Ciasny i drogi, ale wciąż świeży crossover Mazdy wywołuje coraz większe zainteresowanie odbiorców chętnych na samochód z drugiej ręki. Poznajmy opinie o używanej Maździe CX-3.
CX-3 to najmniejszy SUV Mazdy, technicznie bazujący na miejskim modelu 2. Pokrewieństwo widać przede wszystkim w stylistyce deski rozdzielczej (jest niemal identyczna) oraz niedużych wymiarach, kwalifikujących CX-3 do najmniejszych crossoverów na rynku. Widać to po objętości wnętrza, a konkretnie drugiego rzędu siedzeń – jest tam zwyczajnie ciasno, a jazda „we trójkę” właściwie nie wchodzi w grę. Nie oznacza to jednak, że mała Mazda jest samochodem pozbawionym emocji: w najmocniejszych wersjach ma aż 150 KM i zaskakuje wysokim poziomem wyposażenia, obejmującego zaawansowane systemy wspomagające kierowcę (np. adaptacyjny tempomat i asystenci pasa ruchu oraz martwego pola). Jednocześnie ten samochód imponuje szlachetnymi materiałami użytymi do wykończenia wnętrza. Z drugiej jednak strony, można było z nich wyłuskać oszczędności do przeznaczenia np. na poprawę zabezpieczenia antykorozyjnego, które „kuleje” w Mazdach od wielu lat.

Pomimo już 6-letniego stażu na rynku do dziś nie tak łatwo da się kupić bezwypadkową Mazdę CX-3 za mniej niż 50 tys. zł. Jednak nawet kwota 60-70 tys. zł stanowi okazję na tle nowych egzemplarzy kosztujących minimum 90 tys. zł. Czy CX-3 rzeczywiście zasłużył sobie na tak niewielki spadek wartości? Jakie są wobec tego jej typowe usterki? O tym w dalszej części materiału o używanej Maździe CX-3.
Nowa Mazda CX-3 (2021) – opis wersji i cennik

Używana Mazda CX-3 – wnętrze
Deska rozdzielcza jest niczym wzięta „żywcem” z Mazdy 2, a to oznacza atrakcyjny design połączony z całkiem przyjemną obsługą multimediów: porusza się po nich jak w BMW, czyli z pomocą pokrętła na konsoli środkowej. Kokpit przyjemnie otacza kierowcę, dając poczucie integracji z samochodem. W CX-3 Mazda przyłożyła się do jakości wykonania, dlatego plastiki jak na razie nie wydają nieprzyjemnych dźwięków. Przeważają tworzywa o miłej w dotyku fakturze (zwłaszcza tapicerowany pas biegnący większą część kokpitu). Fala krytyki spływa natomiast na nieudolne umiejscowienie nawiewów, na czym cierpi system wentylacji samochodu.
Nie ma się co oszukiwać: Mazda CX-3 to jeden z najciaśniejszych miejskich crossoverów na rynku. O ile z przodu na brak miejsca nikt nie powinien narzekać, o tyle z tyłu brakuje go w każdej możliwej części: na szerokość, głowy i nogi. Wygodnie będzie tylko dwójce dzieci. Dobrych słów nie sposób powiedzieć o fotelach, które mają zbyt krótkie siedzisko. Niewielkie szyby (boczne i tylna) sprawiają klaustrofobiczne wrażenie i utrudniają wykonywanie parkingowych manewrów (całe szczęście, że sporo aut ma kamerę cofania). Bagażnik jest większy niż w „dwójce” i mieści przyzwoite 350 l. Wyposażono go w podwójną podłogę: tylko w jej górnym położeniu uda się uzyskać równą przestrzeń po złożeniu kanapy (1260 l). Niestety, próżno szukać wielu udogodnień w codziennym użytkowaniu.
Używana Mazda CX-3 – silniki
W przeciwieństwie do kultywowanego trendu na budowanie silników w technologii downsizingu, Mazda od początku oferuje CX-3 z niewysiloną, wolnossącą jednostką 2.0 SkyActiv-G w dwóch wersjach mocy (120 i 150 KM), wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa. Obie wersje można było zestawić z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną, ale z napędem 4×4 – tylko mocniejszą. O dziwo, osiągi i spalanie obu wersji są bardzo podobne, tj. przyspieszają do 100 km/h w lekko ponad 9 sekund i realnie spalają ok. 7,5 l paliwa na każde 100 kilometrów. Silniki cechują się niezwłoczną reakcją na gaz i, przynajmniej na razie, bezobsługową eksploatacją. Użytkownicy przeważnie chwalą pracę automatycznej skrzyni i systemu Start&Stop, który Mazda określa jako „i-stop”. W ogłoszeniach można też sporadycznie trafić na CX-3 bardzo oszczędnym dieslem 1.5 SkyActiv-D (105 KM), zastąpionym w 2018 r. przez 1.8 SkyActiv-D (115 KM). Obydwa opcjonalnie zestawiano z przekładniami automatycznymi i napędami na wszystkie koła.


Używana Mazda CX-3 – opinie użytkowników
Zalety
„System i-stop działa bardzo sprawnie i nie powoduje opóźnień w ruszaniu”
„Układ kierowniczy bezpośredni i sprężysty, sprawdza się w zakrętach”
„Automat przełącza biegi płynniej niż u konkurentów. Jazda z mieście to sama przyjemność”
„120-konny, wolnossący silnik 2.0 idealnie pasuje do masy CX-3 i zapewnia przyzwoite osiągi”
Wady
„Auto ma spory prześwit, ale i nisko zamontowany zderzak – łatwo nim zahaczyć o krawężnik”
„Bardzo niedopracowana konstrukcja okrągłych nawiewów w desce rozdzielczej. Nie da się ich odpowiednio wyregulować”
„Przy tak niewielkich szybach kamera cofania to w zasadzie konieczność. Niestety, obraz jest bardzo słabej jakości”
Używana Mazda CX-3 – awaryjność, typowe usterki
Niewysilone (ale bardzo nowoczesne) silniki SkyActiv i nieskomplikowana konstrukcja zawieszenia (kolumny McPhersona i belka skrętna) czynią z Mazdy CX-3 niemal bezawaryjne auto, choć w niektórych egzemplarzach już zdarzały się przypadki pukającego zawieszenia. Najwięcej zastrzeżeń dotyczy, rzecz jasna, układu elektrycznego, m.in. często psują się mechanizmy składania lusterek. Użytkownicy zgłaszają również problemy z klimatyzacją (a dokładniej ze skraplaczem) i pojawiającą się korozję – na nadwoziu i pod spodem (średnie zabezpieczenie antykorozyjne samochodu). Estetykę Mazdy mocno pogarszają odklejające się elementy ozdobne nadwozia (m.in. osłony nadkoli), które fabrycznie przymocowano taśmą dwustronną.

Używana Mazda CX-3 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie (przed kierowcą).
Używana Mazda CX-3 – sytuacja rynkowa
Najtańsze bezwypadkowe Mazdy CX-3 wystawiane są za mniej niż 50 tys. zł, ale przy autach z minimalnymi przebiegami (nadal rocznik 2015/2016) ceny potrafią „podejść” do 60 tys. zł. Za 70-80 tys. zł można przebierać między autami sprzed i po liftingu. W ogłoszeniach trafiają się samochody podemonstracyjne z roczników 2020. Najwięcej ofert dotyczy 120-konnych CX-3 z przednim napędem: diesle lub specyfikacje „150 KM + 4×4” trafiają się sporadycznie.
Używana Mazda CX-3 – podsumowanie
Mazda CX-3 to rzeczywiście dopracowany i bezawaryjny crossover, o czym dobitnie przypomina swoją wolno malejącą ceną. W tym samochodzie można liczyć na ciekawe wyposażenie, modną stylistykę i rozsądny stosunek osiągów do spalania, jednak nie rozważajmy CX-3 jako auta rodzinnego, chyba że będziemy podróżować z małymi dziećmi. Czas pokaże, czy mała Mazda wraz z upływem kolejnych lat będzie równie bezproblemowa.
Dł./szer./wys. | 428/177/154 cm |
Rozstaw osi | 257 cm |
Pojemność bagażnika | 350-1260 l |
Silnik | 2.0 SkyActiv-G | 2.0 SkyActiv-G (AT*) | 2.0 SkyActiv-G | 2.0 SkyActiv-G (AT*) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 120 KM | 120 KM | 150 KM | 150 KM |
Maks. moment | 204 Nm | 204 Nm | 204 Nm | 204 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s | 9,9 s | 8,7 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 187 km/h | 200 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Silnik | 1.5 SkyActiv-D | 1.5 SkyActiv-D (4WD) | 1.8 SkyActiv-D | 1.8 SkyActiv-D (4WD) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1759 cm³ | 1759 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM | 105 KM | 115 KM | 115 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 270 Nm | 170 Nm | 170 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s | 10,5 s | 9,9 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 173 km/h | 184 km/h | 181 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,8 l/100 km |
*automatyczna skrzynia biegów