Jednostki 6-cylindrowe
M52
- wolnossący, pojemność 2.0, 2.5, 2.8
- wielopunktowy wtrysk paliwa
- zmienne fazy zaworów VANOS (od 1998 r. na obu wałkach rozrządu)
- brak systemu Valvetronic
Zastosowanie: seria 3 (E36 i E46 – wycofany w 2000 r.), seria 5 (E39)
Leciwy już silnik, stosowany w modelach z lat 90. W Europie występował z aluminiowym blokiem, w USA – z żeliwnym. W 1998 roku przeszedł modernizację, w której dodano wariator faz rozrządu na wału sterującym zaworami wydechowymi i zawór zmiennej długości kolektora DISA. Jednostka jest znana ze swojej długowieczności, jednak by przejeżdżać bezawaryjnie setki tysięcy kilometrów trzeba regularnie wymieniać separator oleju, czyli filtr odmy (najlepiej co trzecią wymianę oleju). W innym przypadku złogi oleju zalepią odmę.
M54
- wolnossący, pojemność 2.0, 2.5, 2.8
- wielopunktowy wtrysk paliwa
- zmienne fazy zaworów VANOS
- brak Valvetronic, elektronicznie sterowana przepustnica
Zastosowanie: seria 3 (E46), seria 5 (E39, E60), seria 7 (E65/66), X3 (E83), X5 (E53), Z3 (E36/7, E85)
BMW z tymi silnikami najczęściej „przypływają” do nas z Wielkiej Brytanii. Jednostka stosowana w wielu modelach uchodzi za najlepszy silnik 6-cylindrowy bawarskiej marki i osiąga wysokie ceny. Właściwie jedyną występującą awarią były szwankujące elektroniczne termostaty. Lepiej też, podobnie jak w M52, regularnie wymieniać separator oleju. Silnik ma hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, dlatego bez problemu współpracuje z LPG.
M56
- wolnossący, pojemność 2.0, 2.5, 2.8
- wielopunktowy wtrysk paliwa
- zmienne fazy zaworów VANOS
- brak Valvetronic, elektronicznie sterowana przepustnica
Zastosowanie: seria 3 (E46) z oznaczeniem 325iA – rynek amerykański
U nas to egzotyk. M56 to nic innego jak silnik M54, przebudowany tak, by spełniał normy emisji spalin w USA. Jak go odróżnić? Po wlewie oleju – jest po prawej stronie silnika, a nie pośrodku na pokrywie zaworów. Lepiej nie ryzykować z kupnem, bo trudno dobrać do niego odpowiednie części.
N52
- wolnossący, pojemność 2.5-3.0
- wielopunktowy wtrysk paliwa
- zmienne fazy zaworów VANOS
- zmienny wznios zaworów Valvetronic
Zastosowanie: seria 1 (E87), seria 3 (E90), seria 5 (E60 i F10), seria 6 (E63/64), X1 (E84), X3 (E83), X5 (E70), Z4 (E85, E86, E89)
Choć ten silnik zadebiutował w 2004 roku, karierę w Europie skończył już w 2007 roku, natomiast w Stanach utrzymał się aż do 2015 roku. To też ostatni 6-cylindrowiec BMW z wtryskiem wielopunktowym. Najczęstszym defektem jest klekotanie hydraulicznych kasowników luzu zaworowego. Jest to usterka z tych co „można z nią jeździć”. Jedynym wyjściem jest kosztowna wymiana głowicy.
N53
- wolnossący, pojemność 2.5-3.0
- bezpośredni wtrysk paliwa
- zmienne fazy zaworów VANOS
- zmienny wznios zaworów Valvetronic
Zastosowanie: seria 3 (E90-E93), seria 5 (E60), seria 5 (F10)
N53 różni się od bliźniaczego N52 zastąpieniem tradycyjnego wtrysku wielopunktowego, bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silnik oferowano tylko w Europie przez zaledwie pięć lat, do 2011 roku. Podobnie jak w starszej odmianie klekoczą kasowniki luzu zaworów, a dodatkowo zbiera się nagar w głowicy i psują pompy paliwa.
N54
- silnik biturbo, pojemność 3.0
- bezpośredni wtrysk paliwa
- zmienne fazy zaworów VANOS
- brak systemu Valvetronic
Zastosowanie: seria 1 (E82-E88), seria 3 (E90-E93), seria 5 (E60), seria 7 (F01), X6 (E71), Z4 (E89)
Zastępca słynącego z trwałości silnika M54, wytwarzany w latach 2006-2015. Ma podwójne doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa, ale jeszcze bez układu Valvetronic. Znacznie popularniejszy w USA niż w Europie. Tradycyjnie już dla silników BMW zbiera się w nim nagar, a oprócz tego szwankuje pompa paliwa i zawór spustowy układu turbosprężarek.
N55
- silnik biturbo, pojemność 3.0
- bezpośredni wtrysk paliwa
- zmienne fazy zaworów VANOS
- zmienny wznios zaworów Valvetronic
Zastosowanie: seria 1 (E82, F20), seria 2 (F22), seria 3 (E90, F30), seria 5/5 GT (F07/F10), seria 7 (F01), X3 (F25), X4 (F26), X5 (E70, F15), X6 (E71, F16)
W porównaniu z poprzednikiem (N54) występuje w nim tylko jedna turbosprężarka. Nie przeszkadza to marce BMW określać go mianem Twin Power Turbo. W produkcji od 2009 roku. Mimo młodego wieku można powiedzieć, że nie przejął bolączek jednostki N54. Czasami zdarzają się jedynie wycieki oleju spod pokrywy zaworów i nieszczelności przewodów przy turbosprężarce.
Jednostki 8-cylindrowe
N62
- wolnossący, pojemność 3.6-4.8
- wielopunktowy wtrysk paliwa
- zmienne fazy zaworów VANOS
- zmienny wznios zaworów Valvetronic
Zastosowanie: seria 5 (E60), seria 7 (E65/66), seria 6 (E63/64), X5 (X53, E70)
Następca jednostki M62, produkowany w latach 2002-2010. Wciąż na starym typie wtrysku, ale już z nowoczesnym systemem Valvetronic i zmiennymi fazami zaworów. Dla każdej głowicy zastosowano oddzielne łańcuchy rozrządu, które napędzają oba wałki jednocześnie. Silnik trapią dwie awarie związane z brakiem szczelności. Nie wykazują jej uszczelniacze zaworowe (co objawia się dymieniem), a także rurka pod kolektorem ssącym, przez to ucieka płyn chłodniczy. Usunięcie usterek wymaga wyjęcia silnika, co przekłada się na koszty rzędu kilku tysięcy złotych.
N63
- silnik biturbo, pojemność 4.4
- bezpośredni wtrysk paliwa
- zmienne fazy zaworów VANOS
- Valvetronic wprowadzony w 2012 roku
Zastosowanie: seria 5/5 GT (F10/F07, F30), seria 6 (F12/F13), seria 7 (F01, G11), X5 (F15), X6 (E71)
„Czarna owca” w gamie silników BMW. Dość szybko (po 100 tys. kilometrów) odnotowywano przypadki zatarcia, wywołane przez duże zużycie oleju. Akcjom serwisowym nie było końca, a producent wymienił na ich łamach m.in. wtryskiwacze i pompę próżniową. Problem jednak leżał w pierścieniach tłokowych o nienależytej trwałości. Po modernizacji jednostki w 2012 roku problem ustał.
Jednostki 12-cylindrowe
N73
- wolnossący, pojemność 6.0-6.7
- bezpośredni wtrysk paliwa
- zmienne fazy zaworów VANOS
- zmienny wznios zaworów Valvetronic
Zastosowanie: seria 7 (E65/66), Rolls-Royce Phantom
Potężną jednostkę stosowano nie tylko w serii 7, ale i w Rolls-Roysie Phantomie (6.8 V12). Dziś trudno ją znaleźć na rynku wtórnym. Przez obecność bezpośredniego wtrysku także jest narażona na zalepianie sadzą kanałów dolotowych. Trudno znaleźć więcej typowych awarii, ponieważ mało się o nich pisze w przypadku tak dużych silników.
N74
- silnik biturbo, pojemność 6.0-6.6
- bezpośredni wtrysk paliwa
- zmienne fazy zaworów VANOS
- brak systemu Valvetronic
Zastosowanie: seria 7 (F01), Rolls-Royce Wraith/Dawn/Ghost
Flagowy silnik bawarskiego producenta. Do spotkania wyłącznie w najmocniejszej odmianie serii 7 i Rolls-Roysie Wraith (wariant o mocy 632 KM). Technicznie są to to dwie jednostki N55 złączone w jeden blok. Odnoście awaryjności trudno znaleźć jakiekolwiek informacje, natomiast astronomiczne koszty napraw nie powinny dziwić przy tak dużym i skomplikowanym silniku.
Silniki benzynowe BMW – zestawienie ogólne
Silnik | Układ cylindrów | Pojemność skokowa | Moc maksymalna | Moment obrotowy |
---|---|---|---|---|
N42 | ||||
N42B18 | R4 | 1796 cm3 | 116 KM | 175 Nm |
N42B20 | R4 | 1995 cm3 | 143 KM | 200 Nm |
N46 | ||||
N46B18 | R4 | 1796 cm3 | 116 KM | 175 Nm |
N46B20 | R4 | 1995 cm3 | 122-156 KM | 180-200 Nm |
N45 | ||||
N45B16 | R4 | 1596 cm3 | 116 KM | 150 Nm |
N45B20S | R4 | 1997 cm3 | 177 KM | 210 Nm |
N43 | ||||
N43B16 | R4 | 1599 cm3 | 122 KM | 160 Nm |
N43B20 | R4 | 1995 cm3 | 170 KM | 210 Nm |
N20 | ||||
B20B16 | R4 (turbo) | 1592 cm3 | 168 KM | 250 Nm |
N20B20 | R4 (turbo) | 1997 cm3 | 154-245 KM | 240-350 Nm |
N13 | ||||
N13B16 | R4 (turbo) | 1598 cm3 | 136-170 KM | 220-250 Nm |
M52 | ||||
M52B20 | R6 | 1991 cm3 | 150 KM | 190 Nm |
M52TUB20 | R6 | 1991 cm3 | 148 KM | 190 Nm |
M52B25 | R6 | 2494 cm3 | 170 KM | 245 Nm |
M52TUB25 | R6 | 2494 cm3 | 170 KM | 245 Nm |
M52B28 | R6 | 2793 cm3 | 192 KM | 280 Nm |
M52TUB28 | R6 | 2793 cm3 | 192 KM | 280 Nm |
M54 | ||||
M54B22 | R6 | 2171 cm3 | 170 KM | 210 Nm |
M54B25 | R6 | 2494 cm3 | 190 KM | 245 Nm |
M54B30 | R6 | 2979 mc3 | 231 KM | 300 Nm |
M56 | ||||
M56B25 | R6 | 2494 cm3 | 181 KM | 245 Nm |
N52 | ||||
N52B25 | R6 | 2497 cm3 | 170-210 KM | 230-250 Nm |
N52B30 | R6 | 2996 cm3 | 210-270 KM | 270-315 Nm |
N53 | ||||
N53B25 | R6 | 2497 cm3 | 190 KM | 235 Nm |
N53B30U0 | R6 | 2996 cm3 | 200-210 KM | 270 Nm |
N53B3000 | R6 | 2996 cm3 | 270 KM | 310-320 Nm |
N54 | ||||
N54B30 | R6 (biturbo) | 2979 cm3 | 306-340 KM | 400-450 Nm |
N55 | ||||
N55B30M0 | R6 (turbo) | 2979 cm3 | 306 KM | 400 Nm |
N55B30M0 | R6 (turbo) | 2979 cm3 | 315 KM | 450 Nm |
N55B3000 | R6 (turbo) | 2979 cm3 | 322 KM | 450 Nm |
N55B30HP | R6 (turbo) | 2979 cm3 | 335 KM | 450 Nm |
N55B30T0 | R6 (turbo) | 2979 cm3 | 335 KM | 465 Nm |
N62 | ||||
N62B36 | V8 | 3600 cm3 | 272 KM | 360 Nm |
N62B40 | V8 | 4000 cm3 | 306 KM | 390 Nm |
N62B44 | V8 | 4398 cm3 | 320-333 KM | 440-450 Nm |
N62B48 | V8 | 4799 cm3 | 360-367 KM | 490-500 Nm |
N63 | ||||
N63B4401 | V8 (biturbo) | 4395 cm3 | 400 KM | 600 Nm |
N63B4401 | V8 (biturbo) | 4395 cm3 | 440 KM | 650 Nm |
N63B4401 | V8 (biturbo) | 4395 cm3 | 440 KM | 600 Nm |
N73 | ||||
N73B60 | V12 | 5972 cm3 | 445 KM | 600 Nm |
N73B67 | V12 | 6749 cm3 | 460 KM | 720 Nm |
N74 | ||||
N74B60 | V12 (biturbo) | 5972 cm3 | 544 KM | 750 Nm |
N74B66 | V12 (biturbo) | 6592 cm3 | 570-632 KM | 780-800 Nm |
N74B66TU | V12 (biturbo) | 6592 cm3 | 610 KM | 800 Nm |