Mazda CX-5 II - otwierające

Druga generacja Mazdy CX-5 kontynuuje koncepcję z poprzednika i oferuje stonowaną, ale elegancką stylistykę oraz niezły komfort. Jakie są opinie o używanych Mazdach CX-5 drugiej generacji?

Sukces oryginalnej Mazdy CX-5, która była produkowana w latach 2011-2017, niemal zaskoczył japońską firmę. Wprowadzona na rozwijający się rynek SUV-ów, zdominowany przez Nissana Qashqaia na jednym końcu i Volvo XC60 na drugim, szybko została najlepiej sprzedającym się modelem Mazdy, z globalną produkcją ponad 1,5 miliona. Kiedy w 2017 roku pojawiła się (wciąż oferowana) druga generacja, wielu obawiało się zmian i tego, aby Japończycy nie zniszczyli tak dobrego pomysłu. Na szczęście Mazda CX-5 II zachowała wszystkie elementy, które działały – rozmiar, przestrzeń i przyjemne, precyzyjne, ale wciąż komfortowe prowadzenie, dodając jednocześnie nowoczesne rozwiązania, ale w stonowanej, niemal ukrytej formie. Jeśli chodzi o stylistykę nadwozia, jest tak, jak być powinno czyli połączenie klasycznej linii i charakteru SUV-a z delikatnością i finezją Mazdy. Wielokrotnie podczas testów czy innych publikacji powtarzam, że Mazda to taka japońska Alfa Romeo – liczy się piękna stylistyka i wysmakowane detale.

Mazda CX-5 II - tył
Dwie rury wydechowe dodają Maździe CX-5 odrobinę sportowego stylu.

Tak jest z modelem CX-5 drugiej generacji. Oczywiście wielu uważa, że najlepiej wygląda w czerwonym kolorze (podobnie zresztą jak wspomniana Alfa), ale inne kolory również podkreślają ładne cechy nadwozia, szczególnie grafitowy lub metaliczny niebieski. Najładniej prezentuje się przód, z dużym grillem, który podkreślono grubą, chromowaną listwą w dolnej części. Listwa ta załamuje się i przechodzi pod bardzo smukłe i szerokie klosze lamp z ciekawą sygnaturą wewnętrzną. Zderzak jest muskularny i ładnie podkreśla wymyślne kształty grilla, listwy i świateł. Oczywiście jest sporo nakładek z tworzywa sztucznego – na progach, zderzakach i nadkolach. Cało nadwozie wydaje się łagodne, ale ma nieco muskularne cechy, szczególnie w tylnej części tj. mocno wyprofilowana klapa bagażnika i niewielkie, ale wyraziste klosze lamp. Jeśli komuś przypadła do gustu pierwsza generacja, druga z pewnością skradnie jego serce. Auto mierzy 4550 mm długości, 1840 mm szerokości i 1675 mm wysokości. Rozstaw osi to 2700 mm.

Mazda CX-5 II - przód
Mazda CX-5 nie musi być koniecznie czerwona – w niebieskim również wygląda świetnie.

Używana Mazda CX-5 II – wnętrze, bagażnik

Równie dobre wrażenie wzbudza wnętrze Mazdy CX-5 drugiej generacji. Jest ono pełne miękkich w dotyku materiałów i ma atmosferę dobrej jakości auta premium. Pozycja za kierownicą jest doskonała, podobnie jak widoczność, a system informacyjno-rozrywkowy jest zgrabny i stosunkowo łatwy w użyciu, z logicznymi elementami sterującymi i wszystkimi działaniami na ekranie możliwymi do wprowadzenia za pomocą obrotowego kontrolera na konsoli środkowej. Ci, którzy szukają pełnych możliwości systemu jeśli chodzi o współpracę ze smartfonem, będą musieli poszukać zaktualizowanej wersji z 2018 roku, ponieważ wtedy Apple CarPlay i Android Auto zostały dodane do systemu informacyjno-rozrywkowego. Na pewno nie jest to propozycja dla miłośników nowoczesnych rozwiązań i gadżetów – takowe znajdziemy w Mercedesie lub BMW. Tutaj jest minimalizm i to widać również na ekranie systemu.

Poza tym przestrzeń z przodu i z tyłu jest na niezłym poziomie, ale jeśli ktoś szuka więcej miejsca lub opcjonalnych dwóch siedzeń w trzecim rzędzie, powinien zwrócić uwagę np. na Skodę Kodiaq. Oparcie kanapy CX-5 dzieli się w elastycznym układzie 40/20/40 i składa się za pomocą kilku dźwigni w bagażniku. Co więcej, oparcia mają dwustopniowy mechanizm odchylania, co zdecydowanie wpływa na komfort podróży pasażerów z tyłu. Najlepiej, jeśli będą to dwie osoby, bowiem miejsce środkowe jest wyraźnie krótsze, choć tunel środkowy jest niewysoki, zastosowano także środkowy, wygodny zagłówek. Poza tym z tyłu można liczyć na dodatkowe nawiewy, wygodny podłokietnik i sporo miejsca nad głową. Wracając do bagażnika, ma on 506 litrów pojemności, a po złożeniu oparć otrzymamy aż 1620 litrów. Po złożeniu oparć nie dostaniemy płaskiej podłogi, ale wspomniane dźwignie do składania kanapy oraz haczyki zasługują na pochwałę.

Używana Mazda CX-5 II – silniki

Mazda nigdy nie rozpieszczała potencjalnych klientów jeśli chodzi o wybór silników, ale te oferowane dla CX-5 są bardzo optymalne i praktycznie nie ma jednostki, która wyróżniałaby się szczególnie negatywnie. Na początku montowano dwie jednostki benzynowe i jedną wysokoprężną o dość podobnych rozpiętościach mocy. Po stronie silników benzynowych była jednostka 2.0 Sky-G o mocy 160 (później 165 KM) oraz 2.5 Sky-G o mocy 194 KM. To konstrukcje wolnossące, a więc kierowcy przyzwyczajeni do jazdy z silnikiem turbodoładowanym mogą narzekać na niedostatki mocy w niskich zakresach obrotów. Mimo to mocniejsza odmiana 2.5 o mocy 194 KM i momencie obrotowym 258 Nm niezwykle sprawnie współpracuje z tym autem i w wersji z 6-biegowym automatem i napędem AWD pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy. Jak na takie auto to w zupełności wystarczy. Średnie spalanie – 7,2 l/100 km. Po liftingu w 2021 roku w ofercie obecne są tylko jednostki benzynowe o nazwie SkyActiv-G.

Mazda CX-5 II - 2.0 benzyna
Jednostka benzynowa 2.0 to wystarczające rozwiązanie, choć nie zapewnia zbyt dobrej dynamiki.

Jeśli chodzi o silniki Diesla, od początku w ofercie była jednostka 2.2 Sky-D o mocy 150 oraz 175 KM, a od 2018 r. – o mocy 184 KM. Oczywiście najciekawszym rozwiązaniem jest ten mocniejszy wariant, oferujący przyzwoite 445 Nm oraz, podobnie jak w benzynowych wersjach, opcjonalny napęd na cztery koła i automatyczną 6-biegową skrzynię. W topowej specyfikacji auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 9,6 sekundy, czyli niemal jak w porównywalnej benzynie. Tutaj jednak zużycie paliwa jest zdecydowanie lepsze – średnio 5,6 l/100 km. Niestety jednostki wysokoprężne w chwili obecnej nie są już oferowane, więc znajdziemy je tylko na rynku wtórnym.

Mazda CX-5 II - 2.2 Diesel
Silnik wysokoprężny nie jest już oferowany w aktualnym cenniku Mazdy CX-5, a więc rynek wtórny to jedyna szansa na jego zakup.

Używana Mazda CX-5 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetna stylistyka nawet wersji z początkowych lat produkcji”.

„Przyjemne, precyzyjne prowadzenie przy zachowaniu odpowiedniego komfortu”.

„Przestronna i świetnie wykonana kabina, bardzo dobre wyposażenie”.

„Pojemny bagażnik z kilkoma praktycznymi rozwiązaniami.”

 Wady 

„Trochę przestarzały system info-rozrywki, szczególnie do 2018 roku”.

„Jednostki benzynowe mogą sprawiać wrażenie ospałych przy niskich obrotach”.

„Dość wysoka cena zakupu, szczególnie zadbanych egzemplarzy”.

„Jednostki napędowe, szczególnie benzynowe, nie są zbyt oszczędne”.

Używana Mazda CX-5 II – awaryjność, typowe usterki

Właściciele Mazdy CX-5 drugiej generacji stosunkowo rzadko zgłaszają jakiekolwiek problemy z tym autem, szczególnie w wersjach benzynowych, gdzie zastosowano jednostki bez turbosprężarki. Niektórzy narzekają na hałaśliwe i czasami nadmiernie zużywające się przednie zawieszenie, dlatego podczas jazdy próbnej warto to sprawdzić, np. przejeżdżając po nierównej drodze, jak również weryfikując, czy auto prowadzi się pewnie i precyzyjnie. Jeśli testujesz Mazdę CX-5 w mroźną zimową pogodę, nalegaj na jazdę próbną, gdy pojazd stał zimny przez kilka godzin, nie ogrzewany wcześniej przez sprzedawcę. Niektórzy właściciele modeli z lat 2017-2018 zgłaszali irytujące wibracje, które są odczuwalne tylko w niskich temperaturach. Niektórzy właściciele Mazd CX-5 zgłosili krótszą niż oczekiwano żywotność fabrycznie dostarczanych akumulatorów w swoich pojazdach. Czasami problemy sprawia również wolno i niestabilnie działający system info-rozrywki. Rozwiązaniem problemu może być aktualizacja oprogramowania.

Mazda CX-5 II - ekran
System info-rozrywki nie jest zbyt nowoczesny i zdarza mu się zawieszać.

Używana Mazda CX-5 II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Maździe CX-5 II znajdziemy na tabliczce przymocowanej do podszybia w lewym dolnym rogu, widocznej z zewnątrz, jak również pod niewielką pokrywą, która znajduje się obok przedniego fotela pasażera po prawej stronie.

Mazda CX-5 II - numer VIN

Używana Mazda CX-5 II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 350 ogłoszeń dotyczących Mazdy CX-5 drugiej generacji. Przykładowo model z 2018 roku z przebiegiem 78 000 kilometrów w wersji SkyPassion, z silnikiem benzynowym 2.0 i napędem na przednią oś to koszt około 90 000 złotych. Za około 130 000 złotych znajdziemy model z 2020 roku ze skrzynią automatyczną i napędem na cztery koła, topowym wyposażeniem i silnikiem 2.5 Sky-G z niewielkim przebiegiem.

Używana Mazda CX-5 II – podsumowanie

Mazda CX-5 II to niezwykle ciekawa propozycja dla tych, którzy chcą się wyróżnić, zależy im zarówno na przestrzeni, jak i na komforcie. Podróżując dobrze wyposażonym egzemplarzem, ze skórzaną tapicerką i pełnym wyposażeniem, można poczuć się jak w aucie z segmentu premium. Uczucie to potęguje świetny dobór materiałów, spasowanie oraz dbałość o szczegóły. Silniki nie są oszczędne i przesadnie dynamiczne, ale zapewniają płynną i przyjemną jazdę.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mazdach:

Używana Mazda CX-5 I (2012-2017) – opinie użytkowników

Używana Mazda CX-3 (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Mazda CX-5 II - bok

Mazda CX-5 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.455/184/167 cm
Rozstaw osi270 cm
Pojemność bagażnika506/1620 l
Mazda CX-5 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.0 Sky-G2.5 Sky-G2.2 Sky-D2.2 Sky-D2.2 Sky-D
Pojemność1998 cm³2488 cm³2191 cm³2191 cm³2191 cm³
Paliwobenzynowybenzynowyturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc165 KM194 KM150 KM175 KM184 KM
Maks. moment210 Nm258 Nm380 Nm420 Nm445 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s8,9 s10,6 s10,0 s9,6 s
Prędkość maks.201 km/h195 km/h204 km/h208 km/h210 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii6,4 l/100 km7,2 l/100 km5,0 l/100km5,4 l/100km5,6 l/100km

Używana Mazda CX-5 II – galeria

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj