UżywaneOpinieUżywane BMW X1 I (E84; 2008-2015) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane BMW X1 I (E84; 2008-2015) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Najmniejszy SUV z Bawarii prowadzi się jak na BMW przystało, ale wykończeniem wnętrza nie dotrzymuje kroku swym „braciom”. Oto opinie o używanym BMW X1 pierwszej generacji (E84).

BMW, podobnie jak większość odwiecznych konkurentów, rozwój gamy SUV-ów czyniło z tendencją „od największego modelu do najmniejszego”. Otwierające gamę uterenowionych aut z Bawarii X1 zadebiutowało najpóźniej, bo dopiero w 2008 r.: w tym czasie już trwała produkcja drugiego wcielenia BMW X5 i poważnie myślano nad wprowadzeniem kolejnej generacji X3 (debiut X3 II – w 2010 r.). BMW X1 wyraźnie do niego nawiązuje, ale sprawia wrażenie bardziej przysadzistego. To zasługa wydatnych nadkoli i daleko oddalonych od siebie kół (rozstaw osi identyczny jak w serii 3 E90, czyli 276 cm), a także zaskakująco niskiej karoserii (zaledwie 154 cm). Pomimo pozycjonowania X1 najniżej w hierarchii SUV-ów, producent nie poszedł w jego przypadku na przysłowiową łatwiznę. Zadbano o przyzwoity komfort podróżowania z tyłu (niemal płaska, mieszcząca 3 osoby kanapa), wydzielono przyzwoitą przestrzeń bagażową (420 l), zaadaptowano wydajne silniki (w tym ponad 200-konne) łączone z napędem na 4 koła xDrive (wybrane odmiany: tylko na tył) i w przeważającej części ze skrzyniami automatycznymi. X1 w środku prezentuje się jak każde inne BMW, choć trochę wyraźniej czuć w nim oszczędności na niektórych materiałach wykończeniowych.

BMW X1 (E84) 10
Napęd xDrive rozdziela moc na osiach w stosunku 40:60 (przód:tył). Oferowano go seryjnie tylko w odmianach ponad 200-konnych. Słabsze otrzymywały go opcjonalnie, a bazowe (18i, 16d) – w ogóle.

Dla wielu odbiorców pojawienie się X1 było jak dar od losu: X3 było bowiem nie tylko za wielkie i za ciężkie, ale przede wszystkim znajdowało się poza zasięgiem finansowym. Funkcjonalnością najmniejszemu uterenowionemu BMW wiele nie brakuje, ma też wszystko, co cenią właściciele samochodów z Bawarii. Niemal kilkunastoletni staż rynkowy ujawnił co prawda jego bolączki, które jednak nie występują na taką skalę jak w pozostałych modelach BMW. Na co trzeba zwrócić uwagę, oglądając używanego BMW X1 (E84)? Zweryfikujmy opinie ich właścicieli.

BMW X1 (E84) 25
Prześwit BMW X1 to przyzwoite 19 cm. Auto ma jednak bardzo nisko schodzący przedni zderzak, którego łatwo uszkodzić na krawężnikach.

Używane BMW X1 I (E84) – wnętrze

Nietrudno rozpoznać w kokpicie X1 bliskie powiązanie z deskami rozdzielczymi większych „braci”. Płynnie wkomponowany ekran multimediów stanowi częste, ale nie obowiązkowe wyposażenie w tych samochodach. Obsługuje się go za pośrednictwem charakterystycznego pokrętła z przyciskami obok lewarka zmiany biegów. Kolorystyka tapicerki i detali ozdobnych w dużej mierze uzależniona jest od kierunku, w jakim poszedł pierwszy właściciel, konfigurując swoje BMW w salonie. X1 produkowano jeszcze w erze dominacji fizycznych pokręteł/guzików, co w dobie dzisiejszej cyfryzacji nowych aut czasami uchodzi za zaletę. Niestety, po latach kokpit miewa tendencję do hałasowania, do czego BMW nie zdołało wcześniej przyzwyczaić. Wina w tym niedbałego montażu tworzyw, ponieważ one same prezentują się całkiem nieźle.

BMW X1 (E84) 19
Niektóre X1 wykończone są w środku drewnem, inne – srebrnymi wstawkami. Jakość spasowania plastików poprawiono po liftingu (2012 r.).

Fotele X1 wyglądają niepozornie, lecz oferują optimum komfortu w codziennej jeździe. Elektryczną regulację wraz z opcją wysuwanego siedziska zarezerwowano dla lepiej wyposażonych egzemplarzy. Wskutek zachowania tradycji napędu na tył, przez środek kabiny biegnie bardzo wysoki tunel kryjący wał napędowy. W efekcie siedzący pośrodku z tyłu pasażer musi rozkraczyć nogi, niemniej na kanapie będzie mu całkiem wygodnie (nie wyprofilowano jej typowo pod dwie osoby, a wygładzono tak, by zmieściły się trzy). Co ciekawe, składa się ona w trzech częściach, w proporcji 40:20:40, dzięki czemu jeszcze łatwiej dopasować bagażnik do aktualnych preferencji. Wyjściowo mieści on 420 l i ma kilka przydatnych na co dzień udogodnień. Istnieje możliwość powiększenia go do 1350 l.

Używane BMW X1 I (E84) – silniki

Benzynowe BMW X1 praktycznie nie występują na rynku wtórnym, niemniej warto pokrótce przytoczyć ich charakterystykę. BMW stosowało dwie rodziny silników 2- i 3-litrowych. Słabsze mają pojemność 1995 cm³ (N46) lub 1997 cm³ (nowsze N20), z czego do tych drugich dodawano turbosprężarkę – rozwijają 184 i 245 KM, podczas gdy odmiana wolnossąca 150 KM. Oznaczenia modelu bywają mylące, bowiem 2-litrowe X1 określano jako 18i, 20i i 28i, 3-litrowe z kolei 25i, 28i i 35i. One również pochodzą z dwóch rodzin: N52 (218/258 KM) oraz N55 z turbo (306 KM). Z turbodieslami jest łatwiej, ponieważ wszystkie są 2-litrowe (N47), a moc reguluje głównie… liczba turbosprężarek. Pojedynczo doładowane silniki wysokoprężne rozwijają 116/143/163/177/184 KM, biturbo zaś 204 lub 218 KM. Niezależnie od rodzaju zasilania, tylnonapędowe odmiany X1 określano jako sDrive, 4×4 – xDrive. Po liftingu część automatycznych skrzyń 6-biegowych ustąpiła miejsca przekładniom o 8 przełożeniach. Taki zabieg bardzo korzystnie wpłynął na zużycie paliwa BMW X1.

BMW X1 E84 xDrive20d 2.0d 177KM 6AT WY2449V 10-2011
Z turbodieslem 2.0 z rodziny N47 wiąże się pewne ryzyko zakupowe, ale to na tyle popularny silnik (również w innych BMW), że mechanicy znają jego słabe punkty.

Używane BMW X1 I (E84) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Kontroler iDrive właściwie nie absorbuje kierowcy podczas jazdy”

„Dobra widoczność. Plus za system obserwacji krawężnika i lusterka eliminujące martwy punkt”

„X1 jeździ zupełnie jak seria 3, a może nawet lepiej. Nieprzesadzone wspomaganie kierownicy”

„Wentylacja szybka i sprawna. Właściwie nigdy nie występuje tutaj problem parujących szyb”

 Wady 

„Każdy krawężnik dla X1 oznacza porysowany spód zderzaka”

„Jakość wykończenia na miarę aut francuskich. Wszystko tutaj skrzypi i trzeszczy po dotknięciu”

„Tylny napęd nie sprawdza się zimą. Jeszcze do tego opony run flat…”

„Fotele nie zdają egzaminu na długich trasach. Nie pomaga nawet rozbudowana regulacja”

Używane BMW X1 I (E84) – awaryjność, typowe usterki

Producent zbyt optymistycznie określił żywotność silników BMW X1 podczas serwisowania w trybie long-life. Zbyt długie interwały wymian oleju w wielu autach negatywnie odbiły się na kondycji łańcuchów rozrządu. Najpierw zawodziły napinacze, przez co łańcuch stawał się coraz luźniejszy, w efekcie czego uszkodzeniu ulegały również koła zębate, po których się poruszał. Kompleksową wymianę rozrządu utrudnia umiejscowienie go od strony ściany grodziowej (łączny koszt minimum 3 tys. zł). To problem znany głównie z 2-litrowych diesli N47, ale rozrządowe kłopoty trapią również odmiany benzynowe. 2-litrowe z turbo (N20) borykają się też z niewydolnościami pompy olejowej. Co najwyżej umiarkowaną trwałością „cieszą się” przekładnie kierownicze BMW X1 (stukają poprzez uszkodzenie „krzyżaków” i/lub maglownicy) i napędy xDrive (zawodzi głównie skrzynia rozdzielcza układu). Właściciele tych aut stosunkowo często wymieniają klocki hamulcowe oraz łożyska kół. Ciężki do zaakceptowania wydatek stanowią oryginalne opony run-flat (ok. 600-700 zł za sztukę), stąd wielu użytkowników wymieniło je na standardowe ogumienie.

BMW X1 E84 FL xDrive20d 2.0d 184KM 8AT WY7971V 07-2014
Fabryczne opony run-flat pogarszają właściwości jezdne BMW X1, które i tak pozostają przyzwoite z uwagi na doświadczenie producenta w konstruowaniu układów jezdnych. W części aut ogumienie wymieniono na standardowe.

Używane BMW X1 I (E84) – gdzie jest nr VIN?

BMW umieściło numer VIN na wzmocnieniu bocznym prawym, w pobliżu osadzenia prawego amortyzatora.

BMW X1 E84 FL xDrive25d 2.0d 218KM 8AT WY4203V 10-2012

Używane BMW X1 I (E84) – sytuacja rynkowa

Popularnością w ogłoszeniach X1 nie dorównuje BMW X3, ale i tak jest ich dosyć sporo na rynku wtórnym. Na to auto trzeba przeznaczyć minimum 30 tys. zł, z czego pewną dozę wyboru da dopiero budżet ok. 35 tys. zł, a rozsądne samochody oferowane są za 40-50 tys. zł. Za więcej wystawiane są głównie X1 po liftingu (górna granica: 75 tys. zł). Zaledwie 10% samochodów posiada pod maską silnik benzynowy, ponad połowa turbodiesli to z kolei słabsze odmiany 16d/18d. Z lekką przewagą dominują BMW z ręczną skrzynią biegów i napędem na 4 koła.

Używane BMW X1 I (E84) – podsumowanie

BMW X1 sprosta tylu wymaganiom, że wielu potencjalnych odbiorców chcących jeździć SUV-em BMW w ogóle nie rozważy zakupu X3 lub X5. Jego wnętrze z powodzeniem zabierze na pokład 4-osobową rodzinę, często można liczyć na obecność napędu 4×4 czy też oszczędnego i znanego na rynku turbodiesla. Ważne, by nie kupić egzemplarza będącego prawdziwą „skarbonką” – a o to w przypadku BMW nietrudno.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych BMW:

Używane BMW serii 1 (E81; 2004-2011) – opinie

Używane BMW serii 3 (E46; 1998-2007) – opinie

Używane BMW serii 3 (E90; 2005-2012) – opinie

Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – opinie

Używane BMW serii 5 (F10; 2010-2017) – opinie

Używane BMW X3 I (E83; 2003-2010) – opinie

Używane BMW X3 II (F25; 2010-2017) – opinie

Używane BMW X5 II (E70; 2006-2013) – opinie

Używane BMW X6 I (E71; 2008-2014) – opinie

BMW X1 E84 FL xDrive20d 2.0d 184KM 8AT WY7971V 07-2014

BMW X1 I (E84) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 445/179/154 cm
Rozstaw osi 276 cm
Pojemność bagażnika 420-1350 l
BMW X1 I (E84) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.0 (18i) 2.0 (20i) 2.0 (28i) 3.0 (35i) 3.0 (25i)
Pojemność 1995 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 2979 cm³ 2996 cm³
Paliwo benz. benz, turbo benz., turbo benz., turbo benz.
Maks. moc 150 KM 184 KM 245 KM 306 KM 218 KM
Maks. moment 200 Nm 270 Nm 350 Nm 400 Nm 277 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 7,8 s 6,1 s 5,6 s 7,9 s
Prędkość maks. 202 km/h 215 km/h 240 km/h 250 km/h 223 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,2 l/100 km 7,7 l/100 km 7,9 l/100 km 9,6 l/100 km 9,3 l/100 km
BMW X1 I (E84) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 (18d) 2.0 (20d) 2.0 (20d) 2.0 (23d) 2.0 (25d)
Pojemność 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 143 KM 177 KM 184 KM 204 KM 218 KM
Maks. moment 320 Nm 350 Nm 380 Nm 400 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s 8,4 s 8,1 s 7,3 s 6,8 s
Prędkość maks. 195 km/h 213 km/h 215 km/h 223 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km 5,5 l/100 km 6,0 l/100 km 5,9 l/100 km

Używane BMW X1 I (E84) – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji