UżywaneUżywane BMW X5 II (E70; 2006-2013) - który silnik wybrać?

Używane BMW X5 II (E70; 2006-2013) – który silnik wybrać?

Czas łaskawie obchodzi się z BMW X5 (E70). Ten budzący pożądanie samochód potrafi jednak ściągnąć na ziemię niespodziewanymi wydatkami. W przypadku jakiej wersji silnikowej będą one najmniejsze?

Ponad 20-letnia obecność BMW X5 na rynku pierwotnym i wtórnym pozwoliła wyrobić temu modelowi ugruntowaną pozycję. Do niedawna największy SUV BMW (obecnie jest nim X7) nigdy nie należał do grona aut kupowanych z rozsądku, choć na tle zbudowanego na jego bazie SUV-a w stylu coupe (BMW X6) jest on nadzwyczaj funkcjonalny i pakowny (bagażnik o pojemności 620 l, opcjonalny 3. rząd siedzeń). W swoim flagowym SUV-ie BMW nie mogło sobie pozwolić na wpadki jakościowe w wykończeniu wnętrza. Nie szukano też kompromisów od strony technicznej – wszystkie BMW X5 (E70) konfigurowano z napędem 4×4 (xDrive) rozdzielającym w standardowym ustawieniu moc w 40% na koła przednie i w 60% na tylne. Standardem były również automatyczne skrzynie biegów o 6 (od 2010 r. – 8) przełożeniach.

Zerknijmy na gamę silnikową używanego BMW X5 (E70) i spróbujmy wybrać optymalną jednostkę do jazdy na co dzień.

Używane BMW X5 (E70) – silniki benzynowe

Do liftingu (2010 r.) BMW proponowało dwie wolnossące wersje – 3.0 R6 (N52; 272 KM) i 4.8 V8 (N62; 355 KM). Producent oznaczał je, odpowiednio, 3.0si (xDrive30i) oraz 4.8i (xDrive48i). W drugiej fazie produkcji pojawił się zupełnie nowy wariant 3.0 R6 z turbodoładowaniem (N55; 306 KM; xDrive35i), natomiast wariant V8 przypadł silnikowi 4.4 biturbo (N63; 408 KM; xDrive50i). Na bazie tego ostatniego opracowano topowego X5 M o parametrach robiących wrażenie do dzisiaj (555 KM, 680 Nm, 4,7 s do 100 km/h). Niestety, biorąc pod uwagę niezawodność, żaden z nich nie ma się czym pochwalić. Największe ryzyko wiąże się z zakupem wyeksploatowanego 4.8 V8. Jeśli kopci, najprawdopodobniej trzeba wymienić uszczelniacze zaworowe. Podobne objawy towarzyszą nowszemu 3.0 R6 (N55), z tym że dodatkowym słabym elementem pozostaje w nich pompa wtryskowa. Z kolei stosunkowo młode 4.4 V8 już zdążyły napsuć krwi użytkownikom ponadnormatywnym spalaniem oleju silnikowego.

Przewodnik po silnikach benzynowych BMW

BMW X5 E70 xDrive48i 4.8 V8 355KM 6AT WI8745F 06-2007
BMW nie powiodła się misja skonstruowania niezawodnego silnika benzynowego V8. 4.8 (fot.) ma nietrwałe uszczelniacze zaworowe, 4.4 zaś wymaga regularnych dolewek oleju.

Używane BMW X5 (E70) – silniki Diesla

BMW stosowało dwie wersje silników o identycznej pojemności – 2993 cm³. Jednostki sprzed modernizacji pochodzą z dość „wiekowej” rodziny M57, a ich moc maksymalną reguluje liczba turbosprężarek (jedna, 3.0d – 235 KM; dwie, 3.0sd – 286 KM). Od 2010 r. montowano silniki N57 o podobnym schemacie: wersja turbodoładowana rozwijała 245 KM, biturbo 306 KM. Pod koniec produkcji (2012 r.) BMW wyszło naprzeciw oczekiwaniom wysokoprężnej odmiany M i stworzyło X5 M50d z trzema (!) turbosprężarkami, dzięki którym moc „podkręcono” aż do 381 KM. W przypadku turbodiesli seria produkcyjna nie ma większego wpływu na awaryjność. Obydwie należą do dość trwałych i naprawdę silnych, co w przypadku X5 ma szczególne znaczenie (dobrze sprawdza się jako holownik dużych przyczep). Silniki z rodziny M57 borykają się jedynie z zacinającymi bądź urywającymi się klapkami sterującymi przepływem powietrza w kolektorze dolotowym: przed zakupem warto skonsultować tę kwestię z doświadczonym mechanikiem. Nowsze turbodiesle wciąż sporo kosztują (minimum 60 tys. zł), ale przyjemniej jeżdżą z uwagi na kooperację z 8-stopniowym „automatem”.

Przewodnik po silnikach Diesla BMW

BMW X5 E70 xDrive30d 3.0d R6 235KM 6AT WI7526H 03-2009
Już najsłabsze wysokoprężne BMW X5 (235/245 KM) zapewniają dobre osiągi (ok. 8 s do 100 km/h). Na tle tych mocniejszych nie powinny wciągnąć właściciela w tarapaty finansowe.

Używane BMW X5 (E70) – który silnik wybrać?

Na rynku wtórnym najłatwiej o bazowe odmiany wysokoprężne (235/245 KM) i, jeśli oczekujemy od BMW X5 choć namiastki rozsądnych kosztów utrzymania, właśnie za nimi najlepiej się rozejrzeć. Serwisowanie odmian biturbo może pochłonąć fortunę nie tylko z uwagi na osprzęt, ale i np. większe opony. Benzynowe X5 są graczami drugiego planu, i trudno się temu dziwić – każdemu coś „dolega” i wymagają częstych wizyt na stacjach benzynowych.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego BMW X5 (E70) i modeli pokrewnych, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używane BMW X5 II (E70; 2006-2013) – opinie użytkowników

Używane BMW X6 I (E71; 2008-2014) – opinie użytkowników

BMW X5 (E70) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 3.0 (35i) 3.0 (30i) 4.4 V8 (50i) 4.4 V8 (X5 M) 4.8 V8 (48i)
Pojemność 2979 cm³ 2996 cm³ 4395 cm³ 4395 cm³ 4799 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., biturbo benz., biturbo benz.
Maks. moc 306 KM 272 KM 408 KM 555 KM 355 KM
Maks. moment 400 Nm 315 Nm 600 Nm 680 Nm 475 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,8 s 8,1 s 5,5 s 4,7 s 6,5 s
Prędkość maks. 240 km/h 210 km/h 250 km/h 250 km/h 240 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,1 l/100 km 10,2 l/100 km 12,5 l/100 km 13,9 l/100 km 12,0 l/100 km
BMW X5 (E70) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 3.0d 3.0 (30d) 3.0 (35d) 3.0 (40d) 3.0 (M50d)
Pojemność 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo diesel triturbo
Maks. moc 235 KM 245 KM 286 KM 306 KM 381 KM
Maks. moment 520 Nm 540 Nm 580 Nm 400 Nm 740 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s 7,6 s 7,0 s 6,6 s 5,4 s
Prędkość maks. 210 km/h 222 km/h 235 km/h 236 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,1 l/100 km 7,4 l/100 km 8,3 l/100 km 7,5 l/100 km 7,5 l/100 km

BMW X5 E70 xDrive30d 3.0d R6 235KM 6AT WI7526H 03-2009

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji