SUV Mazdy dobrze łączy niezłą funkcjonalność ze sportowymi aspiracjami i ponadprzeciętnym wykończeniem. A jak z awaryjnością silników w używanej Maździe CX-5 I?
Mazda CX-5 podbiła serca odbiorców umiejętnie zaprojektowanym wnętrzem, które z powodzeniem zmieści 4-osobową rodzinę z wieloma pakunkami (503 l pojemności bagażnika), co nie byłoby dziwne w przypadku minivana, ale w SUV-ie zasługuje już na uznanie. To przy tym samochód, w którym zadbano o właściwy dobór materiałów wykończeniowych i obsadzenie listy wyposażenia w najistotniejsze opcje. Trudno nie docenić też niezależności Mazdy w kwestiach technicznych, bowiem już od dobrych kilkunastu lat podąża ona swoją drogą nazwaną SkyActiv, zakładającą m.in. redukcję masy samochodów i wypracowanie jak najniższych wyników zużycia paliwa. By to osiągnąć, japoński producent nie idzie, jak większość konkurentów, w downsizing, a stawia na rozwój silników wolnossących (oczywiście benzynowych) i stałe dopracowywanie diesli.
Czy ta „szkoła” projektowania silników pozytywnie przekłada się na niezawodność Mazdy CX-5 I po już wielu latach od debiutu? Jaki silnik wybrać w tym aucie? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych.
Używana Mazda CX-5 I – silniki benzynowe
- 2.0 SkyActiv-G (160 KM, 165 KM)
- 2.5 Skyactiv-G (192 KM)
Mazda proponowała dwa 4-cylindrowe, benzynowe silniki wolnossące z łańcuchami rozrządu i bezpośrednimi wtryskami paliwa: 2.0 SkyActiv-G (160/165 KM) i 2.5 SkyActiv-G o mocy 192 KM, który dołączył do gamy w 2015 roku. Brak turbodoładowania Mazda starała się zrekompensować zmianą stopnia sprężania (wynosi 14:1), zastosowaniem układu zmiennych faz rozrządu i modyfikacjami wtryskiwaczy oraz kolektorów wydechowych. W efekcie udało się stworzyć wolnossące jednostki, które nie frustrują ospałym charakterem, a przewyższają konkurencyjne konstrukcje gładką pracą i rozsądnym zużyciem paliwa – w cyklu mieszanym benzynowe Mazdy CX-5 mieszczą się w granicach 7,5-8,5 l/100 km, co nie jest złym wynikiem jak na sporego SUV-a. Oczywiście nie uświadczymy w nich też efektu turbodziury. Użytkownicy rzadko mają zastrzeżenia odnośnie awaryjności silników SkyActiv-G. Mogą się jedynie pojawić kłopoty z dostępnością niektórych części zamiennych lub wysokimi cenami niektórych produktów. Te jednostki przeciętnie też znoszą zasilanie LPG. Wariant 2.5 obligatoryjnie zestawiano z napędem 4×4 i automatyczną skrzynią, natomiast do 2.0/160 KM trafiały one opcjonalnie.
Silnik | 2.0 SkyActiv-G | 2.0 SkyActiv-G | 2.5 SkyActiv-G |
---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 2488 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 160 KM | 165 KM | 192 KM |
Maks. moment | 208 Nm | 210 Nm | 256 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 9,2 s | 8,0 s |
Prędkość maks. | 197 km/h | 200 km/h | 194 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 6,0 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Używana Mazda CX-5 I – silniki Diesla
- 2.2 SkyActiv-D (150 KM, 175 KM)
Podczas gdy w silnikach benzynowych Mazda stroniła od turbodoładowania, we wszystkich odmianach wysokoprężnych zastosowano już układ biturbo, z czego jedna turbosprężarka pracuje przy niższych obrotach silnika, a druga załącza się przy większym zapotrzebowaniu na moc. Konkretnie mowa o jednym dieslu 2.2 SkyActiv-D w dwóch wersjach mocy – 150 KM i 175 KM. Obydwa mają podobny osprzęt, obejmujący jeszcze łańcuchowy rozrząd, bezpośredni wtrysk common rail oraz skomplikowane, wielootworowe wtryskiwacze piezoelektryczne. Są bardzo drogie (3-5 tys. zł za komplet) i niestety nie podlegają regeneracji. Ich trwałość nie budzi jednak zastrzeżeń, w przeciwieństwie do innych newralgicznych punktów stawiających pod znakiem zapytania sens kupowania wysokoprężnej Mazdy. Mowa o wycierających się wałkach rozrządu, rozciągnięciach łańcuchów rozrządu i zatykaniu sitka smoka pompy oleju, które przekłada się na gorsze smarowanie i przyczynia się do zatarcia silnika. Poza tym diesle wcale nie palą znacznie mniej od wersji benzynowych, więc nie mają pod tym kątem „przebitki”. Obydwa mogły się za to łączyć zarówno z napędem 4×4, jak i automatem (wersja 150-konna w opcji).
Silnik | 2.2 SkyActiv-D | 2.2 SkyActiv-D |
---|---|---|
Pojemność | 2191 cm³ | 2191 cm³ |
Paliwo | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 150 KM | 175 KM |
Maks. moment | 380 Nm | 420 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s | 8,8 s |
Prędkość maks. | 202 km/h | 207 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Używana Mazda CX-5 I – który silnik wybrać?
Jednoznacznie polecamy wersje benzynowe, obojętnie czy 2.0 czy 2.5. Brak turbosprężarki w ogóle im nie szkodzi – wręcz poprawił kulturę pracy i sposób rozwijania mocy. Diesle niezbyt „udały się” Maździe, dlatego można je rozważyć tylko z pewnego źródła lub po wynegocjowaniu sporego rabatu na ewentualne naprawy.