BMW N42

BMW jest marką oferującą tyle silników, że nierzadko można się w nich pogubić. Przedstawiamy 15 najpopularniejszych benzyniaków od BMW – zarówno nowych jak i używanych.

Kupując używane BMW kwestia silnika jest jeszcze ważniejsza niż w przypadku innych, tańszych aut. Tutaj liczą się przede wszystkim emocje związane z tylnym napędem i dużą mocą. Jednostek spełniającym te wymagania BMW oferuje bardzo dużo, do tego stopnia, że nie zawsze wiadomo, co ma się dokładnie pod maską. Czasami nawet jedno oznaczenie (np. 320i) może oznaczać kilka odmian silnika, różniących się mocą lub konstrukcją. Wiedza odnośnie swojej wersji silnikowej jest kluczowa, bowiem nie w każdej stosuje się te same części.

Daną jednostkę BMW można zweryfikować dopiero po sprawdzeniu jej oznaczenia. Na początku zawsze jest litera – M i N dotyczą standardowych silników w samochodach osobowych, S oznacza silnik z odmiany specjalnej, np. z M3, M5. Później stosuje się dwie cyfry oznaczające liczbę cylindrów. Przydziela się je następująco:

  • liczby 40-47 = silniki czterocylindrowe
  • liczby od 50 = silniki sześciocylindrowe
  • liczby od 60 = silniki ośmiocylindrowe
  • liczby od 70 = silniki dwunastocylindrowe

Z tej reguły wyłamuje się tylko 10-cylindrowa jednostka S85 i 4-cylindrowe N13, N20 i N26. Po określeniu liczby cylindrów znajdziemy typ zasilania (B – benzyna; D – diesel), pojemność skokową (20 – 2 litry, 30 – 3 litry itd.) i kod odnoszący się do konstrukcji, informujący m.in. o przeprowadzonych zmianach fabrycznych (np. TU – Technische Uberarbeitung, czyli modyfikacja techniczna/wersja poprawiona). Przykładowe oznaczenie: M57D30TU – diesel 3.0, typ M57, po liftingu.

Na brak wyboru w benzyniakach BMW nikt nie powinien narzekać. W naszym zestawieniu prezentujemy 15 najpopularniejszych, które znajdziemy właściwie w każdym modelu bawarskiego producenta. Z uwagi na konstrukcję starsze jednostki mają wielopunktowy, nowsze już bezpośredni wtrysk paliwa. Dzięki temu potrzebują mniej paliwa, ale szybciej osiada w nich nagar na głowicy. Przyczyną jest to, że przez zawory nie leci mieszanka, a wyłącznie powietrze. Zdecydowana większość silników ma także zmienne fazy zaworów i układ zmiennego wzniosu zaworów Valvetronic, chociaż pojawił się on nieco później.

Poniżej przedstawiamy przegląd wybranych silników, ich zastosowanie w modelach i typowe usterki, które je trapią.

Jednostki 4-cylindrowe

N42
BMW N42
BMW N42
  • wolnossący, pojemność 1.8-2.0;
  • wielopunktowy wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • zmienny wznios zaworów Valvetronic

Zastosowanie: seria 3 E46 (2001-2004)

Silnik zadebiutował w 2001 roku i był montowany tylko w serii 3 E46 w dwóch wersjach, 116 i 143 KM. To pierwsza jednostka BMW, w której firma zastosowała system Valvetronic sterujący wzniosem zaworów. Utrudnia on montaż LPG, ale nie powinno to być barierą dla wykwalifikowanego specjalisty. Silnik uchodzi na mało awaryjny – we wczesnych egzemplarzach jedynie wyciąga się łańcuch rozrządu.

N42 - BMW serii 3 E46
N42 – BMW serii 3 E46
N46
BMW N46
BMW N46
  • wolnossący, pojemność 1.8-2.0
  • wielopunktowy wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • zmienny wznios zaworów Valvetronic

Zastosowanie: seria 1 (E81-E87), seria 3 (E46 – do 2005 r., E90 – 2005-2007), X3 (E83), Z4 (E85), X1 (E84), seria 5 (E60-2003-2007).

N46 ma podobną budowę jak N42 – również w nim znajdziemy układ Valvetronic i zmienne fazy rozrządu VANOS. W tym silniku dodatkowo zastosowano dwa wałki wyrównoważające i klapę DISA w dolocie, odpowiadającą za zmianę długości dolotu. Potrafi się ona poluzować na ośce i grzechotać, na szczęście dostępne są zamienniki. W N46 problemów już nie stwarza rozciągający się łańcuch rozrządu, natomiast wycieka olej spod uszczelki pokrywy zaworów i z pompy próżniowej. Przy dużych przebiegach pęka też wirnik pompy paliwowej.

N46 - BMW serii 3 E90
N46 – BMW serii 3 E90
N45
BMW N45
BMW N45
  • wolnossący, pojemność 1.6-2.0
  • wielopunktowy wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • brak sytemu Valvetronic

Zastosowanie: seria 1 (E81-E87), seria 3 (E90, tylko w 316i).

N45 zastąpił w 2004 roku 1.6-litrową jednostkę N40. Zrezygnowano w nim z zamontowania systemu Valvetronic, dzięki czemu silnik jest lżejszy i prostszy konstrukcyjnie. Nie oznacza to jednak, że nie trapią go awarie. Najbardziej znane są usterki napinacza łańcucha rozrządu, które swego czasu producent wymieniał na gwarancji. Jeśli nie zamontował zmodernizowanego typu, problem powracał po 20-30 tysiącach. Wymiana nie jest na szczęście drogą operacją.

N45 - BMW serii 1 E81
N45 – BMW serii 1 E81
N43
BMW N43
BMW N43
  • wolnossący, pojemność 1.6-2.0
  • bezpośredni wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • zmienny wznios zaworów Valvetronic

Zastosowanie: seria 1 (E81-E87), seria 3 (E90, E91, E92), seria 5 (E60) – wszystkie po 2007 roku.

Wprowadzenie bezpośredniego wtrysku zmniejszyło zużycie paliwa, ale i przyniosło nowe problemy dla użytkowników. Pierwszym jest fakt, że do tego silnika nie można założyć instalacji gazowej i musi być zasilany wyłącznie najczystszym paliwem. Jeśli benzyna jest choć trochę zasiarczona, może to nieść poważne konsekwencje. Oprócz tego jednostka nie jest wolna od usterek – psują się cewki zapłonowe (objaw – słabsza moc i dygotanie na niskich obrotach) i wtryskiwacze, a także zbiera się nagar w głowicy. Lepiej też wymieniać olej nie co 30 tysięcy kilometrów jak zaleca producent, ale nawet dwa razy częściej.

N43 - BMW serii 3 E90
N43 – BMW serii 3 E90
N20/N13
BMW N20, BMW N13
BMW N20, BMW N13
  • turbodoładowany, pojemność 1.6-2.0
  • bezpośredni wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • zmienny wznios zaworów Valvetronic

Zastosowanie: Mini Cooper S, seria 1 (F20), seria 2 (F22), seria 3 (F30), seria 5 (F10), X1 (E84), X3 (F25), X4 (F26), Z4 (E89).

Turbodoładowana jednostka występowała w dwóch wariantach pojemności – 2.0 N20 (spotykana w samochodach BMW) i 1.6 N13, skonstruowana wraz z koncernem Peugeot-Citroen i montowana, oprócz niektórych aut tych dwóch producentów, również w Mini Cooperze S. We francuskich samochodach często dochodziło do awarii napinacza łańcucha rozrządu, a oprócz tego zbiera się nagar w głowicy. Jeśli będziemy częściej wymieniać olej (co 15 tysięcy kilometrów) i raz na jakiś czas “przeganiać” silnik na wysokich obrotach, problem powinien wystąpić później.

Jeśli chcemy kupić 245-konną odmianę N20, powinniśmy sprawdzić czy nie była objęta pakietem naprawczym BMW Repair Inclusive. Producent przeprowadzał go z powodu usterek pompy olejowej, przez co silnik nie miał odpowiedniego smarowania. Jeśli silnik w ramach pakietu ma wymieniony moduł pompy i łańcuch rozrządu, unikniemy na wstępie wydatków rzędu kilku tysięcy złotych.

N20, N13 - BMW X4 F26
N20, N13 – BMW X4 F26

 

Jednostki 6-cylindrowe

M52
BMW M52
BMW M52
  • wolnossący, pojemność 2.0, 2.5, 2.8
  • wielopunktowy wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS (od 1998 r. na obu wałkach rozrządu)
  • brak systemu Valvetronic

Zastosowanie: seria 3 (E36 i E46 – wycofany w 2000 r.), seria 5 (E39)

Leciwy już silnik, stosowany w modelach z lat 90. W Europie występował z aluminiowym blokiem, w USA – z żeliwnym. W 1998 roku przeszedł modernizację, w której dodano wariator faz rozrządu na wału sterującym zaworami wydechowymi i zawór zmiennej długości kolektora DISA. Jednostka jest znana ze swojej długowieczności, jednak by przejeżdżać bezawaryjnie setki tysięcy kilometrów trzeba regularnie wymieniać separator oleju, czyli filtr odmy (najlepiej co trzecią wymianę oleju). W innym przypadku złogi oleju zalepią odmę.

M52 - BMW serii 5 E39
M52 – BMW serii 5 E39
M54
BMW M54
BMW M54
  • wolnossący, pojemność 2.0, 2.5, 2.8
  • wielopunktowy wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • brak Valvetronic, elektronicznie sterowana przepustnica

Zastosowanie: seria 3 (E46), seria 5 (E39, E60), seria 7 (E65/66), X3 (E83), X5 (E53), Z3 (E36/7, E85)

BMW z tymi silnikami najczęściej “przypływają” do nas z Wielkiej Brytanii. Jednostka stosowana w wielu modelach uchodzi za najlepszy silnik 6-cylindrowy bawarskiej marki i osiąga wysokie ceny. Właściwie jedyną występującą awarią były szwankujące elektroniczne termostaty. Lepiej też, podobnie jak w M52, regularnie wymieniać separator oleju. Silnik ma hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, dlatego bez problemu współpracuje z LPG.

M54 - BMW serii 5 E60
M54 – BMW serii 5 E60
M56
BMW M56
BMW M56
  • wolnossący, pojemność 2.0, 2.5, 2.8
  • wielopunktowy wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • brak Valvetronic, elektronicznie sterowana przepustnica

Zastosowanie: seria 3 (E46) z oznaczeniem 325iA – rynek amerykański

U nas to egzotyk. M56 to nic innego jak silnik M54, przebudowany tak, by spełniał normy emisji spalin w USA. Jak go odróżnić? Po wlewie oleju – jest po prawej stronie silnika, a nie pośrodku na pokrywie zaworów. Lepiej nie ryzykować z kupnem, bo trudno dobrać do niego odpowiednie części.

M56 - BMW serii 3 E46
M56 – BMW serii 3 E46
N52
BMW N52
BMW N52
  • wolnossący, pojemność 2.5-3.0
  • wielopunktowy wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • zmienny wznios zaworów Valvetronic

Zastosowanie: seria 1 (E87), seria 3 (E90), seria 5 (E60 i F10), seria 6 (E63/64), X1 (E84), X3 (E83), X5 (E70), Z4 (E85, E86, E89)

Choć ten silnik zadebiutował w 2004 roku, karierę w Europie skończył już w 2007 roku, natomiast w Stanach utrzymał się aż do 2015 roku. To też ostatni 6-cylindrowiec BMW z wtryskiem wielopunktowym. Najczęstszym defektem jest klekotanie hydraulicznych kasowników luzu zaworowego. Jest to usterka z tych co “można z nią jeździć”. Jedynym wyjściem jest kosztowna wymiana głowicy.

N52 - BMW X5 E70
N52 – BMW X5 E70
N53
BMW N53
BMW N53
  • wolnossący, pojemność 2.5-3.0
  • bezpośredni wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • zmienny wznios zaworów Valvetronic

Zastosowanie: seria 3 (E90-E93), seria 5 (E60), seria 5 (F10)

N53 różni się od bliźniaczego N52 zastąpieniem tradycyjnego wtrysku wielopunktowego, bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silnik oferowano tylko w Europie przez zaledwie pięć lat, do 2011 roku. Podobnie jak w starszej odmianie klekoczą kasowniki luzu zaworów, a dodatkowo zbiera się nagar w głowicy i psują pompy paliwa.

N53 - BMW serii 5 F10
N53 – BMW serii 5 F10
N54
BMW N54
BMW N54
  • silnik biturbo, pojemność 3.0
  • bezpośredni wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • brak systemu Valvetronic

Zastosowanie: seria 1 (E82-E88), seria 3 (E90-E93), seria 5 (E60), seria 7 (F01), X6 (E71), Z4 (E89)

Zastępca słynącego z trwałości silnika M54, wytwarzany w latach 2006-2015. Ma podwójne doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa, ale jeszcze bez układu Valvetronic. Znacznie popularniejszy w USA niż w Europie. Tradycyjnie już dla silników BMW zbiera się w nim nagar, a oprócz tego szwankuje pompa paliwa i zawór spustowy układu turbosprężarek.

N54 - BMW serii 7 F01
N54 – BMW serii 7 F01
N55
BMW N55
BMW N55
  • silnik biturbo, pojemność 3.0
  • bezpośredni wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • zmienny wznios zaworów Valvetronic

Zastosowanie: seria 1 (E82, F20), seria 2 (F22), seria 3 (E90, F30), seria 5/5 GT (F07/F10), seria 7 (F01), X3 (F25), X4 (F26), X5 (E70, F15), X6 (E71, F16)

W porównaniu z poprzednikiem (N54) występuje w nim tylko jedna turbosprężarka. Nie przeszkadza to marce BMW określać go mianem Twin Power Turbo. W produkcji od 2009 roku. Mimo młodego wieku można powiedzieć, że nie przejął bolączek jednostki N54. Czasami zdarzają się jedynie wycieki oleju spod pokrywy zaworów i nieszczelności przewodów przy turbosprężarce.

N55 - BMW serii 2 F22
N55 – BMW serii 2 F22

Jednostki 8-cylindrowe

N62
BMW N62
BMW N62
  • wolnossący, pojemność 3.6-4.8
  • wielopunktowy wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • zmienny wznios zaworów Valvetronic

Zastosowanie: seria 5 (E60), seria 7 (E65/66), seria 6 (E63/64), X5 (X53, E70)

Następca jednostki M62, produkowany w latach 2002-2010. Wciąż na starym typie wtrysku, ale już z nowoczesnym systemem Valvetronic i zmiennymi fazami zaworów. Dla każdej głowicy zastosowano oddzielne łańcuchy rozrządu, które napędzają oba wałki jednocześnie. Silnik trapią dwie awarie związane z brakiem szczelności. Nie wykazują jej uszczelniacze zaworowe (co objawia się dymieniem), a także rurka pod kolektorem ssącym, przez to ucieka płyn chłodniczy. Usunięcie usterek wymaga wyjęcia silnika, co przekłada się na koszty rzędu kilku tysięcy złotych.

N62 - BMW serii 6 E63
N62 – BMW serii 6 E63
N63
BMW N63
BMW N63
  • silnik biturbo, pojemność 4.4
  • bezpośredni wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • Valvetronic wprowadzony w 2012 roku

Zastosowanie: seria 5/5 GT (F10/F07, F30), seria 6 (F12/F13), seria 7 (F01, G11), X5 (F15), X6 (E71)

“Czarna owca” w gamie silników BMW. Dość szybko (po 100 tys. kilometrów) odnotowywano przypadki zatarcia, wywołane przez duże zużycie oleju. Akcjom serwisowym nie było końca, a producent wymienił na ich łamach m.in. wtryskiwacze i pompę próżniową. Problem jednak leżał w pierścieniach tłokowych o nienależytej trwałości. Po modernizacji jednostki w 2012 roku problem ustał.

N63 - BMW serii 5 GT F10
N63 – BMW serii 5 GT F10

Jednostki 12-cylindrowe

N73
BMW N73
BMW N73
  • wolnossący, pojemność 6.0-6.7
  • bezpośredni wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • zmienny wznios zaworów Valvetronic

Zastosowanie: seria 7 (E65/66), Rolls-Royce Phantom

Potężną jednostkę stosowano nie tylko w serii 7, ale i w Rolls-Roysie Phantomie (6.8 V12). Dziś trudno ją znaleźć na rynku wtórnym. Przez obecność bezpośredniego wtrysku także jest narażona na zalepianie sadzą kanałów dolotowych. Trudno znaleźć więcej typowych awarii, ponieważ mało się o nich pisze w przypadku tak dużych silników.

N73 - BMW serii 7 E65
N73 – BMW serii 7 E65
N74
BMW N74
BMW N74
  • silnik biturbo, pojemność 6.0-6.6
  • bezpośredni wtrysk paliwa
  • zmienne fazy zaworów VANOS
  • brak systemu Valvetronic

Zastosowanie: seria 7 (F01), Rolls-Royce Wraith/Dawn/Ghost

Flagowy silnik bawarskiego producenta. Do spotkania wyłącznie w najmocniejszej odmianie serii 7 i Rolls-Roysie Wraith (wariant o mocy 632 KM). Technicznie są to to dwie jednostki N55 złączone w jeden blok. Odnoście awaryjności trudno znaleźć jakiekolwiek informacje, natomiast astronomiczne koszty napraw nie powinny dziwić przy tak dużym i skomplikowanym silniku.

N74 - Rolls-Royce Wraith
N74 – Rolls-Royce Wraith

Silniki benzynowe BMW – zestawienie ogólne

SilnikUkład cylindrówPojemność skokowaMoc maksymalnaMoment obrotowy
N42
N42B18R41796 cm3116 KM175 Nm
N42B20R41995 cm3143 KM200 Nm
N46
N46B18R41796 cm3116 KM175 Nm
N46B20R41995 cm3122-156 KM180-200 Nm
N45
N45B16R41596 cm3116 KM150 Nm
N45B20SR41997 cm3177 KM210 Nm
N43
N43B16R41599 cm3122 KM160 Nm
N43B20R41995 cm3170 KM210 Nm
N20
B20B16R4 (turbo)1592 cm3168 KM250 Nm
N20B20R4 (turbo)1997 cm3154-245 KM240-350 Nm
N13
N13B16R4 (turbo)1598 cm3136-170 KM220-250 Nm
M52
M52B20R61991 cm3150 KM190 Nm
M52TUB20R61991 cm3148 KM190 Nm
M52B25R62494 cm3170 KM245 Nm
M52TUB25R62494 cm3170 KM245 Nm
M52B28R62793 cm3192 KM280 Nm
M52TUB28R62793 cm3192 KM280 Nm
M54
M54B22R62171 cm3170 KM210 Nm
M54B25R62494 cm3190 KM245 Nm
M54B30R62979 mc3231 KM300 Nm
M56
M56B25R62494 cm3181 KM245 Nm
N52
N52B25R62497 cm3170-210 KM230-250 Nm
N52B30R62996 cm3210-270 KM270-315 Nm
N53
N53B25R62497 cm3190 KM235 Nm
N53B30U0R62996 cm3200-210 KM270 Nm
N53B3000R62996 cm3270 KM310-320 Nm
N54
N54B30R6 (biturbo)2979 cm3306-340 KM400-450 Nm
N55
N55B30M0R6 (turbo)2979 cm3306 KM400 Nm
N55B30M0R6 (turbo)2979 cm3315 KM450 Nm
N55B3000R6 (turbo)2979 cm3322 KM450 Nm
N55B30HPR6 (turbo)2979 cm3335 KM450 Nm
N55B30T0R6 (turbo)2979 cm3335 KM465 Nm
N62
N62B36V83600 cm3272 KM360 Nm
N62B40V84000 cm3306 KM390 Nm
N62B44V84398 cm3320-333 KM440-450 Nm
N62B48V84799 cm3360-367 KM490-500 Nm
N63
N63B4401V8 (biturbo)4395 cm3400 KM600 Nm
N63B4401V8 (biturbo)4395 cm3440 KM650 Nm
N63B4401V8 (biturbo)4395 cm3440 KM600 Nm
N73
N73B60V125972 cm3445 KM600 Nm
N73B67V126749 cm3460 KM720 Nm
N74
N74B60V12 (biturbo)5972 cm3544 KM750 Nm
N74B66V12 (biturbo)6592 cm3570-632 KM780-800 Nm
N74B66TUV12 (biturbo)6592 cm3610 KM800 Nm