SUV Mazdy dobrze łączy niezłą funkcjonalność ze sportowymi aspiracjami i ponadprzeciętnym wykończeniem. A jak z awaryjnością silników w używanej Maździe CX-5 I?
Mazda CX-5 podbiła serca odbiorców umiejętnie zaprojektowanym wnętrzem, które z powodzeniem zmieści 4-osobową rodzinę z wieloma pakunkami (503 l pojemności bagażnika), co nie byłoby dziwne w przypadku minivana, ale w SUV-ie zasługuje już na uznanie. To przy tym samochód, w którym zadbano o właściwy dobór materiałów wykończeniowych i obsadzenie listy wyposażenia w najistotniejsze opcje. Trudno nie docenić też niezależności Mazdy w kwestiach technicznych, bowiem już od dobrych kilkunastu lat podąża ona swoją drogą nazwaną SkyActiv, zakładającą m.in. redukcję masy samochodów i wypracowanie jak najniższych wyników zużycia paliwa. By to osiągnąć, japoński producent nie idzie, jak większość konkurentów, w downsizing, a stawia na rozwój silników wolnossących (oczywiście benzynowych) i stałe dopracowywanie diesli.
Czy ta „szkoła” projektowania silników pozytywnie przekłada się na niezawodność Mazdy CX-5 I po już wielu latach od debiutu? Jaki silnik wybrać w tym aucie? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych.
Używana Mazda CX-5 I – silniki benzynowe
- 2.0 SkyActiv-G (160 KM, 165 KM)
- 2.5 Skyactiv-G (192 KM)
Mazda proponowała dwa 4-cylindrowe, benzynowe silniki wolnossące z łańcuchami rozrządu i bezpośrednimi wtryskami paliwa: 2.0 SkyActiv-G (160/165 KM) i 2.5 SkyActiv-G o mocy 192 KM, który dołączył do gamy w 2015 roku. Brak turbodoładowania Mazda starała się zrekompensować zmianą stopnia sprężania (wynosi 14:1), zastosowaniem układu zmiennych faz rozrządu i modyfikacjami wtryskiwaczy oraz kolektorów wydechowych. W efekcie udało się stworzyć wolnossące jednostki, które nie frustrują ospałym charakterem, a przewyższają konkurencyjne konstrukcje gładką pracą i rozsądnym zużyciem paliwa – w cyklu mieszanym benzynowe Mazdy CX-5 mieszczą się w granicach 7,5-8,5 l/100 km, co nie jest złym wynikiem jak na sporego SUV-a. Oczywiście nie uświadczymy w nich też efektu turbodziury. Użytkownicy rzadko mają zastrzeżenia odnośnie awaryjności silników SkyActiv-G. Mogą się jedynie pojawić kłopoty z dostępnością niektórych części zamiennych lub wysokimi cenami niektórych produktów. Te jednostki przeciętnie też znoszą zasilanie LPG. Wariant 2.5 obligatoryjnie zestawiano z napędem 4×4 i automatyczną skrzynią, natomiast do 2.0/160 KM trafiały one opcjonalnie.
Silnik | 2.0 SkyActiv-G | 2.0 SkyActiv-G | 2.5 SkyActiv-G |
---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 2488 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 160 KM | 165 KM | 192 KM |
Maks. moment | 208 Nm | 210 Nm | 256 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 9,2 s | 8,0 s |
Prędkość maks. | 197 km/h | 200 km/h | 194 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 6,0 l/100 km | 7,2 l/100 km |


Używana Mazda CX-5 I – silniki Diesla
- 2.2 SkyActiv-D (150 KM, 175 KM)
Podczas gdy w silnikach benzynowych Mazda stroniła od turbodoładowania, we wszystkich odmianach wysokoprężnych zastosowano już układ biturbo, z czego jedna turbosprężarka pracuje przy niższych obrotach silnika, a druga załącza się przy większym zapotrzebowaniu na moc. Konkretnie mowa o jednym dieslu 2.2 SkyActiv-D w dwóch wersjach mocy – 150 KM i 175 KM. Obydwa mają podobny osprzęt, obejmujący jeszcze łańcuchowy rozrząd, bezpośredni wtrysk common rail oraz skomplikowane, wielootworowe wtryskiwacze piezoelektryczne. Są bardzo drogie (3-5 tys. zł za komplet) i niestety nie podlegają regeneracji. Ich trwałość nie budzi jednak zastrzeżeń, w przeciwieństwie do innych newralgicznych punktów stawiających pod znakiem zapytania sens kupowania wysokoprężnej Mazdy. Mowa o wycierających się wałkach rozrządu, rozciągnięciach łańcuchów rozrządu i zatykaniu sitka smoka pompy oleju, które przekłada się na gorsze smarowanie i przyczynia się do zatarcia silnika. Poza tym diesle wcale nie palą znacznie mniej od wersji benzynowych, więc nie mają pod tym kątem „przebitki”. Obydwa mogły się za to łączyć zarówno z napędem 4×4, jak i automatem (wersja 150-konna w opcji).
Silnik | 2.2 SkyActiv-D | 2.2 SkyActiv-D |
---|---|---|
Pojemność | 2191 cm³ | 2191 cm³ |
Paliwo | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 150 KM | 175 KM |
Maks. moment | 380 Nm | 420 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s | 8,8 s |
Prędkość maks. | 202 km/h | 207 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 5,2 l/100 km |

Używana Mazda CX-5 I – który silnik wybrać?
Jednoznacznie polecamy wersje benzynowe, obojętnie czy 2.0 czy 2.5. Brak turbosprężarki w ogóle im nie szkodzi – wręcz poprawił kulturę pracy i sposób rozwijania mocy. Diesle niezbyt „udały się” Maździe, dlatego można je rozważyć tylko z pewnego źródła lub po wynegocjowaniu sporego rabatu na ewentualne naprawy.
Witam. Kupiłem skyactive diesel 175 koni z 2015 roku 70 tys mil. Przjechalem 10 tys w ciągu roku i walnela uszczelka pod glowica. Manager dilera powiedziała po wymianie uszczelki problem moze wrócić, a jak wróci trzeba zmienic silnik. Moj mechanik powiedział trzeba sprasować głowice, a manager na to w tym silniku nie ma tolerancji na to. Generalnie jak wyczytalem na forach trn silnik ma wadliwą chłodnice. Generalnie skyactive silniki deisela 2,2 sa problematyczne. Manager polecił przejsc na benzynę.
Zapomnieli dopisać, że w 2015r Mazda CX5 2,2dizel ma poprawnie zrobione smarowanie i jest ok
Witam wszystkich
zacznimy trzeźwo myśleć i przestańmy myśleć i słuchać ludzi w serwisie a nasze samochody będą jeździły i nie będą się psuły!
wymień olej co 10tys km a nie co 20lub 30tys km
serwis mazda zaleca wymianę filtra paliwa co 60tys km przy jakości naszego paliwa współczuję
wszystko co 10tys km i będzie super
a serwisy będą świeciły pustkami pozdrawiam