UżywaneOpinieUżywane BMW X5 E70 (2006-2013) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane BMW X5 E70 (2006-2013) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Przez długi czas X5 było flagowym SUV-em BMW, stąd nie ma w nim miejsca na kompromisy. Jak upływające lata odbijają się na jego niezawodności? Oto opinie o używanym BMW X5 E70.

Sprzedaż drugiego wcielenia pierwszego SUV-a BMW, czyli X5, ruszyła w Europie w 2007 roku, choć auto w Stanach Zjednoczonych (tam było produkowane) zadebiutowało już rok wcześniej. W topowym, stawianym na równi z kultowymi seriami 5 i 7 modelu producent z Bawarii skupił wszystko, co najlepsze. Każde BMW X5 otrzymało seryjny napęd na 4 koła xDrive, automatyczną przekładnię z 6 (później 8) biegami, rozbudowany system multimedialny z wygodnym kontrolerem iDrive oraz silniki 6- oraz 8-cylindrowe. Poza tym przez długi okres X5 było jedynym BMW mogącym przewieźć 7 osób: trzeci rząd siedzeń był jednak płatną i niezbyt użyteczną opcją (klienci woleli bardziej funkcjonalny bagażnik specyfikacji 5-miejscowej). Dopiero w 2018 roku wprowadzono do oferty jeszcze większe, w pełni 7-osobowe BMW X7, które przejęło od X5 „pałeczkę” uterenowionego, flagowego modelu. Na bazie X5 E70 opracowano również pierwszego SUV-a BMW w stylu coupe, czyli BMW X6 E71.

BMW X5 xDrive30d E70 FL 3.0d 245KM 8AT WY2447V 12-2011
BMW X5 wykorzystuje seryjny napęd xDrive ze sprzęgłem wielopłytkowym. Moment obrotowy może trafić na oś, która dysponuje większą przyczepnością. W układzie newralgicznym elementem jest silnik nastawczy i skrzynia rozdzielcza, której trwałości nie sprzyjają zbyt rzadkie wymiany oleju.

Używane BMW X5 typoszeregu E70 można obecnie kupić za mniej niż 45 tysięcy złotych. Radzimy jednak omijać niepewne auta szerokim łukiem, bowiem kolejne inwestycje mające przywrócić samochód „do porządku” mocno opróżnią nasz portfel. Przyjrzyjmy się opiniom użytkowników używanych BMW X5 E70.

BMW X5 E70 xDrive48i 4.8 V8 355KM 6AT WI8745F 06-2007
Niektóre BMW X5 wyposażone są w aktywne stabilizatory i układ kierowniczy. Takie egzemplarze dają najwięcej radości z jazdy.

Używane BMW X5 E70 – wnętrze

Osoby przesiadające się z innego BMW w X5 poczują się jak w domu. Z innych marek – podobnie, bowiem bawarski producent przyzwyczaił nas do bardzo dobrej ergonomii. Każde BMW X5 E70 posiada umieszczony na górze deski 8,8-calowy ekran systemu iDrive oraz obsianą przyciskami konsolę środkową (przypominamy, że najstarsze auta mają już 16 lat). Niestety, nie obyło się bez wpadek jakościowych. Właściciele X5-tek wytykają nieadekwatne dla marki BMW plastiki użyte do wykonania wnętrza oraz krytykują ich montaż: potrafią skrzypieć pod naciskiem palca. Po elementach gumowych i skórzanych trudno jednak poznać przebieg samochodu.

Wielkie drzwi i doskonałe przeszklenie korzystnie wpływają na przyjemność z jazdy tym rosłym SUV-em. Ale nie na ciasnym parkingu: prawie 2 metry szerokości i 4,86 m długości robią swoje. Dzięki ogromnemu rozstawowi osi piątka pasażerów powinna odbyć tu wygodną podróż, jednak z tyłu wysokie osoby mogą zgłaszać ograniczoną przestrzeń na głowy. Bagażnik – większy niż w serii 5 (F10) Touring. Mieści 620 l, ma regularny kształt i jest perfekcyjnie wykończony. Wariant 7-osobowy najłatwiej poznać po pasach bezpieczeństwa umieszczonych w ostatnim słupku.

Używane BMW X5 E70 – silniki

Lifting z 2010 r. wprowadził wielkie zmiany w gamie silnikowej BMW X5, stąd łatwo zorientować się, jakie jednostki montowano w autach sprzed i po modernizacji. Roczniki 2006-2010 napędzały benzynowe silniki serii N52 (3.0 R6) i N62 (4.8 V8). Lifting przyniósł nowego, bazowego 3.0 R6 (N55) o mocy zwiększonej do 306 KM, a 4.8 zastąpiono wydajniejszym 4.4 V8 biturbo (408 KM; seria N63). Jego wzmocniona do 555 KM odmiana posłużyła za napęd do topowego BMW X5 M. Silniki poliftowych BMW X5 wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa.

Jednostki V8 trudno nazwać godnymi polecenia: spalają olej i miewają problemy z uszczelniaczami zaworowymi.

Podobna sytuacja z dieslami, choć tu jest jeszcze łatwiej, bowiem wszystkie mają 2993 cm³ pojemności. Przed liftingiem stosowano pancerne jednostki pamiętające jeszcze czasy BMW serii 5 (E39), czyli 3.0 R6 M57 w dwóch wersjach mocy: 235 i 286 KM. Uchodzi za najlepszy napęd do BMW X5, ponieważ cechuje się sporą siłą uciągu i, wbrew pozorom, doskonałymi osiągami. A przy tym dobrze znosi duże przebiegi i cieszy się lepszą opinią od nowocześniejszego, poliftowego turbodiesla z rodziny N57. Modernizacja objęła także skrzynie biegów we wszystkich silnikach: „automaty” od teraz mają 8, a nie, jak dotychczas, 6 przełożeń.

BMW X5 E70 xDrive30d 3.0d R6 235KM 6AT WI7526H 03-2009
Już podstawowy turbodiesel 3.0 M57 dysponuje potężnym momentem obrotowym i zapewnia X5 wystarczające osiągi.

Używane BMW X5 E70 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Benzynowy 3.0 przyjemnie brzmi w każdym zakresie obrotów i ma pod dostatkiem mocy”

„Kierowca ma wszystkie przełączniki w zasięgu ręki. Pasażerowie z tyłu nie narzekają nawet w długich trasach”

„Auto jedzie niczym przyklejone. Nie buja i nie przechyla się”

„Rewelacyjne ksenony z funkcją doświetlania zakrętów”

 Wady 

„Automat firmy ZF potrafi czasami szarpnąć. Denerwuje opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu”

„Po 60 tys. km w moim dieslu (235 KM) padła turbosprężarka”

„Trzeci rząd siedzeń nie ma sensu. Jest tam zdecydowanie za ciasno”

„Duże opony i lusterka generują większy hałas niż np. w limuzynach klasy wyższej”

Używane BMW X5 E70 – awaryjność, typowe usterki

Każdy silnik montowany w drugiej generacji BMW X5 ma jakąś swoją przypadłość. W benzynowym 3.0 (N55) psuje się wysokociśnieniowa pompa wtryskowa i zużywają uszczelniacze zaworowe (problem znany także z 4.8 V8). Skutek: auto nadmiernie kopci. Silniki 4.4 V8 borykają się z nadmiernym zużywaniem oleju. W dieslach z kolei wyrabiają się ośki sterujące klapkami w kolektorze ssącym. Przed zakupem każdego BMW X5 należy bacznie przyjrzeć się historii serwisowej skrzyni biegów i układu xDrive. Aby „mieć spokój”, warto profilaktycznie wymienić olej w przekładni i w skrzyni rozdzielczej napędu na 4 koła. Poza tym sporą masę i moc boleśnie odczuwają klocki i tarcze hamulcowe (za komplet zapłacimy ok. 2000 zł). Jeśli auto wyposażono w „pneumatykę”, z czasem czeka nas wymiana uszkodzonych miechów. Na szczęście nie brakuje niedrogich zamienników. Mimo że to BMW, nie brakuje wpadek jakościowych: przez szyberdach cieknie woda lub nie działa wyposażenie albo generuje masę komunikatów na desce rozdzielczej.

BMW X5 E70 xDrive48i 4.8 V8 355KM 6AT WI8745F 06-2007
Po zakupie X5 warto profilaktycznie wymienić olej w skrzyni biegów. Przekładnia nie znosi zaniedbań w tym zakresie.

Używane BMW X5 E70 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym przy prawym amortyzatorze. Odczytamy go również z naklejki na słupku środkowym lewym.

BMW X5 E70 numer VIN

Używane BMW X5 E70 – sytuacja rynkowa, ceny

Budżet na BMW X5 E70 wynosi minimum 45 tys. zł, ale dopiero w granicach 55-60 tys. zł można na Otomoto przebierać pośród godnych zainteresowania egzemplarzy. Kupno „okazji” bardzo często kończy się dołożeniem różnicy (albo i więcej) w niezbędne naprawy skomplikowanego napędu 4×4 albo zawieszenia pneumatycznego. X5 po liftingu to wydatek minimum 65 tys. zł. W znacznym stopniu przeważają diesle. Co szósty samochód dysponuje 3. rzędem siedzeń.

Używane BMW X5 E70 – podsumowanie

BMW X5 zapewni doskonałe właściwości jezdne połączone z ponadczasowym wyglądem i osiągami. Awaryjność zależy od przeszłości auta i dbałości poprzedniego właściciela. Tradycyjnie już uczulamy na tanie okazje: najczęściej, a szczególnie w przypadku drogiego BMW, stanowią one finansową pułapkę.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych BMW:

Używane BMW X5 E70 (2006-2013) – który silnik wybrać?

Używane BMW X6 E71 (2008-2014) – opinie użytkowników

Używane BMW X3 F25 (2010-2017) – opinie użytkowników

BMW X5 E70 xDrive30d 3.0d R6 235KM 6AT WI7526H 03-2009

BMW X5 E70 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 486/194/178 cm
Rozstaw osi 294 cm
Pojemność bagażnika 620-1750 l
BMW X5 E70 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 3.0 (35i) 3.0 (30i) 4.4 V8 (50i) 4.4 V8 (X5 M) 4.8 V8 (48i)
Pojemność 2979 cm³ 2996 cm³ 4395 cm³ 4395 cm³ 4799 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., biturbo benz., biturbo benz.
Maks. moc 306 KM 272 KM 408 KM 555 KM 355 KM
Maks. moment 400 Nm 315 Nm 600 Nm 680 Nm 475 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,8 s 8,1 s 5,5 s 4,7 s 6,5 s
Prędkość maks. 240 km/h 210 km/h 250 km/h 250 km/h 240 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,1 l/100 km 10,2 l/100 km 12,5 l/100 km 13,9 l/100 km 12,0 l/100 km
BMW X5 E70 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 3.0d 3.0 (30d) 3.0 (35d) 3.0 (40d) 3.0 (M50d)
Pojemność 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo diesel triturbo
Maks. moc 235 KM 245 KM 286 KM 306 KM 381 KM
Maks. moment 520 Nm 540 Nm 580 Nm 400 Nm 740 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s 7,6 s 7,0 s 6,6 s 5,4 s
Prędkość maks. 210 km/h 222 km/h 235 km/h 236 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,1 l/100 km 7,4 l/100 km 8,3 l/100 km 7,5 l/100 km 7,5 l/100 km

Używane BMW X5 E70 – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji