Najmniejszy SUV z Bawarii prowadzi się jak na BMW przystało, ale wykończeniem wnętrza nie dotrzymuje kroku swym „braciom”. Oto opinie o używanym BMW X1 pierwszej generacji (E84).
BMW, podobnie jak większość odwiecznych konkurentów, rozwój gamy SUV-ów czyniło z tendencją „od największego modelu do najmniejszego”. Otwierające gamę uterenowionych aut z Bawarii X1 zadebiutowało najpóźniej, bo dopiero w 2008 r.: w tym czasie już trwała produkcja drugiego wcielenia BMW X5 i poważnie myślano nad wprowadzeniem kolejnej generacji X3 (debiut X3 II – w 2010 r.). BMW X1 wyraźnie do niego nawiązuje, ale sprawia wrażenie bardziej przysadzistego. To zasługa wydatnych nadkoli i daleko oddalonych od siebie kół (rozstaw osi identyczny jak w serii 3 E90, czyli 276 cm), a także zaskakująco niskiej karoserii (zaledwie 154 cm). Pomimo pozycjonowania X1 najniżej w hierarchii SUV-ów, producent nie poszedł w jego przypadku na przysłowiową łatwiznę. Zadbano o przyzwoity komfort podróżowania z tyłu (niemal płaska, mieszcząca 3 osoby kanapa), wydzielono przyzwoitą przestrzeń bagażową (420 l), zaadaptowano wydajne silniki (w tym ponad 200-konne) łączone z napędem na 4 koła xDrive (wybrane odmiany: tylko na tył) i w przeważającej części ze skrzyniami automatycznymi. X1 w środku prezentuje się jak każde inne BMW, choć trochę wyraźniej czuć w nim oszczędności na niektórych materiałach wykończeniowych.
Dla wielu odbiorców pojawienie się X1 było jak dar od losu: X3 było bowiem nie tylko za wielkie i za ciężkie, ale przede wszystkim znajdowało się poza zasięgiem finansowym. Funkcjonalnością najmniejszemu uterenowionemu BMW wiele nie brakuje, ma też wszystko, co cenią właściciele samochodów z Bawarii. Niemal kilkunastoletni staż rynkowy ujawnił co prawda jego bolączki, które jednak nie występują na taką skalę jak w pozostałych modelach BMW. Na co trzeba zwrócić uwagę, oglądając używanego BMW X1 (E84)? Zweryfikujmy opinie ich właścicieli.
Używane BMW X1 I (E84) – wnętrze
Nietrudno rozpoznać w kokpicie X1 bliskie powiązanie z deskami rozdzielczymi większych „braci”. Płynnie wkomponowany ekran multimediów stanowi częste, ale nie obowiązkowe wyposażenie w tych samochodach. Obsługuje się go za pośrednictwem charakterystycznego pokrętła z przyciskami obok lewarka zmiany biegów. Kolorystyka tapicerki i detali ozdobnych w dużej mierze uzależniona jest od kierunku, w jakim poszedł pierwszy właściciel, konfigurując swoje BMW w salonie. X1 produkowano jeszcze w erze dominacji fizycznych pokręteł/guzików, co w dobie dzisiejszej cyfryzacji nowych aut czasami uchodzi za zaletę. Niestety, po latach kokpit miewa tendencję do hałasowania, do czego BMW nie zdołało wcześniej przyzwyczaić. Wina w tym niedbałego montażu tworzyw, ponieważ one same prezentują się całkiem nieźle.
Fotele X1 wyglądają niepozornie, lecz oferują optimum komfortu w codziennej jeździe. Elektryczną regulację wraz z opcją wysuwanego siedziska zarezerwowano dla lepiej wyposażonych egzemplarzy. Wskutek zachowania tradycji napędu na tył, przez środek kabiny biegnie bardzo wysoki tunel kryjący wał napędowy. W efekcie siedzący pośrodku z tyłu pasażer musi rozkraczyć nogi, niemniej na kanapie będzie mu całkiem wygodnie (nie wyprofilowano jej typowo pod dwie osoby, a wygładzono tak, by zmieściły się trzy). Co ciekawe, składa się ona w trzech częściach, w proporcji 40:20:40, dzięki czemu jeszcze łatwiej dopasować bagażnik do aktualnych preferencji. Wyjściowo mieści on 420 l i ma kilka przydatnych na co dzień udogodnień. Istnieje możliwość powiększenia go do 1350 l.
Używane BMW X1 I (E84) – silniki
Benzynowe BMW X1 praktycznie nie występują na rynku wtórnym, niemniej warto pokrótce przytoczyć ich charakterystykę. BMW stosowało dwie rodziny silników 2- i 3-litrowych. Słabsze mają pojemność 1995 cm³ (N46) lub 1997 cm³ (nowsze N20), z czego do tych drugich dodawano turbosprężarkę – rozwijają 184 i 245 KM, podczas gdy odmiana wolnossąca 150 KM. Oznaczenia modelu bywają mylące, bowiem 2-litrowe X1 określano jako 18i, 20i i 28i, 3-litrowe z kolei 25i, 28i i 35i. One również pochodzą z dwóch rodzin: N52 (218/258 KM) oraz N55 z turbo (306 KM). Z turbodieslami jest łatwiej, ponieważ wszystkie są 2-litrowe (N47), a moc reguluje głównie… liczba turbosprężarek. Pojedynczo doładowane silniki wysokoprężne rozwijają 116/143/163/177/184 KM, biturbo zaś 204 lub 218 KM. Niezależnie od rodzaju zasilania, tylnonapędowe odmiany X1 określano jako sDrive, 4×4 – xDrive. Po liftingu część automatycznych skrzyń 6-biegowych ustąpiła miejsca przekładniom o 8 przełożeniach. Taki zabieg bardzo korzystnie wpłynął na zużycie paliwa BMW X1.
Używane BMW X1 I (E84) – opinie użytkowników
Zalety
„Kontroler iDrive właściwie nie absorbuje kierowcy podczas jazdy”
„Dobra widoczność. Plus za system obserwacji krawężnika i lusterka eliminujące martwy punkt”
„X1 jeździ zupełnie jak seria 3, a może nawet lepiej. Nieprzesadzone wspomaganie kierownicy”
„Wentylacja szybka i sprawna. Właściwie nigdy nie występuje tutaj problem parujących szyb”
Wady
„Każdy krawężnik dla X1 oznacza porysowany spód zderzaka”
„Jakość wykończenia na miarę aut francuskich. Wszystko tutaj skrzypi i trzeszczy po dotknięciu”
„Tylny napęd nie sprawdza się zimą. Jeszcze do tego opony run flat…”
„Fotele nie zdają egzaminu na długich trasach. Nie pomaga nawet rozbudowana regulacja”
Używane BMW X1 I (E84) – awaryjność, typowe usterki
Producent zbyt optymistycznie określił żywotność silników BMW X1 podczas serwisowania w trybie long-life. Zbyt długie interwały wymian oleju w wielu autach negatywnie odbiły się na kondycji łańcuchów rozrządu. Najpierw zawodziły napinacze, przez co łańcuch stawał się coraz luźniejszy, w efekcie czego uszkodzeniu ulegały również koła zębate, po których się poruszał. Kompleksową wymianę rozrządu utrudnia umiejscowienie go od strony ściany grodziowej (łączny koszt minimum 3 tys. zł). To problem znany głównie z 2-litrowych diesli N47, ale rozrządowe kłopoty trapią również odmiany benzynowe. 2-litrowe z turbo (N20) borykają się też z niewydolnościami pompy olejowej. Co najwyżej umiarkowaną trwałością „cieszą się” przekładnie kierownicze BMW X1 (stukają poprzez uszkodzenie „krzyżaków” i/lub maglownicy) i napędy xDrive (zawodzi głównie skrzynia rozdzielcza układu). Właściciele tych aut stosunkowo często wymieniają klocki hamulcowe oraz łożyska kół. Ciężki do zaakceptowania wydatek stanowią oryginalne opony run-flat (ok. 600-700 zł za sztukę), stąd wielu użytkowników wymieniło je na standardowe ogumienie.
Używane BMW X1 I (E84) – gdzie jest nr VIN?
BMW umieściło numer VIN na wzmocnieniu bocznym prawym, w pobliżu osadzenia prawego amortyzatora.
Używane BMW X1 I (E84) – sytuacja rynkowa
Popularnością w ogłoszeniach X1 nie dorównuje BMW X3, ale i tak jest ich dosyć sporo na rynku wtórnym. Na to auto trzeba przeznaczyć minimum 30 tys. zł, z czego pewną dozę wyboru da dopiero budżet ok. 35 tys. zł, a rozsądne samochody oferowane są za 40-50 tys. zł. Za więcej wystawiane są głównie X1 po liftingu (górna granica: 75 tys. zł). Zaledwie 10% samochodów posiada pod maską silnik benzynowy, ponad połowa turbodiesli to z kolei słabsze odmiany 16d/18d. Z lekką przewagą dominują BMW z ręczną skrzynią biegów i napędem na 4 koła.
Używane BMW X1 I (E84) – podsumowanie
BMW X1 sprosta tylu wymaganiom, że wielu potencjalnych odbiorców chcących jeździć SUV-em BMW w ogóle nie rozważy zakupu X3 lub X5. Jego wnętrze z powodzeniem zabierze na pokład 4-osobową rodzinę, często można liczyć na obecność napędu 4×4 czy też oszczędnego i znanego na rynku turbodiesla. Ważne, by nie kupić egzemplarza będącego prawdziwą „skarbonką” – a o to w przypadku BMW nietrudno.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych BMW:
Używane BMW serii 1 (E81; 2004-2011) – opinie
Używane BMW serii 3 (E46; 1998-2007) – opinie
Używane BMW serii 3 (E90; 2005-2012) – opinie
Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – opinie
Używane BMW serii 5 (F10; 2010-2017) – opinie
Używane BMW X3 I (E83; 2003-2010) – opinie
Używane BMW X3 II (F25; 2010-2017) – opinie
Używane BMW X5 II (E70; 2006-2013) – opinie
Używane BMW X6 I (E71; 2008-2014) – opinie
Dł./szer./wys. | 445/179/154 cm |
Rozstaw osi | 276 cm |
Pojemność bagażnika | 420-1350 l |
Silnik | 2.0 (18i) | 2.0 (20i) | 2.0 (28i) | 3.0 (35i) | 3.0 (25i) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2979 cm³ | 2996 cm³ |
Paliwo | benz. | benz, turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 150 KM | 184 KM | 245 KM | 306 KM | 218 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 270 Nm | 350 Nm | 400 Nm | 277 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s | 7,8 s | 6,1 s | 5,6 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 202 km/h | 215 km/h | 240 km/h | 250 km/h | 223 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,2 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,9 l/100 km | 9,6 l/100 km | 9,3 l/100 km |
Silnik | 2.0 (18d) | 2.0 (20d) | 2.0 (20d) | 2.0 (23d) | 2.0 (25d) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 143 KM | 177 KM | 184 KM | 204 KM | 218 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 350 Nm | 380 Nm | 400 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s | 8,4 s | 8,1 s | 7,3 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 213 km/h | 215 km/h | 223 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,9 l/100 km |