Turbodoładowane diesle potrafią wyciągnąć z portfela kierowcy sporo pieniędzy. Oto przegląd popularnych silników diesla BMW – ich dane techniczne, oznaczenia i opisy.
Zobacz przewodnik po benzynowych silnikach BMW
W porównaniu do benzyniaków, silniki Diesla nie mają już znanych stamtąd systemu Valvetronic i zmiennych faz zaworów VANOS. Drugi układ zastosowano jedynie w najmocniejszych odmianach sześciocylindrowca o kodzie N57, w nim jako jedynym znajdziemy też potrójne turbodoładowanie. Na ogół silniki wysokoprężne BMW mają je pojedyncze lub podwójne, dlatego turbosprężarki należą do najczęściej psujących się elementów, podobnie jak wtryskiwacze common rail. W niektórych przypadkach (np. w popularnym N47) trzeba uważać na rozrząd, lecz producent na bieżąco modernizował swoje jednostki tak, by defekty te wyeliminować.
Oznaczenia silników BMW
Na początku zawsze jest litera – M i N dotyczą standardowych silników w samochodach osobowych, S oznacza silnik z odmiany specjalnej, np. z M3, M5. Później stosuje się dwie cyfry oznaczające liczbę cylindrów. Przydziela się je następująco:
- liczby 40-47 = silniki czterocylindrowe
- liczby od 50 = silniki sześciocylindrowe
- liczby od 60 = silniki ośmiocylindrowe
- liczby od 70 = silniki dwunastocylindrowe
Z tej reguły wyłamuje się tylko 10-cylindrowa jednostka S85 i 4-cylindrowe N13, N20 i N26. Po określeniu liczby cylindrów znajdziemy typ zasilania (B – benzyna; D – diesel), pojemność skokową (20 – 2 litry, 30 – 3 litry itd.) i kod odnoszący się do konstrukcji, informujący m.in. o przeprowadzonych zmianach fabrycznych (np. TU – Technische Uberarbeitung, czyli modyfikacja techniczna/wersja poprawiona). Przykładowe oznaczenie: M57D30TU – diesel 3.0, typ M57, po liftingu.
Najczęściej spotykane diesle BMW
Jednostki 4-cylindrowe
M47
- silnik turbo lub biturbo, pojemność 1.9-2.0
- bezpośredni wtrysk paliwa
- brak systemu VANOS
- brak systemu Valvetronic
Zastosowanie: seria 1 (E87), seria 3 (E46, E90 – do 2007), seria 5 (E39, E60 – do 2007), X3 (X83 – do 2007), Rover 75, Land Rover Freelander, MG ZT
To najczęściej spotykany silnik BMW na rynku. Produkowany od 1998 roku, 3 lata później otrzymał zasilanie systemem common rail. Spotkamy go przede wszystkim w trójkach – E36 i E90, a także w Roverach i Land Roverach. Z uwagi na swoją popularność jego bolączki są doskonale znane. Przede wszystkim szybko poddają się klapki w kolektorze ssącym, które w wyniku obluzowania mogą nawet wpaść do cylindra. Trwałością nie grzeszą również wtryskiwacze, a zbyt długie odstępy w wymianach oleju skutkują przedwczesnymi awariami turbosprężarki.
N47
- silnik turbo lub biturbo, pojemność 1.6-2.0
- bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem common rail
- brak systemu VANOS
- brak systemu Valvetronic
Zastosowanie: seria 1 (E87, F20), seria 2 (F22), seria 3 (E90, F30), seria 5 (E60, F10), X1 (E84), X3 (E83, F25), X5 (F15), Toyota Avensis, RAV4, Verso
Bezpośredni następca jednostki M47 nie miewa już problemów z wtryskiwaczami, które prowadziły nawet do pęknięcia wału korbowego. Nowy silnik (produkowany od 2007 roku) uchodzi już za mniej problematyczny, choć swego czasu spędzał sen z powiek wielu użytkownikom przez nietrwały rozrząd. Objawiało się to grzechotaniem łańcucha, a ze względu na jego umiejscowienie z tyłu silnika wymiana kosztowała nawet 4-5 tysięcy złotych. W drastycznych przypadkach wyrabiało się nawet koło zębate, akurat tutaj zintegrowane z wałem korbowym. Producent walczył z tym problemem jak mógł (dwie modernizacje, akcja wymiany napinacza górnego łańcucha) i jego skala nieco się zmniejszyła.
Jednostki 6-cylindrowe
M57
- silnik turbo lub biturbo, pojemność 2.5-3.0
- bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem CR
- brak systemu VANOS
- brak systemu Valvetronic
Zastosowanie: seria 3 (E46, E90), seria 5 (E39, E60), seria 7 (E38, E65), X3 (E83), X5 (E53, E70), X6 (E71), Range Rover, Range Rover Sport, Opel Omega
Kolejny niezniszczalny silnik wysokoprężny z końca ubiegłego wieku – zdarzają się nawet przypadki przejechania miliona kilometrów. Zasilana wtryskiem common rail jednostka początkowo miała pojemność 2,9 litra (później 3.0), natomiast mniejszy wariant (2.5) oferowano w Oplu Omedze. Wraz z modernizacjami jednostki zmieniono konstrukcję dwuwałkowego układu rozrządu – łańcuch napędza jeden wałek, a drugi przekładnia zębata. W późniejszych latach dołożono także filtr cząstek stałych. W silniku M57 (na szczęście tylko w zmodernizowanym, o oznaczeniu TU) najczęściej zawodzą ośki przesłon w kolektorze ssącym, na których tworzy się luz. Oprócz tego rozpada się koło pasowe na wale korbowym i zawodzą wtryskiwacze, ale dopiero po przekroczeniu dużego przebiegu.
N57
- silnik turbo lub biturbo, pojemność 3.0
- bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem CR
- system VANOS w mocniejszych wersjach
- brak systemu Valvetronic
Zastosowanie: seria 3 (E90, F30), seria 4 (F36), seria 5/5 GT (E60, F07/F10), seria 7 (F01), X3 (F25), X5 (E70, F15), X6 (E70, F16)
Silnik wykonany całkowicie z aluminium, jako jedyny z diesli BMW wyposażony w system VANOS. Występuje jednak wyłącznie w wersji biturbo (300 KM) i topowej odmianie z trzema turbosprężarkami, generującej potężne 381 KM. N57 można spotkać tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów i uchodzi za niezawodną jednostkę, mającą trwalszy rozrząd od pozostałych diesli BMW. Przez obecność bezpośredniego wtrysku nie omija go problem sadzy w kanałach dolotowych, uszkadza się również chłodnica spalin, przez co ucieka z niej płyn.
Jednostki 8-cylindrowe
M67
- silnik biturbo, pojemność 3.9-4.4
- bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem CR
- brak systemu VANOS
- brak systemu Valvetronic
Zastosowanie:seria 7 (E38, E65/66)
Trwały silnik V8, stosowany w dwóch generacjach serii 7 (E38, E65). Pali co prawda niemało, bo około 15 l/100 km, ale bez problemu przejedzie pół miliona kilometrów przed pierwszym remontem. Jedyne, co trzeba będzie zrobić, to zregenerować wtryskiwacze i turbosprężarkę.
Silniki diesla BMW – zestawienie ogólne
Silnik | Układ cylindrów | Pojemność skokowa | Moc maksymalna | Moment obrotowy |
---|---|---|---|---|
M47 | ||||
M47D20 | R4 (turbo) | 1951 cm3 | 116-136 KM | 265-280 Nm |
M47D20R | R4 (turbo) | 1951 cm3 | 116-136 KM | 265-280 Nm |
M47TUD20 | R4 (turbo) | 1995 cm3 | 116-150 KM | 280-330 Nm |
M47TU2D20 | R4 (turbo) | 1995 cm3 | 122-163 KM | 280-340 Nm |
M57 | ||||
M57D25 | R6 (turbo) | 2497 cm3 | 163 KM | 350 Nm |
M57TUD25 | R6 (turbo) | 2497 cm3 | 177 KM | 400 Nm |
M57D30 | R6 (turbo) | 2926 cm3 | 184-193 KM | 390-410 Nm |
M57TUD30 | R6 (turbo) | 2993 cm3 | 204-266 KM | 410-560 Nm |
M57TU2D30 | R6 (turbo) | 2993 cm3 | 197-286 KM | 400-580 Nm |
N47 | ||||
N47D16 | R4 (turbo) | 1598 cm3 | 95-116 KM | 235-260 Nm |
N47D20 | R4 (turbo) | 1995 cm3 | 116-184 KM | 260-380 Nm |
N47D20 | R4 (biturbo) | 1995 cm3 | 201-218 KM | 400-450 Nm |
N57 | ||||
N57D30U0 | R6 (turbo) | 2993 cm2 | 204 KM | 450 Nm |
N57D3000 | R6 (turbo) | 2993 cm3 | 245 KM | 500 Nm |
N57D3001 | R6 (turbo) | 2993 cm3 | 258 KM | 560 Nm |
N57D30T0 | R6 (biturbo) | 2993 cm3 | 306 KM | 600 Nm |
N57D30T1 | R6 (biturbo) | 2993 cm3 | 313 KM | 630 Nm |
N57S | R6 (biturbo) | 2993 cm3 | 381 KM | 740 Nm |
M67 | ||||
M67D40 | V8 (biturbo) | 3901 cm3 | 234-241 KM | 560 Nm |
M67TUD40 | V8 (biturbo) | 3901 cm3 | 254 KM | 600 Nm |
M67D44 | V8 (biturbo) | 4423 cm3 | 299-329 KM | 700-750 Nm |