Rozchwytywana, ale i niekiedy awaryjna generacja „Trójki”. Jaki silnik wybrać w używanym BMW serii 3 (E90), by mieć przewidywalne w eksploatacji i jednocześnie mocne auto?
Zwarta sylwetka i wzdłużnie ustawione silniki uczyniły z serii 3 (E90) zgrabny oraz świetnie prowadzący się samochód. Jak przystało na BMW, nikt nie ma prawa narzekać w kwestii doboru wersji nadwoziowej do swoich potrzeb. Ogromne możliwości pozostawiono również przy wyborze jednostki napędowej. To ostatnie wcielenie „Trójki” z gamą silnikową nie opartą jeszcze o konstrukcje opracowane na drodze downsizingu. Prawie wszystkie benzynowe odmiany mają dużą pojemność i brak turbodoładowania, producent nie zrezygnował także z zamontowania swojego „asa w rękawie”, czyli aksamitnie brzmiących i jednocześnie trwałych 6-cylindrowych turbodiesli. Awaryjność serii 3 (E90) nie zależy wyłącznie od rocznika. Rewolucja w gamie silnikowej nastąpiła już w 2007 r. (lifting wizualny – rok później) i niekoniecznie przyniosła zmiany korzystne z punktu widzenia użytkownika. Zweryfikujmy, jakie silniki warto wybrać w używanym BMW serii 3 (E90).
Używane BMW serii 3 (E90) – silniki benzynowe 4-cylindrowe
Odmiany zasilane benzyną mają 4 lub 6 cylindrów w układzie rzędowym, albo 8 w widlastym (tylko w M3; 4.0/420 KM). W zasadzie wszystkie wersje 4-cylindrowe napędzają 2-litrowe konstrukcje N43/N46 o mocy 129-170 KM (318i, 320i). Dla 316i przewidziano z kolei 122-konnego 1.6 (N45), a dla rzadkiego 320si – także odmianę 2-litrową, ale z serii N45B20S, słynącą z nietrwałych pierścieni tłokowych. Z kolei w 1.6 „lubi” szwankować napinacz łańcucha rozrządu. Odbiorcom szukającym możliwie jak najtańszego w utrzymaniu BMW polecamy starsze (do 2007 r.) odmiany 2.0 (N46), gdyż w przeciwieństwie do N43 nie mają wtrysku bezpośredniego i akceptują instalacje gazowe.
Silnik | 316i | 318i | 320i | 320i | 320si |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1599 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 122 KM | 129 KM | 150 KM | 170 KM | 173 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 180 Nm | 200 Nm | 210 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 10,0 s | 8,8 s | 8,2 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 208 km/h | 220 km/h | 228 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,1 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 6,4 l/100 km | 8,9 l/100 km |
Używane BMW serii 3 (E90) – silniki benzynowe 6-cylindrowe
BMW E90 z jednostkami R6 mają pojemność 2.5 (323i, 325i) oraz 3.0 (325i, 328i, 330i, 335i). Pierwsze z nich dotrwały tylko do 2010 r., 3-litrowe odmiany to z kolei warianty N52/N53 (2996 cm³) lub N54/N55 turbo/biturbo (2979 cm³; tylko 335i). Podobnie jak w odmianach 4-cylindrowych, również te 6-cylindrowe w 2007 r. otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa. W części z nich BMW przewidziało możliwość zestawienia z napędem na 4 koła – informuje o tym litera „x” w oznaczeniu modelu, lub dopisek „xDrive”. Uwaga: starsze serie N52 słyną z nietrwałych głowic, stąd mimo wszystko polecamy nowsze odmiany (N53), choć LPG już do nich nie zamontujemy niewielkim kosztem.
Silnik | 323i | 325i | 328i | 330i | 335i |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2497 cm³ | 2497 cm³ | 2996 cm³ | 2996 cm³ | 2979 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. biturbo |
Maks. moc | 177 KM | 218 KM | 233 KM | 258 KM | 306 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 270 Nm | 300 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s | 7,0 s | 6,7 s | 6,3 s | 5,6 s |
Prędkość maks. | 228 km/h | 245 km/h | 210 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,3 l/100 km | 8,4 l/100 km | 9,1 l/100 km | 8,7 l/100 km | 9,1 l/100 km |

Używane BMW serii 3 (E90) – silniki Diesla
Wszystkie 4-cylindrowe turbodiesle w BMW E90 to odmiany 2-litrowe (316d, 318d, 320d – ostatni także z xDrive), 6-cylindrowe – 3-litrowe (325d, 330d, 335d). Jak można się spodziewać, w ogłoszeniach dominują te pierwsze. BMW stosowało dwie serie tych silników, lecz każda jest obarczona jakąś dolegliwością. W starszych M47 (poza 318d/122 KM) wyrabiają się przesłony w kolektorze ssącym (tzw. klapki) i zawodzą wtryskiwacze, nowsze N47 z kolei mają nietrwały łańcuchowy rozrząd, w dodatku umieszczony od strony skrzyni biegów, co podnosi koszty wymiany do kilku tysięcy złotych. Napęd rozrządu może wymagać wymiany również w silnikach 6-cylindrowych, ale tam raczej z powodu zużycia eksploatacyjnego. Mocniejsze odmiany pozbawione są poważniejszych wad i szybko znajdują nowych nabywców.
Silnik | 316d | 318d | 320d | 320d | 320d |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 116 KM | 143 KM | 163 KM | 177 KM | 184 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 350 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 9,1 s | 8,3 s | 7,9 s | 7,5 s |
Prędkość maks. | 202 km/h | 210 km/h | 225 km/h | 230 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Silnik | 325d | 325d | 330d | 330d | 335d |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo |
Maks. moc | 197 KM | 204 KM | 231 KM | 245 KM | 286 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 430 Nm | 500 Nm | 520 Nm | 580 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s | 7,0 s | 6,7 s | 6,1 s | 6,0 s |
Prędkość maks. | 235 km/h | 242 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,8 l/100 km |

Używane BMW serii 3 (E90) – który silnik wybrać?
W BMW najwięcej frajdy sprawią, rzecz jasna, jednostki R6, lecz przewidywalne w eksploatacji będą tylko odmiany wysokoprężne. Najpewniejszy wybór pośród samochodów benzynowych: starsze 2.0 z serii N46 lub nowsze 3.0 (N53). Nie radzimy „pakować” się w nietypową wersję 320si i bazowe turbodiesle z wielkimi przebiegami, bez udokumentowanych napraw.
Zachęcamy do lektury poniższych materiałów:
Używane BMW serii 3 (E90; 2005-2012) – opinie użytkowników
Przewodnik po silnikach benzynowych BMW