UżywaneUżywana Mazda 2 II (2007-2014) - który silnik wybrać?

Używana Mazda 2 II (2007-2014) – który silnik wybrać?

Mało porywające, ale za to wyjątkowo niezawodne auto miejskie. Z jakim silnikiem warto wybrać używaną Mazdę 2 II?

Druga generacja Mazdy 2 zastąpiła w Europie mikrovana Demio. W odróżnieniu od niego jest typowym autem miejskim: krótszym (389 cm długości) i o 100 kg lżejszym. Zarówno przestronność wnętrza, jak i objętość bagażnika nie są mocnymi stronami japońskiego reprezentanta w segmencie B. W środku wygodnie rozsiądzie się dwójka wysokich osób z przodu i średniego wzrostu na kanapie, natomiast bagażnik mieści skromne 250 l (z możliwością powiększenia do 787 l). Technicznie Mazda 2 II bazuje na znacznie popularniejszym Fordzie Fiesta VII (produkowanym w latach 2008-2017), ale to nie jedyne pokrewieństwo z innymi modelami. Część silników (diesle) w tym aucie pochodzi od koncernu PSA (były montowane w wielu Citroenach i Peugeotach), co jest przepustką do ogromnego asortymentu niedrogich części zamiennych. Z kolei benzynowe jednostki Mazdy punktują znikomą awaryjnością.

Z jakim silnikiem najlepiej kupić używaną Mazdę 2 II? Omówmy wszystkie w gamie.

Używana Mazda 2 II – silniki benzynowe

  • 1.3 MZR (75 KM, 84 KM, 86 KM)
  • 1.5 MZR (102 KM, 103 KM)

Specjalnie dla „Dwójki” Mazda zaproponowała dwa silniki benzynowe 4-cylindrowe z łańcuchem rozrządu – 1.3 MZR w trzech wersjach mocy (75/84/86 KM) i dwie odmiany 1.5 MZR (102/103 KM). Obydwa mają aksamitną kulturę pracy i, poza najsłabszym wariantem, zapewniają w zupełności wystarczające osiągi. Mazdy z silnikami 1.3 średnio spalają ok. 6-6,5 l/100 km, natomiast auta z 1.5 są wyraźnie bardziej paliwożerne – „pochodzą” nawet pod 8 l/100 km w cyklu mieszanym. W razie potrzeby obydwie jednostki można dostosować do zasilania LPG (mają wtrysk wielopunktowy). Pod kątem awaryjności niewiele można im zarzucić. Zdarzają się najwyżej niedomagania świec zapłonowych, zaworów EGR i przepustnic (wtedy falują obroty). W Mazdach z przebiegami ponad 200 tys. km warto kontrolować poziom oleju i regularnie go wymieniać. Szkoda, że chociaż do 1.5 nie przewidziano 6-biegowej skrzyni ręcznej – wszystkie mają 5 przełożeń. 4-biegowy automat występował tylko jako opcja do 1.5, lecz wyraźnie obniża osiągi auta i niepotrzebnie komplikuje jego niezawodną konstrukcję.

Mazda 2 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.3 MZR 1.3 MZR 1.3 MZR 1.5 MZR 1.5 MZR
Pojemność 1349 cm³ 1349 cm³ 1349 cm³ 1498 cm³ 1498 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 75 KM 84 KM 86 KM 102 KM 103 KM
Maks. moment 119 Nm 121 Nm 122 Nm 133 Nm 137 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,9 s 13,6 s 12,9 s 10,4 s 10,4 s
Prędkość maks. 168 km/h 172 km/h 172 km/h 188 km/h 188 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 6,9 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km
Mazda 2 II 1.3
1.3 w wersjach ponad 80-konnych optymalnie radzi sobie nawet poza miastem. Jednostki 1.5 potrafią zaskoczyć dużym spalaniem.

Używana Mazda 2 II – silniki Diesla

  • 1.4 MZ-CD (68 KM)
  • 1.6 MZ-CD (90 KM, 95 KM)

W Maździe 2 nie stosowano japońskich diesli, tylko pożyczane od PSA jednostki 1.4 MZ-CD (68 KM) oraz 1.6 MZ-CD (90/95 KM), w nomenklaturze francuskiego koncernu określane jako 1.4/1.6 HDi. Obydwa cechuje dość prosta budowa, tj. brak koła dwumasowego, turbosprężarka bez zmiennej geometrii łopatek i elektromagnetyczne wtryskiwacze (podlegające regeneracji). Do 2010 r. nie montowano w nich nawet filtrów cząstek stałych. Potem się okazało, że to właśnie ten element najczęściej zawodzi w wysokoprężnych Mazdach: DPF potrafił rozrzedzać olej paliwem i zapychać się, gdy nie wyjeżdżaliśmy autem poza miasto. Dlatego też w nowszych Mazdach 2 MZ-CD warto odłożyć trochę środków na ewentualne wyczyszczenie DPF. Inne typowe usterki francuskich diesli? Podkładki pod wtryskiwaczami tracą szczelność (czuć spaliny w kabinie), zawodzą zawory EGR i przepływomierze oraz zatyka się sitko przewodu smarowania turbiny (warto go wymieniać co kilka lat, by nie dopuścić do zatarcia turbosprężarki). W dieslach również próżno szukać skrzyń 6-biegowych. Nie stosowano w nich przekładni automatycznych.

Mazda 2 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.4 MZ-CD 1.6 MZ-CD 1.6 MZ-CD
Pojemność 1399 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 68 KM 90 KM 95 KM
Maks. moment 160 Nm 212 Nm 205 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,5 s 12,0 s 11,5 s
Prędkość maks. 162 km/h 170 km/h 175 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 4,1 l/100 km 4,2 l/100 km
Mazda 2 1.4 MZ-CD
Prosty, choć nieco ospały diesel 1.4 MZ-CD spełni wymagania spokojnych kierowców użytkujących auto w mieście.

Używana Mazda 2 II – który silnik wybrać?

Maździe wyjątkowo udały się silniki benzynowe, dlatego właśnie na nie warto postawić w „Dwójce” – nawet jeśli mają instalację LPG. Diesli nie trzeba się obawiać, o ile poprzedni właściciel nie zwlekał z serwisowaniem i systematycznie wymieniał olej. Zaniedbania później „odbiją się czkawką”, zwłaszcza w 1.6 MZ-CD.

Przeczytaj więcej na temat używanej Mazdy 2 II:

Używana Mazda 2 II (2007-2014) – opinie użytkowników

Mazda 2 II

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji