UżywaneOpinieUżywane BMW serii 1 E87 (2004-2011) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane BMW serii 1 E87 (2004-2011) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Seria 1 to kompakt jedyny w swoim rodzaju. Nie przypadnie jednak każdemu do gustu. Poznajmy opinie na temat używanego BMW serii 1 E87.

BMW z powodzeniem nawiązało rywalizację w segmencie samochodów kompaktowych. Przedstawiło produkt nietuzinkowy, istotnie różniący się konstrukcyjnie nawet od największego konkurenta, czyli Audi A3. Seria 1 w znacznej mierze bazuje na większej serii 3, od której przejęła ok. 60% rozwiązań technicznych. Auto ma wobec tego umieszczone wzdłużnie i cofnięte wgłąb kabiny silniki przekazujące napęd na tylne koła. Charakteryzuje się też bardzo długą maską i krótkimi zwisami wynikającymi z wielkiego, jak na auto kompaktowe, rozstawu osi (aż 266 cm). W efekcie powstał samochód o idealnym rozkładzie mas (50:50), ale stawiający funkcjonalność na drugim lub dalszym miejscu. Kompaktowe BMW nie jest w stanie wobec tego nawiązać równej walki z tańszymi rywalami pod względem przestronności, ale śmiało można go okrzyknąć jednym z najlepiej prowadzących się samochodów segmentu C. I jednym z szybszych, bo oferowano w nim naprawdę mocne silniki.

BMW 1 E87
Poza hatchbackiem 3 drzwiowym E81 i 5 drzwiowym E87 BMW serii 1 oferowano jako 2 drzwiowe coupe E82 fot i kabrioleta E88

Używane BMW serii 1 E87 – wymiary, nadwozie

Pod względem wymiarów zewnętrznych pierwsza generacja BMW serii 1 nie odbiega od konkurentów. To zgrabne auto o długości lekko ponad 4,2 m i szerokości prawie 1,8 m. Cechuje je niskie, przysadziste nadwozie (wysokość zaledwie 141-143 cm), bardzo długa maska i rozstawione po narożnikach karoserii koła. Stylistycznie auto mocno czerpie z większych „braci”, dodając trochę świeżości w nietypowym kształcie lamp przednich i tylnych. Celem zyskania jak najlepszych właściwości jezdnych do serii 1 zaadaptowano wielowahaczowe zawieszenie z tyłu oraz skomplikowany układ z przodu, obejmujący po dwa wahacze na koło i kolumnę resorującą. Dzięki tym zabiegom (i charakterystyce napędu) inżynierom udało się „wyczarować” wręcz gokartowe prowadzenie, niemniej trudno wykorzystać potencjał tego auta w połączeniu z najsłabszymi jednostkami napędowymi. W 2007 roku przedstawiono wersję po modernizacji, w ramach której lekko zmodyfikowano przednią część nadwozia i wprowadzono mocniejsze jednostki napędowe (jak się potem okazało, nie zawsze z dobrym skutkiem).

BMW 1 E87
BMW serii 1 dało się poznać jako auto o wyjątkowych właściwościach jezdnych. Niestety, ucierpiała na tym funkcjonalność.

Używane BMW serii 1 E87 – wnętrze, bagażnik

BMW urządziło kokpit „jedynki” wg wzorców stosowanych w większych modelach. Na miejscu jest zatem lekko nachylona w stronę kierowcy konsola środkowa, klasyczne, analogowe zegary i krótki lewarek skrzyni biegów. Zwolennicy obsługi przyciskami poczują się tu jak w domu, a inni uznają, że lata świetności takiego kokpitu już dawno minęły. Faktem jest, że pozytywnie wypada tu ergonomia: wszystko jest w zasięgu rąk kierowcy. Trochę gorzej z materiałami wykończeniowymi, bowiem są one niższej jakości niż np. w serii 3. Postarano się przynajmniej o bardzo dobry montaż. Bazowe wersje serii 1 mogą mieć zaskakujące braki w wyposażeniu (np. są bez klimatyzacji), ale raczej da się spotkać takie opcje jak wielofunkcyjna kierownica, tempomat, wszystkie elektryczne szyby i automatyczna klimatyzacja.

BMW 1 E87 deska rozdzielcza
Kokpit serii 1 E87 to klasyka w swoim najlepszym wydaniu. Jak na BMW przydałoby się jednak lepsze wykończenie.
BMW 1 E87 deska rozdzielcza
Lifting w niewielkim stopniu wpłynął na deskę rozdzielczą serii 1.

Mimo znacznego rozstawu osi, auto nie zachwyca przestronnością w środku. Dość powiedzieć, że na kanapie jest po prostu ciasno – pasażerowie mają mało miejsca na nogi i głowy, a piąta osoba musi zmagać się z ogromnym tunelem środkowym kryjącym wał napędowy. Z przodu jest o wiele lepiej, choć nadal bardziej „przytulnie” niż „swobodnie”. Bagażnik hachbacka dla odmiany nie odstaje pod kątem pojemności od konkurentów. 330 l to przyzwoity wynik, a BMW dokłada do tego płaską powierzchnię po złożeniu kanapy (wtedy zmieści się 1150 l). Trzeba zaakceptować wysoki próg załadunkowy i niezbyt szeroki otwór uzyskiwany po otwarciu klapy. W coupe i kabriolecie jest on jeszcze mniejszy, podobnie jak objętości bagażników (odpowiednio 305 l i 260 l).

BMW 1 E87 fotel kierowcy
Fotelom standardowych odmian przydałoby się odrobinę lepsze podparcie boczne.
BMW 1 E87 kanapa
Ciasny drugi rząd właściwie dyskwalifikuje serię 1 jako potencjalne auto rodzinne. Chyba że dla pary z dwójką małych dzieci.
BMW 1 E87 kanapa
W wersji 3-drzwiowej dochodzi do tego utrudniony dostęp na kanapę…
BMW 1 E87 kanapa
… a w coupe – jeszcze mniej miejsca na głowy.
BMW 1 E87 kanapa
W kabriolecie także nie ma co liczyć na cuda w zakresie przestronności z tyłu.
BMW 1 E87 bagażnik
Hatchbacki zmieszczą 330 l niezależnie od liczby drzwi.
BMW 1 E87 bagażnik
Powiększony bagażnik zabierze niezłe 1150 l pakunków.
BMW 1 E87 bagażnik
Do serii 1 Coupe zmieści się 305 l bagażu. W takich samochodach bagażnik jest jednak mniej priorytetowy.
BMW 1 E87 bagażnik
Tym bardziej w kabriolecie, w którym złożony dach dodatkowo zabiera przestrzeń na bagaż.

Używane BMW serii 1 E87 – silniki

Gama silnikowa BMW serii 1 nieco szokuje, gdy porównamy ją do jednostek napędowych stosowanych obecnie w kompaktach. Najmniejszy silnik to 1.6 rozwijający 116 KM (N45) lub 122 KM (N43). Większość silników ma niemal 2 litry pojemności. Do 2007 roku montowano jednostki N46 (129 i 150 KM), później N43 (122, 143 i 170 KM). Dla modeli 125i, 130i oraz 135i zarezerwowano silniki 6-cylindrowe w układzie rzędowym. Dzielą się na 3.0 N52 (218, 258 lub 265 KM), 3.0 N55 (306 KM) i 3.0 N54, rozwijający 306 KM lub 340 KM w topowym BMW 1M Coupe. Warianty R6 cechują wspaniałe osiągi i ponadprzeciętne zapotrzebowanie na paliwo, oscylujące w granicach 10-13 l/100 km w cyklu mieszanym. Silniki 4-cylindrowe z reguły palą ok. 7-9 l/100 km. Na 6-8 l/100 km można liczyć w przypadku diesli, które zawsze są 4-cylindrowymi konstrukcjami 2.0. Do 2007 roku montowano odmiany M47 (122/163 KM), później bardziej rozbudowaną gamę jednostek N47 (116, 143, 177 i 204 KM w odmianie biturbo). Warto podkreślić, że przedliftowe jednostki 4-cylindrowe (1.6 N45, 2.0 N46) oraz 3-litrowe N52 mają wielopunktowy wtrysk teoretycznie umożliwiający montaż LPG, ale w BMW serii 1 nie ma za bardzo gdzie ulokować butli z gazem (pod podłogą bagażnika jest schowek na akumulator).

BMW 1 E87 3.0
Silniki 3.0 R6 robią wrażenie w tak niewielkim aucie i cały czas mają wierne grono odbiorców.
BMW 1 E87 2.0d
Za bardziej niezawodne turbodiesle uchodzą… starsze odmiany 2.0d z rodziny M47.

Używane BMW serii 1 E87 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wykończenie z bardzo dobrych materiałów. Wszystko przyjemne w dotyku”

„Autem jeździ się fantastycznie. Jest przyjemne, świetnie się nim manewruje i trzyma się drogi jak gokart”

„Mimo że to BMW, koszty utrzymania są na normalnym poziomie, a niektóre części nawet tańsze od VW”

„Dobre wyciszenie. Silnika nie słychać nawet przy dużych prędkościach”

 Wady 

„W aucie popsuło się wiele drobiazgów. Część problemów nie usunięto w ASO nawet w ramach gwarancji”

„Sterowanie szybami jest bardzo przesunięte do tyłu – trzeba wyginać rękę”

„Skrzynia biegów byłaby idealna, gdyby nie problemy z jedynką, która nie chce czasami wejść”

„Auto w środku jest bardzo małe. To koszt napędu na tył”

BMW 1 E87
BMW serii 1 I – hatchback 3d (E81)
BMW 1 E87
BMW serii 1 I – hatchback 5d (E87)
BMW 1 E87
BMW serii 1 I Coupe (E82)
BMW 1 E87
BMW serii 1 I Cabriolet (E88) – dach złożony
BMW 1 E87
BMW serii 1 I Cabriolet (E88) – dach rozłożony
BMW 1M Coupe E82 30T R6 340KM 6MT WY2130V 08-2011
BMW 1M Coupe (340 KM)

Używane BMW serii 1 E87 – awaryjność, typowe usterki

Mnogość wersji silnikowych sprawiła, że w BMW serii 1 może wystąpić sporo awarii. Każda jednostka napędowa ma bowiem „coś na sumieniu”. Zawodzą głównie łańcuchowe rozrządy. Najwięcej problemów sprawiają w nowszych benzynowych silnikach N43 (1.6/2.0), w przedliftowych 1.6 N45 oraz w turbodieslach z rodziny N47. W nich trzeba się liczyć z wysokimi kosztami wymiany rozrządu z uwagi na umieszczenie układu z łańcuchem z tyłu silnika. Te silniki mają też nieregenerowalne piezoelektryczne wtryskiwacze (w odróżnieniu od prostszych elektromagnetycznych w M47). Ponadto w silnikach N43 psują się pompy wysokiego ciśnienia i wtryski, a z 2-litrowych N46 lubi wyciekać olej. Nie można wykluczać awarii cewek zapłonowych. W silnikach R6 zawodzą pompy vacum (N55), pompy cieczy (N52) oraz zbiera się nagar w głowicy (N54). Właściciele „jedynek” narzekają jeszcze na korodujący wydech, nietrwałe sprzęgła i cieknące przekładnie kierownicze.

BMW 1 E87
Elektronika pokładowa BMW 1 nie sprawia wielu problemów, choć w tak starym aucie i tak warto przed zakupem sprawdzić, czy wszystko działa.

Używane BMW serii 1 E87 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN jest na wzmocnieniu bocznym prawym (w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora) oraz w obudowie deski rozdzielczej obok zestawu wskaźników (fot.). Numer VIN odczytamy też z tabliczki przy słupku obok drzwi kierowcy.

BMW 1 E87 numer VIN

Używane BMW serii 1 E87 – sytuacja rynkowa, ceny

Ceny używanych BMW serii 1 pierwszej generacji startują od 10 tys. zł. Do 15 tys. zł kupimy dość wyeksploatowane samochody przedliftowe z przebiegami grubo przekraczającymi 200 tys. km. Na poliftową „jedynkę” trzeba wydać minimum 17-18 tys. zł, a na zadbany egzemplarz – powyżej 20 tys. zł. Najdroższe hatchbacki wystawiane są za 30 tys. zł. Droższe już są w zasadzie tylko odmiany Coupe i kabriolety.

BMW 1 E87
BMW serii 1 E87 przed liftingiem (2004-2007)
BMW 1 E87
BMW serii 1 E87 po liftingu (2007-2011)

Używane BMW serii 1 E87 – podsumowanie

Najstarsze BMW 1 wciąż może być interesującym samochodem do jazdy na co dzień, choć bardziej do wykorzystywania jako samochód typu 2+2 (z tyłu wygodnie będzie najwyżej dzieciom). To zarazem idealna okazja do niedrogiego nabycia samochodu w niespotykanej już konfiguracji „małe nadwozie i duży silnik”. Tym bardziej, że mocne BMW serii 1 potrafi dać naprawdę mnóstwo frajdy z jazdy.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych BMW:

Używane BMW serii 1 F20 (2011-2019 – opinie użytkowników

Używane BMW X1 E84 (2008-2015) – opinie użytkowników

BMW 1 E87

BMW serii 1 E87 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 423-438/175-180/141-143 cm
Rozstaw osi 267 cm
Pojemność bagażnika htb 330-1150 l, cpe 305 l, cab 260 l
BMW serii 1 E87 – dane techniczne, osiągi, spalanie (słabsze silniki benz.)
Silnik 1.6 (116i) 1.6 (116i) 2.0 (118i) 2.0 (118i) 2.0 (120i) 2.0 (120i)
Pojemność 1596 cm³ 1597 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 116 KM 122 KM 129 KM 143 KM 150 KM 170 KM
Maks. moment 150 Nm 160 Nm 180 Nm 190 Nm 200 Nm 210 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 10,2 s 9,4 s 8,7 s 8,7 s 7,7 s
Prędkość maks. 200 km/h 204 km/h 207 km/h 210 km/h 217 km/h 224 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,5 l/100 km 5,8 l/100 km 7,3 l/100 km 6,1 l/100 km 7,5 l/100 km 6,6 l/100 km
BMW serii 1 E87 – dane techniczne, osiągi, spalanie (mocniejsze silniki benz.)
Silnik 3.0 (125i) 3.0 (130i) 3.0 (130i) 3.0 (135i) 3.0 (M Coupe)
Pojemność 2996 cm³ 2996 cm³ 2996 cm³ 2979 cm³ 2979 cm³
Paliwo benz. benz. benz. Benz., biturbo Benz., biturbo
Maks. moc 218 KM 258 KM 265 KM 306 KM 340 KM
Maks. moment 270 Nm 310 Nm 315 Nm 400 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s 6,0 s 6,0 s 5,3 s 4,9 s
Prędkość maks. 245 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,2 l/100 km 8,5 l/100 km 8,3 l/100 km 9,2 l/100 km 9,6 l/100 km
BMW serii 1 E87 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 (116d) 2.0 (118d) 2.0 (118d) 2.0 (120d) 2.0 (120d) 2.0 (123d)
Pojemność 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Maks. moc 116 KM 122 KM 143 KM 163 KM 177 KM 204 KM
Maks. moment 260 Nm 280 Nm 300 Nm 340 Nm 350 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s 10,0 s 8,9 s 7,9 s 7,5 s 6,9 s
Prędkość maks. 200 km/h 201 km/h 210 km/h 220 km/h 228 km/h 238 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,4 l/100 km 5,6 l/100 km 4,5 l/100 km 5,7 l/100 km 5,5 l/100 km 5,1 l/100 km

Używane BMW serii 1 E87 – galeria

BMW 1 E87BMW 1 E87BMW 1 E87BMW 1 E87BMW 1 E87BMW 1 E87BMW 1 E87

BMW 1 E87 deska rozdzielcza
Kokpit podporządkowano ergonomii i prostocie obsługi. Jak na kompakta ma też niezłe materiały wykończeniowe (ale przeciętne jak na BMW).
BMW 1 E87
Odpalanie silnika przyciskiem pasuje do charakteru tego auta.
BMW 1 E87
Zegary są wzorowo czytelne i… przeraźliwie nudne.
BMW 1 E87
Precyzyjne skrzynie biegów to kolejna z zalet „jedynki”.
BMW 1 E87 fotel kierowcy
Mocniejsze auta często wyposażano w lepiej wyprofilowane fotele z elektryczną regulacją.
BMW 1 E87 kanapa
BMW serii 1 nie powinny brać pod uwagę osoby poszukujące auta kompaktowego z przestronną kanapą.
BMW 1 E87 bagażnik
330-litrowy bagażnik ma ustawny kształt i jest świetnie wykończony.
BMW 1 E87 bagażnik
Maksymalnie auto zabierze na pokład 1150 l.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji