AUDI A3 Sportback 8P FL 2.0TDI 140KM 6MT PO281JA 10-2008

Audi A3 drugiej generacji to dobry sposób na wstęp do klasy premium. Ten kompaktowy model łączy wysoką jakość wykonania z optymalnymi kosztami utrzymania. Ale nie z każdym silnikiem.

Audi A3 jest na rynku już 23 lata i do tej pory nie przeszło żadnej rewolucji, jaka miała miejsce np. w przypadku Mercedesa klasy A trzeciej generacji. Kompaktowe Audi od początku było mało porywającym wizualnie, ale solidnie zmontowanym reprezentantem w swojej klasie. Właśnie tak prezentuje się również drugie wcielenie, oznaczone jako 8P. Auto kontynuuje koncepcję znaną z poprzednika. Po latach tylko na tym zyskuje. Nadwozie ze sporą powierzchnią szyb zapewnia bardzo dobrą widoczność, a w środku wygospodarowano o wiele więcej miejsca niż u kluczowego rywala, czyli BMW serii 1 (w nim ciasnota jest efektem m.in. zastosowania tylnego napędu). Mało tego: A3 to wzór jakości wykonania nawet w porównaniu do niektórych aut klasy średniej. W dodatku wciąż zaskakuje precyzją prowadzenia. To wszystko można mieć już za niecałe 10 tys. zł.

AUDI A3 Sportback 8P FL 2.0TDI 140KM 6MT PO281JA 10-2008
Dzięki zastosowaniu z tyłu niezależnego zawieszenia wielowahaczowego, Audi A3 uchodzi za jednego z najlepiej prowadzących się kompaktów, nawet jak na dzisiejsze standardy. Poszczególne wersje różnią się tylko zestrojeniem – układ w każdym pozostaje ten sam.

Idealny kompakt? Niestety, nie ma takiego. W dalszej części wyjaśnimy, co psuje tak pozytywny na pierwszy rzut oka obraz używanego Audi A3 II. Problem niestety tkwi…w jego silnikach.

AUDI A3 8P FL 2.0TDI 6MT PO299JA 09-2008
Tylko co trzecie Audi A3 II ma troje drzwi. Klienci wolą o wiele praktyczniejszego i nie odstającego wyglądem Sportbacka.

Używane Audi A3 II – wnętrze

Choć z zewnątrz przeprowadzane liftingi (w 2005 i 2008 roku) odświeżały wygląd Audi A3, w środku nie widać większych różnic między autami z krańcowych lat produkcji. Każde ma klasycznie zaprojektowaną i bardzo starannie zmontowaną deskę rozdzielczą, której materiały nie zdradzają sporych już przebiegów znakomitej większości aut. Chętni na A3 poszukują samochodów z trójramienną kierownicą (najlepiej obszytą skórą), a szczególnie rozchwytywane pozostają wersje S line ze sportowymi fotelami i detalami typu aluminiowa gałka biegów. Cały kokpit rzadko kiedy wydaje niepożądane dźwięki, natomiast nawet w Audi zdarzają się wpadki jakościowe: łamią się klamki przedniego schowka, przepalają piksele na wyświetlaczach.

Audi A3 8P 05
W dobie współczesnych trendów w motoryzacji docenia się analogowe wskaźniki i „przyciskową” obsługę wszystkich funkcji.

Kto oczekuje od Audi A3 przestronnego wnętrza, musi wybrać 5-drzwiowego Sportbacka: robi wrażenie ilością miejsca na nogi z tyłu. Przednie fotele znoszą trudy eksploatacji podobnie jak kokpit, czyli bardzo dobrze. Bagażniki są identyczne, niezależnie od liczby drzwi i mieszczą od 350 do 1100 l. Wyjątek: A3 Cabriolet, który zabierze na pokład 260/675 l w każdym położeniu dachu. W tej wersji nadwoziowej stosowano wyłącznie miękki dach, co wyeliminowało konieczność stworzenia konstrukcji stalowej.

Używane Audi A3 II – silniki benzynowe

Jak przystało na Audi, jest ich bardzo dużo. Początkowo ograniczano się do montażu starego 1.6 8V i jego odmiany z bezpośrednim wtryskiem (FSI) oraz 2.0 FSI. Już w 2004 roku pojawił się pierwszy silnik z turbo – 2.0 TFSI (jeszcze rodzina EA113), a później dołączyły do niego 1.8 TFSI/2.0 TFSI (nowsze określane jako EA888) oraz 1.2 TFSI/1.4 TFSI (EA111). Na szczęście montowana w A3 II jednostka 1.4 TFSI to nie obarczona złą sławą Twinchargera – jest to wersja z pojedynczym doładowaniem. Niestety, z 1.8 TFSI i 2.0 TFSI od początku był problem z ponadnormatywnym zużywaniem oleju, za które odpowiedzialna była wadliwa konstrukcja pierścieni tłokowych. Wydajniejszą odmianę tego drugiego wykorzystano w Audi S3 (265 KM), z kolei w topowym RS 3 (od 2011 r.) montowano już 2.5 TFSI z pięcioma zaworami na cylinder (340 KM). Ciekawostką jest prawdziwy „sleeper”, czyli A3 z 3.2 VR6 (wycofany w 2009 r.).

AUDI A3 8P FL Cabriolet 2.0TFSI 200KM 6AT S-tronic PO823HG 08-2008
Silnik 2.0 TFSI w Audi A3 (8P) pochodzi z dwóch rodzin: EA113 (Gen. 1) i EA888 (Gen. 2). Za gorszą uchodzi ta druga.

Używane Audi A3 II – silniki Diesla

Tutaj też nie było łatwo. Warto zapamiętać żelazną zasadę: jeśli A3 1.9 TDI, to najstarsze, jeśli 2.0 TDI – najmłodsze. W ramach modernizacji silników 1.9 TDI w 2005 roku pojawiły się w nich problemy z obracającymi panewkami: mowa wersjach z kodami BXE i BLS. Z kolei pierwsze 2.0 TDI (EA188) to wyjątkowo nieudane konstrukcje z pompowtryskiwaczami i mało wydajnym układem smarowania. Wyjątek stanowi 2.0 TDI BMM z 8 zaworami: pamiętajmy, że awaryjna wersja 16V (BKD) również ma 140 KM. By mieć pewność, z jakim silnikiem mamy do czynienia, warto zajrzeć do naklejki znajdującej się w okolicy wnęki na koło zapasowe. W ciemno można polecić dopiero 2.0 TDI od 2008 roku, czyli z zasilaniem common rail i poprawionymi głowicami (EA189). Z tej rodziny pochodzi również następca 1.9 TDI, czyli 1.6 TDI z filtrem DPF. Silnik ma już 10-letni staż i w większości zbiera pochlebne opinie.

AUDI A3 8P FL 2.0TDI 6MT PO299JA 09-2008
Problemy z pękającymi głowicami i zacieraniem się ustały dopiero w zmodernizowanych jednostkach 2.0 TDI z układem common rail (fot.).

Używane Audi A3 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Jak to w Audi, nagłośnienie zasługuje na uznanie. Przyzwoicie oceniam również poziom wyciszenia.”

„Dłuższa wycieczka tym autem w 5 osób to żaden problem. Oczywiście mowa o wersji 5-drzwiowej.”

„Widoczność całkiem dobra. W Sportbacku bardzo pomagają dodatkowe okienka za drzwiami.”

„Moje A3 2.0 TDI 8V pracuje bez zarzutu. Silnik jest suchy, wymieniam tylko oleje i filtry. Wysoka kultura pracy.”

 Wady 

„Usterki typowe dla Audi, czyli psujące się zamki drzwi, centralny zamek, regulacja lusterek i inne.”

„Mało schowków. Na telefon – tylko dokupiony uchwyt.”

„Według mnie hamulce działają zbyt miękko i ospale.”

„Przednie fotele mają zbyt wąskie oparcie, co doskwiera podczas zimowej jazdy w kurtce.”

Używane Audi A3 II – awaryjność, typowe usterki

Do przytoczonych powyżej problemów z silnikami TFSI i TDI trzeba „doliczyć” możliwe spalanie oleju przez 1.6 8V lub awarie wtrysków w 1.6 TDI. Jeśli jednostki podwyższonego ryzyka są w dodatku sparowane ze skrzyniami S tronic (czyli DSG), mamy receptę na prawdziwe kłopoty. Wszystko zależy od dokumentacji serwisowej konkretnego egzemplarza. Niektóre auta mogą mieć wymieniony silnik na mniej awaryjny typ, inne przeszły kompleksowy remont silnika lub wymianę np. tłoków lub pompowtryskiwaczy. Poza tym w przeszło 15-letnich autach trzeba się nastawić na ewentualne usterki natury elektrycznej i atakującą nadwozie korozję. Od spodu nie ma powodu do obaw. Zawieszenie Audi A3, pomimo że dość skomplikowane (przednia rama pomocnicza ze stopów lekkich i tylne, będące niezależną, wielowahaczową konstrukcją) okazuje się długowieczne i nieprzesadnie drogie w serwisowaniu. Przyzwoicie sprawuje się również dołączany napęd na 4 koła ze sprzęgłem Haldex. Szerzej o dolegliwościach tej i innych generacji Audi A3 można przeczytać na forum a3-club.net.

Audi A3 8P 06
Skrzynie S tronic łączyły się z większością silników Audi A3, różnią się z kolei liczbą przełożeń (6 w słabszych lub 7 w mocniejszych wersjach). Powyżej 200 tys. km skrzynie zaczynają generować koszty w związku z naturalnym zużyciem mechaniki i mechatroniki sterującej sprzęgłami i biegami.

Używane Audi A3 II – sytuacja rynkowa

Prawdziwy wachlarz ofert od niecałych 10 tys. zł (najstarsze Audi w słabym stanie lub 2.0 TDI z dużymi przebiegami) do nawet 40-50 tys. zł za kabriolety, S3 lub „zwykłe”, ale młode i bogato skonfigurowane A3 2.0 TDI. Rozsądne oferty zaczynają się od ok. 15 tys. zł, za samochód poliftowy trzeba dopłacić kolejne 5 tys. zł. Stosunek silników wysokoprężnych do benzynowych to ok. 3:2. Co ciekawe, tylko co 10. wystawiane Audi A3 ma skrzynię DSG.

Używane Audi A3 II – podsumowanie

Owszem, Audi A3 doskonale opiera się upływowi czasu, i to nie tylko od strony wizualnej. Żeby jednak znaleźć godny polecenia egzemplarz, potrzeba wielu wyrzeczeń i czasu na poszukiwania. Pamiętajmy, że to już leciwy samochód i nie bójmy się negocjować jego niemałych cen wyjściowych.

Przeczytaj opinie o innych używanych Audi:

AUDI A3 8P FL 2.0TDI 6MT PO299JA 09-2008

Audi A3 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.421-429/177/142-143 cm
Rozstaw osi258 cm
Pojemność bagażnikahtb 350-1100 l, cab 260-675 l
Audi A3 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.4 TFSI1.6 8V1.8 TFSI2.0 FSI2.0 TFSI
Pojemność1390 cm³1595 cm³1798 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turbobenz.benz., turbo
Maks. moc125 KM102 KM160 KM150 KM200 KM
Maks. moment200 Nm148 Nm250 Nm200 Nm280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s11,9 s7,6 s11,2 s6,6 s
Prędkość maks.203 km/h185 km/h222 km/h211 km/h234 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km7,0 l/100 km6,7 l/100 km6,9 l/100 km7,1 l/100 km
Audi A3 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 TDI1.6 TDI1.9 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1598 cm³1896 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM105 KM105 KM140 KM170 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm250 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s11,4 s11,1 s9,0 s7,8 s
Prędkość maks.180 km/h190 km/h185 km/h205 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa4,4 l/100 km3,8 l/100 km4,5 l/100 km5,5 l/100 km5,7 l/100 km
Audi A3 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wersje specjalne)
Silnik3.2 VR62.0 TFSI (S3)2.5 TFSI (RS 3)
Pojemność3189 cm³1984 cm³2480 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc250 KM265 KM340 KM
Maks. moment320 Nm350 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,5 s5,5 s4,6 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa10,6 l/100 km8,3 l/100 km9,1 l/100 km

Używane Audi A3 II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 22 Średnia: 4.1]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here