UżywaneUżywana Mazda CX-5 I (2012-2017) - który silnik wybrać?

Używana Mazda CX-5 I (2012-2017) – który silnik wybrać?

SUV Mazdy dobrze łączy niezłą funkcjonalność ze sportowymi aspiracjami i ponadprzeciętnym wykończeniem. A jak z awaryjnością silników w używanej Maździe CX-5 I?

Mazda CX-5 podbiła serca odbiorców umiejętnie zaprojektowanym wnętrzem, które z powodzeniem zmieści 4-osobową rodzinę z wieloma pakunkami (503 l pojemności bagażnika), co nie byłoby dziwne w przypadku minivana, ale w SUV-ie zasługuje już na uznanie. To przy tym samochód, w którym zadbano o właściwy dobór materiałów wykończeniowych i obsadzenie listy wyposażenia w najistotniejsze opcje. Trudno nie docenić też niezależności Mazdy w kwestiach technicznych, bowiem już od dobrych kilkunastu lat podąża ona swoją drogą nazwaną SkyActiv, zakładającą m.in. redukcję masy samochodów i wypracowanie jak najniższych wyników zużycia paliwa. By to osiągnąć, japoński producent nie idzie, jak większość konkurentów, w downsizing, a stawia na rozwój silników wolnossących (oczywiście benzynowych) i stałe dopracowywanie diesli.

Czy ta „szkoła” projektowania silników pozytywnie przekłada się na niezawodność Mazdy CX-5 I po już wielu latach od debiutu? Jaki silnik wybrać w tym aucie? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych.

Używana Mazda CX-5 I – silniki benzynowe

  • 2.0 SkyActiv-G (160 KM, 165 KM)
  • 2.5 Skyactiv-G (192 KM)

Mazda proponowała dwa 4-cylindrowe, benzynowe silniki wolnossące z łańcuchami rozrządu i bezpośrednimi wtryskami paliwa: 2.0 SkyActiv-G (160/165 KM) i 2.5 SkyActiv-G o mocy 192 KM, który dołączył do gamy w 2015 roku. Brak turbodoładowania Mazda starała się zrekompensować zmianą stopnia sprężania (wynosi 14:1), zastosowaniem układu zmiennych faz rozrządu i modyfikacjami wtryskiwaczy oraz kolektorów wydechowych. W efekcie udało się stworzyć wolnossące jednostki, które nie frustrują ospałym charakterem, a przewyższają konkurencyjne konstrukcje gładką pracą i rozsądnym zużyciem paliwa – w cyklu mieszanym benzynowe Mazdy CX-5 mieszczą się w granicach 7,5-8,5 l/100 km, co nie jest złym wynikiem jak na sporego SUV-a. Oczywiście nie uświadczymy w nich też efektu turbodziury. Użytkownicy rzadko mają zastrzeżenia odnośnie awaryjności silników SkyActiv-G. Mogą się jedynie pojawić kłopoty z dostępnością niektórych części zamiennych lub wysokimi cenami niektórych produktów. Te jednostki przeciętnie też znoszą zasilanie LPG. Wariant 2.5 obligatoryjnie zestawiano z napędem 4×4 i automatyczną skrzynią, natomiast do 2.0/160 KM trafiały one opcjonalnie.

Mazda CX-5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.0 SkyActiv-G 2.0 SkyActiv-G 2.5 SkyActiv-G
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³ 2488 cm³
Paliwo benz. benz. benz.
Maks. moc 160 KM 165 KM 192 KM
Maks. moment 208 Nm 210 Nm 256 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s 9,2 s 8,0 s
Prędkość maks. 197 km/h 200 km/h 194 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 6,0 l/100 km 7,2 l/100 km
Mazda CX-5 I 2.0 Sky-G
Benzynowy 2.0 będzie optymalnym wyborem do Mazdy CX-5. Jest niezawodny, oszczędny i popularniejszy od 2.5…
Mazda CX-5 I 2.5 Sky-G
… który w gamie pojawił się z kilkuletnim opóźnieniem. W CX-5 zapewnia już więcej niż przyzwoite osiągi.

Używana Mazda CX-5 I – silniki Diesla

  • 2.2 SkyActiv-D (150 KM, 175 KM)

Podczas gdy w silnikach benzynowych Mazda stroniła od turbodoładowania, we wszystkich odmianach wysokoprężnych zastosowano już układ biturbo, z czego jedna turbosprężarka pracuje przy niższych obrotach silnika, a druga załącza się przy większym zapotrzebowaniu na moc. Konkretnie mowa o jednym dieslu 2.2 SkyActiv-D w dwóch wersjach mocy – 150 KM i 175 KM. Obydwa mają podobny osprzęt, obejmujący jeszcze łańcuchowy rozrząd, bezpośredni wtrysk common rail oraz skomplikowane, wielootworowe wtryskiwacze piezoelektryczne. Są bardzo drogie (3-5 tys. zł za komplet) i niestety nie podlegają regeneracji. Ich trwałość nie budzi jednak zastrzeżeń, w przeciwieństwie do innych newralgicznych punktów stawiających pod znakiem zapytania sens kupowania wysokoprężnej Mazdy. Mowa o wycierających się wałkach rozrządu, rozciągnięciach łańcuchów rozrządu i zatykaniu sitka smoka pompy oleju, które przekłada się na gorsze smarowanie i przyczynia się do zatarcia silnika. Poza tym diesle wcale nie palą znacznie mniej od wersji benzynowych, więc nie mają pod tym kątem „przebitki”. Obydwa mogły się za to łączyć zarówno z napędem 4×4, jak i automatem (wersja 150-konna w opcji).

Mazda CX-5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.2 SkyActiv-D 2.2 SkyActiv-D
Pojemność 2191 cm³ 2191 cm³
Paliwo diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 150 KM 175 KM
Maks. moment 380 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 8,8 s
Prędkość maks. 202 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,6 l/100 km 5,2 l/100 km
Mazda CX-5 I 2.2 Sky-D
Na tle niezawodnych odmian benzynowych, trwałość turbodiesli mocno zawodzi. Do tego stopnia, że lepiej odpuścić zakup.

Używana Mazda CX-5 I – który silnik wybrać?

Jednoznacznie polecamy wersje benzynowe, obojętnie czy 2.0 czy 2.5. Brak turbosprężarki w ogóle im nie szkodzi – wręcz poprawił kulturę pracy i sposób rozwijania mocy. Diesle niezbyt „udały się” Maździe, dlatego można je rozważyć tylko z pewnego źródła lub po wynegocjowaniu sporego rabatu na ewentualne naprawy.

Polecamy inne materiały o używanej Maździe CX-5:

Używana Mazda CX-5 I (2012-2017) – opinie użytkowników

Używana Mazda CX-5 II (od 2017 r.) – opinie użytkowników

Mazda CX-5 I

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji