UżywaneUżywane Audi A3 II (8P; 2003-2012) - który silnik wybrać?

Używane Audi A3 II (8P; 2003-2012) – który silnik wybrać?

Audi A3 II najlepsze lata ma już za sobą, natomiast część silników jest już po większej lub mniejszej naprawie. Z jaką jednostką napędową wybrać niemieckiego kompakta?

Dominująca na rynku wtórnym druga generacja Audi A3 skończyła 17 lat, lecz wiek i przejechane kilometry nie zawsze są dostrzegane na pierwszy rzut oka: to samochód świetnie wykończony i porządnie zabezpieczony przed korozją, stąd wróżymy mu jeszcze długą karierę na polskich ulicach. W odróżnieniu od poprzednika, najwięcej problemów sprawiają w nim silniki, a dokładnie pierwsze wersje jednostek TFSI i 2.0 TDI, które odznaczyły się złą sławą w wielu samochodach koncernu Volkswagena. Jaki wariant napędu wobec tego wybrać, rozglądając się za używanym Audi A3 II (8P)? Przyjrzyjmy się wszystkim silnikom w tym modelu.

Używane Audi A3 II (8P) – silniki benzynowe

Przez pierwsze lata Audi stosowało silniki wolnossące o pojemności 1.6 i 2.0. Pierwszy z nich występował w wersji z pośrednim (102 KM) i bezpośrednim wtryskiem paliwa (FSI; 115 KM), drugi – wyłącznie z FSI (150 KM). W 2004 r. wprowadzono pierwszą wersję z turbodoładowaniem, czyli 2.0 TFSI (FSI Turbo) o mocy 200 KM. To prekursor właściwych jednostek TFSI, bowiem pochodzi z rodziny silników EA113, podczas gdy popularniejsza (i jednocześnie mniej wytrzymała) odmiana wywodzi się z serii EA888, podobnie zresztą jak oferowany od 2007 r. 1.8 TFSI. Właśnie te silniki zasłynęły z ogromnego spalania oleju, wynikającego ze złej konstrukcji pierścieni tłokowych. W zasadzie wszystkie obecne na rynku egzemplarze 1.8/2.0 TFSI krytyczny okres mają już za sobą (przebieg 100 tys. km) i nierzadko są już po remoncie. Mniejsze wersje 1.2/1.4 TFSI zużywają olej w mniejszym stopniu, ale „dla odmiany” mają podatny na wyciąganie łańcuch rozrządu (jego profilaktyczna wymiana nie kosztuje dużo, ok. 1500 zł). Na szczęście do A3 II nie montowano podwójnie doładowanego 1.4 TFSI Twincharger, który sprawiał najwięcej problemów. Ciekawie prezentuje się paleta topowych odmian. Audi RS 3 napędza 2.5 TFSI (340 KM) z 5 zaworami na cylinder, do S3 trafiły z kolei 2.0 TFSI (265 KM). Do 2009 r. produkowano także ostatnie 6-cylindrowe A3, mianowicie 3.2 VR6 (250 KM).

Więcej na temat silników 1.4 TFSI

Więcej na temat silników 1.8/2.0 TFSI

Audi A3 II (8P) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik 1.6 8V 1.6 FSI 2.0 FSI 3.2 VR6
Pojemność 1595 cm³ 1598 cm³ 1984 cm³ 3189 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 102 KM 115 KM 150 KM 250 KM
Maks. moment 148 Nm 155 Nm 200 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,9 s 11,2 s 6,5 s
Prędkość maks. 185 km/h 196 km/h 211 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,0 l/100 km 6,5 l/100 km 6,9 l/100 km 10,6 l/100 km
Audi A3 II (8P) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik 1.2 TFSI 1.4 TFSI 1.8 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI (S3) 2.5 TFSI (RS 3)
Pojemność 1197 cm³ 1390 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 2480 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 105 KM 125 KM 160 KM 200 KM 265 KM 340 KM
Maks. moment 175 Nm 200 Nm 250 Nm 280 Nm 350 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 9,4 s 7,6 s 6,6 s 5,5 s 4,6 s
Prędkość maks. 190 km/h 203 km/h 222 km/h 234 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7  l/100 km 6,0 l/100 km 6,7 l/100 km 7,1 l/100 km 8,3 l/100 km 9,1 l/100 km
AUDI A3 8P FL Cabriolet 2.0TFSI 200KM 6AT S-tronic PO823HG 08-2008
Do 2007 r. Audi montowało starszą i jednocześnie solidniejszą odmianę 2.0 TFSI (FSI Turbo) z rodziny EA113. Później ustąpiła ona miejsca awaryjnemu 2.0 TFSI (EA888).

Używane Audi A3 II (8P) – silniki Diesla

Najważniejsza zmiana w gamie wersji wysokoprężnych nastała w 2009 r., gdy odmiany 1.9 TDI wycofano na rzecz nowoczesnych 1.6 TDI o podobnych parametrach (105 KM i 250 Nm + uproszczona odmiana o mocy 90 KM), ale z zasilaniem common rail. Dzięki niemu pracują znacznie ciszej i są zauważalnie oszczędniejsze, lecz do 1.6 TDI obligatoryjnie montowano filtr DPF i „delikatne” wtryskiwacze Siemensa. „W ciemno” nie można polecać nawet 1.9 TDI, bowiem odmiany wyprodukowane po 2005 r. (BXE, BLS) mają nietrwałe panewki, które warto wymienić profilaktycznie po zakupie. Osobną historię stanowią silniki 2.0 TDI, dzielące się na dwa podstawowe rodzaje: z pompowtryskiwaczami (do 2008 r.) i common rail (od 2008 r.). Obydwa niemal nie różnią się parametrami (wersje 140 i 170 KM), natomiast w przypadku starszych (PD) stosowano nie tylko głowice 16-zaworowe, ale i 8-zaworowe w odmianie BMM (140 KM) – uchodzi ona za najsolidniejszą spośród felernej serii z pompowtryskami. Czym te silniki zaskakiwały użytkowników? Pękającymi głowicami, zanikiem smarowania (wadliwa pompa oleju) oraz awariami turbosprężarek. Najgorszy scenariusz zwiastuje 170-konne A3 2.0 TDI bez historii serwisowej: możliwe naprawy nie zawsze będą miały finansowy sens.

Więcej na temat silników 1.6 TDI

Więcej na temat silników 2.0 TDI

Audi A3 II (8P) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki wysokoprężne)
Silnik 1.6 TDI 1.6 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 105 KM 105 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment 230 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,9 s 11,4 s 11,1 s 9,0 s 7,8 s
Prędkość maks. 180 km/h 190 km/h 185 km/h 205 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,4 l/100 km 3,8 l/100 km 4,5 l/100 km 5,5 l/100 km 5,7 l/100 km
Audi A3 II (8P) 01
Montowany od 2009 r. turbodiesel 1.6 TDI wyprzedza poprzednika (1.9 TDI) kulturą pracy i niższym zużyciem paliwa. Nie wypada powiedzieć złego słowa o jego awaryjności: nie odbiega ona od akceptowalnego poziomu.
AUDI A3 8P FL 2.0TDI 6MT PO299JA 09-2008
W przypadku 2.0 TDI godne zaufania są tylko wersje CR z roczników 2008-2012, ewentualnie 2.0 TDI PD kod BMM (140 KM, 8-zaworowa głowica).

Używane Audi A3 II (8P) – który silnik wybrać?

Zdajemy sobie sprawę, że najprostszy i najbardziej przewidywalny silnik 1.6 8V niezbyt pasuje do sztywnie zestrojonego i dynamicznie prowadzącego się Audi A3. Zakup odmian TFSI wiąże się z pewnym ryzykiem, dlatego szukajmy wyłącznie samochodów doinwestowanych. To samo tyczy się turbodiesli, choć w ich przypadku najlepiej postawić na te z common railem (1.6 TDI i 2.0 TDI CR), a osoby z ograniczonym budżetem – 1.9 TDI.

Przeczytaj więcej na temat używanego Audi A3 II (8P):

Używane Audi A3 II (8P; 2003-2012) – opinie użytkowników

AUDI A3 8P FL 2.0TDI 6MT PO299JA 09-2008

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji