UżywaneUżywane BMW serii 3 (E90; 2005-2012) - który silnik wybrać?

Używane BMW serii 3 (E90; 2005-2012) – który silnik wybrać?

Rozchwytywana, ale i niekiedy awaryjna generacja „Trójki”. Jaki silnik wybrać w używanym BMW serii 3 (E90), by mieć przewidywalne w eksploatacji i jednocześnie mocne auto?

Zwarta sylwetka i wzdłużnie ustawione silniki uczyniły z serii 3 (E90) zgrabny oraz świetnie prowadzący się samochód. Jak przystało na BMW, nikt nie ma prawa narzekać w kwestii doboru wersji nadwoziowej do swoich potrzeb. Ogromne możliwości pozostawiono również przy wyborze jednostki napędowej. To ostatnie wcielenie „Trójki” z gamą silnikową nie opartą jeszcze o konstrukcje opracowane na drodze downsizingu. Prawie wszystkie benzynowe odmiany mają dużą pojemność i brak turbodoładowania, producent nie zrezygnował także z zamontowania swojego „asa w rękawie”, czyli aksamitnie brzmiących i jednocześnie trwałych 6-cylindrowych turbodiesli. Awaryjność serii 3 (E90) nie zależy wyłącznie od rocznika. Rewolucja w gamie silnikowej nastąpiła już w 2007 r. (lifting wizualny – rok później) i niekoniecznie przyniosła zmiany korzystne z punktu widzenia użytkownika. Zweryfikujmy, jakie silniki warto wybrać w używanym BMW serii 3 (E90).

Używane BMW serii 3 (E90) – silniki benzynowe 4-cylindrowe

Odmiany zasilane benzyną mają 4 lub 6 cylindrów w układzie rzędowym, albo 8 w widlastym (tylko w M3; 4.0/420 KM). W zasadzie wszystkie wersje 4-cylindrowe napędzają 2-litrowe konstrukcje N43/N46 o mocy 129-170 KM (318i, 320i). Dla 316i przewidziano z kolei 122-konnego 1.6 (N45), a dla rzadkiego 320si – także odmianę 2-litrową, ale z serii N45B20S, słynącą z nietrwałych pierścieni tłokowych. Z kolei w 1.6 „lubi” szwankować napinacz łańcucha rozrządu. Odbiorcom szukającym możliwie jak najtańszego w utrzymaniu BMW polecamy starsze (do 2007 r.) odmiany 2.0 (N46), gdyż w przeciwieństwie do N43 nie mają wtrysku bezpośredniego i akceptują instalacje gazowe.

BMW serii 3 (E90) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 4-cyl.)
Silnik 316i 318i 320i 320i 320si
Pojemność 1599 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 122 KM 129 KM 150 KM 170 KM 173 KM
Maks. moment 160 Nm 180 Nm 200 Nm 210 Nm 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s 10,0 s 8,8 s 8,2 s 8,1 s
Prędkość maks. 200 km/h 208 km/h 220 km/h 228 km/h 225 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,1 l/100 km 7,3 l/100 km 7,4 l/100 km 6,4 l/100 km 8,9 l/100 km

Używane BMW serii 3 (E90) – silniki benzynowe 6-cylindrowe

BMW E90 z jednostkami R6 mają pojemność 2.5 (323i, 325i) oraz 3.0 (325i, 328i, 330i, 335i). Pierwsze z nich dotrwały tylko do 2010 r., 3-litrowe odmiany to z kolei warianty N52/N53 (2996 cm³) lub N54/N55 turbo/biturbo (2979 cm³; tylko 335i). Podobnie jak w odmianach 4-cylindrowych, również te 6-cylindrowe w 2007 r. otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa. W części z nich BMW przewidziało możliwość zestawienia z napędem na 4 koła – informuje o tym litera „x” w oznaczeniu modelu, lub dopisek „xDrive”. Uwaga: starsze serie N52 słyną z nietrwałych głowic, stąd mimo wszystko polecamy nowsze odmiany (N53), choć LPG już do nich nie zamontujemy niewielkim kosztem.

BMW serii 3 (E90) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 6-cyl.)
Silnik 323i 325i 328i 330i 335i
Pojemność 2497 cm³ 2497 cm³ 2996 cm³ 2996 cm³ 2979 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz. biturbo
Maks. moc 177 KM 218 KM 233 KM 258 KM 306 KM
Maks. moment 230 Nm 250 Nm 270 Nm 300 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s 7,0 s 6,7 s 6,3 s 5,6 s
Prędkość maks. 228 km/h 245 km/h 210 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,3 l/100 km 8,4 l/100 km 9,1 l/100 km 8,7 l/100 km 9,1 l/100 km
BMW 335i E92 Coupe 3.0T R6 306KM 6AT 12-2006
3-litrowe silniki benzynowe rozwijają od 218 KM (325i) do 306 KM w 335i. Ta ostatnia jako jedyna wykorzystywała turbodoładowanie – albo pojedyncze, albo podwójne.

Używane BMW serii 3 (E90) – silniki Diesla

Wszystkie 4-cylindrowe turbodiesle w BMW E90 to odmiany 2-litrowe (316d, 318d, 320d – ostatni także z xDrive), 6-cylindrowe – 3-litrowe (325d, 330d, 335d). Jak można się spodziewać, w ogłoszeniach dominują te pierwsze. BMW stosowało dwie serie tych silników, lecz każda jest obarczona jakąś dolegliwością. W starszych M47 (poza 318d/122 KM) wyrabiają się przesłony w kolektorze ssącym (tzw. klapki) i zawodzą wtryskiwacze, nowsze N47 z kolei mają nietrwały łańcuchowy rozrząd, w dodatku umieszczony od strony skrzyni biegów, co podnosi koszty wymiany do kilku tysięcy złotych. Napęd rozrządu może wymagać wymiany również w silnikach 6-cylindrowych, ale tam raczej z powodu zużycia eksploatacyjnego. Mocniejsze odmiany pozbawione są poważniejszych wad i szybko znajdują nowych nabywców.

BMW serii 3 (E90) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 4-cyl.)
Silnik 316d 318d 320d 320d 320d
Pojemność 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 116 KM 143 KM 163 KM 177 KM 184 KM
Maks. moment 260 Nm 320 Nm 340 Nm 350 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 9,1 s 8,3 s 7,9 s 7,5 s
Prędkość maks. 202 km/h 210 km/h 225 km/h 230 km/h 235 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 5,6 l/100 km 5,7 l/100 km 5,9 l/100 km 5,4 l/100 km
BMW serii 3 (E90) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 6-cyl.)
Silnik 325d 325d 330d 330d 335d
Pojemność 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Maks. moc 197 KM 204 KM 231 KM 245 KM 286 KM
Maks. moment 400 Nm 430 Nm 500 Nm 520 Nm 580 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s 7,0 s 6,7 s 6,1 s 6,0 s
Prędkość maks. 235 km/h 242 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,4 l/100 km 6,0 l/100 km 6,5 l/100 km 6,8 l/100 km 7,8 l/100 km
BMW 318d E91 Touring 2.0d 143KM 6MT WI5436J 08-2008
Wybór 2-litrowego turbodiesla pozwoli zredukować koszty paliwa, ale na tle świetnych odmian 6-cylindrowych ich awaryjność wypada „blado”.

Używane BMW serii 3 (E90) – który silnik wybrać?

W BMW najwięcej frajdy sprawią, rzecz jasna, jednostki R6, lecz przewidywalne w eksploatacji będą tylko odmiany wysokoprężne. Najpewniejszy wybór pośród samochodów benzynowych: starsze 2.0 z serii N46 lub nowsze 3.0 (N53). Nie radzimy „pakować” się w nietypową wersję 320si i bazowe turbodiesle z wielkimi przebiegami, bez udokumentowanych napraw.

Zachęcamy do lektury poniższych materiałów:

Używane BMW serii 3 (E90; 2005-2012) – opinie użytkowników

Przewodnik po silnikach benzynowych BMW

Przewodnik po silnikach Diesla BMW

BMW 325d E90 3.0d R6 197KM 6AT WI4015G 12-2007

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji