Turbodoładowane diesle potrafią wyciągnąć z portfela kierowcy sporo pieniędzy. Oto przegląd popularnych silników diesla BMW – ich dane techniczne, oznaczenia i opisy.
Zobacz przewodnik po benzynowych silnikach BMW
W porównaniu do benzyniaków, silniki Diesla nie mają już znanych stamtąd systemu Valvetronic i zmiennych faz zaworów VANOS. Drugi układ zastosowano jedynie w najmocniejszych odmianach sześciocylindrowca o kodzie N57, w nim jako jedynym znajdziemy też potrójne turbodoładowanie. Na ogół silniki wysokoprężne BMW mają je pojedyncze lub podwójne, dlatego turbosprężarki należą do najczęściej psujących się elementów, podobnie jak wtryskiwacze common rail. W niektórych przypadkach (np. w popularnym N47) trzeba uważać na rozrząd, lecz producent na bieżąco modernizował swoje jednostki tak, by defekty te wyeliminować.
Oznaczenia silników BMW
Na początku zawsze jest litera – M i N dotyczą standardowych silników w samochodach osobowych, S oznacza silnik z odmiany specjalnej, np. z M3, M5. Później stosuje się dwie cyfry oznaczające liczbę cylindrów. Przydziela się je następująco:
- liczby 40-47 = silniki czterocylindrowe
- liczby od 50 = silniki sześciocylindrowe
- liczby od 60 = silniki ośmiocylindrowe
- liczby od 70 = silniki dwunastocylindrowe
Z tej reguły wyłamuje się tylko 10-cylindrowa jednostka S85 i 4-cylindrowe N13, N20 i N26. Po określeniu liczby cylindrów znajdziemy typ zasilania (B – benzyna; D – diesel), pojemność skokową (20 – 2 litry, 30 – 3 litry itd.) i kod odnoszący się do konstrukcji, informujący m.in. o przeprowadzonych zmianach fabrycznych (np. TU – Technische Uberarbeitung, czyli modyfikacja techniczna/wersja poprawiona). Przykładowe oznaczenie: M57D30TU – diesel 3.0, typ M57, po liftingu.
Najczęściej spotykane diesle BMW
Jednostki 4-cylindrowe
M47


- silnik turbo lub biturbo, pojemność 1.9-2.0
- bezpośredni wtrysk paliwa
- brak systemu VANOS
- brak systemu Valvetronic
Zastosowanie: seria 1 (E87), seria 3 (E46, E90 – do 2007), seria 5 (E39, E60 – do 2007), X3 (X83 – do 2007), Rover 75, Land Rover Freelander, MG ZT
To najczęściej spotykany silnik BMW na rynku. Produkowany od 1998 roku, 3 lata później otrzymał zasilanie systemem common rail. Spotkamy go przede wszystkim w trójkach – E36 i E90, a także w Roverach i Land Roverach. Z uwagi na swoją popularność jego bolączki są doskonale znane. Przede wszystkim szybko poddają się klapki w kolektorze ssącym, które w wyniku obluzowania mogą nawet wpaść do cylindra. Trwałością nie grzeszą również wtryskiwacze, a zbyt długie odstępy w wymianach oleju skutkują przedwczesnymi awariami turbosprężarki.


N47


- silnik turbo lub biturbo, pojemność 1.6-2.0
- bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem common rail
- brak systemu VANOS
- brak systemu Valvetronic
Zastosowanie: seria 1 (E87, F20), seria 2 (F22), seria 3 (E90, F30), seria 5 (E60, F10), X1 (E84), X3 (E83, F25), X5 (F15), Toyota Avensis, RAV4, Verso
Bezpośredni następca jednostki M47 nie miewa już problemów z wtryskiwaczami, które prowadziły nawet do pęknięcia wału korbowego. Nowy silnik (produkowany od 2007 roku) uchodzi już za mniej problematyczny, choć swego czasu spędzał sen z powiek wielu użytkownikom przez nietrwały rozrząd. Objawiało się to grzechotaniem łańcucha, a ze względu na jego umiejscowienie z tyłu silnika wymiana kosztowała nawet 4-5 tysięcy złotych. W drastycznych przypadkach wyrabiało się nawet koło zębate, akurat tutaj zintegrowane z wałem korbowym. Producent walczył z tym problemem jak mógł (dwie modernizacje, akcja wymiany napinacza górnego łańcucha) i jego skala nieco się zmniejszyła.

