BMW 530xi E60 3.0 R6 272KM 6AT xDrive WI9217K 05-2009

BMW serii 5 (E60) znajduje się w zasięgu finansowym coraz większej grupy odbiorców. To okazja czy mina? Sprawdźmy, co o używanej „Piątce” sądzą jej właściciele.

BMW E60 zadebiutowało na rynku w 2003 roku i wprowadziło serię 5 w erę zaawansowanej elektroniki i nowoczesnych silników. Poziom wyposażenia do dzisiaj robi wrażenie, zwłaszcza na tle leciwego, aspirującego już do grona youngtimerów poprzednika (E39). Niestety, opisywanej generacji nie udało się osiągnąć tak wysokiego poziomu niezawodności, ale komfortem podróżowania i prowadzeniem (idealny rozkład mas) stanowi bezapelacyjną czołówkę. Produkowano również wersję kombi (E61) oraz legendarne BMW M5, napędzane silnikiem V10. Standardowe odmiany wykorzystują głównie jednostki 6-cylindrowe (rzędowe), a napęd przekazano na tylną oś (lub obie w autach z xDrive).

BMW 530xi E60 3.0 R6 272KM 6AT xDrive WI9217K 05-2009
Napęd xDrive łączył się tylko z wybranymi silnikami (literka „x” w oznaczeniu). Potencjalni nabywcy wolą jednak BMW z napędem na tył: zaniedbany układ 4×4 przyniesie więcej strat niż pożytku.

Czego mogą się spodziewać zainteresowani kupnem tego bądź co bądź kilkunastoletniego, zaawansowanego technicznie samochodu? Czy w ogóle warto zawracać sobie głowę najtańszymi, kosztującymi poniżej 20 tys. zł egzemplarzami? Wszystko zależy od tego, ile możemy potem przeznaczyć na doprowadzenie serii 5 do porządku. By nie wpaść na minę, warto rozglądać się tylko za polecanymi wersjami silnikowymi i dokładnie prześwietlić historię auta np. w ASO na podstawie numeru VIN. Uwaga: może to być utrudnione w przypadku starszych BMW, a tym bardziej sprzedawanych na innym rynku niż niemiecki.

BMW 530i E60 3.0 R6 272KM 6AT WI0349J 10-2008
Niektóre elementy nadwozia (maska, przednie błotniki) wykonano ze stopów lekkich, które pokrywano lakierem o grubości nawet 180 μm (pozostałe części – 120 μm). Bezwypadkowe BMW do dzisiaj nie dotyka problem rdzy. Ta pojawia się na nieudolnie naprawianych, powypadkowych egzemplarzach.

Używane BMW serii 5 (E60) – wnętrze

Kokpit BMW E60 zestarzał się jeszcze lepiej od nadwozia. Wnętrze wciąż wygląda świeżo dzięki szerokiej konsoli środkowej z wieńczącym ją pokaźnym ekranem systemu multimedialnego obsługiwanego kontrolerem iDrive w okolicach podłokietnika. Użytkownicy chwalą wygodę tego rozwiązania, jednakże odradzają nawigację jako istotne kryterium wyboru: nie działa ona tak szybko i precyzyjnie jak we współczesnych smartfonach. Poziom wyposażenia zależy od preferencji pierwszego właściciela: każde auto konfigurowano indywidualnie do tego stopnia, że właściwie nie da się znaleźć dwóch identycznie wyposażonych „Piątek”. Wiele samochodów posiada jednak takie udogodnienia jak podgrzewana kierownica i kanapa, wyświetlacz head-up, wentylowane fotele czy panoramiczny dach. Podczas oględzin lepiej sprawdzić, czy wszystkie te elementy działają, bo z tym bywa różnie.

BMW 525xi E60 3.0 LPG 218KM 6AT xDrive 2007r. DD
Deskę sprzed liftingu poznamy po wysoko umieszczonych przyciskach do opuszczania szyb. Po wnętrzu z reguły nie da sie poznać wysokiego przebiegu auta.

Jak na 4,8-metrowe auto BMW E60 nie rozpieszcza podróżnych ilością miejsca, niemniej trudno mu wytknąć ciasnotę w środku. Cztery dorosłe osoby powinny odbyć tu komfortową podróż, zwłaszcza że przewidziano dla nich nawet dodatkowe nawiewy klimatyzacji. Rodzaj przednich foteli jest zależny od wersji wyposażeniowej. Głównie występowały tzw. komfortowe (z pełnym zakresem elektrycznej regulacji), z kolei w odmianach z pakietem M montowano fotele z lepszym podparciem bocznym. Pakiet obejmował również inną kierownicę oraz detale zewnętrzne upodabniające „zwykłą” serię 5 do M5. Osoby potrzebujące przestrzeni bagażowej powinni rozejrzeć się za kombi czyli BMW E61 (Touring), ale i sedan pozytywnie zaskakuje pojemnością i użytecznością bagażnika.

Używane BMW serii 5 (E60) – silniki

Tylko jedna wersja silnikowa BMW E60 posiadała 4 cylindry – to 2-litrowy, wprowadzony po liftingu silnik z rodziny N43. Stateczny nabywca E60 będzie raczej przebierał w jednostkach R6. Mają pojemność 2.2, 2.5 i 3.0 (wersje 520i, 523i, 525i i 530i oraz 535i po liftingu). Tylko dla 525i i 530i przewidziano możliwość konfiguracji z napędem 4×4: takie wersje nazywają się wtedy 525xi oraz 530xi. W najsłabszych oraz najmocniejszych (535i, 540i, 545i, 550i oraz M5; silniki V8 i V10) można liczyć wyłącznie na „tył”, jednak mało kto uznaje to za wadę. W przeciwieństwie do Audi napęd xDrive nie jest szczególnie pożądaną opcją, obniżającą w opiniach wielu użytkowników przyjemność z jazdy i narażającą na niepotrzebne wydatki serwisowe. Skromniejsza paleta turbodiesli obejmuje 2-litrowe odmiany R4 (520d) oraz 2,5- i 3-litrowe R6 (525d, 530d, 535d; dwie pierwsze także z xDrive).

BMW 530xd E60 3.0d R6 235KM 6AT xDrive WI1108G 05-2007
3-litrowy turbodiesel (M57) montowano w różnych wersjach mocy przez cały okres produkcji BMW E60. Uchodzi za jednego z najlepszych współczesnych silników BMW.

Używane BMW serii 5 (E60) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Przy 140 km/h słychać tylko szum opon. Rozmawiać można nawet do 160 km/h.”

„W trasie szósty bieg bardzo redukuje spalanie. Idealne dopasowanie przełożeń.”

„Niektóre części (np. wahacze) wcale nie są droższe od tych z modeli tańszych marek.”

„Z przodu komfortowo rozsiądą się nawet wysokie osoby. Przyjemnie także z tyłu.”

„Za perfekcyjne prowadzenie auta odpowiada m.in. świetne wyważenie (silnik cofnięty maksymalnie pod ścianę grodziową).”

 Wady 

„Elektryka lubi wariować. Co chwila psują się nowe czujniki, zapalają kontrolki itp.”

„Kiepska trwałość tarcz hamulcowych. Mają tendencję do wyginania się.”

„Padł czujnik klimatyzacji, nie otwiera się tylna szyba i przerwała wiązka w klapie. Już nie nadążam z bieżącymi naprawami.”

„Automat odstaje trwałością i kosztami utrzymania od Tiptronika w Audi.”

„Wielkie auto, które trudno wyczuć. Czujniki z przodu i z tyłu niemal konieczne.”

Używane BMW serii 5 (E60) – awaryjność, typowe usterki

Montowane w latach 2003-2007 jednostki benzynowe (M54, N52) uchodzą za najtańsze w eksploatacji: dzięki obecności pośredniego wtrysku paliwa niektórzy montują do nich LPG. Instalacja sporo jednak kosztuje (silniki mają 6 cylindrów). Odradzamy zakup 4-cylindrowego 520i z uwagi na awaryjny rozrząd i wtryskiwacze, które są słabym punktem także poliftowych jednostek N53. Wysokoprężne BMW zazwyczaj przejechały już tyle, że wymianę/regenerację dwumasu, turbosprężarki albo filtra DPF należy potraktować jak czynność eksploatacyjną. Do typowych przypadłości 6-cylindrowych turbodiesli należy nietrwały układ sterowania powietrzem w kolektorze dolotowym (urywają się tzw. klapki), a w nowszych 4-cylindrowych (N47) zawodzi łańcuchowy rozrząd. Koszty wymiany winduje fakt umieszczenia go od strony sprzęgła – za tą usługę zapłacimy 3-4 tys. zł.

BMW serii 5 E60 17
Montowany od 2007 r. dwulitrowy turbodiesel BMW (N47) miewa problemy z łańcuchowym rozrządem. Naprawa idzie w tysiące złotych.

Poza znanymi przypadłościami silników w używanym BMW serii 5 (E60) należy zwrócić uwagę na to, jak auto się prowadzi. Jeśli na zakrętach „buja” tyłem, czeka nas wymiana tzw. pływających tulei wahaczy. Niestety, w zawieszeniu nie przewidziano wymiennych sworzni i silentblocków – trzeba kupić cały element. Uwaga: niektóre kombi wyposażono w „pneumatykę”, a to rodzi dodatkowe kłopoty z miechami czy kompresorem zawieszenia. Oprócz tego kłopoty sprawia konwerter automatycznej skrzyni oraz skrzynia rozdzielcza napędu xDrive. W autach z 4×4 dodatkowo miejmy na uwadze konieczność wymiany przednich półosi.

BMW serii 5 E60 - zawieszenie
Koszty naprawy wielowahaczowego zawieszenia BMW podwyższa brak konieczności wymiany samych sworzni lub silentblocków.

Używane BMW serii 5 (E60) – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach nie brakuje deklarowanych jako bezwypadkowe aut za ok. 15-20 tys. zł, ale dopiero w okolicach 25 tys. zł pojawiają się samochody godne zainteresowania. Coraz mniejszą rolę odgrywa rocznik czy przebieg: liczy się poziom utrzymania i… opinia o silniku. 30 tys. zł powinno wystarczyć na przyzwoite BMW E60 po liftingu. ¾ ofert stanowią diesle (z czego co trzeci to 2-litrowy 520d), panuje wręcz idealny rozkład między sedanami i kombi. Zainteresowani zakupem M5 muszą przygotować minimum 80 tys. zł.

Używane BMW serii 5 (E60) – podsumowanie

Ten samochód jest w zasięgu finansowym coraz większej grupy odbiorców, co wykorzystują handlarze, masowo sprowadzając wyeksploatowane „Piątki”. Do zakupu E60 trzeba podejść jak do innych bawarskich aut, czyli odłożyć trochę gotówki na przywrócenie samochodu „do porządku”. Przy odrobinie szczęścia uda nam się trafić na zadbane auto, które nie miało wielu właścicieli, a takie rzeczywiście da wiele radości z eksploatacji.

Przeczytaj także – opinie o innych używanych BMW:

BMW serii 5 (E60) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.484/185/150 cm
Rozstaw osi288 cm
Pojemność bagażnikased 520 l, kmb 500-1560 l
BMW serii 5 (E60) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik2.0 (520i)2.5 (525i)3.0 (530i)3.0 (535i)4.4 (545i)
Pojemność1995 cm³2497 cm³2979 cm³2979 cm³4398 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc170 KM192 KM231 KM306 KM333 KM
Maks. moment210 Nm245 Nm300 Nm400 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s7,9 s6,9 s6,1 s5,8 s
Prędkość maks.224 km/h238 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,7 l/100 km8,7 l/100 km8,5 l/100 km8,2 l/100 km10,8 l/100 km
BMW serii 5 (E60) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik2.0 (520d)2.5 (525d)3.0 (530d)3.0 (530d)3.0 (535d)
Pojemność1995 cm³2497 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbo
Maks. moc163 KM177 KM218 KM235 KM286 KM
Maks. moment340 Nm400 Nm500 Nm500 Nm580 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s8,1 s7,1 s6,7 s6,4 s
Prędkość maks.224 km/h230 km/h245 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,2 l/100 km6,9 l/100 km6,9 l/100 km6,7 l/100 km6,8 l/100 km

BMW serii 5 (E60) – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 44 Średnia: 3.5]

1 KOMENTARZ

  1. To już moje drugie e61 w dieslu. Wcześniej miałem kilka e39 w benzynie .
    Oczywiście, że benzyny sa mniej kosztowne jesli chodzi o eksploatację, jednak lubią paliwo.
    Nigdny nie zdarzyło się mi spalić w M54 530i mniej niż 11 litrów paliwa, no może ok 9-10 na trasie. W dieslu i tu bez znaczenia czy jest to 525D czy 530D (M57N) w cekly mieszanym jest to 8.5L a w trasie ok 7. To daje przewagę dieslowi. Każdy samochód, jeśli się o niego dba to odwdzięcza się niezawodnością. 300-400 tysięcy km ( stan wg licznika) dla tych silników to nic.
    Wszystkie auta obecnie mają wadliwą elektronikę. Nie ważne czy to BMW, Mercedes, Citroen czy Fiat. Takie czasy…
    przyznaję, że wiązka w klapie się przecieraw jednym punkcie ale to też jest normalne, że w 10-letnim aucie na zgięciu przewodu przy użytkowaniu go kilka razy dziennie coś się zużyje. Wg mnie to samo dotyczy innych marek a w e39 miałem to samo … rozwiązanie? 30 min pracy, lutownica i problem rozwiązany.
    BMW na pewno wymaga wiekszych nakładów na naprawę, ale komfort kosztuje.
    Czy zamieniłbym na inne auto? NIGDY. BMW daje „przyjemność z jazdy”, komfort, miłe doznania, jakość materiałów jest lepsza niż w innych autach. Alternatywą zawsze może być Dacia Duster, wszystko zalezy czego szukasz i co jest dla Ciebie ważne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here