także innymi drogami – np. pod pierścieniami tłokowymi czy przez zużyte uszczelki.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji