Seria 1 to kompakt jedyny w swoim rodzaju. Nie przypadnie jednak każdemu do gustu. Poznajmy opinie na temat używanego BMW serii 1 E87.
BMW z powodzeniem nawiązało rywalizację w segmencie samochodów kompaktowych. Przedstawiło produkt nietuzinkowy, istotnie różniący się konstrukcyjnie nawet od największego konkurenta, czyli Audi A3. Seria 1 w znacznej mierze bazuje na większej serii 3, od której przejęła ok. 60% rozwiązań technicznych. Auto ma wobec tego umieszczone wzdłużnie i cofnięte wgłąb kabiny silniki przekazujące napęd na tylne koła. Charakteryzuje się też bardzo długą maską i krótkimi zwisami wynikającymi z wielkiego, jak na auto kompaktowe, rozstawu osi (aż 266 cm). W efekcie powstał samochód o idealnym rozkładzie mas (50:50), ale stawiający funkcjonalność na drugim lub dalszym miejscu. Kompaktowe BMW nie jest w stanie wobec tego nawiązać równej walki z tańszymi rywalami pod względem przestronności, ale śmiało można go okrzyknąć jednym z najlepiej prowadzących się samochodów segmentu C. I jednym z szybszych, bo oferowano w nim naprawdę mocne silniki.
Używane BMW serii 1 E87 – wymiary, nadwozie
Pod względem wymiarów zewnętrznych pierwsza generacja BMW serii 1 nie odbiega od konkurentów. To zgrabne auto o długości lekko ponad 4,2 m i szerokości prawie 1,8 m. Cechuje je niskie, przysadziste nadwozie (wysokość zaledwie 141-143 cm), bardzo długa maska i rozstawione po narożnikach karoserii koła. Stylistycznie auto mocno czerpie z większych „braci”, dodając trochę świeżości w nietypowym kształcie lamp przednich i tylnych. Celem zyskania jak najlepszych właściwości jezdnych do serii 1 zaadaptowano wielowahaczowe zawieszenie z tyłu oraz skomplikowany układ z przodu, obejmujący po dwa wahacze na koło i kolumnę resorującą. Dzięki tym zabiegom (i charakterystyce napędu) inżynierom udało się „wyczarować” wręcz gokartowe prowadzenie, niemniej trudno wykorzystać potencjał tego auta w połączeniu z najsłabszymi jednostkami napędowymi. W 2007 roku przedstawiono wersję po modernizacji, w ramach której lekko zmodyfikowano przednią część nadwozia i wprowadzono mocniejsze jednostki napędowe (jak się potem okazało, nie zawsze z dobrym skutkiem).
Używane BMW serii 1 E87 – wnętrze, bagażnik
BMW urządziło kokpit „jedynki” wg wzorców stosowanych w większych modelach. Na miejscu jest zatem lekko nachylona w stronę kierowcy konsola środkowa, klasyczne, analogowe zegary i krótki lewarek skrzyni biegów. Zwolennicy obsługi przyciskami poczują się tu jak w domu, a inni uznają, że lata świetności takiego kokpitu już dawno minęły. Faktem jest, że pozytywnie wypada tu ergonomia: wszystko jest w zasięgu rąk kierowcy. Trochę gorzej z materiałami wykończeniowymi, bowiem są one niższej jakości niż np. w serii 3. Postarano się przynajmniej o bardzo dobry montaż. Bazowe wersje serii 1 mogą mieć zaskakujące braki w wyposażeniu (np. są bez klimatyzacji), ale raczej da się spotkać takie opcje jak wielofunkcyjna kierownica, tempomat, wszystkie elektryczne szyby i automatyczna klimatyzacja.
Mimo znacznego rozstawu osi, auto nie zachwyca przestronnością w środku. Dość powiedzieć, że na kanapie jest po prostu ciasno – pasażerowie mają mało miejsca na nogi i głowy, a piąta osoba musi zmagać się z ogromnym tunelem środkowym kryjącym wał napędowy. Z przodu jest o wiele lepiej, choć nadal bardziej „przytulnie” niż „swobodnie”. Bagażnik hachbacka dla odmiany nie odstaje pod kątem pojemności od konkurentów. 330 l to przyzwoity wynik, a BMW dokłada do tego płaską powierzchnię po złożeniu kanapy (wtedy zmieści się 1150 l). Trzeba zaakceptować wysoki próg załadunkowy i niezbyt szeroki otwór uzyskiwany po otwarciu klapy. W coupe i kabriolecie jest on jeszcze mniejszy, podobnie jak objętości bagażników (odpowiednio 305 l i 260 l).
Używane BMW serii 1 E87 – silniki
Gama silnikowa BMW serii 1 nieco szokuje, gdy porównamy ją do jednostek napędowych stosowanych obecnie w kompaktach. Najmniejszy silnik to 1.6 rozwijający 116 KM (N45) lub 122 KM (N43). Większość silników ma niemal 2 litry pojemności. Do 2007 roku montowano jednostki N46 (129 i 150 KM), później N43 (122, 143 i 170 KM). Dla modeli 125i, 130i oraz 135i zarezerwowano silniki 6-cylindrowe w układzie rzędowym. Dzielą się na 3.0 N52 (218, 258 lub 265 KM), 3.0 N55 (306 KM) i 3.0 N54, rozwijający 306 KM lub 340 KM w topowym BMW 1M Coupe. Warianty R6 cechują wspaniałe osiągi i ponadprzeciętne zapotrzebowanie na paliwo, oscylujące w granicach 10-13 l/100 km w cyklu mieszanym. Silniki 4-cylindrowe z reguły palą ok. 7-9 l/100 km. Na 6-8 l/100 km można liczyć w przypadku diesli, które zawsze są 4-cylindrowymi konstrukcjami 2.0. Do 2007 roku montowano odmiany M47 (122/163 KM), później bardziej rozbudowaną gamę jednostek N47 (116, 143, 177 i 204 KM w odmianie biturbo). Warto podkreślić, że przedliftowe jednostki 4-cylindrowe (1.6 N45, 2.0 N46) oraz 3-litrowe N52 mają wielopunktowy wtrysk teoretycznie umożliwiający montaż LPG, ale w BMW serii 1 nie ma za bardzo gdzie ulokować butli z gazem (pod podłogą bagażnika jest schowek na akumulator).
Używane BMW serii 1 E87 – opinie użytkowników
Zalety
„Wykończenie z bardzo dobrych materiałów. Wszystko przyjemne w dotyku”
„Autem jeździ się fantastycznie. Jest przyjemne, świetnie się nim manewruje i trzyma się drogi jak gokart”
„Mimo że to BMW, koszty utrzymania są na normalnym poziomie, a niektóre części nawet tańsze od VW”
„Dobre wyciszenie. Silnika nie słychać nawet przy dużych prędkościach”
Wady
„W aucie popsuło się wiele drobiazgów. Część problemów nie usunięto w ASO nawet w ramach gwarancji”
„Sterowanie szybami jest bardzo przesunięte do tyłu – trzeba wyginać rękę”
„Skrzynia biegów byłaby idealna, gdyby nie problemy z jedynką, która nie chce czasami wejść”
„Auto w środku jest bardzo małe. To koszt napędu na tył”
Używane BMW serii 1 E87 – awaryjność, typowe usterki
Mnogość wersji silnikowych sprawiła, że w BMW serii 1 może wystąpić sporo awarii. Każda jednostka napędowa ma bowiem „coś na sumieniu”. Zawodzą głównie łańcuchowe rozrządy. Najwięcej problemów sprawiają w nowszych benzynowych silnikach N43 (1.6/2.0), w przedliftowych 1.6 N45 oraz w turbodieslach z rodziny N47. W nich trzeba się liczyć z wysokimi kosztami wymiany rozrządu z uwagi na umieszczenie układu z łańcuchem z tyłu silnika. Te silniki mają też nieregenerowalne piezoelektryczne wtryskiwacze (w odróżnieniu od prostszych elektromagnetycznych w M47). Ponadto w silnikach N43 psują się pompy wysokiego ciśnienia i wtryski, a z 2-litrowych N46 lubi wyciekać olej. Nie można wykluczać awarii cewek zapłonowych. W silnikach R6 zawodzą pompy vacum (N55), pompy cieczy (N52) oraz zbiera się nagar w głowicy (N54). Właściciele „jedynek” narzekają jeszcze na korodujący wydech, nietrwałe sprzęgła i cieknące przekładnie kierownicze.
Używane BMW serii 1 E87 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN jest na wzmocnieniu bocznym prawym (w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora) oraz w obudowie deski rozdzielczej obok zestawu wskaźników (fot.). Numer VIN odczytamy też z tabliczki przy słupku obok drzwi kierowcy.
Używane BMW serii 1 E87 – sytuacja rynkowa, ceny
Ceny używanych BMW serii 1 pierwszej generacji startują od 10 tys. zł. Do 15 tys. zł kupimy dość wyeksploatowane samochody przedliftowe z przebiegami grubo przekraczającymi 200 tys. km. Na poliftową „jedynkę” trzeba wydać minimum 17-18 tys. zł, a na zadbany egzemplarz – powyżej 20 tys. zł. Najdroższe hatchbacki wystawiane są za 30 tys. zł. Droższe już są w zasadzie tylko odmiany Coupe i kabriolety.
Używane BMW serii 1 E87 – podsumowanie
Najstarsze BMW 1 wciąż może być interesującym samochodem do jazdy na co dzień, choć bardziej do wykorzystywania jako samochód typu 2+2 (z tyłu wygodnie będzie najwyżej dzieciom). To zarazem idealna okazja do niedrogiego nabycia samochodu w niespotykanej już konfiguracji „małe nadwozie i duży silnik”. Tym bardziej, że mocne BMW serii 1 potrafi dać naprawdę mnóstwo frajdy z jazdy.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych BMW:
Używane BMW serii 1 F20 (2011-2019 – opinie użytkowników
Używane BMW X1 E84 (2008-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 423-438/175-180/141-143 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Pojemność bagażnika | htb 330-1150 l, cpe 305 l, cab 260 l |
Silnik | 1.6 (116i) | 1.6 (116i) | 2.0 (118i) | 2.0 (118i) | 2.0 (120i) | 2.0 (120i) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1596 cm³ | 1597 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 116 KM | 122 KM | 129 KM | 143 KM | 150 KM | 170 KM |
Maks. moment | 150 Nm | 160 Nm | 180 Nm | 190 Nm | 200 Nm | 210 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 10,2 s | 9,4 s | 8,7 s | 8,7 s | 7,7 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 204 km/h | 207 km/h | 210 km/h | 217 km/h | 224 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 5,8 l/100 km | 7,3 l/100 km | 6,1 l/100 km | 7,5 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Silnik | 3.0 (125i) | 3.0 (130i) | 3.0 (130i) | 3.0 (135i) | 3.0 (M Coupe) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2996 cm³ | 2996 cm³ | 2996 cm³ | 2979 cm³ | 2979 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | Benz., biturbo | Benz., biturbo |
Maks. moc | 218 KM | 258 KM | 265 KM | 306 KM | 340 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 310 Nm | 315 Nm | 400 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s | 6,0 s | 6,0 s | 5,3 s | 4,9 s |
Prędkość maks. | 245 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,2 l/100 km | 8,5 l/100 km | 8,3 l/100 km | 9,2 l/100 km | 9,6 l/100 km |
Silnik | 2.0 (116d) | 2.0 (118d) | 2.0 (118d) | 2.0 (120d) | 2.0 (120d) | 2.0 (123d) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo |
Maks. moc | 116 KM | 122 KM | 143 KM | 163 KM | 177 KM | 204 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 280 Nm | 300 Nm | 340 Nm | 350 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 10,0 s | 8,9 s | 7,9 s | 7,5 s | 6,9 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 201 km/h | 210 km/h | 220 km/h | 228 km/h | 238 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 5,6 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,1 l/100 km |