Ogromne, ciasne, horrendalnie drogie i piekielnie mocne auto. Nie radzimy jednak kupować X6 pod wpływem impulsu. Oto opinie o używanym BMW X6 pierwszej generacji (E71).
Zdroworozsądkowi kierowcy popatrzą na BMW X6 z politowaniem. I wcale nie musi tu chodzić o zazdrość wywołaną faktem, że zwyczajnie ich na nią nie stać. Samochód powstał na bazie drugiego wcielenia „X-Piątki” i jest od niej minimalnie dłuższy i szerszy oraz aż o 8 cm niższy. To pierwsza wariacja bawarskiego producenta na temat SUV-ów stylizowanych na coupe. Linia dachu X6 agresywnie schodzi ku tyłowi, zabierając mnóstwo miejsca na głowy i bagaże. Przez pierwsze trzy lata auto zabierało na pokład zaledwie 4 osoby: w drugim rzędzie przewidywano osobne miejsca przedzielone panelem z uchwytami na napoje. Konfiguracja 5-osobowa ujrzała światło dzienne dopiero w 2011 roku, ale jeśli komuś zależy na piątym miejscu w starszym samochodzie, może poszukać zestawu do konwersji z siedziskiem i pasami bezpieczeństwa. BMW X6 stawia na sport nie tylko pod względem wyglądu. Pod maską ulokowano najmocniejsze jednostki napędowe z X5, „wyostrzono” właściwości jezdne (m.in. usztywniając zawieszenie) i zastosowano efektywny napęd na 4 koła xDrive z aktywnym tylnym dyferencjałem, przyspieszającym koło znajdujące się po zewnętrznej stronie łuku. Do zjazdów poza asfalt zachęca niezły prześwit (20,5 cm), zniechęca twarda charakterystyka tego modelu włącznie z ogromnymi, łatwymi do uszkodzenia kołami.

Po nietypowe BMW pod salonami może nie ustawiały się kolejki, ale i tak X6 sprzedawało się zaskakująco dobrze, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę jego marną funkcjonalność i poręczność na co dzień. Pod tymi względami o wiele lepiej wypada pierwowzór konstrukcyjny, czyli BMW X5 II (E70). Mimo tego na używane X6 musimy przeznaczyć ok. 20 tys. zł więcej w obrębie jednego rocznika. Poznajmy opinie właścicieli tych samochodów i oceńmy, czy są one warte swoich cen.

Używane BMW X6 I (E71) – wnętrze
Kokpit BMW X6 niemal w całości przejęto z drugiego wcielenia X5, ze wszystkimi tego konsekwencjami. Mają one raczej wymiar pozytywny: projekt deski ani trochę nie zestarzał, całość złożono z wysokiej jakości materiałów wykończeniowych, rzadko płyną jakiekolwiek zastrzeżenia do czytelności kokpitu. Mniej intuicyjna może się wydawać obsługa systemu multimedialnego, ale wynika ona z nagromadzenia funkcji, z których i tak sporadycznie się korzysta. Jak przystało na BMW, chyba nie wyprodukowano dwóch identycznie skonfigurowanych egzemplarzy – nabywcy w salonach mieli wiele możliwości spersonalizowania auta „pod siebie”, nie mówiąc o tym, że nie szczędzili na dodatkach. Widoczność w obrębie przednich foteli uchodzi za wystarczającą, do tyłu w zasadzie nie istnieje (niewielka, gwałtownie opadająca szyba klapy bagażnika).

Odbiorcy X6 z drugiej ręki korzystają na rozrzutności pierwszych właścicieli, gdyż z reguły otrzymują kompletnie wyposażone auta. Skórzana tapicerka z elektryczną regulacją i pamięcią ustawień przednich foteli nie należy do rzadkości, czasami można jeszcze trafić wersję z wysuwaną częścią siedziska. Najstarsze egzemplarze X6 wyjeżdżały z salonów w fabrycznych konfiguracjach 4-osobowych: pośrodku kanapy ulokowano niewielki schowek z uchwytami na napoje, pasażerowie mają też do dyspozycji podłokietnik. Trzy osoby z tyłu usiądą dopiero w samochodach wyprodukowanych po 2011 roku, ale kanapę można przerobić samodzielnie, montując brakujące siedzisko i pasy bezpieczeństwa (w internecie trafiają się zestawy do konwersji na odmianę 5 os.). Według producenta bagażnik zmieści aż 570 l pakunków, a po złożeniu oparć w drugim rzędzie – 1450 l.
Używane BMW X6 I (E71) – silniki
Każda jednostka napędowa, bez wyjątku, posiada bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie (pojedyncze, podwójne lub potrójne). Wszystkie silniki benzynowe mają układ biturbo, lecz tu wyjątek stanowi wprowadzona po 2010 r. bazowa odmiana 35i (3.0 R6/306 KM, z tym że najpierw wspomagały ją dwie, później jedna turbosprężarka). Pośredni wariant obejmuje odmianę 4.4 V8 (408 KM). Ten sam silnik trafił też do topowego X6 M, z tym że w nim rozwija aż 555 KM (0-100 km/h w zaledwie 4,7 s!). Na bazie 4.4 V8 opracowano produkowaną w latach 2009-2011 wersję hybrydową, która prawie nie występuje na rynku wtórnym. Mimo ogromnego momentu obrotowego (780 Nm!) osiągami odstaje od wersji całkowicie spalinowej i nie pali o wiele mniej (waga przekracza 2,5 tony). Zużycie paliwa nie należy zresztą do mocnych stron turbodiesli, a właściwie jednego – 3.0 R6. Moc reguluje w nim liczba turbosprężarek: X6 30d i 35d mają jedną (235-286 KM), 40d – dwie (306 KM), a M50d – aż trzy (381 KM).


Używane BMW X6 I (E71) – opinie użytkowników
Zalety
„Do wysokiej jakości wykonania BMW zdążyło już nas przyzwyczaić. Kokpit jest elegancki i uporządkowany”
„Jadąc X6 nie ma się wrażenia prowadzenia ponad 2-tonowego, niemal 5-metrowego SUV-a. Świetny układ kierowniczy”
„Na przednich fotelach można się wygodnie rozsiąść. Zapewniają dobre podparcie ciała w zakrętach”
„Nawet najsłabszy turbodiesel (235 KM) bez problemu radzi sobie z X6. W trasie udaje się zejść nawet do 8 l/100 km”
Wady
„Szwankuje pamięć ustawień przedniego fotela. Czasami nie wraca do zapamiętanej pozycji”
„Automat działa trochę opieszale i niepotrzebnie redukuje o 1-2 biegi”
„To auto posiada tyle funkcji, że można się w nich pogubić. Na co dzień i tak korzysta się z najwyżej 1/4 z nich”
„Słaba widoczność do tyłu. Do tego niemal 2 metry szerokości… X6 ciężko manewrować na parkingu”
Używane BMW X6 I (E71) – awaryjność, typowe usterki
Jak na tak mocno wysilone jednostki napędowe, ich trwałość prezentuje się całkiem nieźle. Odmiany 4.4 V8 przy większych przebiegach mogą pobierać olej silnikowy, w turbodieslach zawodzi system sterowania przepływem powietrza w kolektorze ssącym (przy pomocy tzw. klapek). Koszty napraw w obydwu przypadkach gwałtownie rosną, gdy zajdzie konieczność wymiany lub regeneracji turbosprężarki/turbosprężarek. W wybranych egzemplarzach o oznaczeniu 35i szwankowały pompy paliwa, niektórzy właściciele odmian R6 musieli zainwestować w nowy napęd rozrządu (łańcuch). Ciężkie X6 szybko „rozprawia się” z klockami i tarczami hamulcowymi, agresywnej eksploatacji (to auto do takiej prowokuje) nie znoszą również opony (fabrycznie montowano głośne run-flat). Częste problemy sprawia elektronika sterująca działaniem mnóstwa układów w X6, przeciętną trwałość prezentują aktywne amortyzatory. Diagnostyka tak zaawansowanego technicznie samochodu stanowi wyzwanie nawet dla autoryzowanych serwisów.

Używane BMW X6 I (E71) – gdzie jest nr VIN?
Numer identyfikacyjny odczytamy z okolic gniazda osadzenia prawego przedniego amortyzatora (fot.). Znajduje się on również na naklejce w słupku środkowym prawym (przy fotelu pasażera).
Używane BMW X6 I (E71) – sytuacja rynkowa
Trzeba przyjąć, że ceny używanych BMW X6 I startują od 60 tys. zł, czyli od niemal takiego samego pułapu jak rok temu. Auta za 70-90 tys. zł mogą być z tych samych roczników (czyli nawet 2008), a kwotę dyktuje przebieg i stan utrzymania. Na poliftowe X6 trzeba przygotować ponad 100 tys. zł, górny pułap mieści się w granicach 130 tys. zł. Turbodiesle stanowią niemal 90% oferty, z czego większość to odmiany 30d.
Używane BMW X6 I (E71) – podsumowanie
Popularność X6 być może wzięła się z jego świetnych parametrów na gładkim asfalcie – to ok. 2-tonowy SUV, który ustawia po kątach wiele sportowych modeli. Mało kto podchodzi do niego zdroworozsądkowo. I słusznie, bo pod ogromnym nadwoziem kryje skromną przestrzeń dla podróżnych, w dodatku nie zawsze zabierze piątą osobę. Na szczęście kosztami utrzymania nie odbiega od częściej spotykanego BMW X5 II (co nie znaczy, że są one niskie).
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych BMW:
Używane BMW serii 1 (E81; 2004-2011) – opinie
Używane BMW serii 3 (E46; 1998-2007) – opinie
Używane BMW serii 3 (E90; 2005-2012) – opinie
Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – opinie
Używane BMW serii 5 (F10; 2010-2017) – opinie
Używane BMW X3 I (E83; 2003-2010) – opinie
Używane BMW X3 II (F25; 2010-2017) – opinie
Używane BMW X5 (E70; 2006-2013) – opinie
Dł./szer./wys. | 488/199/170 cm |
Rozstaw osi | 293 cm |
Pojemność bagażnika | 570-1450 l |
Silnik | 3.0 (35i) | 4.4 V8 (50i) | 4.4 V8 (X6 M) | ActiveHybrid X6 |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2979 cm³ | 4395 cm³ | 4395 cm³ | 4395 cm³ |
Paliwo | benz., biturbo | benz., biturbo | benz., biturbo | benz., biturbo + elektr. |
Maks. moc | 306 KM | 408 KM | 555 KM | 485 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 600 Nm | 680 Nm | 780 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s | 5,4 s | 4,7 s | 5,6 s |
Prędkość maks. | 240 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 236 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,1 l/100 km | 12,5 l/100 km | 13,9 l/100 km | 9,9 l/100 km |
Silnik | 3.0 (30d) | 3.0 (30d) | 3.0 (35d) | 3.0 (40d) | 3.0 (M50d) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel triturbo |
Maks. moc | 235 KM | 245 KM | 286 KM | 306 KM | 381 KM |
Maks. moment | 520 Nm | 540 Nm | 580 Nm | 600 Nm | 740 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s | 7,5 s | 6,9 s | 6,5 s | 5,3 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 222 km/h | 236 km/h | 236 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,2 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,3 l/100 km | 7,5 l/100 km | 7,7 l/100 km |