Czas łaskawie obchodzi się z BMW X5 (E70). Ten budzący pożądanie samochód potrafi jednak ściągnąć na ziemię niespodziewanymi wydatkami. W przypadku jakiej wersji silnikowej będą one najmniejsze?
Ponad 20-letnia obecność BMW X5 na rynku pierwotnym i wtórnym pozwoliła wyrobić temu modelowi ugruntowaną pozycję. Do niedawna największy SUV BMW (obecnie jest nim X7) nigdy nie należał do grona aut kupowanych z rozsądku, choć na tle zbudowanego na jego bazie SUV-a w stylu coupe (BMW X6) jest on nadzwyczaj funkcjonalny i pakowny (bagażnik o pojemności 620 l, opcjonalny 3. rząd siedzeń). W swoim flagowym SUV-ie BMW nie mogło sobie pozwolić na wpadki jakościowe w wykończeniu wnętrza. Nie szukano też kompromisów od strony technicznej – wszystkie BMW X5 (E70) konfigurowano z napędem 4×4 (xDrive) rozdzielającym w standardowym ustawieniu moc w 40% na koła przednie i w 60% na tylne. Standardem były również automatyczne skrzynie biegów o 6 (od 2010 r. – 8) przełożeniach.
Zerknijmy na gamę silnikową używanego BMW X5 (E70) i spróbujmy wybrać optymalną jednostkę do jazdy na co dzień.
Używane BMW X5 (E70) – silniki benzynowe
Do liftingu (2010 r.) BMW proponowało dwie wolnossące wersje – 3.0 R6 (N52; 272 KM) i 4.8 V8 (N62; 355 KM). Producent oznaczał je, odpowiednio, 3.0si (xDrive30i) oraz 4.8i (xDrive48i). W drugiej fazie produkcji pojawił się zupełnie nowy wariant 3.0 R6 z turbodoładowaniem (N55; 306 KM; xDrive35i), natomiast wariant V8 przypadł silnikowi 4.4 biturbo (N63; 408 KM; xDrive50i). Na bazie tego ostatniego opracowano topowego X5 M o parametrach robiących wrażenie do dzisiaj (555 KM, 680 Nm, 4,7 s do 100 km/h). Niestety, biorąc pod uwagę niezawodność, żaden z nich nie ma się czym pochwalić. Największe ryzyko wiąże się z zakupem wyeksploatowanego 4.8 V8. Jeśli kopci, najprawdopodobniej trzeba wymienić uszczelniacze zaworowe. Podobne objawy towarzyszą nowszemu 3.0 R6 (N55), z tym że dodatkowym słabym elementem pozostaje w nich pompa wtryskowa. Z kolei stosunkowo młode 4.4 V8 już zdążyły napsuć krwi użytkownikom ponadnormatywnym spalaniem oleju silnikowego.
Przewodnik po silnikach benzynowych BMW
Używane BMW X5 (E70) – silniki Diesla
BMW stosowało dwie wersje silników o identycznej pojemności – 2993 cm³. Jednostki sprzed modernizacji pochodzą z dość „wiekowej” rodziny M57, a ich moc maksymalną reguluje liczba turbosprężarek (jedna, 3.0d – 235 KM; dwie, 3.0sd – 286 KM). Od 2010 r. montowano silniki N57 o podobnym schemacie: wersja turbodoładowana rozwijała 245 KM, biturbo 306 KM. Pod koniec produkcji (2012 r.) BMW wyszło naprzeciw oczekiwaniom wysokoprężnej odmiany M i stworzyło X5 M50d z trzema (!) turbosprężarkami, dzięki którym moc „podkręcono” aż do 381 KM. W przypadku turbodiesli seria produkcyjna nie ma większego wpływu na awaryjność. Obydwie należą do dość trwałych i naprawdę silnych, co w przypadku X5 ma szczególne znaczenie (dobrze sprawdza się jako holownik dużych przyczep). Silniki z rodziny M57 borykają się jedynie z zacinającymi bądź urywającymi się klapkami sterującymi przepływem powietrza w kolektorze dolotowym: przed zakupem warto skonsultować tę kwestię z doświadczonym mechanikiem. Nowsze turbodiesle wciąż sporo kosztują (minimum 60 tys. zł), ale przyjemniej jeżdżą z uwagi na kooperację z 8-stopniowym „automatem”.
Przewodnik po silnikach Diesla BMW
Używane BMW X5 (E70) – który silnik wybrać?
Na rynku wtórnym najłatwiej o bazowe odmiany wysokoprężne (235/245 KM) i, jeśli oczekujemy od BMW X5 choć namiastki rozsądnych kosztów utrzymania, właśnie za nimi najlepiej się rozejrzeć. Serwisowanie odmian biturbo może pochłonąć fortunę nie tylko z uwagi na osprzęt, ale i np. większe opony. Benzynowe X5 są graczami drugiego planu, i trudno się temu dziwić – każdemu coś „dolega” i wymagają częstych wizyt na stacjach benzynowych.
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego BMW X5 (E70) i modeli pokrewnych, odsyłamy do poniższych materiałów:
Używane BMW X5 II (E70; 2006-2013) – opinie użytkowników
Używane BMW X6 I (E71; 2008-2014) – opinie użytkowników
Silnik | 3.0 (35i) | 3.0 (30i) | 4.4 V8 (50i) | 4.4 V8 (X5 M) | 4.8 V8 (48i) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2979 cm³ | 2996 cm³ | 4395 cm³ | 4395 cm³ | 4799 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., biturbo | benz., biturbo | benz. |
Maks. moc | 306 KM | 272 KM | 408 KM | 555 KM | 355 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 315 Nm | 600 Nm | 680 Nm | 475 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,8 s | 8,1 s | 5,5 s | 4,7 s | 6,5 s |
Prędkość maks. | 240 km/h | 210 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,1 l/100 km | 10,2 l/100 km | 12,5 l/100 km | 13,9 l/100 km | 12,0 l/100 km |
Silnik | 3.0d | 3.0 (30d) | 3.0 (35d) | 3.0 (40d) | 3.0 (M50d) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo | diesel triturbo |
Maks. moc | 235 KM | 245 KM | 286 KM | 306 KM | 381 KM |
Maks. moment | 520 Nm | 540 Nm | 580 Nm | 400 Nm | 740 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s | 7,6 s | 7,0 s | 6,6 s | 5,4 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 222 km/h | 235 km/h | 236 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,3 l/100 km | 7,5 l/100 km | 7,5 l/100 km |