Przez długi czas X5 było flagowym SUV-em BMW, stąd nie ma w nim miejsca na kompromisy. Jak upływające lata odbijają się na jego niezawodności? Oto opinie o używanym BMW X5 E70.
Sprzedaż drugiego wcielenia pierwszego SUV-a BMW, czyli X5, ruszyła w Europie w 2007 roku, choć auto w Stanach Zjednoczonych (tam było produkowane) zadebiutowało już rok wcześniej. W topowym, stawianym na równi z kultowymi seriami 5 i 7 modelu producent z Bawarii skupił wszystko, co najlepsze. Każde BMW X5 otrzymało seryjny napęd na 4 koła xDrive, automatyczną przekładnię z 6 (później 8) biegami, rozbudowany system multimedialny z wygodnym kontrolerem iDrive oraz silniki 6- oraz 8-cylindrowe. Poza tym przez długi okres X5 było jedynym BMW mogącym przewieźć 7 osób: trzeci rząd siedzeń był jednak płatną i niezbyt użyteczną opcją (klienci woleli bardziej funkcjonalny bagażnik specyfikacji 5-miejscowej). Dopiero w 2018 roku wprowadzono do oferty jeszcze większe, w pełni 7-osobowe BMW X7, które przejęło od X5 „pałeczkę” uterenowionego, flagowego modelu. Na bazie X5 E70 opracowano również pierwszego SUV-a BMW w stylu coupe, czyli BMW X6 E71.
Używane BMW X5 typoszeregu E70 można obecnie kupić za mniej niż 45 tysięcy złotych. Radzimy jednak omijać niepewne auta szerokim łukiem, bowiem kolejne inwestycje mające przywrócić samochód „do porządku” mocno opróżnią nasz portfel. Przyjrzyjmy się opiniom użytkowników używanych BMW X5 E70.
Używane BMW X5 E70 – wnętrze
Osoby przesiadające się z innego BMW w X5 poczują się jak w domu. Z innych marek – podobnie, bowiem bawarski producent przyzwyczaił nas do bardzo dobrej ergonomii. Każde BMW X5 E70 posiada umieszczony na górze deski 8,8-calowy ekran systemu iDrive oraz obsianą przyciskami konsolę środkową (przypominamy, że najstarsze auta mają już 16 lat). Niestety, nie obyło się bez wpadek jakościowych. Właściciele X5-tek wytykają nieadekwatne dla marki BMW plastiki użyte do wykonania wnętrza oraz krytykują ich montaż: potrafią skrzypieć pod naciskiem palca. Po elementach gumowych i skórzanych trudno jednak poznać przebieg samochodu.
Wielkie drzwi i doskonałe przeszklenie korzystnie wpływają na przyjemność z jazdy tym rosłym SUV-em. Ale nie na ciasnym parkingu: prawie 2 metry szerokości i 4,86 m długości robią swoje. Dzięki ogromnemu rozstawowi osi piątka pasażerów powinna odbyć tu wygodną podróż, jednak z tyłu wysokie osoby mogą zgłaszać ograniczoną przestrzeń na głowy. Bagażnik – większy niż w serii 5 (F10) Touring. Mieści 620 l, ma regularny kształt i jest perfekcyjnie wykończony. Wariant 7-osobowy najłatwiej poznać po pasach bezpieczeństwa umieszczonych w ostatnim słupku.
Używane BMW X5 E70 – silniki
Lifting z 2010 r. wprowadził wielkie zmiany w gamie silnikowej BMW X5, stąd łatwo zorientować się, jakie jednostki montowano w autach sprzed i po modernizacji. Roczniki 2006-2010 napędzały benzynowe silniki serii N52 (3.0 R6) i N62 (4.8 V8). Lifting przyniósł nowego, bazowego 3.0 R6 (N55) o mocy zwiększonej do 306 KM, a 4.8 zastąpiono wydajniejszym 4.4 V8 biturbo (408 KM; seria N63). Jego wzmocniona do 555 KM odmiana posłużyła za napęd do topowego BMW X5 M. Silniki poliftowych BMW X5 wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa.
Podobna sytuacja z dieslami, choć tu jest jeszcze łatwiej, bowiem wszystkie mają 2993 cm³ pojemności. Przed liftingiem stosowano pancerne jednostki pamiętające jeszcze czasy BMW serii 5 (E39), czyli 3.0 R6 M57 w dwóch wersjach mocy: 235 i 286 KM. Uchodzi za najlepszy napęd do BMW X5, ponieważ cechuje się sporą siłą uciągu i, wbrew pozorom, doskonałymi osiągami. A przy tym dobrze znosi duże przebiegi i cieszy się lepszą opinią od nowocześniejszego, poliftowego turbodiesla z rodziny N57. Modernizacja objęła także skrzynie biegów we wszystkich silnikach: „automaty” od teraz mają 8, a nie, jak dotychczas, 6 przełożeń.
Używane BMW X5 E70 – opinie użytkowników
Zalety
„Benzynowy 3.0 przyjemnie brzmi w każdym zakresie obrotów i ma pod dostatkiem mocy”
„Kierowca ma wszystkie przełączniki w zasięgu ręki. Pasażerowie z tyłu nie narzekają nawet w długich trasach”
„Auto jedzie niczym przyklejone. Nie buja i nie przechyla się”
„Rewelacyjne ksenony z funkcją doświetlania zakrętów”
Wady
„Automat firmy ZF potrafi czasami szarpnąć. Denerwuje opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu”
„Po 60 tys. km w moim dieslu (235 KM) padła turbosprężarka”
„Trzeci rząd siedzeń nie ma sensu. Jest tam zdecydowanie za ciasno”
„Duże opony i lusterka generują większy hałas niż np. w limuzynach klasy wyższej”
Używane BMW X5 E70 – awaryjność, typowe usterki
Każdy silnik montowany w drugiej generacji BMW X5 ma jakąś swoją przypadłość. W benzynowym 3.0 (N55) psuje się wysokociśnieniowa pompa wtryskowa i zużywają uszczelniacze zaworowe (problem znany także z 4.8 V8). Skutek: auto nadmiernie kopci. Silniki 4.4 V8 borykają się z nadmiernym zużywaniem oleju. W dieslach z kolei wyrabiają się ośki sterujące klapkami w kolektorze ssącym. Przed zakupem każdego BMW X5 należy bacznie przyjrzeć się historii serwisowej skrzyni biegów i układu xDrive. Aby „mieć spokój”, warto profilaktycznie wymienić olej w przekładni i w skrzyni rozdzielczej napędu na 4 koła. Poza tym sporą masę i moc boleśnie odczuwają klocki i tarcze hamulcowe (za komplet zapłacimy ok. 2000 zł). Jeśli auto wyposażono w „pneumatykę”, z czasem czeka nas wymiana uszkodzonych miechów. Na szczęście nie brakuje niedrogich zamienników. Mimo że to BMW, nie brakuje wpadek jakościowych: przez szyberdach cieknie woda lub nie działa wyposażenie albo generuje masę komunikatów na desce rozdzielczej.
Używane BMW X5 E70 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym przy prawym amortyzatorze. Odczytamy go również z naklejki na słupku środkowym lewym.
Używane BMW X5 E70 – sytuacja rynkowa, ceny
Budżet na BMW X5 E70 wynosi minimum 45 tys. zł, ale dopiero w granicach 55-60 tys. zł można na Otomoto przebierać pośród godnych zainteresowania egzemplarzy. Kupno „okazji” bardzo często kończy się dołożeniem różnicy (albo i więcej) w niezbędne naprawy skomplikowanego napędu 4×4 albo zawieszenia pneumatycznego. X5 po liftingu to wydatek minimum 65 tys. zł. W znacznym stopniu przeważają diesle. Co szósty samochód dysponuje 3. rzędem siedzeń.
Używane BMW X5 E70 – podsumowanie
BMW X5 zapewni doskonałe właściwości jezdne połączone z ponadczasowym wyglądem i osiągami. Awaryjność zależy od przeszłości auta i dbałości poprzedniego właściciela. Tradycyjnie już uczulamy na tanie okazje: najczęściej, a szczególnie w przypadku drogiego BMW, stanowią one finansową pułapkę.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych BMW:
Używane BMW X5 E70 (2006-2013) – który silnik wybrać?
Używane BMW X6 E71 (2008-2014) – opinie użytkowników
Używane BMW X3 F25 (2010-2017) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 486/194/178 cm |
Rozstaw osi | 294 cm |
Pojemność bagażnika | 620-1750 l |
Silnik | 3.0 (35i) | 3.0 (30i) | 4.4 V8 (50i) | 4.4 V8 (X5 M) | 4.8 V8 (48i) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2979 cm³ | 2996 cm³ | 4395 cm³ | 4395 cm³ | 4799 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., biturbo | benz., biturbo | benz. |
Maks. moc | 306 KM | 272 KM | 408 KM | 555 KM | 355 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 315 Nm | 600 Nm | 680 Nm | 475 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,8 s | 8,1 s | 5,5 s | 4,7 s | 6,5 s |
Prędkość maks. | 240 km/h | 210 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,1 l/100 km | 10,2 l/100 km | 12,5 l/100 km | 13,9 l/100 km | 12,0 l/100 km |
Silnik | 3.0d | 3.0 (30d) | 3.0 (35d) | 3.0 (40d) | 3.0 (M50d) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo | diesel triturbo |
Maks. moc | 235 KM | 245 KM | 286 KM | 306 KM | 381 KM |
Maks. moment | 520 Nm | 540 Nm | 580 Nm | 400 Nm | 740 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s | 7,6 s | 7,0 s | 6,6 s | 5,4 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 222 km/h | 235 km/h | 236 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,3 l/100 km | 7,5 l/100 km | 7,5 l/100 km |