BMW X5 E70 xDrive30d 3.0d R6 235KM 6AT WI7526H 03-2009

Czas łaskawie obchodzi się z BMW X5 (E70). Ten budzący pożądanie samochód potrafi jednak ściągnąć na ziemię niespodziewanymi wydatkami. W przypadku jakiej wersji silnikowej będą one najmniejsze?

Ponad 20-letnia obecność BMW X5 na rynku pierwotnym i wtórnym pozwoliła wyrobić temu modelowi ugruntowaną pozycję. Do niedawna największy SUV BMW (obecnie jest nim X7) nigdy nie należał do grona aut kupowanych z rozsądku, choć na tle zbudowanego na jego bazie SUV-a w stylu coupe (BMW X6) jest on nadzwyczaj funkcjonalny i pakowny (bagażnik o pojemności 620 l, opcjonalny 3. rząd siedzeń). W swoim flagowym SUV-ie BMW nie mogło sobie pozwolić na wpadki jakościowe w wykończeniu wnętrza. Nie szukano też kompromisów od strony technicznej – wszystkie BMW X5 (E70) konfigurowano z napędem 4×4 (xDrive) rozdzielającym w standardowym ustawieniu moc w 40% na koła przednie i w 60% na tylne. Standardem były również automatyczne skrzynie biegów o 6 (od 2010 r. – 8) przełożeniach.

Zerknijmy na gamę silnikową używanego BMW X5 (E70) i spróbujmy wybrać optymalną jednostkę do jazdy na co dzień.

Używane BMW X5 (E70) – silniki benzynowe

Do liftingu (2010 r.) BMW proponowało dwie wolnossące wersje – 3.0 R6 (N52; 272 KM) i 4.8 V8 (N62; 355 KM). Producent oznaczał je, odpowiednio, 3.0si (xDrive30i) oraz 4.8i (xDrive48i). W drugiej fazie produkcji pojawił się zupełnie nowy wariant 3.0 R6 z turbodoładowaniem (N55; 306 KM; xDrive35i), natomiast wariant V8 przypadł silnikowi 4.4 biturbo (N63; 408 KM; xDrive50i). Na bazie tego ostatniego opracowano topowego X5 M o parametrach robiących wrażenie do dzisiaj (555 KM, 680 Nm, 4,7 s do 100 km/h). Niestety, biorąc pod uwagę niezawodność, żaden z nich nie ma się czym pochwalić. Największe ryzyko wiąże się z zakupem wyeksploatowanego 4.8 V8. Jeśli kopci, najprawdopodobniej trzeba wymienić uszczelniacze zaworowe. Podobne objawy towarzyszą nowszemu 3.0 R6 (N55), z tym że dodatkowym słabym elementem pozostaje w nich pompa wtryskowa. Z kolei stosunkowo młode 4.4 V8 już zdążyły napsuć krwi użytkownikom ponadnormatywnym spalaniem oleju silnikowego.

Przewodnik po silnikach benzynowych BMW

BMW X5 E70 xDrive48i 4.8 V8 355KM 6AT WI8745F 06-2007
BMW nie powiodła się misja skonstruowania niezawodnego silnika benzynowego V8. 4.8 (fot.) ma nietrwałe uszczelniacze zaworowe, 4.4 zaś wymaga regularnych dolewek oleju.

Używane BMW X5 (E70) – silniki Diesla

BMW stosowało dwie wersje silników o identycznej pojemności – 2993 cm³. Jednostki sprzed modernizacji pochodzą z dość „wiekowej” rodziny M57, a ich moc maksymalną reguluje liczba turbosprężarek (jedna, 3.0d – 235 KM; dwie, 3.0sd – 286 KM). Od 2010 r. montowano silniki N57 o podobnym schemacie: wersja turbodoładowana rozwijała 245 KM, biturbo 306 KM. Pod koniec produkcji (2012 r.) BMW wyszło naprzeciw oczekiwaniom wysokoprężnej odmiany M i stworzyło X5 M50d z trzema (!) turbosprężarkami, dzięki którym moc „podkręcono” aż do 381 KM. W przypadku turbodiesli seria produkcyjna nie ma większego wpływu na awaryjność. Obydwie należą do dość trwałych i naprawdę silnych, co w przypadku X5 ma szczególne znaczenie (dobrze sprawdza się jako holownik dużych przyczep). Silniki z rodziny M57 borykają się jedynie z zacinającymi bądź urywającymi się klapkami sterującymi przepływem powietrza w kolektorze dolotowym: przed zakupem warto skonsultować tę kwestię z doświadczonym mechanikiem. Nowsze turbodiesle wciąż sporo kosztują (minimum 60 tys. zł), ale przyjemniej jeżdżą z uwagi na kooperację z 8-stopniowym „automatem”.

Przewodnik po silnikach Diesla BMW

BMW X5 E70 xDrive30d 3.0d R6 235KM 6AT WI7526H 03-2009
Już najsłabsze wysokoprężne BMW X5 (235/245 KM) zapewniają dobre osiągi (ok. 8 s do 100 km/h). Na tle tych mocniejszych nie powinny wciągnąć właściciela w tarapaty finansowe.

Używane BMW X5 (E70) – który silnik wybrać?

Na rynku wtórnym najłatwiej o bazowe odmiany wysokoprężne (235/245 KM) i, jeśli oczekujemy od BMW X5 choć namiastki rozsądnych kosztów utrzymania, właśnie za nimi najlepiej się rozejrzeć. Serwisowanie odmian biturbo może pochłonąć fortunę nie tylko z uwagi na osprzęt, ale i np. większe opony. Benzynowe X5 są graczami drugiego planu, i trudno się temu dziwić – każdemu coś „dolega” i wymagają częstych wizyt na stacjach benzynowych.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego BMW X5 (E70) i modeli pokrewnych, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używane BMW X5 II (E70; 2006-2013) – opinie użytkowników

Używane BMW X6 I (E71; 2008-2014) – opinie użytkowników

BMW X5 (E70) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik3.0 (35i)3.0 (30i)4.4 V8 (50i)4.4 V8 (X5 M)4.8 V8 (48i)
Pojemność2979 cm³2996 cm³4395 cm³4395 cm³4799 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., biturbobenz., biturbobenz.
Maks. moc306 KM272 KM408 KM555 KM355 KM
Maks. moment400 Nm315 Nm600 Nm680 Nm475 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,8 s8,1 s5,5 s4,7 s6,5 s
Prędkość maks.240 km/h210 km/h250 km/h250 km/h240 km/h
Śr. zużycie paliwa10,1 l/100 km10,2 l/100 km12,5 l/100 km13,9 l/100 km12,0 l/100 km
BMW X5 (E70) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik3.0d3.0 (30d)3.0 (35d)3.0 (40d)3.0 (M50d)
Pojemność2993 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbodiesel triturbo
Maks. moc235 KM245 KM286 KM306 KM381 KM
Maks. moment520 Nm540 Nm580 Nm400 Nm740 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,1 s7,6 s7,0 s6,6 s5,4 s
Prędkość maks.210 km/h222 km/h235 km/h236 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa8,1 l/100 km7,4 l/100 km8,3 l/100 km7,5 l/100 km7,5 l/100 km

BMW X5 E70 xDrive30d 3.0d R6 235KM 6AT WI7526H 03-2009

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here