AUDI A3 8P FL 2.0TDI 6MT PO299JA 09-2008

Audi A3 II najlepsze lata ma już za sobą, natomiast część silników jest już po większej lub mniejszej naprawie. Z jaką jednostką napędową wybrać niemieckiego kompakta?

Dominująca na rynku wtórnym druga generacja Audi A3 skończyła 17 lat, lecz wiek i przejechane kilometry nie zawsze są dostrzegane na pierwszy rzut oka: to samochód świetnie wykończony i porządnie zabezpieczony przed korozją, stąd wróżymy mu jeszcze długą karierę na polskich ulicach. W odróżnieniu od poprzednika, najwięcej problemów sprawiają w nim silniki, a dokładnie pierwsze wersje jednostek TFSI i 2.0 TDI, które odznaczyły się złą sławą w wielu samochodach koncernu Volkswagena. Jaki wariant napędu wobec tego wybrać, rozglądając się za używanym Audi A3 II (8P)? Przyjrzyjmy się wszystkim silnikom w tym modelu.

Używane Audi A3 II (8P) – silniki benzynowe

Przez pierwsze lata Audi stosowało silniki wolnossące o pojemności 1.6 i 2.0. Pierwszy z nich występował w wersji z pośrednim (102 KM) i bezpośrednim wtryskiem paliwa (FSI; 115 KM), drugi – wyłącznie z FSI (150 KM). W 2004 r. wprowadzono pierwszą wersję z turbodoładowaniem, czyli 2.0 TFSI (FSI Turbo) o mocy 200 KM. To prekursor właściwych jednostek TFSI, bowiem pochodzi z rodziny silników EA113, podczas gdy popularniejsza (i jednocześnie mniej wytrzymała) odmiana wywodzi się z serii EA888, podobnie zresztą jak oferowany od 2007 r. 1.8 TFSI. Właśnie te silniki zasłynęły z ogromnego spalania oleju, wynikającego ze złej konstrukcji pierścieni tłokowych. W zasadzie wszystkie obecne na rynku egzemplarze 1.8/2.0 TFSI krytyczny okres mają już za sobą (przebieg 100 tys. km) i nierzadko są już po remoncie. Mniejsze wersje 1.2/1.4 TFSI zużywają olej w mniejszym stopniu, ale „dla odmiany” mają podatny na wyciąganie łańcuch rozrządu (jego profilaktyczna wymiana nie kosztuje dużo, ok. 1500 zł). Na szczęście do A3 II nie montowano podwójnie doładowanego 1.4 TFSI Twincharger, który sprawiał najwięcej problemów. Ciekawie prezentuje się paleta topowych odmian. Audi RS 3 napędza 2.5 TFSI (340 KM) z 5 zaworami na cylinder, do S3 trafiły z kolei felerne warianty 2.0 TFSI (EA888, 265 KM). Do 2009 r. produkowano także ostatnie 6-cylindrowe A3, mianowicie 3.2 VR6 (250 KM).

Więcej na temat silników 1.4 TFSI

Więcej na temat silników 1.8/2.0 TFSI

Audi A3 II (8P) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik1.6 8V1.6 FSI2.0 FSI3.2 VR6
Pojemność1595 cm³1598 cm³1984 cm³3189 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc102 KM115 KM150 KM250 KM
Maks. moment148 Nm155 Nm200 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s10,9 s11,2 s6,5 s
Prędkość maks.185 km/h196 km/h211 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,0 l/100 km6,5 l/100 km6,9 l/100 km10,6 l/100 km
Audi A3 II (8P) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik1.2 TFSI1.4 TFSI1.8 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI (S3)2.5 TFSI (RS 3)
Pojemność1197 cm³1390 cm³1798 cm³1984 cm³1984 cm³2480 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc105 KM125 KM160 KM200 KM265 KM340 KM
Maks. moment175 Nm200 Nm250 Nm280 Nm350 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s9,4 s7,6 s6,6 s5,5 s4,6 s
Prędkość maks.190 km/h203 km/h222 km/h234 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7  l/100 km6,0 l/100 km6,7 l/100 km7,1 l/100 km8,3 l/100 km9,1 l/100 km
AUDI A3 8P FL Cabriolet 2.0TFSI 200KM 6AT S-tronic PO823HG 08-2008
Do 2007 r. Audi montowało starszą i jednocześnie solidniejszą odmianę 2.0 TFSI (FSI Turbo) z rodziny EA113. Później ustąpiła ona miejsca awaryjnemu 2.0 TFSI (EA888).

Używane Audi A3 II (8P) – silniki Diesla

Najważniejsza zmiana w gamie wersji wysokoprężnych nastała w 2009 r., gdy odmiany 1.9 TDI wycofano na rzecz nowoczesnych 1.6 TDI o podobnych parametrach (105 KM i 250 Nm + uproszczona odmiana o mocy 90 KM), ale z zasilaniem common rail. Dzięki niemu pracują znacznie ciszej i są zauważalnie oszczędniejsze, lecz do 1.6 TDI obligatoryjnie montowano filtr DPF i „delikatne” wtryskiwacze Siemensa. „W ciemno” nie można polecać nawet 1.9 TDI, bowiem odmiany wyprodukowane po 2005 r. (BXE, BLS) mają nietrwałe panewki, które warto wymienić profilaktycznie po zakupie. Osobną historię stanowią silniki 2.0 TDI, dzielące się na dwa podstawowe rodzaje: z pompowtryskiwaczami (do 2008 r.) i common rail (od 2008 r.). Obydwa niemal nie różnią się parametrami (wersje 140 i 170 KM), natomiast w przypadku starszych (PD) stosowano nie tylko głowice 16-zaworowe, ale i 8-zaworowe w odmianie BMM (140 KM) – uchodzi ona za najsolidniejszą spośród felernej serii z pompowtryskami. Czym te silniki zaskakiwały użytkowników? Pękającymi głowicami, zanikiem smarowania (wadliwa pompa oleju) oraz awariami turbosprężarek. Najgorszy scenariusz zwiastuje 170-konne A3 2.0 TDI bez historii serwisowej: możliwe naprawy nie zawsze będą miały finansowy sens.

Więcej na temat silników 1.6 TDI

Więcej na temat silników 2.0 TDI

Audi A3 II (8P) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki wysokoprężne)
Silnik1.6 TDI1.6 TDI1.9 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1598 cm³1896 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM105 KM105 KM140 KM170 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm250 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s11,4 s11,1 s9,0 s7,8 s
Prędkość maks.180 km/h190 km/h185 km/h205 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa4,4 l/100 km3,8 l/100 km4,5 l/100 km5,5 l/100 km5,7 l/100 km
Audi A3 II (8P) 01
Montowany od 2009 r. turbodiesel 1.6 TDI wyprzedza poprzednika (1.9 TDI) kulturą pracy i niższym zużyciem paliwa. Nie wypada powiedzieć złego słowa o jego awaryjności: nie odbiega ona od akceptowalnego poziomu.
AUDI A3 8P FL 2.0TDI 6MT PO299JA 09-2008
W przypadku 2.0 TDI godne zaufania są tylko wersje CR z roczników 2008-2012, ewentualnie 2.0 TDI PD kod BMM (140 KM, 8-zaworowa głowica).

Używane Audi A3 II (8P) – który silnik wybrać?

Zdajemy sobie sprawę, że najprostszy i najbardziej przewidywalny silnik 1.6 8V niezbyt pasuje do sztywnie zestrojonego i dynamicznie prowadzącego się Audi A3. Zakup odmian TFSI wiąże się z pewnym ryzykiem, dlatego szukajmy wyłącznie samochodów doinwestowanych. To samo tyczy się turbodiesli, choć w ich przypadku najlepiej postawić na te z common railem (1.6 TDI i 2.0 TDI CR), a osoby z ograniczonym budżetem – 1.9 TDI.

Przeczytaj więcej na temat używanego Audi A3 II (8P):

Używane Audi A3 II (8P; 2003-2012) – opinie użytkowników

AUDI A3 8P FL 2.0TDI 6MT PO299JA 09-2008

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here