Skrzynia DSG

Samochód z automatyczną skrzynią biegów daje więcej przyjemności z jazdy, ale i może niepotrzebnie podwyższyć koszty eksploatacji. Na przykładzie 7 popularnych automatów prezentujemy, jak sprawują się  takie używane skrzynie.

Automaty rosną w siłę: obecnie już 30% sprzedawanych nowych samochodów jest wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Coraz większą chęć do przekładni automatycznych widać również na rynku wtórnym. Jeszcze dwa lata temu w ogólnym wyszukiwaniu samochodów używanych na aukcjach serwisu OtoMoto.pl udział klikanej opcji „skrzynia automatyczna” wynosił zaledwie 20%. W 2019 roku ten wskaźnik wzrósł już do 31%.

Dlaczego Polacy przekonują się do skrzyń automatycznych?

Niewątpliwą zachętą do zakupu używanego samochodu z automatem jest… cena, niewiele różniąca się od egzemplarza ze skrzynią manualną. Auta wyposażone w przekładnię automatyczną z reguły są droższe, ale im starsze, tym owa różnica się zaciera. W salonie niejednokrotnie opcja zesparowania samochodu z automatem oznaczała dopłatę rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Gdy skrzynia „wyręczająca” kierowcę cieszy się dobrą opinią, auta w nią wyposażone nadal są droższe, ale co najwyżej o kilka tysięcy złotych. A korzyści z posiadania automatu we współczesnych autach jest coraz więcej. Nowoczesne skrzynie już nie podwyższają zużycia paliwa i nie powodują mizernych osiągów. Wręcz przeciwnie, czasami wręcz pozwalają na rzadsze odwiedziny stacji benzynowej i wypracowują lepsze parametry przyspieszenia niż odpowiedniki w postaci tradycyjnej skrzyni. Nie mówimy już o niewątpliwym komforcie jazdy w korku, bez konieczności uporczywego wciskania sprzęgła i wybierania „jedynki”.

Polecamy przeczytać: przegląd skrzyń automatycznych

Automat niejedno ma imię

Początkowo skrzynie automatyczne technicznie ograniczały się do przekładni z hydrokinetycznym przetwornikiem momentu obrotowego. Nie każdy polubił charakterystykę ich pracy – były powolne i podwyższały spalanie. Producenci wyszli naprzeciw rosnącym oczekiwaniom odbiorców i stworzyli nowe rodzaje automatów. Największym przełomem okazały się zautomatyzowane przekładnie dwusprzęgłowe. Na dużą skalę rozpowszechnił je zwłaszcza Volkswagen, tworząc szybką w działaniu skrzynię DSG. W ślad za nim poszło wielu innych producentów, np. Ford (Powershift), Renault (EDC) lub Fiat (DDCT). Pojawiły się również automaty bezstopniowe CVT (zmieniające biegi przy jednoczesnym utrzymywaniu stałych obrotów silnika) oraz bazujące na klasycznych „manualach” skrzynie zautomatyzowane. W hybrydach Toyoty znajdziemy z kolei przekładnię planetarną, sterującą parametrami silnika spalinowego i elektrycznych w taki sposób, by uzyskać odpowiedni przepływ mocy między elementami układu.

Skrzynie automatyczne 01
Sprzęgła w dwusprzęgłowej skrzyni biegów mogą być chłodzone olejem (sprzęgła mokre) lub nie (sprzęgła suche). Mokre z reguły wytrzymują 200-250 tys. km, suche – o 50 tys. km krócej.

Co trzeba wymienić w używanym aucie z automatem?

Po pierwsze i najważniejsze – olej. Przekładnia, podobnie jak silnik, nie znosi długotrwałej jazdy na „jednym”, z reguły przepracowanym i pełnym zanieczyszczeń oleju. Pomimo że niektórzy producenci nie przewidują jego wymiany, warto ją zlecić co 60-80 tys. km (usługa kosztuje ok. 1000 zł). Na tym jednak nie kończą się wydatki. Jeśli kupimy auto, które właściciel nie oszczędzał, tj. poddawał tuningowi albo holował nim ciężkie przyczepy, do naprawy/wymiany będzie kwalifikował się również konwerter momentu obrotowego, a w skrzyniach dwusprzęgłowych – same sprzęgła. Te elementy przy odpowiednim traktowaniu i serwisowaniu powinny „wytrzymać” ponad 200 tys. km, ale gdy ulegną zużyciu, w warsztacie zostawimy tysiące złotych. Dlatego ważna jest kontrola używanego samochodu w wyspecjalizowanym serwisie: będziemy wtedy wiedzieli, na czym stoimy.

Zalety i wady manualnych i automatycznych skrzyń biegów

Oto 7 skrzyń automatycznych montowanych w wielu popularnych używanych samochodach. Czy ich udział na rynku wtórnym przekłada się na dobre opinie i niezawodność?

DSG/S tronic

Skrzynia DSGW produkcji: od 2004 r.
Liczba biegów: 6/7
Występowanie: większość modeli Volkswagena, Skody i Seata, mniejsze modele Audi

Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna montowana na szeroką skalę w niemal całej gamie modelowej koncernu Volkswagena. Liczba biegów zależy od wersji przekładni DSG. W mocniejszych samochodach (głównie sportowych) stosowano wersje z 6 przełożeniami, 7 z kolei występowało m.in. w odmianie DSG przystosowanej do współpracy ze słabszymi silnikami (do 250 Nm), wykorzystującej tzw. suche (mniej trwałe) sprzęgła. DSG w samochodach Audi nazywa się S tronic. W modelach ze wzdłużnie ustawioną jednostką napędową zastosowano zaprojektowaną specjalnie do nich niezbyt trwałą przekładnię DL501. Ona, podobnie jak pozostałe wersje DSG, zmaga się z problemami mechatroniki prowadzącymi w końcu do awarii sprzęgieł. Koszty serwisowania dodatkowo podwyższa obecność dwumasowego koła zamachowego.

Przeczytaj także:
Skoda Superb
Skrzynie DSG cieszą się wzięciem zwłaszcza w segmencie klasy średniej. Aż co trzecia sprzedawana Skoda Superb II oferuje do dyspozycji kierowcy skrzynię dwusprzęgłową.

Lineartronic

Skrzynia LineartronicW produkcji: od 2009 r.
Liczba biegów: skrzynia bezstopniowa (6/7 „wirtualnych” przełożeń”
Występowanie: większość modeli Subaru (od 2009 r.)

Skrzynia opracowana przez Subaru cieszy się dobrymi opiniami z uwagi na znikomą awaryjność. Dopiero po przekroczeniu 200 tys. km wymiany może zacząć domagać się łańcuch odpowiadający za zmianę przełożeń. W starszych autach z kolei zdarzały się drobne wycieki oleju. Jak na przekładnię CVT, skrzynia zapewnia całkiem sporo przyjemności z jazdy – wyposażono ją w program symulujący zmianę biegów przy dynamicznej jeździe. W efekcie Lineartronic stanowi doskonałe połączenie wszelkich zalet skrzyni bezstopniowej i klasycznego automatu.

Subaru Outback
Automat Lineartronic w Subaru Outbacku IV łączył się z silnikami 2.5 i 2.0D.

Mercedes 7G-Tronic

Skrzynia 7G-TronicW produkcji: od 2003 r.
Liczba biegów: 7
Występowanie: większość modeli Mercedesa (od 2003 r.), SsangYong Rexton (od 2015 r.)

Pierwsza na świecie automatyczna skrzynia o 7 przełożeniach początkowo borykała się z usterkami nietrwałego konwertera momentu obrotowego, głównie w mocnych silnikach wysokoprężnych. Skala problemów zmalała w okolicach 2011 r. 7G-Tronic zastąpiła w samochodach Mercedesa udaną skrzynię 5G-Tronic, montowaną w autach z gwiazdą na masce od początku lat 90. Nawet w dzisiejszych czasach przekładnia nie rozczarowuje szybkością działania.

Mercedes CLS
Oprócz skrzyni 7G-Tronic w Mercedesie CLS oferowano również jej rozwinięcie, czyli 9-stopniową przekładnię 9G-Tronic.

Multidrive-SSkrzynia Multidrive-S

W produkcji: od 2009 r.
Liczba biegów: skrzynia bezstopniowa (7 „wirtualnych” przełożeń)
Występowanie: Toyota Yaris/Corolla/Auris/Avensis/Verso

Większość około 10-letnich Toyot mogła współpracować z bezstopniową skrzynią Multidrive-S. Nie zachęca może do dynamicznej jazdy (permanentnie utrzymuje wysokie obroty silnika), ale pod kątem awaryjności rzadko płyną do niej jakiekolwiek zastrzeżenia. Spokojnie jeżdżący kierowcy docenią także płynność działania przekładni.

Toyota RAV4
Skrzynia Multidrive-S pojawiła się przy okazji modernizacji Toyoty RAV4 III w 2009 roku. Oferowano ją z benzynowym silnikiem 2.0.

Powershift

Skrzynia PowershiftW produkcji: od 2008 r.
Liczba biegów: 6
Występowanie: Ford Fiesta VII/Focus III/Mondeo IV/Kuga II/S-Max/Galaxy, modele Volvo od C30 do S80 (bez SUV-ów)

Sprawnie „wachlująca” biegami skrzynia stosowana w Fordach i Volvo. Niestety, owa szybkość objawia się tylko podczas wrzucania biegów w górę: redukcja jest już bardziej opieszała. W dodatku przekładnia nie grzeszy trwałością. Słyszy się o przypadkach „pełzania” na wrzuconym biegu jałowym, pojawiają się też trudności z wybraniem biegu wstecznego (na zimnej skrzyni). Generalnie: im słabszy silnik, z którym połączono skrzynię Powershift, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia awarii.

Ford Mondeo IV
Ford Mondeo IV ze skrzynią Powershift najprawdopodobniej ma pod maską silnik 2.0 TDCi albo 2.0 EcoBoost.

ZF 6HP

Skrzynia ZF 6HPW produkcji: od 2000 r.
Liczba biegów: 6
Występowanie: Audi S6/A8, większość modeli BMW po 2001 r., Jaguary, Land Rovery

Przekładnia hydrokinetyczna stosowana głównie w Audi i BMW dała się poznać jako płynny i nie mający wpływu na spalanie automat. Oferował możliwość ręcznego wybierania przełożeń przy użyciu manetek lub lewarka. Niestety, leciwy wiek i ogromne przebiegi aut odbijają się na trwałości skrzyni. Wyjątkowo nie toleruje na odkładania w czasie wymiany oleju. Słabo znoszą również wysokie momenty obrotowe mocniejszych, zesparowanych z nią silników. Usterki 6-biegowej skrzyni ZF dotyczą zaworów, solenoidów, blokady konwertera i elektroniki.

BMW X3
BMW X3 pierwszej generacji to jeden z wielu modeli bawarskiego producenta, którego oferowano z 6-biegową przekładnią ZF.

ZF 8HP

Skrzynia ZF 8HPW produkcji: od 2008 r.
Liczba biegów: 8
Występowanie: Alfa Romeo Giulia/Stelvio, mocne wersje Audi A6/A7/A8/Q7, większość modeli BMW po 2008 r., Jaguar F-Pace/F-Type/XE/XF (od 2012 r.)/XJ (od 2009 r.), Jeep Grand Cherokee WK2 (od 2014 r.)/Wrangler, Land Rover Discovery 4/5, Range Rover/Range Rover Sport, Volkswagen Amarok

Zwiększenie liczby biegów do 8 pozwoliło jeszcze bardziej ograniczyć spalanie – wg producenta nawet o 11% przy jednoczesnej poprawie dynamiki silnika. Ósmy bieg doskonale sprawdza się na autostradach: podróżuje się wtedy nie przekraczając 2000 obr./min. Skrzynia ma szeroki zakres akceptowalnego momentu obrotowego (w zależności od odmiany: od 300 do 1000 Nm) i zmienia biegi „nie po kolei”, tj. jest w stanie „zrzucić” np. z ostatniego przełożenia na drugie. Redukcja trwa przy tym zaledwie 0,2 s. Do często stosowanych opcji należy tzw. procedura startowa i sportowy tryb pracy (wystarczy odpowiednio zaprogramować sterownik). Także w tym automacie nie warto lekceważyć terminów wymiany oleju. Serwisy polecają również montaż dodatkowej chłodnicy oleju, zwłaszcza gdy zamierzamy intensywnie eksploatować samochód.

BMW 535i F10 3.0T R6 306KM 8AT WI3310M 10-2010
Tak nowoczesne i drogie auta jak BMW serii 5 (F10) rzadko mają na pokładzie skrzynię manualną – automaty stanowią aż 80% ofert.
Redakcja poleca lekturę innych zestawień automatycznych skrzyń biegów:
Oceny czytelników
[Głosów: 8 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here